Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu

Joints

Recommended Posts

Demokratiska PT springer runt med en lapp och vill få till ett avtal som åsidosätter demokratisk ordning.

Man vill att demokraterna skriver under en överenskommelse om att PT ska få bilda regering om de får fler röster än demokraterna och blir största parti.

Dessvärre så fungerar det ju oftast inte så i en demokrati. Den koalition som representerar majoriteten bildar regering.

Kanske IL eller Bossej skulle skicka dem ett brev och berätta hur det fungerar?

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/236085/suthep-spurns-pt-call

Dela på andra sajter

• Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• noBuzz

1613

• MaiChai

1139

• Tallviking

965

• Serath

829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Isaan Butterfly

Inget orimligt krav från Puea Thai enligt min mening.

I många länder, tex Sverige, får det parti som vunnit ett val första chansen att bilda regering.

Om de misslyckas går chansen till nr två, dvs i Thailand till Abhisit.

Vad ser du för fel i detta NoBuzz?

Dela på andra sajter

Demokratiska PT springer runt med en lapp och vill få till ett avtal som åsidosätter demokratisk ordning.

Man vill att demokraterna skriver under en överenskommelse om att PT ska få bilda regering om de får fler röster än demokraterna och blir största parti.

Dessvärre så fungerar det ju oftast inte så i en demokrati. Den koalition som representerar majoriteten bildar regering.

Kanske IL eller Bossej skulle skicka dem ett brev och berätta hur det fungerar?

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/236085/suthep-spurns-pt-call

Ett inte alls uteslutet, utan snarare mycket troligt valresultat, är demokraterna får flest röster men PT flest mandat (p.g.a. av de "billiga" mandaten i Isan).

Vem ska då få "första chans" att bilda regering. Det parti som fått flest röster eller det parti som fått flest mandat?

Nåväl. Valet avgörs trots allt inte vid valurnorna utan utgången beror på om Thaksin plånbok fortfarande är tillräckligt tjock så att han köpa ihop en regering efter valet.

Poffa

Dela på andra sajter

I många länder, tex Sverige, får det parti som vunnit ett val första chansen att bilda regering.

Inga fel i det.. fast det är inte så det står i artikel.

Det står..

"...sign a written agreement to let it form the next government if it gets the most seats in the general election.

Mr Suthep said he stood firm in the Democrat Party's belief that any party that can put together a majority should be given a chance to form the government."

Översatt: .."signera en skriftlig överenskommelse att låta det (PT) bilda regering om det får flest poster i nästa val..."

Det står inte "..få första chans att"..

Jag utgår ifrån att de som kan dra ihop en koalition som representerar en majoritet bildar regering.

Och tolkar detta som att PT vill få rätten att bilda regering trots att man är i minoritet, enbart för att man är största parti.

Eller tolkar jag detta fel?

Dela på andra sajter

Tallviking

Har Thailand samma system som Sverige med en talman som ger uppdrag till den som har flest röster/platser att försöka bilda regering ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Ett inte alls uteslutet, utan snarare mycket troligt valresultat, är demokraterna får flest röster men PT flest mandat (p.g.a. av de "billiga" mandaten i Isan).

Vem ska då få "första chans" att bilda regering. Det parti som fått flest röster eller det parti som fått flest mandat?

Antalet poster (MPs) till parlamentet fördelas dels efter resultat i lokalval (direkta personval) och dels efter partival.

Varje väljare röstar dels på en lokal representant och dels på ett parti om jag förstått det rätt.

Och det är sedan dessa MPs som sedan röstar i regeringsbildningsfrågan.

Så även om PT vinner i personvalen så är det det sammanlagda resultatet som är avgörande för hur många röster partiet har i parlamentet.

Så har i alla fall jag förstått det.

Dela på andra sajter

Har Thailand samma system som Sverige med en talman som ger uppdrag till den som har flest röster/platser att försöka bilda regering ?

Bra fråga.. vill också veta hur regeringsbildningsprocessen går till.

Ändrades av noBuzz
Dela på andra sajter

Antalet poster (MPs) till parlamentet fördelas dels efter resultat i lokalval (direkta personval) och dels efter partival.

Varje väljare röstar dels på en lokal representant och dels på ett parti om jag förstått det rätt.

Och det är sedan dessa MPs som sedan röstar i regeringsbildningsfrågan.

Så även om PT vinner i personvalen så är det det sammanlagda resultatet som är avgörande för hur många röster partiet har i parlamentet.

Så har i alla fall jag förstått det.

Helt riktigt. 375 platser tillsätts i rena personval. 125 platser tillsätts i partival. Varje röstande avger två röster.

Men min frågeställning var om ett parti får flest röster sammanlagt (Demokraterna) och ett annat parti (PT), genom tveksamma valdistrikt, får flest mandat. Ett f.ö. högst troligt resultat. Ska då det parti som fått flest röster sammanlagt eller det parti ,som genom brister i valsystem fått flest mandat, få första tjing på regeringsbildandet.

Frågan ställdes i gallup för ett tag sedan och de flesta thaiare tyckte att det parti som fått flest röster skulle få första chansen.

Poffa

Dela på andra sajter

I artikeln i Nation från mitt förra inlägg står det så här:

"Pheu Thai Party spokesman Prompong Nopparit said the winning party should have the mandate to form the next government, not the party that can muster majority support in the House, as Abhisit claims."

Detta tolkar jag också som att PT inte stöder majoritetskoalitioner. Hur demokratiskt är det? Eller har två tidningar uttryckt sig klantigt nu?

Dela på andra sajter

Helt riktigt. 375 platser tillsätts i rena personval. 125 platser tillsätts i partival. Varje röstande avger två röster.

Men min frågeställning var om ett parti får flest röster sammanlagt (Demokraterna) och ett annat parti (PT), genom tveksamma valdistrikt, får flest mandat. Ett f.ö. högst troligt resultat. Ska då det parti som fått flest röster sammanlagt eller det parti ,som genom brister i valsystem fått flest mandat, få första tjing på regeringsbildandet.

Frågan ställdes i gallup för ett tag sedan och de flesta thaiare tyckte att det parti som fått flest röster skulle få första chansen.

Poffa

Ok. Tja... om man ska vara konsekvent så borde det styras efter antal mandat i parlamentet eftersom mandaten väger tyngre i fördelningen.

Fördel PT alltså som då får en chans och kan hoppas på att individuella MPs från koalitionspartier kan mutas över så att deras kandidat blir vald.

Men vad menas med "första tjing på regeringsbildning"?

Få namnge en PM först som parlamentet röstar på?

Om denna PM inte får en majoritet med sig så lämnar parti #2 ett namnförslag som det sedan röstas på?

Är det så det går till?

Ändrades av noBuzz
Dela på andra sajter

800.000! Hur många är det som är spärrade nu, under "diktaturen"? :)

Enligt den här sidan är det 45 000 sidor som är spärrade-låter iofs lite lite-särskilt med Thaksins "Mega blockering" i färskt minne.

Men det verkar som om det är en bra bit under 800 000 sidor iallafall som var målet för TRT, annars hade IL eller Bossej kommit i här med siffror från något oberoende internationellt mediainstitut komplett med länkar och allt...

Min Länk

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Enligt den här sidan är det 45 000 sidor som är spärrade-låter iofs lite lite-särskilt med Thaksins "Mega blockering" i färskt minne.

Men det verkar som om det är en bra bit under 800 000 sidor iallafall som var målet för TRT, annars hade IL eller Bossej kommit i här med siffror från något oberoende internationellt mediainstitut komplett med länkar och allt...

Min Länk

Hej

Detta får du ta upp med dom organisationer som stöder pressfrihet som Freedom House och mänskliga rättigheter världen som t.ex HRW, dom är säkert intreserade av dina "nya" uppgifter.

Och när dom har accepterart dom som korrekta ska jag också ta till mig dom, tills dess håller jag mig nog till deras egna uppgifter som jag bedömmer som trovärdigare.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Detta får du ta upp med dom organisationer som stöder pressfrihet som Freedom House och mänskliga rättigheter världen som t.ex HRW, dom är säkert intreserade av dina "nya" uppgifter.

Och när dom har accepterart dom som korrekta ska jag också ta till mig dom, tills dess håller jag mig nog till deras egna uppgifter som jag bedömmer som trovärdigare.

Mvh Isan Lover

Och vad säger deras uppgifter då ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Ok. Tja... om man ska vara konsekvent så borde det styras efter antal mandat i parlamentet eftersom mandaten väger tyngre i fördelningen.

Fördel PT alltså som då får en chans och kan hoppas på att individuella MPs från koalitionspartier kan mutas över så att deras kandidat blir vald.

Men vad menas med "första tjing på regeringsbildning"?

Få namnge en PM först som parlamentet röstar på?

Om denna PM inte får en majoritet med sig så lämnar parti #2 ett namnförslag som det sedan röstas på?

Är det så det går till?

Det har väl funnits någon sorts "tyst" överenskommelse om att de med flest mandat ska få första tjing på attt försöka bilda regering. Det sprack ju förra gången då PPP visserligen fick flest mandat men bara näst mest röster och då den orutinerade Abhisit trodde att koalitionen med Banharn och Chart Thai som hade konfirmerats så sent som dagen innan valet var intakt.

Nu ändrade ju en tripp till Hong Kong och en ansenlig summa pengar från Ample Rich till Banharns konto lojaliteten med Demokraterna, Thaksin köpte helt enkelt det stöd PPP behövde.

Nu verkar det som om PTP vill ha en garanti för att kunna göra om tricket från 2007 eftersom de inser att de aldrig kommer att komma upp i 51 % av egen maskin.

När denna regering skulle röstas in så fanns det två PM kandidater, Abhisit och Pracha Promnok från Puea Paendin o PTP koalitionen. Alla Mp´s röstade offentligt och det låg ett bud om 50 miljoner till den från Demokraternas koalition som avstod från att rösta. Enligt ryktena iallafall.

Alla röstaade som förväntat i en öppen votering och Abhisit ombads efter den att bilda en regering av talmannen

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Hej

Mvh Isan Lover

Kan du länka till dem kanske?

Sen kan jag inte tänka mig att Thaksin nådde upp i nägra 800 000 blockerade sidor-men det var väl som det mesta under TRT tiden, mycket snack och lite verkstad...

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

http://www.prachatai...glish/node/2442

Thaksins advokat Robert Amsterdam skulle hålla ett tal för Amnesty International Malaysia i Kuala Lumpur-men det ställdes in efter att Amnesty International centralt tydligen hade opponerat sig mot valet av talare och talarens uppdragsgivares historia om övergrepp på mänskligheten.

Såg nu motivet till varför Amnesty International inte lät Amsterdam hållas med sitt dravvel i Malaysia.

Anledningen är:

- Att Amnesty måste vara neutrala och man anser Amsterdam vara en betald och partisk lakej.

- Att Amnesty inte vill ta ställning för att en stämning av den Thailändska regeringen inför ICC är rimlig eller önskvärd.

- Att Amnesty inte vill ta frågan med Amsterdam om inte ansvar också krävs för "de tusentals utomrättsliga avrättningar som en del av Taksins krig mot droger"

http://asiapacific.anu.edu.au/newmandala/2011/04/27/amnesty-international-and-robert-amsterdam/

Dela på andra sajter

Det har väl funnits någon sorts "tyst" överenskommelse om att de med flest mandat ska få första tjing på attt försöka bilda regering. Det sprack ju förra gången då PPP visserligen fick flest mandat men bara näst mest röster och då den orutinerade Abhisit trodde att koalitionen med Banharn och Chart Thai som hade konfirmerats så sent som dagen innan valet var intakt.

Nu ändrade ju en tripp till Hong Kong och en ansenlig summa pengar från Ample Rich till Banharns konto lojaliteten med Demokraterna, Thaksin köpte helt enkelt det stöd PPP behövde.

Nu verkar det som om PTP vill ha en garanti för att kunna göra om tricket från 2007 eftersom de inser att de aldrig kommer att komma upp i 51 % av egen maskin.

När denna regering skulle röstas in så fanns det två PM kandidater, Abhisit och Pracha Promnok från Puea Paendin o PTP koalitionen. Alla Mp´s röstade offentligt och det låg ett bud om 50 miljoner till den från Demokraternas koalition som avstod från att rösta. Enligt ryktena iallafall.

Alla röstaade som förväntat i en öppen votering och Abhisit ombads efter den att bilda en regering av talmannen

Fattar fortfarande inte vad "första tjing" innebär, rent konkret. :)

Hur går det till? Och hur försöker man bilda regering utan att ha en majoritet med sig?

Ändrades av noBuzz
Dela på andra sajter

Fattar fortfarande inte vad "första tjing" innebär, rent konkret. :)

Hur går det till? Och hur försöker man bilda regering utan att ha en majoritet med sig?

Lite av en typ tyst överenskommelse. Nu var väl valet 2007 i Thailand första gången som inte det parti som fick flest mandat också fick flest röster. Abhisit blev grundlurad där av både banharn och Thaksin.

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Såg nu motivet till varför Amnesty International inte lät Amsterdam hållas med sitt dravvel i Malaysia.

Anledningen är:

- Att Amnesty måste vara neutrala och man anser Amsterdam vara en betald och partisk lakej.

- Att Amnesty inte vill ta ställning för att en stämning av den Thailändska regeringen inför ICC är rimlig eller önskvärd.

- Att Amnesty inte vill ta frågan med Amsterdam om inte ansvar också krävs för "de tusentals utomrättsliga avrättningar som en del av Taksins krig mot droger"

http://asiapacific.anu.edu.au/newmandala/2011/04/27/amnesty-international-and-robert-amsterdam/

Som namn naa heter det väl... :whistle:

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Hej

Här är lite fakta i ämnet ifrån den 30-10-10 FACTflash: Adding 46,000 for lese majestet, Thailand now censoring 256,110 sites.

https://facthai.wordpress.com/2010/10/30/factflash-adding-46000-Thailand-now-censoring-256110-sites/.

Mvh Isan Lover

Starkt jobbat, nu saknas det bara 543 989 för att komma upp i Thaksins och TRT´s mål att blockera 800 000 sidor.

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Starkt jobbat, nu saknas det bara 543 989 för att komma upp i Thaksins och TRT´s mål att blockera 800 000 sidor.

Njae... om man ska vara rättvis så är det betydlig länge kvar än så.

Internet idag innehåller ca 6 gånger fler hemsidor än 2005. Och då var det väl ca 40 000 sidor som censurerades.

Relativt sett så är det alltså samma andel sidor som censureras som idag, som under Thaksin. Även om skygglappssamlarna säkert tycker annorlunda.

Thaksins 800.000 från 2005 skulle idag motsvara nästan 5 miljarder sidor. En helt grotesk summa. :)

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...