Guest Isan Lover Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 Jättenkelt.. I båda fallen är det militär personal som skjuter på människor. Och eftersom IL politiska blädderbok för 8-åringar bara innehåller två karaktärer (en ond militär och en snäll och oskyldig vanlig människa) så fattar ju alla, eller iaf alla 8-åringar som bläddrat i boken, att förhållandena är identiska. Hej Att folk i länder där militären eller en av dom tillsatt ledare styr landet utan att folket har valt detta i ett fritt och demokratiskt val demonstrerar och volterar är inte ovanligt, och enligt mig är likheterna större än skillnaderna om man jämför "den arabiska våren" med situationen i Thailand efter militärkuppen. Och jag är tyvär inte det minsta förvånad över att forumets gula ser det som helt normalt "upprätthållande av lag och ordning" när 2000 skadas och ett 90 tal dör av beskskjutning av landets arme, och att även reportrar, volontärer och sköterskor också dör verkar inte bekomma en del alls, så vi kan väl bara konstatera att vi har lika olika syn på det som inträffade då som nu. Och jag personligen tycker lika illa om när militären skjuter folk i Egypten, Syrien, Libyen eller Thailand,och alla andra länder också för den delen, jag ser ingen i princip ingen avgörande skillnad alls, sånt här bör fördömmas var det än inträffar. Och jag är glad att Thailands nya regering har hörsammat kraven ifrån HRW och Amnesty och nu utreder händelserna. Mvh Isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 F-n tryckte + när det skulle va -. Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 F-n tryckte + när det skulle va -. Inga problem. Som en god kamrat så hjälpte jag dig att utjämna detta åtminstone genom att trycka på minusknappen. Så vi kan säga att det var et halvt minus från oss var som jag tryckte Mvh Janne "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 Tackar,nu känns det bättre Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 Hej Att folk i länder där militären eller en av dom tillsatt ledare styr landet utan att folket har valt detta i ett fritt och demokratiskt val demonstrerar och volterar är inte ovanligt, och enligt mig är likheterna större än skillnaderna om man jämför "den arabiska våren" med situationen i Thailand efter militärkuppen. Och jag är tyvär inte det minsta förvånad över att forumets gula ser det som helt normalt "upprätthållande av lag och ordning" när 2000 skadas och ett 90 tal dör av beskskjutning av landets arme, och att även reportrar, volontärer och sköterskor också dör verkar inte bekomma en del alls, så vi kan väl bara konstatera att vi har lika olika syn på det som inträffade då som nu. Och jag personligen tycker lika illa om när militären skjuter folk i Egypten, Syrien, Libyen eller Thailand,och alla andra länder också för den delen, jag ser ingen i princip ingen avgörande skillnad alls, sånt här bör fördömmas var det än inträffar. Och jag är glad att Thailands nya regering har hörsammat kraven ifrån HRW och Amnesty och nu utreder händelserna. Mvh Isan lover Tack för dagens John Blund. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
carpenter Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 Tack för dagens John Blund. Ja älskar man militären och deras metoder för att kväva folk värden runt, så blir det en sådan kommentar som ovan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 Ja älskar man militären och deras metoder för att kväva folk värden runt, så blir det en sådan kommentar som ovan. Har du någon gång sett någon på MPR uttala sig att dom tycker så eller går du blint på IL:s påståenden ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 Har du någon gång sett någon på MPR uttala sig att dom tycker så eller går du blint på IL:s påståenden ? Hej Han kanske baserar det på vad som skrivs i försvar av det inträffade, det är ju rätt logiskt eller hur? Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 Hej Han kanske baserar det på vad som skrivs i försvar av det inträffade, det är ju rätt logiskt eller hur? Mvh Isan Lover Dina och hans "tolkningar" av vad som sägs är långt ifrån vad de flesta normala personer kallar "logiska" Antalet minus du fick från senaste "lögnerna" talar sitt tydliga språk Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 Dina och hans "tolkningar" av vad som sägs är långt ifrån vad de flesta normala personer kallar "logiska" Antalet minus du fick från senaste "lögnerna" talar sitt tydliga språk Hej Det kanske snarare var så att sanningen smärtar och att några ömma tår trampades på. Om man inte vill uppfattas som gul, militärvän, kuppanhängare, försvarare av våld mot civila, o.s.v är det lätt fixat, tag ställning på ett tydligt sätt , och jag lovar att ingen kommer att missuppfatta det, men om man i år efter år skriver inlägg till försvar av det som man säger sig vara emot så är det lätt att tro att skribenten faktiskt hyser såna tankar och tolka hans inlägg på detta sätt. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 Hej Det kanske snarare var så att sanningen smärtar och att några ömma tår trampades på. Om man inte vill uppfattas som gul, militärvän, kuppanhängare, försvarare av våld mot civila, o.s.v är det lätt fixat, tag ställning på ett tydligt sätt , och jag lovar att ingen kommer att missuppfatta det, men om man i år efter år skriver inlägg till försvar av det som man säger sig vara emot så är det lätt att tro att skribenten faktiskt hyser såna tankar och tolka hans inlägg på detta sätt. Mvh isan lover Bortsett från dig själv då... I de flestas ögon kan man faktiskt vara emot både militärkupper och det klanvälde som Shinawatras representerar. Plocka nu fram en gång för alla ett inlägg där jag uttalar mitt stöd för militärkuppen-eller acceptera att jag inte stödjer varken militärkupper eller klanvälde! OBS! Inga utav dina egna förvirrade tolkningar av vad jag skrivit vill jag ha-utan ett inlägg där jag uttalar mitt stöd för militärkuppen 2006. Klarar du det? "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 Hej Det kanske snarare var så att sanningen smärtar och att några ömma tår trampades på. Om man inte vill uppfattas som gul, militärvän, kuppanhängare, försvarare av våld mot civila, o.s.v är det lätt fixat, tag ställning på ett tydligt sätt , och jag lovar att ingen kommer att missuppfatta det, men om man i år efter år skriver inlägg till försvar av det som man säger sig vara emot så är det lätt att tro att skribenten faktiskt hyser såna tankar och tolka hans inlägg på detta sätt. Mvh isan lover En undran,är du helt blind eller är du det troll jag tror du är?Var har jag skrivit att jag är för det du skriver,jag är emot Thaksin och hans egoistiska politik,jag är FÖR demokrati och i den meningen finns absolut inget våld mot någon,Du husgud har ju ett lite smolk i bägaren iom WOD(har du glömt det)skatteflykt och markköp(maktmissbruk)Så att ta ställning mot Thaksin är att ta ställning FÖR demokrati.Mvh Måne som tydligen svarar på trollinlägg Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 Hej Det kanske snarare var så att sanningen smärtar och att några ömma tår trampades på. Om man inte vill uppfattas som gul, militärvän, kuppanhängare, försvarare av våld mot civila, o.s.v är det lätt fixat, tag ställning på ett tydligt sätt , och jag lovar att ingen kommer att missuppfatta det, men om man i år efter år skriver inlägg till försvar av det som man säger sig vara emot så är det lätt att tro att skribenten faktiskt hyser såna tankar och tolka hans inlägg på detta sätt. Mvh isan lover Med din logik HATAR du isåfall demokrati samt lag och ordning eftersom du så extremt tydligt tar ställning FÖR Thaksin !!! Funkar din logik tycker du ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 Mja, den däringa Thaksinaren var det inte han som blev avsatt av en militärjunta? Minnesslöe Arne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IngeVidare Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 Hej Att folk i länder där militären eller en av dom tillsatt ledare styr landet utan att folket har valt detta i ett fritt och demokratiskt val demonstrerar och volterar är inte ovanligt, och enligt mig är likheterna större än skillnaderna om man jämför "den arabiska våren" med situationen i Thailand efter militärkuppen. Och jag är tyvär inte det minsta förvånad över att forumets gula ser det som helt normalt "upprätthållande av lag och ordning" när 2000 skadas och ett 90 tal dör av beskskjutning av landets arme, och att även reportrar, volontärer och sköterskor också dör verkar inte bekomma en del alls, så vi kan väl bara konstatera att vi har lika olika syn på det som inträffade då som nu. Och jag personligen tycker lika illa om när militären skjuter folk i Egypten, Syrien, Libyen eller Thailand,och alla andra länder också för den delen, jag ser ingen i princip ingen avgörande skillnad alls, sånt här bör fördömmas var det än inträffar. Och jag är glad att Thailands nya regering har hörsammat kraven ifrån HRW och Amnesty och nu utreder händelserna. Mvh Isan lover Att bara få för sej att jämföra den arabiska våren med situationen som rådde i Thailand är skrämmande korkat!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 Man förstår ju att de politiska alternativen i Thailand är rätt pissiga när de som kallar sig "vänster" är beredda att dö för Asiens mest korrupta och högerextrema regim och de som kallar sig "liberala" inte villkorslöst kan ta avstånd från militärkupper och inblandning av diverse icke valda institutioner. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 Man förstår ju att de politiska alternativen i Thailand är rätt pissiga när de som kallar sig "vänster" är beredda att dö för Asiens mest korrupta och högerextrema regim och de som kallar sig "liberala" inte villkorslöst kan ta avstånd från militärkupper och inblandning av diverse icke valda institutioner. Håller med i sak om pissigheten men att Thailand verkligen är det mest korrupta landet i Asien kan man ju diskutera. Enligt det, iof-sig kritiserade, indexet Corruption Perception Index, så ligger Thailand på 78 plats av 176 rankade, dvs alls inte sämst i klassen. MVH/BanArne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 Ja älskar man militären och deras metoder för att kväva folk värden runt, så blir det en sådan kommentar som ovan. Jo men visst älskar jag militären och deras metoder för att kväva folk världen runt. Har det liksom i blodet och längtar faktiskt tillbaka till diktaturen. Mamma och pappa pratade ju så gott om den tiden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 . . Och jag är glad att Thailands nya regering har hörsammat kraven ifrån HRW och Amnesty och nu utreder händelserna. Mvh Isan lover Jag håller med dig om sista meningen. Men förmodligen gör dom som vanligt skiter i resultatet, om det kommer fram till något som inte regeringen håller med om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd November 28, 2011 Dela Inlagd November 28, 2011 Man förstår ju att de politiska alternativen i Thailand är rätt pissiga när de som kallar sig "vänster" är beredda att dö för Asiens mest korrupta och högerextrema regim och de som kallar sig "liberala" inte villkorslöst kan ta avstånd från militärkupper och inblandning av diverse icke valda institutioner. Det där med villkorslöshet är onekligen ett dilemma man får tampas med. Själv så har jag ju ibland försvarat kuppen, och inte villkorslöst tagit avstånd från den, eftersom jag i min naivitet hoppades att den skulle bespara det Thailändska folket många år av demokratiskt och politiskt lidande. För att inte tala om ekonomiskt lidande för de fattiga. Jag är ju helt övertygad om att Thaksinisterna kostar Thailand massor av lidande och att Thaksin lurar skiten ur de som jag värnar, nämligen de fattiga i Issan. Om jag hade varit en elak jävel, eller självisk och totalt känslolös inför thailändska fattigbönders lidanden, så hade jag också kunna hävda att det är bättre att låta tiden ha sin gång. Att låta demokratin växa sig stark, och med den sociala rättvisor för alla, tills dess plågoandar och diverse skurkar med härskarambitioner väljs bort av folket. Men tyvärr så tycker jag att det är hjärtlöst att se det så. Det östra mellaneuropa, som jag kommer ifrån, har ju upplevt nästan 50 år av förtryck just för att man väntat på förändring. Hade resten av världen reagerat och agerat istället för att vänta, så hade många miljoner människor inte lidit under många år. Många Tjecker (och naturligtvis andra) kände sig övergivna av USA och de allierade efter krigsslutet. Även om de var sura på ryssarna för att de ockuperades så var det inte så mycket att gnälla på. Ryssen var ju djävulen och elaka människor är ju elaka så det är svårt att vara sur på dem eftersom man inte kan begära något annat Den bakgrunden, och hoppfullheten inför möjligheten för thailändarna ska kunna göra sig av med sina moderna tiders djävlar, gör det väldigt svårt att vara villkorslös. Villkorslöshet verkar vara en lyx lättare åtnjuten av människor med alternativ. Eller av de som inte drabbas. Hade jag inte sett eller upplevt mänskligt lidande p.g.a elitistiska utnyttjare, eller bara sett eller läst om det i en blädderbok, så hade det kanske varit lättare för mig att vara villkorslös. Till sist så undrar jag varför det är så viktigt att vara villkorslös i sin inställning till kupper eller inblandning av sådana som inte är valbara. Om målsättningen med politisk förändring är social rättvisa så finns lika lite skäl att vara villkorslös inför kupper som till folkliga uppror. Båda avarterna är helt ok tycker jag, så länge de inte leder till våldsamheter. Och faktiskt leder till social utveckling. Alldeles oavsett så behöver man inte vara villkorslös i sin inställning till dem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 29, 2011 Dela Inlagd November 29, 2011 Bortsett från dig själv då... I de flestas ögon kan man faktiskt vara emot både militärkupper och det klanvälde som Shinawatras representerar. Plocka nu fram en gång för alla ett inlägg där jag uttalar mitt stöd för militärkuppen-eller acceptera att jag inte stödjer varken militärkupper eller klanvälde! OBS! Inga utav dina egna förvirrade tolkningar av vad jag skrivit vill jag ha-utan ett inlägg där jag uttalar mitt stöd för militärkuppen 2006. Klarar du det? Hej Det är ju inte svårt, ta det senaste exemplet där forumets gula är emot att militärens dödsskjutningar av civila utreds och tas upp i rättssystemet, bl.a reportrar, hur tolkar man sånt? Mvh Isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 29, 2011 Dela Inlagd November 29, 2011 Med din logik HATAR du isåfall demokrati samt lag och ordning eftersom du så extremt tydligt tar ställning FÖR Thaksin !!! Funkar din logik tycker du ? Hej Min logik funkar i alla lägen och länder, låt folk rösta fram sina ledare i fria och demokratiska val, låt den som vinner regera mandatperioden ut utan inblandning av generaler och andra ej valbara självutnämda makthavare, låt sedan väljarna utvärdera hur den valda regeringen och dess PM har skött sig i inför nästa val, är tillräckligt många nöjda sitter dom kvar, är en majoritet av dom röstande missnöjda så åker dom, detta är enligt mig den enda vägen till en riktig och stabil demokrati. Så länge odemokratiska minoritets grupper med egna särintressen som PAD, Generalerna, Kungliga rådgivarna och Bangkok eliten tillåts avsätta av folket valda ledare och tillsätta egna ledare med militärens hjälp så är landets demokratiska utveckling helt omöjlig. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 29, 2011 Dela Inlagd November 29, 2011 Hej Det är inte jag utan det Thailändska folket som har tagit ställning för Thaksin, och eftersom jag är för demokrati stöder jag deras val och rätt att välja sin PM, svårare än så är det inte, sen är det ju också så att jag rent principiellt ogillar när rika och mäktiga tar makten ifrån folket via militärkupper och på oilika odemokratiska sätt försöker ändra folkets val med någon slags "överklassens" vetorätt. Min logik funkar i alla lägen och länder, låt folk rösta fram sina ledare i fria och demokratiska val, låt den som vinner regera mandatperioden ut utan inblandning av generaler och andra ej valbara självutnämda makthavare, låt sedan väljarna utvärdera hur den valda regeringen och dess PM har skött sig i inför nästa val, är tillräckligt många nöjda sitter dom kvar, är en majoritet av dom röstande missnöjda så åker dom, detta är enligt mig den enda vägen till en riktig och stabil demokrati. Så länge odemokratiska minoritets grupper med egna särintressen som PAD, Generalerna, Kungliga rådgivarna och Bangkok eliten tillåts avsätta av folket valda ledare och tillsätta egna ledare med militärens hjälp så är landets demokratiska utveckling helt omöjlig. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd November 29, 2011 Dela Inlagd November 29, 2011 Hej Det är ju inte svårt, ta det senaste exemplet där forumets gula är emot att militärens dödsskjutningar av civila utreds och tas upp i rättssystemet, bl.a reportrar, hur tolkar man sånt? Mvh Isan lover Var har någon på MPR sagt det ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd November 29, 2011 Dela Inlagd November 29, 2011 Var har någon på MPR sagt det ? Gissar att ditt inlägg går obesvarat förbi Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu