Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu

Joints

Recommended Posts

Det var skönt att höra då man ju fått någon slänga av sleven emellanåt av meningsmotståndare. Helt oförskyllt förstås. :rolleyes:

Det som inte dödar - det härdar! Se det som att du haft tur. Det gör jag. :)

Dela på andra sajter

• Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• noBuzz

1613

• MaiChai

1139

• Tallviking

965

• Serath

829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Frågan kanske är lite för enkel. :)

Demokrati handlar om val. Kupper handlar inte om val utan är, som du skriver odemokratiska. Alltså kan kupper aldrig vara demokratiska.

Däremot så kan kupper ha som målsättning att avsätta totlitära ledare. För att bena väg för demokrati.

För att en kupp ska vara demokratisk så måste ju folk ha valt kuppen innan den skedde och det hände ju inte.

De som "godkänner kuppen som diktatoriskt medel" menar däremot att det inte rådde demokrati i Thailand, även om man genomförde

demokratiska val, och att det därför var ok med en kupp.

Kupper och demokrati är oförenliga, det är lixom självklart och en fundamental kunskap man i väst tillgodogör sig i högstadiet.

Och självklart är det därför ingen här som anser att de är förenliga.

Vad du kanske bör fråga dig är däremot varför vissa försöker påstå att andra tycker motsatsen.

Så det du påstår är att premiärministern redan hade infört diktatur i Thailand innan militärkuppen 2006?

För om så är fallet så håller jag med om att en militärkupp kan vara av godo, annars finns det enligt mitt sett att se det någon som helst ursäkt för en militärkupp och därför inte på något sätt vara av godo.

Men om det var så att premiärministern arbetade med odemokratiska metoder i en demokrati så borde han väl åtalas för detta och inte avsättas vid en militärkupp?

Tyvärr åtalades han väl endast för några andra småsaker (Gömt tillgånger för att slippa skatt, ministerstyre osv.) .

Det jag frågar om är hur flera här ständigt kan försvara militärkuppen och samtidigt påstå att de är för ett demokrati?

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Dela på andra sajter

Så det du påstår är att premiärministern redan hade infört diktatur i Thailand innan militärkuppen 2006?

För om så är fallet så håller jag med om att en militärkupp kan vara av godo, annars finns det enligt mitt sett att se det någon som helst ursäkt för en militärkupp och därför inte på något sätt vara av godo.

I princip så var Thaksin, i mina och många andras ögon, redan på väldigt god väg mot ett envälde.

Precis som idag så satte han närstående och familj på de flesta centrala positioner han kunde i samhället och försökte kontrollera allt och alla.

Thaksin var inte diktatorisk i klassisk bemärkelse men han var precis lika odemokratisk och enväldig.

Det var inte så mycket hans metoder som hans vilja att kontrollera allt och att införa en enpartistat som gjort att jag svängde om honom.

Från att ha gillat honom gick jag till att tycka att han var det enskilt största hotet mot demokratisk utveckling i Thailand.

Och det är just för att jag tycker att han var enväldig, och inte folkväldig, som jag ansåg att det var bra att "ta bort honom".

Även om jag naturligtvis mycket hellre sett att det skett på ett annat sätt än via en militärkupp.

Militärkuppen var beklaglig men av två onda ting tycker jag den var mindre ond än alternativet Thaksin.

Dela på andra sajter

I princip så var Thaksin, i mina och många andras ögon, redan på väldigt god väg mot ett envälde.

Precis som idag så satte han närstående och familj på de flesta centrala positioner han kunde i samhället och försökte kontrollera allt och alla.

Thaksin var inte diktatorisk i klassisk bemärkelse men han var precis lika odemokratisk och enväldig.

Det var inte så mycket hans metoder som hans vilja att kontrollera allt och att införa en enpartistat som gjort att jag svängde om honom.

Från att ha gillat honom gick jag till att tycka att han var det enskilt största hotet mot demokratisk utveckling i Thailand.

Och det är just för att jag tycker att han var enväldig, och inte folkväldig, som jag ansåg att det var bra att "ta bort honom".

Även om jag naturligtvis mycket hellre sett att det skett på ett annat sätt än via en militärkupp.

Militärkuppen var beklaglig men av två onda ting tycker jag den var mindre ond än alternativet Thaksin.

Jag kan erkänna att vi är överens om allt utom den sista meningen, i mitt tycke var militärkuppen det största av två onda ting, i demokratisk anda och för att många thailändare kände sig lurade av militärjuntan.

//Peo

Dela på andra sajter

Men om det var så att premiärministern arbetade med odemokratiska metoder i en demokrati så borde han väl åtalas för detta och inte avsättas vid en militärkupp?

Tyvärr åtalades han väl endast för några andra småsaker (Gömt tillgånger för att slippa skatt, ministerstyre osv.) .

Det jag frågar om är hur flera här ständigt kan försvara militärkuppen och samtidigt påstå att de är för ett demokrati?

//Peo

Som jag uppfattade situationen i vår lilla by samt hur jag uppfattade situationen i det stora hela, tiden strax innan kuppen, var att många var emot Thaksin och det faktum att han med stormsteg verkade vara på väg att göra sig själv till kejsare av Thailand.

Det finns en hel del att läsa på nätet, som stödjer min känsla under den tiden om att Thaksin började visa inslag av hybris.

Sen att kuppen var odemokratisk är nog ingen som säger emot, men i mitt tycke en handling som var det minst dåliga av de val som fanns att välja mellan.

Dela på andra sajter

Jag kan erkänna att vi är överens om allt utom den sista meningen, i mitt tycke var militärkuppen det största av två onda ting, i demokratisk anda och för att många thailändare kände sig lurade av militärjuntan.

//Peo

På vilket sätt menar du att många kände sig lurade av juntan?

Dela på andra sajter

Som jag uppfattade situationen i vår lilla by samt hur jag uppfattade situationen i det stora hela, tiden strax innan kuppen, var att många var emot Thaksin och det faktum att han med stormsteg verkade vara på väg att göra sig själv till kejsare av Thailand.

Det finns en hel del att läsa på nätet, som stödjer min känsla under den tiden om att Thaksin började visa inslag av hybris.

Sen att kuppen var odemokratisk är nog ingen som säger emot, men i mitt tycke en handling som var det minst dåliga av de val som fanns att välja mellan.

Jag var inte i Thailand själv vid tillfället så jag har inget att jämföra med vid tidpunkten för kuppen, men de jag har pratat med i efterhand i min lilla by förstår inte vad jag pratar om när jag säger att han var ifrågasatt av många runt i världen för att ha lurat till sig pengar och var ansvarig för att ha dödat ett stort antal människor genom WOD.

I deras ögon är han än idag nära nog en gud och utan fel..

//Peo

Dela på andra sajter

På vilket sätt menar du att många kände sig lurade av juntan?

Många kände sig lurade för att deras repsentanter blev avsatta och blev förbjudna att delta i politiken i framtiden..

På så sätt kände många att de inte hade någon representant alls.

//Peo

Dela på andra sajter

Jag var inte i Thailand själv vid tillfället så jag har inget att jämföra med vid tidpunkten för kuppen, men de jag har pratat med i efterhand i min lilla by förstår inte vad jag pratar om när jag säger att han var ifrågasatt av många runt i världen för att ha lurat till sig pengar och var ansvarig för att ha dödat ett stort antal människor genom WOD.

//Peo

Och så är det än idag på många ställen. Man vet inte vad Thaksin gjorde, utan folk har bara sett det goda.

Och ser man bara till det goda, så är det naturligt att man gillar någon.

Börjar tröttna på att säga det, men jag blir väl anklagad för att älska militärdiktaturer och kupper om jag inte säger det, och det är att Thaksin gjorde en hel hög saker som de fattiga i bl.a. Isaan gillade. Men i det stora hela skadade han landet mer än han gjorde nytta. Anser jag.

Dela på andra sajter

Och så är det än idag på många ställen. Man vet inte vad Thaksin gjorde, utan folk har bara sett det goda.

Och ser man bara till det goda, så är det naturligt att man gillar någon.

Börjar tröttna på att säga det, men jag blir väl anklagad för att älska militärdiktaturer och kupper om jag inte säger det, och det är att Thaksin gjorde en hel hög saker som de fattiga i bl.a. Isaan gillade. Men i det stora hela skadade han landet mer än han gjorde nytta. Anser jag.

Och hur mycket jag än vill vara oense med dig så kan jag bara hålla med.. ^_^

//Peo

Dela på andra sajter

Otroligt att man kan ha en diskussion om detta i en trevlig ton.. det var länge sedan. Därför blev det lite karma till Peo. :)

Dela på andra sajter

//Peo

Att det inte kommit fram i byarna beror ju på Thaksins i det närmaste fullständiga kontroll av media-de statliga kontrollerade han genom sitt inflytande som PM och de privata kontrollerade han genom sitt och sina anhängares ägande och hot/löften om annonsering såvida klanen inte fick ofördelaktig mediauppmärksamhet. Samma sak med WOD, I byarna tror man att de som sköts ihjäl var skyldiga, internationella granskningar visar att drygt 1400 av 2500 dödade inte hade något som helst med narkotikalangning att göra. Men det var ju inget som fick rapporteras om i media under TRT tiden.

Tyvärr ser vi liknande förföljelser, den Channel 7 reporter som ställde "För svåra" frågor till Yingluck blev snabbt uthängd och trakasserad av rödskjortorna när hennes namn och bild cirkulerades via e-mail av en PT politiker i parlamentet.. De skulle ta hand om henne när de mötte henne...

tYVÄRR

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Att det inte kommit fram i byarna beror ju på Thaksins i det närmaste fullständiga kontroll av media-de statliga kontrollerade han genom sitt inflytande som PM och de privata kontrollerade han genom sitt och sina anhängares ägande och hot/löften om annonsering såvida klanen inte fick ofördelaktig mediauppmärksamhet. Samma sak med WOD, I byarna tror man att de som sköts ihjäl var skyldiga, internationella granskningar visar att drygt 1400 av 2500 dödade inte hade något som helst med narkotikalangning att göra. Men det var ju inget som fick rapporteras om i media under TRT tiden.

Tyvärr ser vi liknande förföljelser, den Channel 7 reporter som ställde "För svåra" frågor till Yingluck blev snabbt uthängd och trakasserad av rödskjortorna när hennes namn och bild cirkulerades via e-mail av en PT politiker i parlamentet.. De skulle ta hand om henne när de mötte henne...

tYVÄRR

Varför släpper inte kommitten som utredde händelsen 2007 papperna på sin utredning offentligt?, det är ju ingen som sett eller kunnat syna utredningen.

Edit: skall kanske tillägas vem som satte ihop kommitten.

General Surayud Chalanont appointed a special committee to investigate the extrajudicial killings during the 2003 war on drugs

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Dela på andra sajter

Varför släpper inte kommitten som utredde händelsen 2007 papperna på sin utredning offentligt?, det är ju ingen som sett eller kunnat syna utredningen.

General Surayud Chalanont appointed a special committee to investigate the extrajudicial killings during the 2003 war on drugs

Visst skulle mera material vara intressant att läsa, men resultatet lär väl vara samma som vi redan vet idag.

Eller tror du att en tidigare opublicerad undersökning skulle kunna omkullkasta så många internationella organs sammanfattningar och slutsatser?

Dela på andra sajter

Visst skulle mera material vara intressant att läsa, men resultatet lär väl vara samma som vi redan vet idag.

Eller tror du att en tidigare opublicerad undersökning skulle kunna omkullkasta så många internationella organs sammanfattningar och slutsatser?

Om Yinluck tillsätter en idag kan man ju misstänka helt andra resultat är de internationella organisationernas :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Även om vi är många som inte sympatiserar med IL:s tankegångar, så tycker jag ändå att han förtjänar att bemötas med en anständig retorik.

Hej

Enligt mig säger noBuzz inlägg mer om hans eget intellekt och människosyn än om dom som han avser att skada, men att uttrycka sig på det sättet är väl bara väntat av en människa som har en så skev bild av demokrati och som mer eller mindre konstant överskattar sitt eget intellekt och ser ned på andra.

Men det bekommer mig inte det minsta, hans sätt att uttrycka sig är snarare ett symtom på hans egna brister.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Vad menar du med det?

Menar du att kommittén egentligen kommit fram till att de flesta var langare (tror du), att man vill dölja detta (tror du) och att beviset för detta (tycker du) är att det var Surayud som utsåg kommittén?

Dela på andra sajter

Hej

Enligt mig säger noBuzz inlägg mer om hans eget intellekt och människosyn än om dom som han avser att skada, men att uttrycka sig på det sättet är väl bara väntat av en människa som har en så skev bild av demokrati och som mer eller mindre konstant överskattar sitt eget intellekt och ser ned på andra.

Men det bekommer mig inte det minsta, hans sätt att uttrycka sig är snarare ett symtom på hans egna brister.

Mvh Isan Lover

Ser där.. inläggen bekommer dig inte det minsta.. :)

Det är ju iofs bra tycker jag. Man vill ju inte att du ska må dåligt utöver dina andra åkommor. :)

Dela på andra sajter

Hej

Mvh Isan Lover

Det här var väl ändå dagens lågvattenmärke!

Jag har påtalat till dig att du flertalet gånger om olämpligheten att ständigt peka ut andra för åsikter som dom inte står för i verkligheten, och själva dementerar.

Att du bevisligen skriver och ger intrycket som om du har hjärnspöken? Och tillskriver dina motståndare andra åsikter än dom faktiskt påtalar till dig gång efter annan kan väl knappast skuldbeläggas någon annan än dig själv.

Även jag har själv uppmärksammat hur dåligt du läser inlägg innan du svarar på dom.

Och allt som oftast så kommer det svar på frågor som aldrig ställts. Dock tillhör det undantaget att man får svar på raka frågor?

Jag tänker inte djupanalysera dina inlägg varför du gör så. Men det är frågan du bör ställa till dig själv. Vilken förankring i verkligheten dina svar allt som oftast har?

Bara för att man inte håller med dig i allt, betyder detta inte att du kan tillskriva någon tillhörighet med kuppmakare generaler och den s.k herrklubben.

Har du nån vett och etikett i din debattteknik slutar du upp med detta omedelbart.

Om du börjar läsa inläggen för en gång skull och tar till dig vad som skribenten avser när han skriver? Så kanske du för en gång skull kan komma till slutsatsen att. Om en skribent dementerar den åsikt som du tillskrivit denne. Så är det faktiskt det som gäller för den personen ingenting annat. Och då är det dax att ta till sig den informationen och föra debatten därefter.

Nu har jag försökt att vara övertydlig. Och tar du inte till dig den informationen jag skrivit ovan, så har du nog tillskrivit dig själv en intellektuell position som är mindre smickrande. Då det jag skriver handlar om normal respekt för andra människor.

Nu ligger bollen hos dig?

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Hej

Mvh Isan Lover

En dag i taget i LOS. och onödigt att bråka om en sak som inte tjänar mer till än att motparten trycker några flera tangent tryck.

Vad händer idag NOBUZZ och IL Jag bjuder er bägge på fredsöl om ni har vägarna förbi Sisaket.

Sedan kan jag anse att översvämningarna i centrala Thailand är något som borde diskuteras. 90 personer som dött, dammar som brustit nära Bangkok.

Är det så att folk bygger husen för nära vattenflöden eller regnar det helt enkelt så in i helvete mycket så att det inte spelar någon roll. Folk måste ju bo någonstans. Kanske det är så att bygglov borde införas även för mindre hus i Thailand?

Dela på andra sajter

Vad menar du med det?

Menar du att kommittén egentligen kommit fram till att de flesta var langare (tror du), att man vill dölja detta (tror du) och att beviset för detta (tycker du) är att det var Surayud som utsåg kommittén?

På fråga ett svarar jag:

Jag menar att det skulle vara intressant att läsa och ta del av utredningen.

Och jag menar att alla papper skall upp på bordet och bli offentliga.

På fråga 2 svarar jag:

Du trodde fel :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Dela på andra sajter

Fortsätt du IL du gör ett bra arbete med att förklara hur saker o ting hänger i hop.

Du har en bra förmånga att förena ditt intellekt med praktisk erfaren het.

Och det är det som är problemet med Bankok eliten samt någon Googlande bybo.

Dela på andra sajter

På fråga ett svarar jag:

Jag menar att det skulle vara intressant att läsa och ta del av utredningen.

Och jag menar att alla papper skall upp på bordet och bli offentliga.

På fråga 2 svarar jag:

Du trodde fel :)

OK. :D

Dela på andra sajter

Fortsätt du IL du gör ett bra arbete med att förklara hur saker o ting hänger i hop.

Du har en bra förmånga att förena ditt intellekt med praktisk erfaren het.

Och det är det som är problemet med Bankok eliten samt någon Googlande bybo.

:crazy::17::24::nono:

Måne

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...