Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu

Joints

Recommended Posts

Hej

Ja det finns det väl inget som helst tvivel om eftersom valet blev internationellt godkänt.

Mvh Isan Lover

Vilka har internationellt påtalat att förra valet inte skulle vara internationellt godkänt?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

• Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• noBuzz

1613

• MaiChai

1139

• Tallviking

965

• Serath

829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det kan IL inte bestrida för då framstår han som direkt okunnig.

det är bara politisk retorik när man inte kan komma med annat. Ha överseende och bläddra vidare i tråden.

Ja du Anders hoppas du inte arbetar politiskt hemma din syn på demokrati ger jag inte mycket för, man kan inte bara förbjuda ett stort parti att deltaga i ett val.

Men din syn styrs väl av att du blivet blåst i affärer. I affärer behövs kunskap har man inte det skall man bli blåst, då skapar du förmögen het åt andra. Så bit i det sura äpplet och sluta drevet här.

PS Efter som jag tittar på 6 8 nyhets program så kan jag säga att rikets första dam är på nyheterna dagligen, samt att hon gör ett gått arbete. Hon är med stor sannolikhet räddningen o fram tiden för Thailand.

Dela på andra sajter

Hej

Ja det finns det väl inget som helst tvivel om eftersom valet blev internationellt godkänt.

Mvh Isan Lover

Såsom valet i Ukraina och andra "demokratiska" länder också var .

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Såsom valet i Ukraina och andra "demokratiska" länder också var .

Hej

Dom som granskar och godkänner val har ju kriterier som man ska uppfylla t.ex att det finns flera partier, att man får rösta fritt, att valproceduren är ok o.s.v, och gör man det blir valet godkänt.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Ja du Anders hoppas du inte arbetar politiskt hemma din syn på demokrati ger jag inte mycket för, man kan inte bara förbjuda ett stort parti att deltaga i ett val.

Men din syn styrs väl av att du blivet blåst i affärer. I affärer behövs kunskap har man inte det skall man bli blåst, då skapar du förmögen het åt andra. Så bit i det sura äpplet och sluta drevet här.

PS Efter som jag tittar på 6 8 nyhets program så kan jag säga att rikets första dam är på nyheterna dagligen, samt att hon gör ett gått arbete. Hon är med stor sannolikhet räddningen o fram tiden för Thailand.

Ja kungahuset har dom väl visat på TV sen urminnes tider :wink:

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Det bestrider jag absolut och jag är inte ensam om det, det finns många i både Thailand, Sverige och övriga världen som resonerar likadant, men visst finns det förespråkare för att allt som ledde till att demokraterna fick makten var en politisk process som var både laglig och moralist oantastlig både i kretsen runt kungahuset, PAD, militären och på forum som THaiVisa och MPR, synen på demokrati och vad som är acceptabelt ur demokratisk synvinkel är ju ganska kluven minst sagt, men att bortse ifrån att både militärkuppen och förbjudande av landets största partier påverkade demokraternas tillträde till makten är både oseriöst och omoget.

Mvh Isan Lover

Jag klipper in ett inlägg från det Wikileaks som IL brukar hänvisa till som sanningen

"..A high-ranking NIA official attending an embassy Thanksgiving dinner also suggested to us that another large-scale red protest was inevitable, because Thaksin had already paid millions for it: an alleged 1.5 million baht to each Puea Thai MP to deliver 1500 protesters each, and 500,000 baht to each would-be candidate for 500 protesters."

Det där är grunden till demonstrationerna i Bangkok. Demokratiskt eller använda nyttiga idi*ter? Tjaa. vad tycker ni själva?

Det är så urbota naivt att tro att jesus gör det här för Thailand! Jag kan inte förstå hur man kan komma till den ståndpunkten med fakta vid handen. För det måste man vara fanatisk och oerhört politiskt omogen men det står förstås var och en fritt att vara det.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Ungefär lika mycket demokrati som röstköp. Som vi nog kan vara ense om att PT sysslar med i stor skala.

Men IL har ju redan konstaterat att det Thailändska sättet är oantastligt då vi ej kan göra nånting åt det.

Dubbell moral skulle jag vilja kalla resonemanget.

Det skulle vara mycket intressant att veta vilket parti som skulle vinna om man tog i med hårdhandskarna mot röstköp?

Vi kan nog vara ense om att vem som än har makten så är det ej riktig demokrati det handlar om?

Mvh Janne

Nja håller väl med till en del, Men du skall inte för en sekund tvivla på att inte demokraterna kör med röst köp. Jag har andra erfarenheter, men man kan väl säga att det blir som gungor o karuseller .

Dela på andra sajter

Nja håller väl med till en del, Men du skall inte för en sekund tvivla på att inte demokraterna kör med röst köp. Jag har andra erfarenheter, men man kan väl säga att det blir som gungor o karuseller .

Ingen har påstått att Demokraterna är bättre än någon annan ?

Därav påståpendena om att "Thailändsk demokrati" inte är på topp.

Det som påståtts är att PT är demokratiska och seriösa och det är det vi klagar mot

Dela på andra sajter

Ja kungahuset har dom väl visat på TV sen urminnes tider :wink:

Mvh Janne

Ja inte lätt när man inte förstår, men ok jag börjar förstå ditt syn sätt efter dina tolkningar.

Dela på andra sajter

andersbangkok

Om man följer den lag och konstitution som gäller i Thailand; då kan man det. Det har under många år varit så att partier under vissa förutsättningar avstängs från politik.

Det var just det som hände PPP.

Nu kan man förstås göra som händer nu, förneka att det skett men beslutet grundades på oegentligheter i PPP.

Kallas demokrati och vi använder det i Sverige.

Med PT och den övriga röda röran i regering kommer vi få se samma galenskaper som förra gången.

Som en diplomat jag känner sa; det är synd om Thailand nu.

Jag har verkligen inte blivit blåst på någon affär, tvärtom. Vi klarade oss genom att navigera så att vi slapp betala men det var många andra som gjorde det. Det blev bra affärer! Däremot så var det vidrigt på det sätt som jesus tilltvingade sig stora mutor för att se till att kontrakten kom rätt. Detta gjorde han samtidigt som han sa att "han var så rik så han skulle bekämpa korruptionen"

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."

Dela på andra sajter

andersbangkok

Ja inte lätt när man inte förstår, men ok jag börjar förstå ditt syn sätt efter dina tolkningar.

Det tar tid men du lär dig...att förstå alltså :-)

Dela på andra sajter

Ingen har påstått att Demokraterna är bättre än någon annan ?

Därav påståpendena om att "Thailändsk demokrati" inte är på topp.

Det som påståtts är att PT är demokratiska och seriösa och det är det vi klagar mot

Tack för tonläget. Men nu hoppas jag att nya kvastar så kan man ta ett steg mot en mer demokratisk ordnig. Men som vi brukar säga Rom byggdes inte på en dag, Så om inte man har på börjad bygget om ca tre år, får jag väl återgå till den uppfattningen jag hade för treårsedan..

Dela på andra sajter

Tack för tonläget. Men nu hoppas jag att nya kvastar så kan man ta ett steg mot en mer demokratisk ordnig. Men som vi brukar säga Rom byggdes inte på en dag, Så om inte man har på börjad bygget om ca tre år, får jag väl återgå till den uppfattningen jag hade för treårsedan..

Känns mer som referenser mot Hiroshima och Nagasaki vore lämpliga när man pratar om PT och isåfall hur lång tid det tar för PT att riva ner landet Thailand.

med den takt dom hållit senaste veckorna finns snart inga rester av demokratin kvar.

Dela på andra sajter

Hej

Dom som granskar och godkänner val har ju kriterier som man ska uppfylla t.ex att det finns flera partier, att man får rösta fritt, att valproceduren är ok o.s.v, och gör man det blir valet godkänt.

Mvh Isan Lover

Är det även OK att brottslingar leder ett land?

Måne

Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Om inte annat så bestrider jag detta, på bakrund av att stora delar av befolkningen var fråntagit sina möjligheter att rösta på sitt parti.

När du förstått detta kanske du börjar att får stå bankok folket vill ju inte förstå hur demokrati fungerar, utan en del har en egen agenda här på forumet. OM du läser alla inlägg så för står du vem som tar ledar rollen i drevet, o du hänger bara på Man kommer ingen stans om man ej ser verkligheten, hur förra Pm, pingvinen fick makten.Du och andra menar att det var demokrati. Men börjar förstå lite hur folk kan bli förryckta med den inställningen. Gäller även hemma vid.

Hörrudu snickarn. Är det så att trädet skymmer sikten så du kan inte se skogen. :crazy:

Ett tips: ta några kopparspikar och slå in dom i roten så försvinner trädet så småningom och du kan se skogen, tar dock lite tid men hav förtröstan.

Kenthamon

Dela på andra sajter

Ett vallöfte som PT verkar uppfylla. Dock knappast oväntat att just det löftet ska uppfyllas. Detta är en ren kopia på det stöd till risbönderna som Thaksin införade. Och som visade sig ha ett svinn på 75%.

Beräknad kostnad 100.000.000.000 bath/år. Vilket skulle ge 75.000.000.000 direkt ner i fickorna på korrupta politiker.

Vill man ge mer pengar till bönerna så hade det nog varit lättare att öka dagens odlingsbidrag. Med det ger ju inga pengar till politikerna. Och det var nog det som var främsta meningen med stödet.

http://www.bangkokpost.com/news/local/255840/mortgage-rice-scheme-is-launched

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ett vallöfte som PT verkar uppfylla. Dock knappast oväntat att just det löftet ska uppfyllas. Detta är en ren kopia på det stöd till risbönderna som Thaksin införade. Och som visade sig ha ett svinn på 75%.

Beräknad kostnad 100.000.000.000 bath/år. Vilket skulle ge 75.000.000.000 direkt ner i fickorna på korrupta politiker.

Vill man ge mer pengar till bönerna så hade det nog varit lättare att öka dagens odlingsbidrag. Med det ger ju inga pengar till politikerna. Och det var nog det som var främsta meningen med stödet.

http://www.bangkokpo...eme-is-launched

Hej

Själva tanken på ett risstöd som ger ett garanterat pris är ju jättebra, och det är därför inte ovanligt att Thailändska regeringar både nu och tidigare har haft olika stöd till denna näring som är så betydelsefull för landet, och det skulle vara väldigt betydelsefullt för småodlarna runt om i landet som är så beroende av dom pengar risskörden ger för, det är deras klart största inkomst under hela året och som familjerna ska leva av till stor del.

Problemet har ju tidigare varit (oberoende av vilket parti som har regerat) att dom stora odlarna i centrala Thailand har tagit nästan alla pengar som avsatts till stöd för risodlarna, och dom som var i mest behov av dom småodlarna fick ingenting, svaret blev att pengarna redan var slut, så gärna stöd men bättre kontroll och styrning av pengarna.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om man följer den lag och konstitution som gäller i Thailand; då kan man det. Det har under många år varit så att partier under vissa förutsättningar avstängs från politik.

Det var just det som hände PPP.

Nu kan man förstås göra som händer nu, förneka att det skett men beslutet grundades på oegentligheter i PPP.

Kallas demokrati och vi använder det i Sverige.

Med PT och den övriga röda röran i regering kommer vi få se samma galenskaper som förra gången.

Som en diplomat jag känner sa; det är synd om Thailand nu.

Jag har verkligen inte blivit blåst på någon affär, tvärtom. Vi klarade oss genom att navigera så att vi slapp betala men det var många andra som gjorde det. Det blev bra affärer! Däremot så var det vidrigt på det sätt som jesus tilltvingade sig stora mutor för att se till att kontrakten kom rätt. Detta gjorde han samtidigt som han sa att "han var så rik så han skulle bekämpa korruptionen"

Hej

Att medverka i ett matlagningsprogram är ett brott och Samak fälldes för detta, men har man kungliga rådgivare, landets högsta generaler och Bangkok elit med sig så är nog risken för detta obefintlig och man kan begå liknande och mycket värre brott utan att straffas alls, och det är som vanligt i Thailand "double standard" som gäller, och lagarna används som verktyg av landets odemokratiska krafter för att fälla dom som dessa ogillar och för att fria dom som dessa gillar, och det är naturligtvis ovärdigt en demokrati, och frågan är om inte dom som beordrar domstolarna att använda lagen politiskt är större brottslingar än t.ex den som i detta fallet lagade mat i TV.

Ett bra exempel på detta var när Demokraterna skulle fällas för att ha tagit emot stora belopp ifrån näringslivet viket är olagligt, den som gav pengarna erkände, dokumentation på överföringarna (kontobevis) fanns o.s.v, så allt var klappat och klart för en fällande dom som enligt gällande lag skulle bli att det Demokratska partiet skulle upplösas och dess ledare förbjudas att arbeta politiskt i 5 år, vad hände då? Jo av en händelse råkade domstolen förhala ärendet och få till ett tekniskt fel i hanterandet av detta ärende så att det blev omöjligt att dömma i ärendet och fallet släpptes trots sin solklara bevisföring, detta är ett solklart fall av hur dom kungliga rådgivarna, genralerna och Bangkok eliten styr domstolarna.

Och just det faktum att domstolarna friar och fäller på order gör att deras dommar blir politiska och att dom därför kan ifrågasättas, det är helt enkelt inte trovärdigt att agera på detta sätt, så enligt mig är det fullt förståeligt att det Thailändska folket är skeptiska till domstolarnas arbete och inte litar på att dom som fälls verkligen är skyldiga och att dom som frias verkligen är oskyldiga, det råder en misstro mot hela rättssystemet och den beror på att domstolarna är ofria och korrumperade, så enligt mig bör man reformera hela domstolsväsendet och kanske t.o.m ta in utländsk expertis på området utifrån till detta för att återfå trovärdigheten för domstolsväsendet.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Själva tanken på ett risstöd som ger ett garanterat pris är ju jättebra, och det är därför inte ovanligt att Thailändska regeringar både nu och tidigare har haft olika stöd till denna näring som är så betydelsefull för landet, och det skulle vara väldigt betydelsefullt för småodlarna runt om i landet som är så beroende av dom pengar risskörden ger för, det är deras klart största inkomst under hela året och som familjerna ska leva av till stor del.

Problemet har ju tidigare varit (oberoende av vilket parti som har regerat) att dom stora odlarna i centrala Thailand har tagit nästan alla pengar som avsatts till stöd för risodlarna, och dom som var i mest behov av dom småodlarna fick ingenting, svaret blev att pengarna redan var slut, så gärna stöd men bättre kontroll och styrning av pengarna.

Mvh Isan Lover

Så att återinföra ett gigantiskt byråkratiskt system där staten köper upp allt ris, lagrar med enormt svinn (det finns på pappret fortfarande hundratusentals ton ris på lager sen 2004!) och sedan säljer. Med gigantisk förlust. Ett system som senast det var i bruk gav odlarna 25% av kostnaderna och 75% till "övriga inblandade". Tycker Du verkligen att det är ett bra system.

Istället för ett kontantstöd per kg direkt till odlaren. Som gäller f.n.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så att återinföra ett gigantiskt byråkratiskt system där staten köper upp allt ris, lagrar med enormt svinn (det finns på pappret fortfarande hundratusentals ton ris på lager sen 2004!) och sedan säljer. Med gigantisk förlust. Ett system som senast det var i bruk gav odlarna 25% av kostnaderna och 75% till "övriga inblandade". Tycker Du verkligen att det är ett bra system.

Istället för ett kontantstöd per kg direkt till odlaren. Som gäller f.n.

Hej

Att ett stöd ska finnas är jag för, men i vilken form kan ju diskuteras, det viktigaste för odlarna i mitt område är att även dessa får ta del av stödet, för så har inte alltid varit fallet, ibland har stödet bara gått till storodlare, ibland har pengarna tagit slut och ofta har stödpengar föesvunnit i ren korruption.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

WOD har ju många här på forumet pekat ut Thaksin som ensam ansvarig för, men det är nog inte riktigt sant, och i denna artikel kan man läsa om vilka som ville starta ett krig mot knarket och uppmanade arme och regering till att ingripa, och själv tror jag att det faktum att det är dessa mäktiga personer som egentligen startade det s.k WOD som har gjort att Thaksin aldrig har åtalats för detta.

IDENTIFY DRUG FOES, SAYS PREM

Wassana Nanuam

Statesman Gen Prem Tinsulanonda has urged the defence minister and military chiefs to identify the enemies in their war on drugs in line with His Majesty the King’s will.

In his birthday speech on Dec 4, His Majesty the King expressed grave concerns about drugs in Thailand.

The Privy Council chairman yesterday called on the military brass to analyse and identify their enemies before declaring war on drugs.

KING WANTS MILITARY TO CONTINUE OPERATIONS TO WIPE OUT NARCOTICS

Wassana Nanuam

His Majesty the King has reaffirmed a royal wish for the military to continue its anti-drug operations. The monarch gave his advice on drug suppression to Supreme Commander Surayud Chulanont, after inspecting the royal guards at the Royal Plaza on Monday for the annual oath of allegiance ceremony to mark the King’s birthday on Dec 5.

PM TAKES UP ROYAL CALL FOR WAR ON DRUGS

Prime Minister Thaksin Shinawatra has pledged to work out a more effective foreign policy to combat drugs. The government would closely follow His Majesty the King’s call in his birthday address on Wednesday for a national war on drugs, the premier said.

http://thaipoliticalprisoners.wordpress.com/2011/09/11/prem-and-the-war-on-drugs/

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

WOD har ju många här på forumet pekat ut Thaksin som ensam ansvarig för, men det är nog inte riktigt sant, och i denna artikel kan man läsa om vilka som ville starta ett krig mot knarket och uppmanade arme och regering till att ingripa, och själv tror jag att det faktum att det är dessa mäktiga personer som egentligen startade det s.k WOD som har gjort att Thaksin aldrig har åtalats för detta.

IDENTIFY DRUG FOES, SAYS PREM

Wassana Nanuam

Statesman Gen Prem Tinsulanonda has urged the defence minister and military chiefs to identify the enemies in their war on drugs in line with His Majesty the King’s will.

In his birthday speech on Dec 4, His Majesty the King expressed grave concerns about drugs in Thailand.

The Privy Council chairman yesterday called on the military brass to analyse and identify their enemies before declaring war on drugs.

KING WANTS MILITARY TO CONTINUE OPERATIONS TO WIPE OUT NARCOTICS

Wassana Nanuam

His Majesty the King has reaffirmed a royal wish for the military to continue its anti-drug operations. The monarch gave his advice on drug suppression to Supreme Commander Surayud Chulanont, after inspecting the royal guards at the Royal Plaza on Monday for the annual oath of allegiance ceremony to mark the King’s birthday on Dec 5.

PM TAKES UP ROYAL CALL FOR WAR ON DRUGS

Prime Minister Thaksin Shinawatra has pledged to work out a more effective foreign policy to combat drugs. The government would closely follow His Majesty the King’s call in his birthday address on Wednesday for a national war on drugs, the premier said.

http://thaipolitical...e-war-on-drugs/

Mvh Isan Lover

Det är väl trots allt inte kampen mot narkotika som Thaksin har kritiserats för. Kritiken gäller att det trots allt var han som var ytterst ansvarig för att 1400 oskyldiga mördades i det sätt han genomförde kampanjen.

Och det upptäcktes tidigt att hela kampanjen gått över styr. Men eftersom det var den ofelbara Thaksin som stod för regin så vägrade han stoppa den.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...