Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu

Joints

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Du har rätt men fel slutsats.

Rätt såtillvida att en person ska dömas av en domstol, så fungerar det i en rättsstat.

Ett fundamenta är att rättsväsendet inte vajar som en vindflöjel beroende på vilken grupp som bildat regering.

I detta falla är det inte någon general eller annan ej behörig person som fällt honom. Det är en domstol.

Det kanske är en nyhet för dig men så är det faktiskt.

Endera tror man på domstolsväsendet eller inte.

I Thaksins fall så kan bara någon med ett synnerligen selektiv seende få till det att han inte är en stor skurk.

Att då ifrågasätta domen, det är för mig att inte se till rättsstaten utan bara till politiken.

Det resonemanget är inte bra varken för rättsstaten eler politiken

Risken blir en Khmer Rouge där "folket" inte behöver tänka för det finns andra som bestämmer åt dig.

Det är väl inte något att sträva efter även om dina röda och Khmer Rouge använder samma färgsättning?

Hej

Det enda jag håller med dig om angående Thailändskt rättsväsende är att benämningen "vindflöjel" är väldigt passande, för det är precis så som dom fungerar om dom inte får direktiv ifrån den allsmäktige eller någon honom närstående, jag har precis som Thailändarna själva nästan noll förtroende för rättssystemet och det oavsett vilket parti som har makten, och enligt mig bör domstolsväsendet och hela rättsapparaten reformeras, en kommission över alla partigränser borde tillsättas för detta.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

• Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• noBuzz

1613

• MaiChai

1139

• Tallviking

965

• Serath

829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

l Illegal changing of telecommunication concession fees into excise tax

The change allegedly benefited Shin Corp and caused a Bt66-billion loss to the country.

The National Anti-Corruption Commission and the attorney-general are working together on the case.

Översättning ifrån google

Olagligt byte av avgifter telekommunikation koncession i punktskatt

Förändringen gynnade påstås Shin Corp och orsakade en Bt66 miljarder förlust för landet.

Den nationella korruptionsbekämpningsdirektoratet kommissionen och riksåklagaren arbetar tillsammans på fallet.

Takki har lurat Thailand på

66 000 000 000 THB =15 490 200 000 SEK

En piss i havet för Takki men tänk så många fattiga,sjuka,gamla och barn som kunde fått det bättre

Sno några hundringar och du är en tjuv

Sno några miljarder och du är en gud

Support your local Hill´s Angels

Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Det enda jag håller med dig om angående Thailändskt rättsväsende är att benämningen "vindflöjel" är väldigt passande, för det är precis så som dom fungerar om dom inte får direktiv ifrån den allsmäktige eller någon honom närstående, jag har precis som Thailändarna själva nästan noll förtroende för rättssystemet och det oavsett vilket parti som har makten, och enligt mig bör domstolsväsendet och hela rättsapparaten reformeras, en kommission över alla partigränser borde tillsättas för detta.

Mvh Isan Lover

Skälen till att så många Thailändare misstror systemet är flera. Det uppfattas att man kan köpa sig "rätt dom". Dessa rykten har studerats och man har faktiskt inte funnit belägg för dem. Om du har belägg för att dessa rykten är sanna så skulle jag uppskatta något sådant. Då menar jag inte "alla vet" eller "har hört i bykiosken".

Notera; jag vet inte så frågan är seriös; inte ironisk

Ett annat skäl är just det som du vill skall ske. Man omprövar domstolens dom beroende på vem som sitter vid makten.

Jag har inte träffat en enda Thailändare som tror att Thaksin är oskyldig till de brott han dömts för. Att ompröva hans dom innebär att folk än mer ironiserar om det Thailändska domstolsväsendet vilket bara gör förtroendet lägre.

Nej han skall sitta av sitt straff som den tjuv han är, därefter kan man ta de andra rättegångarna och se vad domarna blir där. Frikänns han, ja då är det klart och man kan gå vidare.. Döms han, ja då är det bara att krypa in igen.

Men en feg lus som han kommer säkert att hålla sig undan, försöka muta domare igen etc.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Just nu händer det att, vilket måste förvåna många, Yingluck har audience hos kungen för att där föredraga en appelation som skulle ge broder T syndernas förlåtelse och rätt att åter beträda fosterlandets mark utan att riskera finkan, amnesti?

Få se hur många dagar om ens någon, det dröjer innan svaret kommer?

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Just nu händer det att, vilket måste förvåna många, Yingluck har audience hos kungen för att där föredraga en appelation som skulle ge broder T syndernas förlåtelse och rätt att åter beträda fosterlandets mark utan att riskera finkan, amnesti?

Få se hur många dagar om ens någon, det dröjer innan svaret kommer?

huh.png?huh.png????

Även Yingluck inser att amnesti för brorsan är ett känsligt ämne. Ärendet har därför överlämnats till justitieministern. Och han har i sin tur satt upp en panel för att utreda frågan ytterligare.

http://www.bangkokpost.com/news/politics/255504/pracha-creates-panel-on-pardon-petition

Ett problem i sammanhanget är att även om det inte finns några lagar som reglerar kunglig amnesti så finns det dock ett väl etablerat oskrivet regelverk vad som gäller för att erhålla amnesti.

1. Den dömde ska ha erkänt brottet och visat prov på ånger.

2. Den dömde ska ha börjat avtjäna straffet.

3. Den dömde får inte vara på rymmen från fängelse.

4. Den dömde själv, eller nära anhörig ska underteckna ansökan om amnesti.

Problemet för Thaksin är att han inte uppfyller någon av ovanstående krav. Dessutom hjälper amnesti bara mot en redan utfärdad dom. För Dr T´s del väntar dessutom ett gäng åtal som inte kan gå till rättegång så länge han är på rymmen utomlands.

Dela på andra sajter

huh.png?huh.pnghuh.png?

Även Yingluck inser att amnesti för brorsan är ett känsligt ämne. Ärendet har därför överlämnats till justitieministern. Och han har i sin tur satt upp en panel för att utreda frågan ytterligare.

http://www.bangkokpo...pardon-petition

Ett problem i sammanhanget är att även om det inte finns några lagar som reglerar kunglig amnesti så finns det dock ett väl etablerat oskrivet regelverk vad som gäller för att erhålla amnesti.

1. Den dömde ska ha erkänt brottet och visat prov på ånger.

2. Den dömde ska ha börjat avtjäna straffet.

3. Den dömde får inte vara på rymmen från fängelse.

4. Den dömde själv, eller nära anhörig ska underteckna ansökan om amnesti.

Problemet för Thaksin är att han inte uppfyller någon av ovanstående krav. Dessutom hjälper amnesti bara mot en redan utfärdad dom. För Dr T´s del väntar dessutom ett gäng åtal som inte kan gå till rättegång så länge han är på rymmen utomlands.

Du har sakert ratt i det, men min ringa kunskkap i det Thailandska spraket gjorde att jag konsulterade hustrun om vad Yingluck gjorde pa nyherna denna morgon och fick till svar att hon skall till Herr Kungen och inlamna ett papper for att broder T skall kunna atervanda, lagar, politiska varderingar e.t.c. har ja ingen aning om, tyckkte bara att det ganska intressant att se pa nyherna vad den av expertisen nyligen omdopta Nickedockan har for sig!

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Enligt mig är utspelet att söka nåd hos kungen bara en av dom mäjligheter som finns, och man ska nog inte stirra sig blind på vilka lagar och paragrafer som finns och gäller, Thailand är ett ganska flexibelt land som ofta hittar "Thailändska" lösningar på problem, och det är någon typisk sådan på det ena eller andra sättet som jag väntar mig, och vi utlännigar som oftast tycker att saker och ting är solklara och att resultatet bara kan bli ett blir därför ofta övverraskade över Thailändarnas sätt att lösa problem på.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Helt otroligt hur du kan anse att alla sådana här konstigheter i Thailand är naturliga och inte viktiga när det är sådant som gynnar dina älsklingar men skulle det gynna "andra sidan" sitter du och spyr galla, kallar dom blodtörstiga mördare, inhumana, brytande mot mänskliga rättigheter, bryta mot lagar, korrupta, diktatoriska, marionetter etc etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Helt otroligt hur du kan anse att alla sådana här konstigheter i Thailand är naturliga och inte viktiga när det är sådant som gynnar dina älsklingar men skulle det gynna "andra sidan" sitter du och spyr galla, kallar dom blodtörstiga mördare, inhumana, brytande mot mänskliga rättigheter, bryta mot lagar, korrupta, diktatoriska, marionetter etc etc etc

Hej

Att Thailand inte är någon kopia av Sverige och att man inte alltid eller snarare sällan löser problem på ett typiskt Svenskt sätt kan man ju tycka vad man vill om, men det ändrar inte det faktum att Thailand är Thailand och att saker och ting fungerar annorlunda är det nog inte mycket vi kan göra åt, som gäster i detta land så får vi acceptera att dom löser problem på sitt eget sätt, både när det gäller små saker i släkt eller på bynivå, och inte minst när det gäller lagar och politik på allra högsta nivå.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hej

Att Thailand inte är någon kopia av Sverige och att man inte alltid eller snarare sällan löser problem på ett typiskt Svenskt sätt kan man ju tycka vad man vill om, men det ändrar inte det faktum att Thailand är Thailand och att saker och ting fungerar annorlunda är det nog inte mycket vi kan göra åt, som gäster i detta land så får vi acceptera att dom löser problem på sitt eget sätt, både när det gäller små saker i släkt eller på bynivå, och inte minst när det gäller lagar och politik på allra högsta nivå.

Mvh Isan Lover

:rotfl: Konstigt att det låter så nu.. När dom löste problemet med en korrupt PM på thailändsk vis var det minsann annat ljud i skällan..

Dela på andra sajter

Du har sakert ratt i det, men min ringa kunskkap i det Thailandska spraket gjorde att jag konsulterade hustrun om vad Yingluck gjorde pa nyherna denna morgon och fick till svar att hon skall till Herr Kungen och inlamna ett papper for att broder T skall kunna atervanda, lagar, politiska varderingar e.t.c. har ja ingen aning om, tyckkte bara att det ganska intressant att se pa nyherna vad den av expertisen nyligen omdopta Nickedockan har for sig!

"Nickedockan" eller klonen Yingluck verkar ha delegerat det mesta av sitt jobb som PM till Chalerm.

Sparka polichefen - Chalerm

Sparka chefen för NSC - Chalerm

Svara på frågor riktade till regeringen i parlamentet - Chalerm

Själv var Yingluck i går på besök i bl.a. i min hemstad Ayutthaya och delade ut nödproviant till folk som drabbats av översvämning.

Annars har hon nog fullt upp med att sätta sig in i utrikespolitik just nu. Redan i övermorgon ska ha på sin första officiella utlandtripp. Till Brunei.

Dela på andra sajter

Början av ditt inlägg kan jag kommentera, resten säger sig självt!

Det är väl inget konstigt i att man vänder kappan efter den vind man hittar, det gör ju i stort sett hela Thailands befolkning vilket dom nu har en kulör på tröjan eller ej, om du nu hakar upp dig på ordet naturligt så kan du väl använda fantasin till att använda orden mindre ovanligt! Kanska slapp du då käka taggtråd till frukost!

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

rotfl.gif Konstigt att det låter så nu.. När dom löste problemet med en korrupt PM på thailändsk vis var det minsann annat ljud i skällan..

Hej

Att militärkupper tyvär är ett historiskt vanligt sätt att byta regeringar på har du ju rätt i, och det är något som jag personligen har svårt att acceptera, och jag påstår inte att lösa problem på ett typiskt Thailändskt sätt är bra, bara att det brukar fungera så och att vi inte kan göra mycket åt det, som gäster saknar vi inflytande över detta och får leva med deras sätt att lösa problem på vare sig vi gillar det eller inte, det var det jag menade med att Thailand är Thailand även i detta fallet.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Början av ditt inlägg kan jag kommentera, resten säger sig självt!

Det är väl inget konstigt i att man vänder kappan efter den vind man hittar, det gör ju i stort sett hela Thailands befolkning vilket dom nu har en kulör på tröjan eller ej, om du nu hakar upp dig på ordet naturligt så kan du väl använda fantasin till att använda orden mindre ovanligt! Kanska slapp du då käka taggtråd till frukost!

Jag tycker inte det är särskilt oväntat att Thailändare beter sig så, det är som du säger "vanligt"

Det är den svenske hederlighetes och demokratins riddares totala omsvängningar beroende på sida som gynnas jag reagerar mot

Skall man leka "Robin Hood" och vara trovärdig kan man inte vara Robin ena dagen och sherriffen av Nottingham andra dagen och fortfarande anses seriös.

Dela på andra sajter

Hej

Att militärkupper tyvär är ett historiskt vanligt sätt att byta regeringar på har du ju rätt i, och det är något som jag personligen har svårt att acceptera, och jag påstår inte att lösa problem på ett typiskt Thailändskt sätt är bra, bara att det brukar fungera så och att vi inte kan göra mycket åt det, som gäster saknar vi inflytande över detta och får leva med deras sätt att lösa problem på vare sig vi gillar det eller inte, det var det jag menade med att Thailand är Thailand även i detta fallet.

Mvh Isan Lover

Jag tycker att det mera synes som om din moral är väldigt dubbelbottnad.

När militären avlägsnar en brottsling från PM platsen är det enligt dig oacceptabelt och helt icke Thailändskt.

Om man på Thailändskt vis skulle förlåta samma brottsling är det lika naturligt som att man måste ha vätska i sig för att överleva.

Detta till trots att Thailand leder nog världsligan i militärkupper historiskt sett.

Men där är det inte naturlig Thailändsk lösning minsann.

Jag tror nog att vi kan inte göra ett skit vilket som.

Men för att prata moral så skulle det vara kul att diskutera med någon som stog för sina argument oberoende personen, och beroende på situationen.

I ditt fall verkar det vara precis tvärtom.

Det är just det som kallas dubbelmoral!

Jag misstänker att om Militären skulle ha avsatt en Demokrat skulle du ha stått på barrikaderna och jublat?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag misstänker att om Militären skulle ha avsatt en Demokrat skulle du ha stått på barrikaderna och jublat?

Mvh Janne

Hej

Där har du helt fel, jag har inga förutfattade meningar om Thailands olika partier och speciellt inte ett av dom mer seriösa som demokraterna, men dom måste börja vinna val för att få regera, att komma till makten via militärkupper eller genom att förbjuda landets största och pouläraste partier är naturligtvis ett helt oacceptabla sätt att göra det på, åtminstone för mig som förespråkar demokrati och folks rätt att själva forma sin framtid som en mer eller mindre helig princip och rättighet.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Där har du helt fel, jag har inga förutfattade meningar om Thailands olika partier och speciellt inte ett av dom mer seriösa som demokraterna, men dom måste börja vinna val för att få regera, att komma till makten via militärkupper eller genom att förbjuda landets största och pouläraste partier är naturligtvis ett helt oacceptabla sätt att göra det på, åtminstone för mig som förespråkar demokrati och folks rätt att själva forma sin framtid som en mer eller mindre helig princip och rättighet.

Mvh Isan Lover

Varför insinuerar du hela tiden attdemokraterna kom till makten via militärkuppen?

Dom kom ju in i parlamentet av dom som röstade på dom.

Är detta ett faktum du bestrider?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

andersbangkok

Varför insinuerar du hela tiden attdemokraterna kom till makten via militärkuppen?

Mvh Janne

Det kan IL inte bestrida för då framstår han som direkt okunnig.

det är bara politisk retorik när man inte kan komma med annat. Ha överseende och bläddra vidare i tråden.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Mvh Janne

Hej

Det bestrider jag absolut och jag är inte ensam om det, det finns många i både Thailand, Sverige och övriga världen som resonerar likadant, men visst finns det förespråkare för att allt som ledde till att demokraterna fick makten var en politisk process som var både laglig och moralist oantastlig både i kretsen runt kungahuset, PAD, militären och på forum som THaiVisa och MPR, synen på demokrati och vad som är acceptabelt ur demokratisk synvinkel är ju ganska kluven minst sagt, men att bortse ifrån att både militärkuppen och förbjudande av landets största partier påverkade demokraternas tillträde till makten är både oseriöst och omoget.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Mvh Janne

Om inte annat så bestrider jag detta, på bakrund av att stora delar av befolkningen var fråntagit sina möjligheter att rösta på sitt parti.

När du förstått detta kanske du börjar att får stå bankok folket vill ju inte förstå hur demokrati fungerar, utan en del har en egen agenda här på forumet. OM du läser alla inlägg så för står du vem som tar ledar rollen i drevet, o du hänger bara på Man kommer ingen stans om man ej ser verkligheten, hur förra Pm, pingvinen fick makten.Du och andra menar att det var demokrati. Men börjar förstå lite hur folk kan bli förryckta med den inställningen. Gäller även hemma vid.

Dela på andra sajter

Hej

Det bestrider jag absolut och jag är inte ensam om det, det finns många i både Thailand, Sverige och övriga världen som resonerar likadant, men visst finns det förespråkare för att allt som ledde till att demokraterna fick makten var en politisk process som var både laglig och moralist oantastlig både i kretsen runt kungahuset, PAD, militären och på forum som THaiVisa och MPR, synen på demokrati och vad som är acceptabelt ur demokratisk synvinkel är ju ganska kluven minst sagt, men att bortse ifrån att både militärkuppen och förbjudande av landets största partier påverkade demokraternas tillträde till makten är både oseriöst och omoget.

Mvh Isan Lover

men de rödas valseger är enbart seriös, korrekt och demokratisk .. :whistle:

Dela på andra sajter

Det kan IL inte bestrida för då framstår han som direkt okunnig.

det är bara politisk retorik när man inte kan komma med annat. Ha överseende och bläddra vidare i tråden.

Det verkar som han nu inte riktgt vet vad han svarar på? Eller så vet han inget om den Thailändska politiska historien?

Hej

Det bestrider jag absolut och jag är inte ensam om det, det finns många i både Thailand, Sverige och övriga världen som resonerar likadant, men visst finns det förespråkare för att allt som ledde till att demokraterna fick makten var en politisk process som var både laglig och moralist oantastlig både i kretsen runt kungahuset, PAD, militären och på forum som THaiVisa och MPR, synen på demokrati och vad som är acceptabelt ur demokratisk synvinkel är ju ganska kluven minst sagt.

Mvh Isan Lover

Då ska du nog läsa på historien en gång till.

I valet som PPP först vann och demokraterna kom in i parlamentet på valmandat likt PPP.

Då PPP klantade sig och vart ogiltigförklarade fick demokraterna ta över enligt konstitutionen.

Ändå bestrider du det faktum att demokraterna kom in i parlamentet på valmandat.

Du påstår att alltså att det är demokratiskt i ett val om man lägger sin röst på det röda partiet. Om man lägger sin röst på demokraterna så skulle detta då ej vara demokratiskt utan vara en produkt av militären?

Hur tänkte du nu? Om det är så måste ju även det senaste valet tas om då det inte kan ha varit demokratiskt då även demokraterna fick röster där?

Mvh Janne

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

men de rödas valseger är enbart seriös, korrekt och demokratisk .. :whistle:

Hej

Ja det finns det väl inget som helst tvivel om eftersom valet blev internationellt godkänt.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Om inte annat så bestrider jag detta, på bakrund av att stora delar av befolkningen var fråntagit sina möjligheter att rösta på sitt parti.

När du förstått detta kanske du börjar att får stå bankok folket vill ju inte förstå hur demokrati fungerar, utan en del har en egen agenda här på forumet. OM du läser alla inlägg så för står du vem som tar ledar rollen i drevet, o du hänger bara på Man kommer ingen stans om man ej ser verkligheten, hur förra Pm, pingvinen fick makten.Du och andra menar att det var demokrati. Men börjar förstå lite hur folk kan bli förryckta med den inställningen. Gäller även hemma vid.

Ungefär lika mycket demokrati som röstköp. Som vi nog kan vara ense om att PT sysslar med i stor skala.

Men IL har ju redan konstaterat att det Thailändska sättet är oantastligt då vi ej kan göra nånting åt det.

Dubbell moral skulle jag vilja kalla resonemanget.

Det skulle vara mycket intressant att veta vilket parti som skulle vinna om man tog i med hårdhandskarna mot röstköp?

Vi kan nog vara ense om att vem som än har makten så är det ej riktig demokrati det handlar om?

Mvh Janne

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...