carpenter Inlagd September 6, 2011 Dela Inlagd September 6, 2011 Nu hade visst inte Thaksin något problem med att samarbeta med Burma. Han fixade t.o.m. ett olagligt lån ur Thailands statskassa till generalerna, med otroligt förmånlig ränta, så att de kunde telecomutrustning av honom. Medan han var PM. Han är väl uppväxt I småland o vet hur en slipstens dras. Vad fan vet g Jag men ni vet det mesta. Problemet jag intne förså är att ni inte förstår. Thai politik förstår bara forum medlemmar med rötterna i Bankok samt en del med rörelse på landsbygden. , Samt en del arbetar moderater. Tack för den sänkta pensionen o sink. Svårt igen, ja Då får man väl börja om från 8ttan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Kenthamon Inlagd September 6, 2011 Dela Inlagd September 6, 2011 Hej Det är ju ett alternativ att inte ha några kontakter alls med Hun Sen och Kambodja men i Thailands fall anser jag det nog vara nödvändigt för att få stopp på kriget, lösa hur oljefyndigheten på gränsen mellan dessa ska hanteras, och länderna har ju mycket handel med varandra som gynnar båda ländernas folk. Hur Thaksin ska agera är svårt att säga, just nu han inget officieltl Thailändskt uppdrag eller politisk befattning, och han känner sig nog fri att agera som affärsman och privatperson, men återkommer han senare i år som jag tror och får någon slags officiell roll bör han omvärdera sitt handlande och agera både politiskt och moraliskt oantastligt, eller helt avstå ifrån att ta något jobb åt den nuvarande regeringen. Mvh Isan Lover Så du tycker han är rumsren som politiker? Har du inga etiska regler alls när det gäller? Kenthamon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrco Inlagd September 6, 2011 Dela Inlagd September 6, 2011 Samarbetat med diktatorer har i princip alla demokratiska länders ledare gjort (och gör) så länge det gynnar det egna landets finanser. Sen är de snabba på att fördömma samma diktatorer när de på ett eller annat sätt blir avsatta. // mrco Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd September 6, 2011 Dela Inlagd September 6, 2011 Samarbetat med diktatorer har i princip alla demokratiska länders ledare gjort (och gör) så länge det gynnar det egna landets finanser. Sen är de snabba på att fördömma samma diktatorer när de på ett eller annat sätt blir avsatta. // mrco Problemet med Thaksins samarbete med Burmas generaler missgynnade det egna landet finanser, tack vare det extremt billiga lånet. Men gynnade Dr T själv eftersom hans fick leverera utrustning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd September 6, 2011 Dela Inlagd September 6, 2011 Vad är Herrklubben för något? Kan någon förklara för mig, jag hänger inte med... Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd September 6, 2011 Dela Inlagd September 6, 2011 Hej En högst personlig tanke är att även dessa bör ha blivit lite stukade av sin misslyckade ide att kuppa bort och förbjuda TRT och PPP, och bereda väg för en av dom utvald PM och regering när dessa direkt förlorade det första fria val som tilläts, så rimligen borde Herrklubbens inflytande ha minskat precis som för Prem, men dom kan ju slå tillbaka om det välsignas av den onämnbare eller någon honom närstående, men det är nog tveksamt om han (dom) är intreserade av och tror på fler kupper och mygel just nu. Mvh Isan Lover Eller också är det så att Thaksin, precis som 2001, köpt upp hela Herrklubben och numera agerar MC vid deras möten i Dubai. Precis som förra gången får han också sitta kvar, oavsett hur många 1,000 oskyldiga människors liv han har på sina händer och oavsett hur många hundra miljarder han förskingrar, så länge övriga i Herrklubben får vara med och dela lite på pengarna och makten. Kan Thaksin den här gången hålla tillbaka sin girighet något och dela med sig till övriga högerextrema elitister så blir det nog inga fler fria val på ett tag. Och varför skulle fria val behövas, Thaksin vann ju denna gången och då har han ju rätt att fatta vilka beslut han vill så om han fattar beslutet att avskaffa fria val så finns det väl inget att anmärka på det, det är ju folkets vilja, eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd September 6, 2011 Dela Inlagd September 6, 2011 Eller också är det så att Thaksin, precis som 2001, köpt upp hela Herrklubben och numera agerar MC vid deras möten i Dubai. Precis som förra gången får han också sitta kvar, oavsett hur många 1,000 oskyldiga människors liv han har på sina händer och oavsett hur många hundra miljarder han förskingrar, så länge övriga i Herrklubben får vara med och dela lite på pengarna och makten. Kan Thaksin den här gången hålla tillbaka sin girighet något och dela med sig till övriga högerextrema elitister så blir det nog inga fler fria val på ett tag. Och varför skulle fria val behövas, Thaksin vann ju denna gången och då har han ju rätt att fatta vilka beslut han vill så om han fattar beslutet att avskaffa fria val så finns det väl inget att anmärka på det, det är ju folkets vilja, eller? Hej Själv tar jag för givet att fria och internationellt godkända val ska hållas när mandatperioden är över, och jag ser absolut ingenting som talar emot detta ifrån regeringens sida. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd September 6, 2011 Dela Inlagd September 6, 2011 (ändrad) Det här är ju precis allt det som folk på detta forum tjafsar om när det gäller Thaksin. De flesta anser av någon anledning att politiker både före och under tiden de har politiska uppdrag skall vara i det närmaste moraliskt oklanderliga. IL plus någon mer, anser att man före och under(första gången) sin politiska bana kan göra va fan man vill, bara man skickar lite småkulor till de fattiga. De flesta anser att Thaksin för länge sedan har diskvalificerat sig själv som politiker, allt p.g.a. diversa helt klargjorda och uppenbara affärer. IL plus någon mer, anser att Thaksins goda gärningar mot Isaan uppväger alla tokerier och korruption han utan tvekan varit inblandad i. Och nu då, så länge Thaksin inte har några uppdrag för Thailand så kan han göra vad han vill, inklusive affärer med uppenbara diktatorer. Men den dagan han eventuellt får ett officiellt uppdrag, ja då måste han sluta med dessa kontakter, eller få sparken innan han börjat, i detta fall då av sin syster. Konstigt, nä tycker ni det? Hej Om Thaksin har diskvalificerat sig själv som politiker enligt "dom flesta", dom flesta borde innebära en majoritet i så fall och då har ju varken du eller PAD något att frukta eftersom han då omöjligtvis kan bli vald av en majoritet igen. Jag vidhåller att det är hans väljare som ska förkasta honom som ett politiskt alternativ, vad militären, herrklubben och kungliga rådgivare tycker är bara snäppet mer betydelsefullt än vad jag och du tycker i frågan eftersom dom som Thailändska medborgare har rätt att rösta. Mvh Isan Lover Ändrades September 6, 2011 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd September 6, 2011 Dela Inlagd September 6, 2011 (ändrad) Vad är Herrklubben för något? Kan någon förklara för mig, jag hänger inte med... Leif Det är IL som har total pejl på den för han hänvisar till den i vartannat inlägg han gör ! Ändrades September 6, 2011 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd September 6, 2011 Dela Inlagd September 6, 2011 Jag vill också veta vilka som utgör herrklubben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd September 6, 2011 Dela Inlagd September 6, 2011 Hej Om Thaksin har diskvalificerat sig själv som politiker enligt "dom flesta", dom flesta borde innebära en majoritet i så fall och då har ju varken du eller PAD något att frukta eftersom han då omöjligtvis kan bli vald av en majoritet igen. Jag vidhåller att det är hans väljare som ska förkasta honom som ett politiskt alternativ, vad militären, herrklubben och kungliga rådgivare tycker är bara snäppet mer betydelsefullt än vad jag och du tycker i frågan eftersom dom som Thailändska medborgare har rätt att rösta. Mvh Isan Lover Nu är det väl Yingluck dom röstat på eller har du annan information?Vad jag förstår så säger väl de röda att Thaksin inte är inblandad För det kan väl inte vara så att de ljuger för sina väljare?Mvh Måne Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd September 6, 2011 Dela Inlagd September 6, 2011 Han är väl uppväxt I småland o vet hur en slipstens dras. Vad fan vet g Jag men ni vet det mesta. Problemet jag intne förså är att ni inte förstår. Thai politik förstår bara forum medlemmar med rötterna i Bankok samt en del med rörelse på landsbygden. , Samt en del arbetar moderater. Tack för den sänkta pensionen o sink. Svårt igen, ja Då får man väl börja om från 8ttan Kan du åtminstone tala om vilket språk du talar så jag kan anlita en tolk. Skulle faktiskt uppskatta att förstå vad du säger för en gång skull, då jag tror att det möjligen kan vara något vett i det du skriver bara man förstår? Mvh Janne "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd September 6, 2011 Dela Inlagd September 6, 2011 (ändrad) Hej Om Thaksin har diskvalificerat sig själv som politiker enligt "dom flesta", dom flesta borde innebära en majoritet i så fall och då har ju varken du eller PAD något att frukta eftersom han då omöjligtvis kan bli vald av en majoritet igen. Jag vidhåller att det är hans väljare som ska förkasta honom som ett politiskt alternativ, vad militären, herrklubben och kungliga rådgivare tycker är bara snäppet mer betydelsefullt än vad jag och du tycker i frågan eftersom dom som Thailändska medborgare har rätt att rösta. Mvh Isan Lover Sviiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiissssssssssssssssssssssshhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.... Och så flög ännu ett inlägg förbi dig och du svarade på något helt annat! Sviiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiisssssssssssssssssssssshhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh... Jag gav dig minus p.g.a du väljer att göra medvetna missförsånd, de flesta vet att du inte är korkad, men enormt politiskt enöggd, men du!!! varför inte börja läsa andras inlägg innan du svarar??. Ändrades September 6, 2011 av Vaxet VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd September 7, 2011 Dela Inlagd September 7, 2011 Så du tycker han är rumsren som politiker? Har du inga etiska regler alls när det gäller? Kenthamon Hej Han är väl ungefär lika rumsren som dom flesta av sina företrädare och politiker i Thailand, om han är värre eller bättre än genomsnittet råder det delad syn på i Thailand beroende på vem du frågar, och själv är jag inte heller tvärsäker på vem som har rätt och tycker därför att det är upp till det Thailändska folket att avgöra om dom anser att han är lämplig eller ej, om han någonsin kommer att ställa upp i något framtida val, själv är jag tveksam till det, men att han kommer tillbaka till Thailand är jag helt övertygad om. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 7, 2011 Dela Inlagd September 7, 2011 Måste flika in en liten sak jag märkt ang. vad folk tycker om Thaksin... De som inte har några större problem med honom är de som inte vet vad han gjort, inte vill veta vad han gjort eller inte vill tro att han gjort det han gjort. Till exempel vår granne som är en vanlig äldre thailändsk dam, gift med en Kanadensare. Hon gillar det Thaksin gjorde för henne och de i hennes by. När jag för ett tag sen berättade lite om vad han är misstänkt för och vad han gjort för olagligheter såg hon helt frågande ut och ville inte tro det jag berättade. Numera är hon lite mera tveksam till Thaksin och om hon vill att han ska tillbaka till makten. Men att Thaksin skulle vara lika (rent principiellt) som de flesta andra nuvarande och tidigare politiker, är nog ingen som betvivlar. Fast rent korruptionsmässigt är han väl ett antal gånger värre, än någon tidigare PM och förmodligen kommer det dröja länge innan någon slår honom på den fronten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd September 7, 2011 Dela Inlagd September 7, 2011 Måste flika in en liten sak jag märkt ang. vad folk tycker om Thaksin... De som inte har några större problem med honom är de som inte vet vad han gjort, inte vill veta vad han gjort eller inte vill tro att han gjort det han gjort. Till exempel vår granne som är en vanlig äldre thailändsk dam, gift med en Kanadensare. Hon gillar det Thaksin gjorde för henne och de i hennes by. När jag för ett tag sen berättade lite om vad han är misstänkt för och vad han gjort för olagligheter såg hon helt frågande ut och ville inte tro det jag berättade. Numera är hon lite mera tveksam till Thaksin och om hon vill att han ska tillbaka till makten. Men att Thaksin skulle vara lika (rent principiellt) som de flesta andra nuvarande och tidigare politiker, är nog ingen som betvivlar. Fast rent korruptionsmässigt är han väl ett antal gånger värre, än någon tidigare PM och förmodligen kommer det dröja länge innan någon slår honom på den fronten. Hej Mig veterligen är han väl den enda PM vars personliga affärer har blivit granskade på detta sättet och det gör det ju lite svårt att jämföra i exakta siffror med företrädare och efterträdare eftersom vi saknar uppgifter om dom andra, men vi kan vara helt överens om att det snarare är mer regel än undantag att politiker är korrumperade i Thailand. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 7, 2011 Dela Inlagd September 7, 2011 Hej Mig veterligen är han väl den enda PM vars personliga affärer har blivit granskade på detta sättet och det gör det ju lite svårt att jämföra i exakta siffror med företrädare och efterträdare eftersom vi saknar uppgifter om dom andra, men vi kan vara helt överens om att det snarare är mer regel än undantag att politiker är korrumperade i Thailand. Mvh Isan Lover Visst är det säkert så. Framtiden får helt enkelt utvisa på vilken nivå Thaksin låg med sin korruption, eftersom jag gissar att de flesta kommer att granskas på liknande sätt som Thaksin granskades. Jag kvarhåller dock att han ligger i en egen division. Kanske även du, IL, ska fundera lite extra på det som står i min andra rad i inlägget du citerade. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd September 7, 2011 Dela Inlagd September 7, 2011 Visst är det säkert så. Framtiden får helt enkelt utvisa på vilken nivå Thaksin låg med sin korruption, eftersom jag gissar att de flesta kommer att granskas på liknande sätt som Thaksin granskades. Jag kvarhåller dock att han ligger i en egen division. Kanske även du, IL, ska fundera lite extra på det som står i min andra rad i inlägget du citerade. Hej Det är säkert så för en del människor som du beskriver i din andra mening, men det är säkert inte så att allt som sägs om Thaksin stämmer heller, man får ju betänka att dom som uttalar sig ofta är hatiska och inte sällan är aktiva i rena hatkampanjer, och när hat är inblandat så bör man ta det som sägs med lite skepsis, människor som hatar andra brukar sällan vara opartiska och neutrala och det är stor risk att dom både överdriver eller t.o.m ljuger för att smutskasta den dom hatar. Min egen gissning är att sanningen ligger någonstans mitt emellan Thaksin är inte Jesus som dom röda tror och han är inte heller den djävul som PAD och vissa här på forumet försöker framställa honom som. Min egen tanke är att han var en framgångsrik affärsman som tröttnade på landets långsamma utveckling demokratiskt och som ville erbjuda landet ett politiskt alternativ med sociala reformer, minskade klyftor och minskad korruption i landet som mål, men att hans oerfarenhet som politiker gjorde att han till viss del blandade ihop sina egna affärer med landets, och att hans förda lite mer moderna politik gjorde att dom gamla makthavare som historiskt hade haft ett stort inflytande trots att dom inte var valbara kände sig hotade och då använde dom hans affärer som ett sätt att bli av med honom. Ungefär så tror jag att det har gått till. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd September 7, 2011 Dela Inlagd September 7, 2011 Vi kan ta ett urval på färdiga åtal och utredningar som f.n. pågår rörande Dr T. "l Illegal issue of two- and three-digit lotteries The Supreme Court's Criminal Division for political office holders has suspended the case, as former premier Thaksin Shinawatra is a fugitive. In 2009, former finance minister Warathep Ratanakorn, former permanent secretary of finance Somjainuk Engtrakul and former Government Lottery Office director Chaiwat Phasokphakdee were sentenced to two years' jail each, but were placed on two years probation. Other suspects, including some then-cabinet members, were found innocent. l Abuse of power in approving an Exim Bank loan to Burma Thaksin was alleged to have abused his power as the loan could benefit his family's business, Shin Corp. The Supreme Court's Criminal Division for political office holders has suspended the case because Thaksin is a fugitive. " l Illegal changing of telecommunication concession fees into excise tax The change allegedly benefited Shin Corp and caused a Bt66-billion loss to the country. The National Anti-Corruption Commission and the attorney-general are working together on the case. l Case of terrorism against Thaksin The Department of Special Investigation submitted the case linking Thaksin to red shirts charged with terrorism related to last year's political turmoil. The case is now before the Criminal Court. l Malfeasance related to the CTX 9000 bomb scanner scandal The National Anti-Corruption Commission is investigating the malfeasance case against Thaksin and some of his cabinet members involving alleged corruption in the devices for Suvarnabhumi Airport. l Malfeasance by allowing a Krung Thai Bank loan approved for a private company The Assets Examination Committee indicted Thaksin for alleged illegal approval of the bank's Bt9-billion loan to Krisda Mahanakorn while it was a non-performing loan. Thaksin's son Panthongtae was also indicted for accepting dirty money. The case is still with the National Anti-Corruption Commission. While Thaksin is considered a fugitive from a two-year jail sentence in 2008 - relating to Pojaman's Ratchadaphisek land purchase, it remains to be seen how the remaining cases can proceed while Yingluck is head of the government. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andersbangkok Inlagd September 7, 2011 Dela Inlagd September 7, 2011 (ändrad) Hej Han är väl ungefär lika rumsren som dom flesta av sina företrädare och politiker i Thailand, om han är värre eller bättre än genomsnittet råder det delad syn på i Thailand beroende på vem du frågar, och själv är jag inte heller tvärsäker på vem som har rätt och tycker därför att det är upp till det Thailändska folket att avgöra om dom anser att han är lämplig eller ej, om han någonsin kommer att ställa upp i något framtida val, själv är jag tveksam till det, men att han kommer tillbaka till Thailand är jag helt övertygad om. Mvh Isan Lover Det fungerar inte så i ett rättssamhälle. Det är inte något "folk" som avgör om en kriminell skall sättas i fängelse eller inte. Detta må vara en nyhet för dig men så är det faktiskt. Det är inte heller möjligt att hela tiden backa bandet angående domar genom att hänvisa till kryptiska ursäkter om att domstolarna "säkert" agerat oetiskt. Om man fortsätter på en sådan väg, ja då kommer nästa regering, att upphäva domar som skett under denna regerings tid. Du inser kanske det orimliga i det. Att, som du brukar anföra, "han är inte sämre än andra" (hur du nu vet det är oklart för mig), det är helt irrelevanta argument. Alltså; för att få någon ordning på det Thailändska rättssamhället så ska Thaksin hem, avtjäna sitt straff. Det vore t.o.m smart av rödmyrorna att göra det för då tar man udden av en fråga som faktiskt just nu bidrar till att hela landet. Men det är klart att sätta jesus i fängelse, det har han nog inte ens övervägt och därmed kommer hans onda ande sväva över Thai politik intill dess han försvinner. Ändrades September 7, 2011 av andersbangkok Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv." "Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andersbangkok Inlagd September 7, 2011 Dela Inlagd September 7, 2011 Hej Det är säkert så för en del människor som du beskriver i din andra mening, men det är säkert inte så att allt som sägs om Thaksin stämmer heller, man får ju betänka att dom som uttalar sig ofta är hatiska och inte sällan är aktiva i rena hatkampanjer, och när hat är inblandat så bör man ta det som sägs med lite skepsis, människor som hatar andra brukar sällan vara opartiska och neutrala och det är stor risk att dom både överdriver eller t.o.m ljuger för att smutskasta den dom hatar. Min egen gissning är att sanningen ligger någonstans mitt emellan Thaksin är inte Jesus som dom röda tror och han är inte heller den djävul som PAD och vissa här på forumet försöker framställa honom som. Min egen tanke är att han var en framgångsrik affärsman som tröttnade på landets långsamma utveckling demokratiskt och som ville erbjuda landet ett politiskt alternativ med sociala reformer, minskade klyftor och minskad korruption i landet som mål, men att hans oerfarenhet som politiker gjorde att han till viss del blandade ihop sina egna affärer med landets, och att hans förda lite mer moderna politik gjorde att dom gamla makthavare som historiskt hade haft ett stort inflytande trots att dom inte var valbara kände sig hotade och då använde dom hans affärer som ett sätt att bli av med honom. Ungefär så tror jag att det har gått till. Mvh Isan Lover Du är bara för naiv!! Jag storskrattar!!! Menar du på fullt allvar at du själv tror på den historien du nu skrev? Ja jösses!! Jag vet inte hur mycket affärer du har gjort med Thaksin och resultatet av dessa. Jag antar att svaret är noll affärer. Med detta antagande som grund så är det bara spekulationer och tyckande du ägnat dig åt och det är väldigt naivt och okunnigt!. Det är förstås din rättighet att håla på med sådant. Jag har varit inblandad i flera affärer med direkt bäring på Thaksin. Du får tro det eller ej, helt ointressant för mig. Jag har flera gånger beskrivit så tydligt det går om olika händelser som jag vet (genom eget deltagande) att Thaksin tagit mutor för att göra saker. För dig är han jesus och för mig som haft med honom att göra så är han en vidrig person som så öppet ljuger för folk. Han är värre än andra för han får folks förtroende och det missbrukar han så till den milda grad att det är rent äckligt. Det är skälen till att jag tycker vansinnigt illa om honom. Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv." "Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Maitan Inlagd September 7, 2011 Dela Inlagd September 7, 2011 Vill bara säga, ja gillar denna tråden mera och mera man får en hel del insyn i Thailändska samhället helt klart. Mvh Maitan. Maitans i Pattaya Direktsändning via webcam Se även här på MaiPenRai.se för senaste nytt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd September 7, 2011 Dela Inlagd September 7, 2011 Det fungerar inte så i ett rättssamhälle. Det är inte något "folk" som avgör om en kriminell skall sättas i fängelse eller inte. Detta må vara en nyhet för dig men så är det faktiskt. Det är inte heller möjligt att hela tiden backa bandet angående domar genom att hänvisa till kryptiska ursäkter om att domstolarna "säkert" agerat oetiskt. Om man fortsätter på en sådan väg, ja då kommer nästa regering, att upphäva domar som skett under denna regerings tid. Du inser kanske det orimliga i det. Att, som du brukar anföra, "han är inte sämre än andra" (hur du nu vet det är oklart för mig), det är helt irrelevanta argument. Alltså; för att få någon ordning på det Thailändska rättssamhället så ska Thaksin hem, avtjäna sitt straff. Det vore t.o.m smart av rödmyrorna att göra det för då tar man udden av en fråga som faktiskt just nu bidrar till att hela landet. Men det är klart att sätta jesus i fängelse, det har han nog inte ens övervägt och därmed kommer hans onda ande sväva över Thai politik intill dess han försvinner. Hej Det är inte heller generaler, Kungliga rådgivare och politiska motståndare som bestämmer om en person är kriminell och ska sitta i fängelse, detta må vara en nyhet för dig men så är det faktiskt. Om domstolar visar sig vara korrumperade eller har agerat politiskt på uppdrag tycker jag att det är mer eller mindre självklart att deras dommar ifrågasätts och om det går att bevisa upphävs. Och själv är jag helt övertygad om att Thaksin kommer att återvända hem och att han precis som Sondhi inte kommer att sitta av en enda dag av sitt straff. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd September 7, 2011 Dela Inlagd September 7, 2011 Hej Det är inte heller generaler, Kungliga rådgivare och politiska motståndare som bestämmer om en person är kriminell och ska sitta i fängelse, detta må vara en nyhet för dig men så är det faktiskt. Om domstolar visar sig vara korrumperade eller har agerat politiskt på uppdrag tycker jag att det är mer eller mindre självklart att deras dommar ifrågasätts och om det går att bevisa upphävs. Och själv är jag helt övertygad om att Thaksin kommer att återvända hem och att han precis som Sondhi inte kommer att sitta av en enda dag av sitt straff. Mvh Isan Lover Jag tror inte heller att Thaksin kommer att tillbringa en enda dag i fängelse. Kan landet vice PM fixa så att hans mördare till son går fri för mord så borde väl PM själv kunna fixa att brorsan går fri från div korruptionsbrott. Allt i demokratins och folkets namn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andersbangkok Inlagd September 7, 2011 Dela Inlagd September 7, 2011 Hej Det är inte heller generaler, Kungliga rådgivare och politiska motståndare som bestämmer om en person är kriminell och ska sitta i fängelse, detta må vara en nyhet för dig men så är det faktiskt. Om domstolar visar sig vara korrumperade eller har agerat politiskt på uppdrag tycker jag att det är mer eller mindre självklart att deras dommar ifrågasätts och om det går att bevisa upphävs. Och själv är jag helt övertygad om att Thaksin kommer att återvända hem och att han precis som Sondhi inte kommer att sitta av en enda dag av sitt straff. Mvh Isan Lover Du har rätt men fel slutsats. Rätt såtillvida att en person ska dömas av en domstol, så fungerar det i en rättsstat. Ett fundamenta är att rättsväsendet inte vajar som en vindflöjel beroende på vilken grupp som bildat regering. I detta falla är det inte någon general eller annan ej behörig person som fällt honom. Det är en domstol. Det kanske är en nyhet för dig men så är det faktiskt. Endera tror man på domstolsväsendet eller inte. I Thaksins fall så kan bara någon med ett synnerligen selektiv seende få till det att han inte är en stor skurk. Att då ifrågasätta domen, det är för mig att inte se till rättsstaten utan bara till politiken. Det resonemanget är inte bra varken för rättsstaten eler politiken Risken blir en Khmer Rouge där "folket" inte behöver tänka för det finns andra som bestämmer åt dig. Det är väl inte något att sträva efter även om dina röda och Khmer Rouge använder samma färgsättning? Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv." "Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu