Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Isaan Butterfly

Till er som vill följa händelserna på de rödas mötesplatser i Bangkok.

People TV harv öppnat sina direktsändningar därifrån igen http://www.peoplechannel.net/

Här i Thailand censurerades tyvärr dessa sändningar igen 403 Forbidden, och jag kan förstå varför.

Just nu påger en minnesstund med parad för de dödade. Mycket känslor, och man visar stora foton av dem som dödats

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om det är de rödas fel att förhandlingarna om nyval inte funkade får stå för dig, själv har jag ingen aning om vem man ska skylla det misslyckandet på eftersom jag inte var med.

Skrev inte att det var de rödas fel men det var väl dem som sade upp vidare förhandlingar och inte regeringen. Det trodde jag alla var överens om. Tar gärna emot någon info som strider mot det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

På mötesplatsen vid Pan Fa bridge läser just nu munkar böner för de 17 civila och 4 soldater som dödats.

Fullpackat med människor och många journalister .

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Dom av dig kallade rödmyrorna demonstrerade i ca en månad utan att orsaka speciellt mycket förstörelse eller blodspillan.

Ja jag håller med dig att detta var jättebra. Jag har varit imponerad över hur väl de röda har hanterat denna mängd människor...det är inte helt lätt. När jag vid FCC föredrag hörde aav de rödas internationella ansvarige att man haft mängder med utbildningar med folk kring hur att uppträda anständigt, jag då blev jag riktigt glad! Kanske blir detta en demonstration i demokratin tecken (då avser jag frånvaro av våld) Detta fungerade till dess rödmyrorna försökte storma parlamentsbyggnaden, ta över Thaicom, bär omkring döda människor. det sistnämnda påminner mig om hur Somalierna skändade amerikanska kroppar under den misslyckade operationen i Somalia (den som blev film; Black Hawk Down)eller hur irakierna skändade kroppar under Kuwait-invasionen. Så oanständigt!! För mig är deras anseende nu på noll. Ett lämpligt namn på dem vore kanske PA (Piss Ants)

Och jag tycker att det var bra att Generalen till en början vägrade att skjuta mot dom röda när han svarade Apishit att det går inte "för dom är alla Thai".

Stavfel Tvålen...men du kan säkert inte bättre.

Så där tvådde han sina händer och visade sin ovilja, men regeringen ville annorlunda och hur det slutade vet vi ju nu.

Landet är mer splittrat än någonsin och det här kommer att leda till ännu mer våld förstås.

Japp. tacka doktorn och de rödas ledare för det. Dom påminner mig ibland om Röda Khmerernas ledare...fanatiska med ett mål framför sig som folket egentligen inte förstår.

Vad det gäller ett ev. nyval så ville dom röda ha ett inom 15 dagar och regeringen svarade om 9 månader "take it or leave it",

det naturliga hade varit att kompromissa vidare och landa på anske 3 månader.

Det var ju uteslutet av PA. Nu har dessutom tillkommit Abhisit ska ut ur landet (notera den korrekta stavningen) kan det vara för att det ska bli lika mellan PA och regeringen?

Mvh Isan Lover

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Public Health Minister Jurin Laksanawisit Sunday afternoon revised the death toll from the Saturday clashes between troops and protesters to 20.

He said five troops were killed and the rest were civilians.

He said the injuries toll rose to 842 - 569 civilians, 265 troops and 8 policemen.

The Nation

http://www.nationmultimedia.com/home/Public-Health-Ministry-revises-death-toll-to-20-30126999.html

De snälla militärerna vs de dumma rödskallarna.

Hemska siffror är det.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Phan Fa bridge Munkarna avslutade just sina böner,

och nu håller fd PM Somchai Wongsawat ett tal.

Han säger att han under dagen besökt många av de skadade på sjukhusen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Khao San Songkran cancelled

Published: 11/04/2010 at 10:40 AM

Online news: Breakingnews

The business sector has cancelled the annual Songkran celebration on Khao San road next week due to the violent clashes between anti-government protesters and authorities on Saturday.

The cancellation is expected to cost more than 500 million baht in revenue, reports said on Sunday.

Meanwhile, sky-train and public bus services have resumed operation. But the BTS Silom station is closed.

Shopping malls on Ratchaprasong such as Central World, Big C, Central Chidlom, Siam Paragon and Siam Discovery are also closed.

http://www.bangkokpost.com/news/local/174362/khao-san-songkran-cancelled

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att det gick så här långt och risken är att vi bara sett början ännu.

Lag Thaksin kan utan tvekan sägas komma från Isaan och där har de röda säkert ett stöd, men jisses vilket hat det tycks vara mot dem idag från mellersta och södra delarna av landet.

Talade med en bekant idag, han bor sedan några år i Nakhorn si Thammarath. Där talades det om att samla ihop "ett gäng" och åka till Bangkok för att "spöa upp de röda idi*terna" (hans kommentar)

Är väl som sagt inte helt otroligt att de fattiga i övriga delar av Thailand tröttnar på de röda och ger sig in i denna konflikt mer konkret, och då är det vi sett just nu bara en västanfläkt av vad som kan komma.

För trotts att vissa skribenter vill påskina att denna konflikt är de fattigas resning mot etablissemanget, så är ju de röda Thaksinanhängare, och de representerar endast de fattiga från Isaan eller nordöstra Thailand om ni så vill. Folk från övriga landet ser knappast det som sker som deras revolution, snarare ser de det som händer som ett elände för Thailand och de flesta knyter nog tyst näven i fickan och förbannar de röda.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

För trotts att vissa skribenter vill påskina att denna konflikt är de fattigas resning mot etablissemanget, så är ju de röda Thaksinanhängare och de representerar endast de fattiga från Isaan eller nordöstra Thailand om ni så vill. Folk från övriga landet ser knappast det som sker som deras revolution, snarare ser de det som händer som ett elände för Thailand och de flesta knyter nog tyst näven i fickan och förbannar de röda.

Oavsett vilka det är som ser det som sin revolution, så är dom en majoritet i Thailand. Då är det väl så att "folk från övriga landet" som du nämner utgör en minoritet.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vilka det är som ser det som sin revolution, så är dom en majoritet i Thailand. Då är det väl så att "folk från övriga landet" som du nämner utgör en minoritet.

Och det har du hört från var?

Majoritet knappast, inte nu och har aldrig varit.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag har fatt revidera min uppskattning de senaste veckorna. Betydligt fler, och ofta otippade, manniskor verkar stodja UDD an jag tidigare trodde.

Med det absolut inte sagt att det handlar om nagon majoritet och efter gardagens handelser har deras stod sakert inte okat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att det gick så här långt och risken är att vi bara sett början ännu.

Lag Thaksin kan utan tvekan sägas komma från Isaan och där har de röda säkert ett stöd, men jisses vilket hat det tycks vara mot dem idag från mellersta och södra delarna av landet.

Talade med en bekant idag, han bor sedan några år i Nakhorn si Thammarath. Där talades det om att samla ihop "ett gäng" och åka till Bangkok för att "spöa upp de röda idi*terna" (hans kommentar)

Är väl som sagt inte helt otroligt att de fattiga i övriga delar av Thailand tröttnar på de röda och ger sig in i denna konflikt mer konkret, och då är det vi sett just nu bara en västanfläkt av vad som kan komma.

För trotts att vissa skribenter vill påskina att denna konflikt är de fattigas resning mot etablissemanget, så är ju de röda Thaksinanhängare, och de representerar endast de fattiga från Isaan eller nordöstra Thailand om ni så vill. Folk från övriga landet ser knappast det som sker som deras revolution, snarare ser de det som händer som ett elände för Thailand och de flesta knyter nog tyst näven i fickan och förbannar de röda.

Har en kompis från Rayong som står på de rödas sida. Rayong är knappast nordöstra Thailand. Ska fråga nästa gång hur majoriteten där tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det har du hört från var?

Majoritet knappast, inte nu och har aldrig varit.

"De rödas" etniska hemvist är Isaan och norra Thailand. Skulle alla stödja Thaksin skulle dom vara en majoritet, men vid senaste valet fick dom ihop 36 % och det finns inget som pekar på att de skulle bli fler nu. Snarare tvärtom om man ser till de fyllnadsval som hållits.

Om nu inte Thaksin tar upp stora plånboken och "köper upp" lite småpartier som också har sin hemvist i rätt etnisk miljö. Det har han gjort förr!

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en kompis från Rayong som står på de rödas sida. Rayong är knappast nordöstra Thailand. Ska fråga nästa gång hur majoriteten där tycker.

Jo och jag känner rätt många personer från Isaan som inte är anhängare till de röda.

Finns självklart röda från hela landet, lika mycket som det finns många i Isaan som inte dyrkar Thaksin och är anhängare av de röda.

Men som sagt, majoritet i Thailand är de inte, och det vore ju intressant och höra var skribenten som påstod detta har fått sin information.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

"De rödas" etniska hemvist är Isaan och norra Thailand. Skulle alla stödja Thaksin skulle dom vara en majoritet, men vid senaste valet fick dom ihop 36 % och det finns inget som pekar på att de skulle bli fler nu. Snarare tvärtom om man ser till de fyllnadsval som hållits.

Om nu inte Thaksin tar upp stora plånboken och "köper upp" lite småpartier som också har sin hemvist i rätt etnisk miljö. Det har han gjort förr!

Poffa

Tror inte det haller langre Poffa. Framforallt inte tugget om etnicitet. Prata klaner, etc och det blir rimligare. Vilka stodjer landets muslimer? UDD eller Demokraterna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det haller langre Poffa. Framforallt inte tugget om etnicitet. Prata klaner, etc och det blir rimligare. Vilka stodjer landets muslimer? UDD eller Demokraterna?

Muslimerna stöder varken eller.

Jag bor med en isaandam i en mindre ort i centrala Thailand så numera vet jag vad etnisk diskriminering är!

Jag som farang drabbas inte så hårt men det är lite tråkigt för damens barn som inte tillåts leka med de andra barnen i vårt bostadsområde! T.ex.

Kolla på bifogad karta och försök att förklara den utan etnisk koppling.

Poffa

post-5577-127099572559_thumb.jpg

post-5577-127099572559_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och det har du hört från var?

Majoritet knappast, inte nu och har aldrig varit.

Hej

Dom röda vinner ju valen och det är ju egentligen det som räknas i en demokrati, till dom som inte gillar röda så är det väl bara att rösta nästa gång.

Det är väldigt mycket bättre att rösta än att försöka ändra valresultatet i efterhand med domstolar och militär hjälp.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har framkommit att de som avfyrade granater vid sammandrabbningen nära Khao San Road varken tillhörde demonstrationssidan eller militären. Detta är konfirmerat från båda sidor. Vilka de var vet ingen just nu. Det spekuleras i röda utbrytare eller orosmakare som vill tvinga fram en militärkupp.

Uppdateringar kl 18.30: Kolla denna video, det finns flera andra från samma kväll höger om TV-rutan när du tittar. Det har inkommit fler observationer om att (åtminstone) militären besköts uppifrån. Om inte militären sköt skarpt, vem dödade 14 röda demonstranter? Flera är skjutna i huvudet. Här finns flera bilder och videos som visar mystiska män med gevär (låter som en dålig actionfilm).

http://gingmalee.blogspot.com/

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Hej

Dom röda vinner ju valen och det är ju egentligen det som räknas i en demokrati, till dom som inte gillar röda så är det väl bara att rösta nästa gång.

Det är väldigt mycket bättre att rösta än att försöka ändra valresultatet i efterhand med domstolar och militär hjälp.

Mvh Isan Lover

Innan alla borjar skrika pa att du har fel kanske vi skall reda ut vad som menas med de roda. PTP? I sadant fall vinner de ju inte sjalva. Chart Thai? Ruam Jai Thai Pattana? osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dom röda vinner ju valen och det är ju egentligen det som räknas i en demokrati, till dom som inte gillar röda så är det väl bara att rösta nästa gång.

Det är väldigt mycket bättre att rösta än att försöka ändra valresultatet i efterhand med domstolar och militär hjälp.

Mvh Isan Lover

De röda har aldrig vunnit ett val, de har inte ens ställt upp, denna rörelse startades för Thaksin med Thaksinpengar efter att han fått gå.

Och jag tror faktiskt att inte ens du IL tror att mer än 50% av Thailändarna stödjer de röda., även om du aldrig skulle kunna skriva detta.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

De röda har aldrig vunnit ett val, de har inte ens ställt upp, denna rörelse startades för Thaksin med Thaksinpengar efter att han fått gå.

Och jag tror faktiskt att inte ens du IL tror att mer än 50% av Thailändarna stödjer de röda., även om du aldrig skulle kunna skriva detta.

Hej Vaxet

Det är vanskligt att sia om stödet för någon av sidorna just nu när konflikten är som värst.

Men det finns ju onekligen fattiga nog för att ta makten i landet om dessa samlade sig runt ett parti som driver deras frågor.

Jag tror dom röda slår demokraterna ganska lätt i ett val, men sen vet man ju aldrig hur småpartierna ställer sig.

Och personligen tror jag att regeringen borde förlora väljare därför att dom tog till våld mot demonstranterna, man borde valt att förhandlat sig till en lösning.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kortsiktigt brukar sådana här händelser gynna en sittande regim så vill Abhisit spela riktigt fult utlyser han nyval inom 14 dagar och kan då förmodligen kapa till sig ytterligare mandat samtidigt som han gått de röda till mötes...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Vaxet

Det är vanskligt att sia om stödet för någon av sidorna just nu när konflikten är som värst.

Men det finns ju onekligen fattiga nog för att ta makten i landet om dessa samlade sig runt ett parti som driver deras frågor.

Jag tror dom röda slår demokraterna ganska lätt i ett val, men sen vet man ju aldrig hur småpartierna ställer sig.

Och personligen tror jag att regeringen borde förlora väljare därför att dom tog till våld mot demonstranterna, man borde valt att förhandlat sig till en lösning.

Mvh Isan Lover

Tror att PT kan förlora väljare pga sina röda terrorister (han (Seh Daeng) har ju gått ut och sagt det var de som attackerade militären vid bron)senaste dödsoffret är en 23-årig soldat som blev ihjälskjuten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...