Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Som jag ser det bär den bangkokcentriska militär-rojalistiska eliten den största skulden till att den här bedrövliga situationen uppstått. Den iscensatte en militärkupp och sedan en juridisk kupp där "feltänkande" politiska partier förbjöds med röstköp som svepskäl (alla thailändska partier ägnar sig åt pengautbetalningar vid val). Till slut har de "outbildade horderna" fått nog.

Amen till det. Hade inte militärkuppen blivit av, eller om nyval utlysts inom rimlig tid, tror jag inte att den här upptrappningen som kulminerade igår hade skett.

Nu har det blivit så polariserat att om Abhisit utlyste nyval ikväll skulle han nog bli misstrodd av de röda, inte säker på att det räcker för att desarmera situationen. Jag undrar hur många dagar han har kvar som premiärminister. Jag är orolig för att Abhisit snart kommer ersättas av en hårdare militär typ och att vissa delar av de röda blir allt mer militanta. Hoppas verkligen att det inte blir så.

Kungahuset som åtnjuter sådan respekt i båda läger skulle kunna desarmera situationen genom att utlysa nyval. Önskar att kung Bhumibol kunde resa sig upp ur sjuksängen och göra just det, men jag är inte hoppfull.

Hej Gnarparn

Skönt med ett balanserat inlägg i denna svåra tid som splittrar Thailand och oss här på forumet.

Hoppas fortfarande på en lösnig innan mer våld inträffar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Det finns en klocka på videon.. Berätta vilken minut och sekund som detta framgår tydligt.

// Jobbe

Hej

2.08 han som filmade har t.o.m laggt in en text för att ingen ska kunna missa det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack för en bra video som säger allt, den visade hur militären öppnade eld mot lugna dansande och glada demonstranter som t.o.m skakade hand med militärerna tills dessa

började skjuta.

Såna här bildbevis är guld värda i det efterspel som kommer, stort tack till dom som filmade det här trots stor risk att bli skadade själva.

Mvh Isan Lover

Tittade du på videon med röda filtret påslaget eller är du bara dålig på att förstå engelska ?????

Killen berättar ju flertalet gånger hur de röda rusar framåt och trycker militären bakåt

Han berättar flertalet gånger att militären skjuter upp i luften och inte förens de röda anfaller militären börjar folk bli skadade

Flera röda ses kasta brandbomber mot militären och har brandbomsflaskor i händerna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för en bra video som säger allt, den visade hur militären öppnade eld mot lugna dansande och glada demonstranter

som t.o.m skakade hand med militärerna tills dessa började skjuta.

Om du samtidigt som du tittar på videon lyssnar på den hukande reportern så berättar han precis vad som händer.

Om du inte begriper vad folk säger.. avstå från att kommentera. För allas bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det bär den bangkokcentriska militär-rojalistiska eliten den största skulden till att den här bedrövliga situationen uppstått. Den iscensatte en militärkupp och sedan en juridisk kupp där "feltänkande" politiska partier förbjöds med röstköp som svepskäl (alla thailändska partier ägnar sig åt pengautbetalningar vid val). Till slut har de "outbildade horderna" fått nog.

Amen till det. Hade inte militärkuppen blivit av, eller om nyval utlysts inom rimlig tid, tror jag inte att den här upptrappningen som kulminerade igår hade skett.

Nu har det blivit så polariserat att om Abhisit utlyste nyval ikväll skulle han nog bli misstrodd av de röda, inte säker på att det räcker för att desarmera situationen. Jag undrar hur många dagar han har kvar som premiärminister. Jag är orolig för att Abhisit snart kommer ersättas av en hårdare militär typ och att vissa delar av de röda blir allt mer militanta. Hoppas verkligen att det inte blir så.

Kungahuset som åtnjuter sådan respekt i båda läger skulle kunna desarmera situationen genom att utlysa nyval. Önskar att kung Bhumibol kunde resa sig upp ur sjuksängen och göra just det, men jag är inte hoppfull.

Jag håller med om att kuppen 06 var fel och eländig. Men att bara lägga ansvaret på militären är alldeles för lätt. För menar du verkligen att de röda ledarna som uppmanar till hat och våld går fria från allt ansvar? Är det ett sådant ledarskap Thailand behöver just nu?

När det gäller monarkin så förblir det nog tyst eftersom man är rädd för att det ska se ut som om man tar någons sida. Vilket inte bådar gott för framtiden som ser rätt osäker ut ändå, sett från deras perspektiv alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

2.08 han som filmade har t.o.m laggt in en text för att ingen ska kunna missa det.

Mvh Isan Lover

Har kollat igen nu. Av texten framgår det att skott avlossas. Men från vem? Du sa att det finns bevis på filmen som är guld värda som bevisar att militären sköt först. VAR PÅ FILMEN SER DU DET???

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade du på videon med röda filtret påslaget eller är du bara dålig på att förstå engelska ?????

Killen berättar ju flertalet gånger hur de röda rusar framåt och trycker militären bakåt

Han berättar flertalet gånger att militären skjuter upp i luften och inte förens de röda anfaller militären börjar folk bli skadade

Flera röda ses kasta brandbomber mot militären och har brandbomsflaskor i händerna

Men tallviking, Sluta ljug nu. Han säger att han TROR militären skjuter i luften (Eftersom han inte ser något där han är) och han hoppas dom skjuter med blanka skott.

Inga brandbombs flaskor på den videon, Och ingen ses kasta brandbomber. Dock så exploderar det brandbomber men vem som kastar dom vet vi inte.

Men sprid du vidare dina lögner, Patetiska människa.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här skriver han som tog videon.

The red shirt protests that have been plaguing the city of Bangkok turned deadly tonight as over a dozen people were killed in clashes between the red shirt protesters and the Thai army.

The stand off took place at Phan Fa bridge and was the deadliest clash between the protesters and the army in the month long protest. Earlier in the day the army had pushed their way into Phan Fa bridge and had forced the protesters back, well this evening the protesters decided to mount a comeback.

At first the situation was relatively calm with the army playing soft soothing music to try and keep the situation peaceful. However that all changed in a split second as gunfire erupted and the crowd attacked with plastic water bottles and bamboo sticks.

The army, outnumbered and perhaps sensing that they were losing control opened fire on the crowd. People ran and ducked for cover as the sound of automatic gunfire range out over the protest site. Soon the protesters were picking up even deadlier weapons and suddenly the army was hit by a barrage of rocks and Molotov cocktails.

The army at this point decided to retreat and surrendered their thanks and armour personnel carriers to the red shirts, who attacked them with sticks and shields.

This confrontation at Phan Fa proves to me that a military option to end the siege at Rajaprasong would result in hundreds of deaths. The crowd at Rajaprasong is heavily entrenched and in an enclosed area with limited escape routes. If the army uses tear gas to clear the crowd at Rajaprasong I think the resulting stampede would cause many deaths and injuries.

The Thai PM Abhisit Vejjajiva certainly is in a difficult position as he is facing pressure from all sides to end this protest as quickly and peacefully as he can. However with the red shirts unwilling to compromise at all on their quest to bring down the government I fear that the sound of gunfire will be heard again on the streets of Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tallviking, Sluta ljug nu. Han säger att han TROR militären skjuter i luften (Eftersom han inte ser något där han är) och han hoppas dom skjuter med blanka skott.

Inga brandbombs flaskor på den videon, Och ingen ses kasta brandbomber. Dock så exploderar det brandbomber men vem som kastar dom vet vi inte.

Men sprid du vidare dina lögner, Patetiska människa.

Tror du alltså att militären kastar brandbomber och granater på sig själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har kollat igen nu. Av texten framgår det att skott avlossas. Men från vem? Du sa att det finns bevis på filmen som är guld värda som bevisar att militären sköt först. VAR PÅ FILMEN SER DU DET???

// Jobbe

Hej

Enligt reportern på plats så är det ingen tvekan om vem som sköt först och inte heller i SVT,s rapportering.

Mvh Isan LOver

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du alltså att militären kastar brandbomber och granater på sig själv?

Självklart inte, Framgår inte av videon vem som kastar/skjuter dock.

Enligt BKK Polishcef skall en svartklädd man setts skjuta med en M79, Därefter lämnat vapnet och sprungit därifrån. (Lär väl komma mer info om detta senare)

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Jag håller med om att kuppen 06 var fel och eländig. Men att bara lägga ansvaret på militären är alldeles för lätt. För menar du verkligen att de röda ledarna som uppmanar till hat och våld går fria från allt ansvar? Är det ett sådant ledarskap Thailand behöver just nu?

När det gäller monarkin så förblir det nog tyst eftersom man är rädd för att det ska se ut som om man tar någons sida. Vilket inte bådar gott för framtiden som ser rätt osäker ut ändå, sett från deras perspektiv alltså.

Kungen har nog valt regeringens sida, annars skulle Abhisit ha avgått redan.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt reportern på plats så är det ingen tvekan om vem som sköt först och inte heller i SVT,s rapportering.

Det gör han inte alls och du ljuger. Medvetet antar jag.

5.07 Military not firing into the crowd.

5.58 "Someone shot a single shot and the millitary started responding by shooting into the air."

Varför envisas du med att ljuga och påstå osanna saker i inlägg efter inlägg efter inlägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du lägger in rätt långtgående egna åsikter som du bygger ditt resonemang på. Det var när de röda trängde in i radiolänkstationen och körde bort militärerna som dom tvingades gå till motattack och återta stationen

Man hade liksom inget val längre att bara stå och se på efter den händelsen

Och hur länge kan ett lands ordningsmakt stå och se på utan att göra något när en folkmassa med demonstranter slår sönder, blockerar, kastar flaskor, brandbomber, riktiga bomber, tegelstenar etc etc runt om kring sig ?

Hur tror du t.ex svensk ordningsmakt hade agerat i motsvarande situation

Förra gången skedde det utan att militären grep in alls. Det du då skrev var följande angende om de skulle arrestera PAD anhängare eller ej:

Tallviking angående "Kommer Polisen åtala PAD för terorism? " efter flygplatsockupationerna

Inlagd 03 December 2008 - 13:43

Skall Thailändska folket då även stämma gamla regeringen då som också funnits olaglig som var orsaken till PAD:s protester ?

Logiken haltar en hel del

Inlagd 03 December 2008 - 19:04

Så när LO eller något annat fack strejkar för högre lön eller bättre ersättningar vilket drabbar en massa företag och människor och åsamkar en massa kostnader för alla möjliga, skall man åtala dom också

Som sagt. Logiken haltar

Nu har situationen tillspetas genom att militären försökte skingra demonstranterna och därför har demonstranterna använt sig av mycket värre saker än PAD gjorde men jag tvivlar inte på att PAD hade gjort samma sak som UDD OM militären försökt skingra dem.

Det första felet rättfärdigar inte det andra men jag tycker det är dubbelmoral när man anser att det PAD gjorde var som när ett svenskt fack strejkar och när UDD gör samma sak är de terrorister.

Logiken haltar liksom...

Hade man satt hårt mot PAD, låt vara efter att Abhisit kommit till makten, så hade man kunna vara mer bestämd mot de röda i ett tidigare stadium. Hade upprorsledare från de gula åtalats och fällts för störande av ordningen hade man tidigt kunnat utfärda arresteringsordrar mot de röda också. Då hade vi inte varit där vi är idag. Hade man dessutom utfördat ett nyval inom ett år så hade ytterligare argument för de röda inte funnits. Många röda bryr sig säkert inte om Thaksin men de tycker inte att det gick rätt till i december 2008.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

I inledningen till filmen skriver han:

"I do not know what caused the initial shot but it was the catalyst for the reds to surge forward and start throwing objects and for the army to open fire"

Förstår du vad det betyder IL?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kungen har nog valt regeringens sida, annars skulle Abhisit ha avgått redan.

Det tror jag också. Men han kan ju inte gå ut offentligt och säga till de röda att gå hem utan att riskera att förlora sympatier. Jag tror att det bäddas för prinsen och då är det bäst att ligga lågt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt reportern på plats så är det ingen tvekan om vem som sköt först och inte heller i SVT,s rapportering.

Mvh Isan LOver

Jag såg tyvärr inte morgonens nyhetssändning i SVT, men har tittat på den senaste från Playrapport nu.

SVT Rapport

Där säger reportern att vattenkanoner, tårgas och gummikulor använts av militären. Det kan INTE bekräftas att skarp ammunition använts.

Militär är utkommenderad för att skingra dessa terrorister som occuperat centrala Bkk i snart en månad och gjort livet surt för dess invånare. Att man använder ovanstående medel för att uppnå detta mål låter för mig som standardhandlingar som vilken regering som helst skulle ha använt sig av i motsvarande läge.

// Jobbe

Ändrades av Jobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har situationen tillspetas genom att militären försökte skingra demonstranterna och därför har demonstranterna använt sig av mycket värre saker än PAD gjorde men jag tvivlar inte på att PAD hade gjort samma sak som UDD OM militären försökt skingra dem.

Du har missat att läsa på. Polisen försökte skingra PAD med många skadade bland PADs demonstranter som följd.

http://thegreglowe.com/archives/103

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör han inte alls och du ljuger. Medvetet antar jag.

5.07 Military not firing into the crowd.

5.58 "Someone shot a single shot and the millitary started responding by shooting into the air."

Varför envisas du med att ljuga och påstå osanna saker i inlägg efter inlägg efter inlägg?

Nu ljuger du Nobuzz,

5:07 Han säger I dont THINK they are firing into the crowd.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ljuger du Nobuzz,

5:07 Han säger I dont THINK they are firing into the crowd.

Vad bra. Såg du några citat runt min text? Du förstår varför man använder citat, eller hur?

Har du något syfte med din debatt eller argumenterar du bara för att få vara med? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har missat att läsa på. Polisen försökte skingra PAD med många skadade bland PADs demonstranter som följd.

http://thegreglowe.com/archives/103

Jag tänker främst på flygplatsockupationerna som om något störde den allmäna ordningen. Dessa skedde inte i oktober.

Intressant text från artikeln:

Thailand’s opposition Democrat Party slammed the use of force and said it would refuse to attend any government sessions until an independent commission is set up to investigate the violence.

‘The way the police used teargas was not to disperse peaceful demonstrators,’ said Democrat spokesman Buranaj Smutharaks.

‘Teargas was shot at point-blank range at limbs and extremities resulting in three or four people needing to have amputations. It is clearly the use of excessive violence. The government has lost all legitimacy.’

Man kan ju säga att de tyvärr misslyckades även denna gång när väld användes.

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

pattayanordic

Idag 1300 skulle PM o grabbarna kommer fram till något som vore bra för alla parter,

men det verkar finns en ovilja att få något i rot.

Röda verkar mest hetsa det sina o avslår alla förslag med en stor spade.

Medans Abhisit o gänget inte heller verkar spela med öppna kort och lägger dövörat till.

Vore det inte bättre om dem började förhandla, alltså den sittande regeringen o dem röda?

eller finns det inga ledare i det rödas läger som vet vad dom vill ha, förrutom nyval idag.

eller kanske det inte finns någon som vågar ta på sig iniativet att börja.

Det finns en liten risk att det här urarta totalt o sprider sig vidare i landet, då kommer det bli katastrofala konsekvenser.

Igår: här i Pattaya hade dom försökt gå in på kommunal huset, men hade blivit bortshasade av lokala polisen.

Pattaya Nordic Bar, Soi Buakhao, Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att kuppen 06 var fel och eländig. Men att bara lägga ansvaret på militären är alldeles för lätt. För menar du verkligen att de röda ledarna som uppmanar till hat och våld går fria från allt ansvar? Är det ett sådant ledarskap Thailand behöver just nu?

Nej, om du läser om igen ser du att jag lägger största skulden på militären med anhang. Inte att jag friskriver extremister bland de röda från ansvar. Jag förstår att de röda är förbannade men tror definitivt inte att någon slags väpnad kamp är rätt väg att gå. Menar du då, å andra sidan, att alla röda ledare uppmanar till hat och våld? För det håller jag inte med om. Tycker mig ha sett ansträngningar bland det röda ledarskapet för att protesterna ska ske på fredlig väg, hoppas bara att inte mer våldsbenägna får större inflytande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tallviking, Sluta ljug nu. Han säger att han TROR militären skjuter i luften (Eftersom han inte ser något där han är) och han hoppas dom skjuter med blanka skott.

Inga brandbombs flaskor på den videon, Och ingen ses kasta brandbomber. Dock så exploderar det brandbomber men vem som kastar dom vet vi inte.

Men sprid du vidare dina lögner, Patetiska människa.

Du läste tydligen inte det jag skrev eller så tolkade du det som du vill

Inga skadade uppstod av skotten förrän EFTER att de röda gått till attack mot militären. Skotten i början som ingen ännu vet vem som sköt resulterade inte i några skadade. Du menar alltså att militären sköt in i folkmassan men missade vartenda skott ??

Det exploderar en bomb på videon. Av explosionens karaktär och spridande av rök och gnistor ser det ut som en handgranat, troligen en M79. Den exploderar inne bland militären så den lär knappast blivit kastad av militärerna själva

En brandbomb kastas in dit militären står och sekunderna efter detta visar videon en rödanhängare hukande bakom ett fordon med två brandbomber i högerhanden.

Anser du detta också vara kastat av militären själva

Och du kallar mig lögnare ?

Jag frestas att kalla dig en hel del just nu men vill inte sänka mig till din nivå.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad bra. Såg du några citat runt min text? Du förstår varför man använder citat, eller hur?

Har du något syfte med din debatt eller argumenterar du bara för att få vara med? :)

Du skall inte kasta sten när du sitter i glashus. Jag har inte sett så många cituationstecken runt IL:s texter heller...

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...