Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Hej

Dom kostnaderna ska vi nog ta om vi kan spara liv eftersom militären med all tydlighet visade 1931 att dom inte var lämpliga för denna uppgift i vårt land..

Mvh Isan Lover

Så vad en enskild officers misstag i tjänsteutövning under mycket oklara former medför skall för evigt drabba en hel yrkeskår och alla svenska skattebetalare ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hmm, så du menar att du tycker att fram tills nyligen så skulle värnpliktiga 19-20 åringar satts in istället för Nationella insatsstyrkan vid behov av tyngre eldkraft i brottsbekämpningen i Sverige?

Nej. Det menar jag inte för dessa har inte den erfarenhet, kunskap och träning som avses.

Vi har sett vad som händer när dåligt utbildade, unga, oerfarna sätts in i strider med vapen i handen alltför många gånger

Det var bl,a en av de pådrivande faktorerna till att värnpliktssystemet avskaffades för de vi skickade utomlands var inte lämpade för uppgiften

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så vad en enskild officers misstag i tjänsteutövning under mycket oklara former medför skall för evigt drabba en hel yrkeskår och alla svenska skattebetalare ?

Hej

Sanningen är ju att samma och värre misstag begås dagligen jorden runt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Sanningen är ju att samma och värre misstag begås dagligen jorden runt.

Mvh Isan Lover

Som i WOD t-ex där polisen sköt ihjäl rätt många oskyldiga människor. Vi kanske skall förbjuda poliser enligt lag att ingripa i landet också ?

Var ditt inlägg ett svar på frågan om den världsunika situationen med den svenska lagstiftningen ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Nej. Det menar jag inte för dessa har inte den erfarenhet, kunskap och träning som avses.

Vi har sett vad som händer när dåligt utbildade, unga, oerfarna sätts in i strider med vapen i handen alltför många gånger

Det var bl,a en av de pådrivande faktorerna till att värnpliktssystemet avskaffades för de vi skickade utomlands var inte lämpade för uppgiften

Nähä, vilka menar du då skulle ha tagit hand om tex gisslandraman och jaga beväpnade bankrånare under det senaste 80 åren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähä, vilka menar du då skulle ha tagit hand om tex gisslandraman och jaga beväpnade bankrånare under det senaste 80 åren?

De som är yrkesutbildade och anställda sedan många år

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

De som är yrkesutbildade och anställda sedan många år

Som det är nu då med andra ord?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Att identifiera svartklädda beväpnade män i en samling med rödklädda obeväpnade människor låter väl som en rimligt nåbar uppgift t.o.m för militärer.

Och vi har ju gott om jägare i Sverige som blir upplärda till att inte skjuta om man inte är säker på vad det är man har framför geväret, ett tydligt och identifierbart mål innan eld avges i en samling innehållande både civila, hjälparbetare och media borde väl vara ett rimligt krav?

Mvh Isan Lover

Oärlig, förljugen argumentation som vanligt. Även du borde ha sett att de fanns mängder av röda-klädda som hade vapen av olika art. Molotov-cocktails, mm. mm.

Endera gör du dig löjlig med flit eller så är detta den nivå du kan diskutera på.

Själv tror jag det senaste.

Jag har hört rykten att de rödklädda skadade andra röda för att få just det man fick, PR_poäng. Sant eller inte? Jag vet inte men otroligt låter det inte alls.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har hört rykten att de rödklädda skadade andra röda för att få just det man fick, PR_poäng. Sant eller inte? Jag vet inte men otroligt låter det inte alls.

Hej

Inte oväntat att du har tagit till dig detta löjliga försök till bortförklaring (att demokratirörelsens demonstranter hade skjutit sig själva) som Abhisits regering tillsammans med generalerna gick ut med när det stod klart hur många som hade dödats och skadats, trovärdigheten för detta är noll, och HRW och Amnesty har helt andra förklaringar till antalet döda och sårade på denna plats och dom är mycket trovärdigare, jag tror inte ens att dom tar upp detta löjliga påstående alls som en möjlighet i sina rapporter.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det är nu då med andra ord?

Delvis. Försvaret har under ganska många år haft specialförband med enbart anställda erfarna specialutbildade för specialinsatser utomlands

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Vad är då din förklaring till att reportrar, sköterskor, volontärer , kvinnor och barn drabbades dessa kan ju knappast ha utgjort något hot mot en välbeväpnad militär t.ex prickskytt på långt avstånd?

Mvh Isan Lover

Jag har svarat på detta tidigare men gör det gärna igen:

1. Det dör tyvärr reportrar i krigszoner. Dom utsätter sig för risker när dom rör sig mitt i sådana områden. För mig är det oacceptabelt att medvetet skjuta reportrar. Nu finns det EN talesman, släkting med Thaksin, som uttalat sig om att militären skjutit en reporter. Jag för min del tillmäter detta noll i värde eftersom vi alla vet att han går i kort ledband från din jesus.

2. Kvinnor har ingen särställning som terrorister. Detta har din jesus visat genom sitt WOD. Självmordsbombare är ofta kvinnor. På vilket sätt skall dom vara annorlunda än män?

3. Barn: vi har alla sett mängder av bilder där personer satte upp små barn på barrikader (det väckte t.o.m. avsky i Thailand med mängder av artiklar som fördömde de som gjorde så) Att använda barn som sköldar är något av det mest djävulska man kan göra! De som gör så borde förlora vårdnaden och sättas i fängelse. Jag kommer ihåg att du, när du försvarade detta senast (hur man kan försvara en sådan handling fattar jag inte) , svamlade om att dom var så desperata bla bla bla.

Dessutom; hur många "reportrar, sköterskor, volontärer , kvinnor och barn" anser du skadats under ockupationen?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Motgångar i förhandlingar kan man bemöta genom att komma med nya bud och fortsatta förhandlingar.

Mvh Isan Lover

Oärligt och förljuget som vanligt. Du vet att de röda fick sina villkor om nyval tillgodosedda. Det var tiden som man inte var överens om. När dom fick de första villkoren tillgodosedda så tillförde dom nya krav.

Det fanns ingen vilja till lösning från de röda. Dom ville ha denna konflikt med döda människor för att det skapa PR-poäng (där fick dom rätt)

Frågan är hur du kan stödja en sådan djävulsk plan där man offrar människor för "sakens skull". Men det är klart.det har de dina gjort ända sedan Stalin och Pol Pot. Inget jag någonsin kan stödja.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag är glad att du åtminstone håller med om det som inte rör WOD, vad det gäller WOD och massakrerna i Bangkok så ser jag som sagt inga egentliga politiska likheter, i fallet med massakrer på demonstranter så var det ju bara en fortsättning på militärkuppen och säkerställandet av makten till en regering som både PAD, Kungliga rådgivarna och dom ledande generalerna ville ha.

WOD handlade inte om politisk makt utan var en kampanj mot landets drog industri och dess handel som orsakar befolkningen stora problem och inte minst mänskligt lidande och död, men jag håller med om att antalet döda var alldeles för många även om dödsfall i kamp mot denna industri är vanliga jorden runt när regeringar tar upp kampen mot den organiserade brottsligheten, och jag tror att det blir omöjligt att göra på samma sätt igen i framtidens Thailand, förhoppningsvis har både kungen, politikerna och polisen lärt sig något av detta.

Mvh Isan Lover

WOD handlade om att Thaksin ville ta kontroll över droghandels som han insåg var en alldeles för stor inkomstkälla för att han inte skulle ha full kontroll över den. Hans ambitioner kostade mer än 2000 liv, många helt utan rättegång

"förhoppningsvis har både kungen, politikerna och polisen lärt sig något av detta." Vad kungen har med detta att göra, det förstår inte jag. Jag vet att du sedan en tid fabulerat ihop att kungen på något sätt skulle givit sin välsignelse till WOD. Det där har du fått helt fel. Kan du ge något exempel där kungen meddelat att det var ok att helt utan rättegångar, skjuta människor för att dom kanske hade droger? ETT exempel tack.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Inte oväntat att du har tagit till dig detta löjliga försök till bortförklaring (att demokratirörelsens demonstranter hade skjutit sig själva) som Abhisits regering tillsammans med generalerna gick ut med när det stod klart hur många som hade dödats och skadats, trovärdigheten för detta är noll, och HRW och Amnesty har helt andra förklaringar till antalet döda och sårade på denna plats och dom är mycket trovärdigare, jag tror inte ens att dom tar upp detta löjliga påstående alls som en möjlighet i sina rapporter.

Mvh Isan Lover

För att lära dig att världen är lite mer komplex än du tror så bifogar jag följande länk. Den är från en film om Nicaragua. Filmen vann pris vid filmfestivalen i Sevilla och är mycket sevärd, särskilt för blåögda som inte kan se det som visas just i denna film. Alla borde se den.

1984, i krigets Nicaragua, ägde en presskonferens rum, långt ute i djungeln. En bomb exploderade och fem människor dödades. Vem som var ansvarig för dådet blev aldrig utrett. Den svenske journalisten Peter Torbiörnsson befann sig mitt i det kaos som följde och försöker nu, många år senare, finna sanningen om den händelsen som så brutalt förändrade hans liv.

I maj 1984 är den svenska filmaren och journalisten, Peter Torbiörnsson, tillsammans med en grupp kolleger på väg upp för San Juan floden på gränsen mellan Nicaragua och Costa Rica. Målet är en presskonferens som skall hållas av den avhoppade sandinistledaren Eden Pastora.

Humöret är sorglöst och glatt och i kanoten filmar man varandra och tar bilder. Vad ingen av de närvarande kan gissa är att den fotograf Peter tagit med i båten har en bomb i sin kameraväska. En bomb som snart kommer att döda en del av kollegorna och för alltid förändra livet för resten av gruppen.

Mer än tjugo år senare plågas Peter fortfarande av skuld och skam över sin roll i denna makabra terrorhandling som aldrig blivit fullt utredd. Han reser nu tillbaka för att finna de som bar ansvaret och försonas med sitt samvete. Resultatet blir en film som blottlägger dagens maktstruktur bland de ledare som en gång i tiden störtade en diktator i rättvisan och jämlikhetens namn.

http://svt.se/2.149955/1.2611080/sista_kapitlet

http://svt.se/2.118896/1.2616754/sanningen_gor_en_fri

Vad finns det som säger att inte liknande hänt under ockupationen av BKK? Nu menar jag INTE att alla som dog eller skadades gjorde det på detta sätt men att de röda hade med detta i sin strategi, det finner jag inte alls otroligt.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Där ser man hur lite du vet om verkligheten, möjligt när man var lärling att man fick direktiv.Mig veterligen så har ingen gett mig diriktiv. Räcker med en enkel skiss från sådana som du, så swiss är det färdigt samt att jag lurat dig på en massa stålar.

Ps hammarn är på väg in i museet. Du skall kanske följa efter, som mannen som inget begrep.

Nej satan cirkus måste det bli

:rotfl: Du är ju riktigt rolig ju :)

Ps glöm inte att lämna in skäran på museet också, där de redan borde befunnit sig och samlat damm ett par decennier, men bättre sent än aldrig :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vad är då din förklaring till att reportrar, sköterskor, volontärer , kvinnor och barn drabbades dessa kan ju knappast ha utgjort något hot mot en välbeväpnad militär t.ex prickskytt på långt avstånd?

Mvh Isan Lover

Skötersker och volontärer vart väl förmodligen skadade när dom röda trodde dom vann billiga poäng på att även ockupera och stänga ett sjukhus?

Kvinnor och barn användes ju fegt som fan av dom röda som mänskliga sköldar.

Det är väl allmänt känt att reportrar gärna rör sig där det är farligt för att få bra reportage.

Man behöver ej vara något hot för att en förlupen kula ska träffa fel i en krigsliknande situation.

Kan du förklara hur det står i huvet med dom röda som satte ut sina barn som mänskliga sköldar?

Tycker du att det var rätt beteende. Skulle du själv ta med din fyraåring till dylika demonstration för den goda sakens skull?

Mvh Janne.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Skötersker och volontärer vart väl förmodligen skadade när dom röda trodde dom vann billiga poäng på att även ockupera och stänga ett sjukhus?

Kvinnor och barn användes ju fegt som fan av dom röda som mänskliga sköldar.

Det är väl allmänt känt att reportrar gärna rör sig där det är farligt för att få bra reportage.

Man behöver ej vara något hot för att en förlupen kula ska träffa fel i en krigsliknande situation.

Kan du förklara hur det står i huvet med dom röda som satte ut sina barn som mänskliga sköldar?

Tycker du att det var rätt beteende. Skulle du själv ta med din fyraåring till dylika demonstration för den goda sakens skull?

Mvh Janne.

Den där Janne verkar vara en ganska klok man, bli politiker tycker jag! :thumbsup: E gärna med å pröjsar din lön! :17:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Delvis. Försvaret har under ganska många år haft specialförband med enbart anställda erfarna specialutbildade för specialinsatser utomlands

Så du tycker att polisen ska ringa till SSG när man behöver lite extra eldkraft? Snacka om overkill :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inte oväntat att du har tagit till dig detta löjliga försök till bortförklaring (att demokratirörelsens demonstranter hade skjutit sig själva) som Abhisits regering tillsammans med generalerna gick ut med när det stod klart hur många som hade dödats och skadats, trovärdigheten för detta är noll, och HRW och Amnesty har helt andra förklaringar till antalet döda och sårade på denna plats och dom är mycket trovärdigare, jag tror inte ens att dom tar upp detta löjliga påstående alls som en möjlighet i sina rapporter.

Mvh Isan Lover

[size=4]HRW säger, precis som dina meningsmotståndare här på MPR, att skuld för de dödade ligger hos militär OCH de röda.[/size]

[size=4]Dels hos triggerhappy militär personal som bör lagföras. Men också hos ledarskapet för UDD.[/size]

[size=4]"UDD leaders also contributed to the violence with inflammatory speeches to demonstrators, urging supporters to carry out riots, arson attacks, and looting. For months, UDD leaders had urged followers to turn Bangkok into "a sea of fire" if the army tried to disperse the protest camps. Apparently following such directives, pro-UDD elements targeted buildings, banks, stores, and small businesses linked to the government or anti-Thaksin associates, including the Thai Stock Exchange, Central World shopping complex, and the Maleenont Tower Complex housing Channel 3 Television, on May 19. Also on that day, in response to events in Bangkok, UDD supporters in Khon Kaen, Ubon Ratchathani, Udorn Thani, and Mukdahan provinces rioted and burned government buildings. The attacks caused billions of dollars in damage.[/size]

[size=4]"Regardless of their stated grievances and the conduct of the government, UDD members responsible for crimes should also be brought to justice," Adams said. "The UDD leadership should understand that when they use violence they cannot claim to be a peaceful movement."[/size]

[size=4]Det är inget snack om att militären överdrev i sin myndighetsutövning och att de ansvariga inom militära led som tillät detta fortlöpa bör lagföras.[/size]

[size=4]Och självklart så är det pinsamt, ur ett internationellt perspektiv, att inga ledande personer ställs inför rätta.[/size]

[size=4]Men, som sagts så många gånger, det här är oligarkernas Thailand och de i toppen klarar sig alltid. Eller så flyr de undan rättvisan.[/size]

[size=4]Vad jag undrar, är varför du så hårdnackat och envetet försvarar dumheter från den röda sidan?[/size]

Tycker du inte att det är för bedrövligt att din "demokratirörelse" förknippas med odemokratiska metoder, våldsamheter, lögner, bedrägerier och alla de andra attribut som inte har med "demokratirörelser" att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du tycker att polisen ska ringa till SSG när man behöver lite extra eldkraft? Snacka om overkill :rotfl:

Vad tycker du dom skall ringa till ? Scouterna ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Politiker och andra ledare med makt, både valda och självutnämda, och inte minst uniformerade .

Nästan alla såna situationer hade gått att undvika om inte dessa hade trott sig tjäna på ett litet krig eller insats som lösning istället för dialog och kompromissvilja till lösningar som båda parter kan acceptera.

Mvh Isan Lover

Japp. UDD kom till stan för att de ville snacka och ha dialog. Det var därför de tog med sig 50.000 pers.

Och att de kom personligen är ju inte alls konstigt.. fattigbönder har ju inga telefoner! :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vad tycker du dom skall ringa till ? Scouterna ?

Jag tycker inte att dom ska ringa några utomstående alls för den uppgiften eftersom jag tycker att dom ska sköta det själva som dom gör idag.

Konstigt att jag inte fick tillrättavisning att SSG inte längre finns under det namnet :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

ska bara dra på brallerna sen bär det av till the Irish Rover.

Ska spela denna låten för första gången, världspremiär!! :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inte oväntat att du har tagit till dig detta löjliga försök till bortförklaring (att demokratirörelsens demonstranter hade skjutit sig själva) som Abhisits regering tillsammans med generalerna gick ut med när det stod klart hur många som hade dödats och skadats, trovärdigheten för detta är noll, och HRW och Amnesty har helt andra förklaringar till antalet döda och sårade på denna plats och dom är mycket trovärdigare, jag tror inte ens att dom tar upp detta löjliga påstående alls som en möjlighet i sina rapporter.

Mvh Isan Lover

Ordet bortförklaring ska du nog inte ta i din mun.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...