Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Gissar att ditt inlägg går obesvarat förbi

Troligen. Ogrundade anklagelser är standard från den mannen. Andra varnas, stängs av och kastas ut för betydligt mindre här..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Troligen. Ogrundade anklagelser är standard från den mannen. Andra varnas, stängs av och kastas ut för betydligt mindre här..

Jag kan inte påminna mig om att någon stängts för någonting de sagt som inte inkluderar direkta anklagelser eller otrevligheter mot en specifik medlem i fall som det här.

Om du tar åt dig och ser dig själv, som det IL kallar forumets gula, så är det ditt val.

Men hittar du nåt inlägg som direkt bryter emot reglerna, är du välkommen att anmäla det.

Annars ser jag inget direkt problematiskt i inlägget förutom att jag kan tycka att det börjar bli lite tjatigt, men skulle vi stänga av medlemmar för tjatighet, så låg många i riskzonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte påminna mig om att någon stängts för någonting de sagt som inte inkluderar direkta anklagelser eller otrevligheter mot en specifik medlem i fall som det här.

Om du tar åt dig och ser dig själv, som det IL kallar forumets gula, så är det ditt val.

Men hittar du nåt inlägg som direkt bryter emot reglerna, är du välkommen att anmäla det.

Annars ser jag inget direkt problematiskt i inlägget förutom att jag kan tycka att det börjar bli lite tjatigt, men skulle vi stänga av medlemmar för tjatighet, så låg många i riskzonen.

Nejnej,inte stänga av för tjatighet(vad ska jag då göra på dagarna)Men direkta lögner och indoktrineringsförsök kan ju synas :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är ju inte svårt, ta det senaste exemplet där forumets gula är emot att militärens dödsskjutningar av civila utreds och tas upp i rättssystemet, bl.a reportrar, hur tolkar man sånt?

Mvh Isan lover

Det är inte svårt...

Men likförbannat kan du inte plocka fram ett enda exempel där jag uttryckligen stödjer militärkuppen 2006. Inte ett enda exempel! Du är en ynklig debattör som ljuger så att du tror dig själv.

Jag har-på uppmaning av en moderator-undvikit att "tolka" dina inlägg efter egen förmåga men jag ska kanske börja med det och sprida osanningar om dig i vart och vartannat inlägg så att du också får känna på hur det känns att lögner om dig görs till sanning här med hjälp av mantrat att ifall man upprepar en lögn tillräckligt många gånger blir den snart sanning!

Eller så skärper du dig och din debatt teknik, ger fan i att ljuga om andra debattörer och håller dig till sanningen?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätt du att rapportera från Thailand,trollets sanningar är det nog ingen som på allvar tror på.Och han kan väl inte obesvarat få hålla på med sin propaganda för en man som bestulit det thailändska folket på både det ena och det andra.En person som är så totalt ointresserad av sitt folks välmående är det konsigt att en thailandsvän, som han påstår att han är,kan tolka honom som en frälsare.Patetiskt är ordet.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Själv så har jag ju ibland försvarat kuppen, och inte villkorslöst tagit avstånd från den, eftersom jag i min naivitet hoppades att den skulle bespara det Thailändska folket många år av demokratiskt och politiskt lidande. För att inte tala om ekonomiskt lidande för de fattiga.

Hej

Säga vad man vill om noBuzz men i detta ämne är han till skillnad mot flera andra ärlig, och jag tycker att denna mening ifrån honom säger det mesta i ämnet.

Och jag håller med Atom som också uppfattar det som attt "de som kallar sig "liberala" inte villkorslöst kan ta avstånd från militärkupper och inblandning av diverse icke valda institutioner" som han uttryckte det, så det är tydligen inte bara jag som uppfattar det så här, så en viss otydlighet om vissa MPR medlemmars avståndstagande mot militären, kupper och diverse icke folkvalda instutitioner hos skribenterna måste finnas.

Atom är även kritisk mot mig och andra på vänsterkanten och det köper jag, jag försöker inte framställa mig som något jag inte är och jag står för mina åsikter även om dom inte delas av dom medlemmar på forumet som inte villkorslöst tar avstånd ifrån militären, kupper och diverse icke folkvalda instutitioner.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Säga vad man vill om noBuzz men i detta ämne är han till skillnad mot flera andra ärlig, och jag tycker att denna mening ifrån honom säger det mesta i ämnet.

Och jag håller med Atom som också uppfattar det som attt "de som kallar sig "liberala" inte villkorslöst kan ta avstånd från militärkupper och inblandning av diverse icke valda institutioner" som han uttryckte det, så det är tydligen inte bara jag som uppfattar det så här, så en viss otydlighet om vissa MPR medlemmars avståndstagande mot militären, kupper och diverse icke folkvalda instutitioner hos skribenterna måste finnas.

Atom är även kritisk mot mig och andra på vänsterkanten och det köper jag, jag försöker inte framställa mig som något jag inte är och jag står för mina åsikter även om dom inte delas av dom medlemmar på forumet som inte villkorslöst tar avstånd ifrån militären, kupper och diverse icke folkvalda instutitioner.

Mvh Isan lover

Helt plötsligt har du alltså blivit läskunnig? Grattis! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är ju inte svårt, ta det senaste exemplet där forumets gula är emot att militärens dödsskjutningar av civila utreds och tas upp i rättssystemet, bl.a reportrar, hur tolkar man sånt?

Mvh Isan lover

Eftersom det om och om igen förklarats att det inte finns några direkta gula sympatisörer på forumet, och att IL nu indirekt påstår att det finns stöd för dödsskjutningar bland hans meningsmotståndare, så undrar jag om det bara är jag som tycker att han tar sin fanatiska argumentation lite för långt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom är även kritisk mot mig och andra på vänsterkanten och det köper jag, jag försöker inte framställa mig som något jag inte är och jag står för mina åsikter även om dom inte delas av dom medlemmar på forumet som inte villkorslöst tar avstånd ifrån militären, kupper och diverse icke folkvalda instutitioner.

Så du tar villkorslöst avstånd från avsättandet av Hitler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Säga vad man vill om noBuzz men i detta ämne är han till skillnad mot flera andra ärlig, och jag tycker att denna mening ifrån honom säger det mesta i ämnet.

Och jag håller med Atom som också uppfattar det som attt "de som kallar sig "liberala" inte villkorslöst kan ta avstånd från militärkupper och inblandning av diverse icke valda institutioner" som han uttryckte det, så det är tydligen inte bara jag som uppfattar det så här, så en viss otydlighet om vissa MPR medlemmars avståndstagande mot militären, kupper och diverse icke folkvalda instutitioner hos skribenterna måste finnas.

Atom är även kritisk mot mig och andra på vänsterkanten och det köper jag, jag försöker inte framställa mig som något jag inte är och jag står för mina åsikter även om dom inte delas av dom medlemmar på forumet som inte villkorslöst tar avstånd ifrån militären, kupper och diverse icke folkvalda instutitioner.

Mvh Isan lover

Som vanligt är du ute och resonerar i termer gult/rött, svart/vitt, antingen/eller

Livet består av alla färgnyanser mellan svart och vitt och INGEN kan ta kategoriskt ställning för eller emot NÅGONTING om man inte släpper all verklighetsförankring och seglar kring i ett litet rosa moln på en ideel himmel

Att ta kategoriskt ställning för eller emot något är att visa sig totalt omdömeslös och sakna all form av logik och verklighetsförankring

Ta bara dig själv som ett exempel. Varför tar du inte KATEGORISKT avstånd till att landet leds av en exil-politiker, dömd brottsling som INTE är folkvald och inte ens var med som kandidat vid förra valet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Säga vad man vill om noBuzz men i detta ämne är han till skillnad mot flera andra ärlig, och jag tycker att denna mening ifrån honom säger det mesta i ämnet.

Och jag håller med Atom som också uppfattar det som attt "de som kallar sig "liberala" inte villkorslöst kan ta avstånd från militärkupper och inblandning av diverse icke valda institutioner" som han uttryckte det, så det är tydligen inte bara jag som uppfattar det så här, så en viss otydlighet om vissa MPR medlemmars avståndstagande mot militären, kupper och diverse icke folkvalda instutitioner hos skribenterna måste finnas.

Atom är även kritisk mot mig och andra på vänsterkanten och det köper jag, jag försöker inte framställa mig som något jag inte är och jag står för mina åsikter även om dom inte delas av dom medlemmar på forumet som inte villkorslöst tar avstånd ifrån militären, kupper och diverse icke folkvalda instutitioner.

Mvh Isan lover

Framställer du dig inte som representant för rödskjortorna i isaan, eventuellt representant för folket i isaan, vilket du absolut inte är??

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hej

Min logik funkar i alla lägen och länder, låt folk rösta fram sina ledare i fria och demokratiska val, låt den som vinner regera mandatperioden ut utan inblandning av generaler och andra ej valbara självutnämda makthavare, låt sedan väljarna utvärdera hur den valda regeringen och dess PM har skött sig i inför nästa val, är tillräckligt många nöjda sitter dom kvar, är en majoritet av dom röstande missnöjda så åker dom, detta är enligt mig den enda vägen till en riktig och stabil demokrati.

Så länge odemokratiska minoritets grupper med egna särintressen som PAD, Generalerna, Kungliga rådgivarna och Bangkok eliten tillåts avsätta av folket valda ledare och tillsätta egna ledare med militärens hjälp så är landets demokratiska utveckling helt omöjlig.

Mvh Isan Lover

Din logik må fungera så länge de som är framröstade håller sig till de demokratiska spelreglerna, och det är ju det inte alla "demokratiskt framröstade i fria val" klarar av. Man ska väl inte jämföra Thaksin med Hitler och det tänker jag inte göra heller, men med ditt sätt att se på demokrati så hade Hitler all rätt i världen att göra så som han gjorde, för han var demokratiskt vald. Och hade någon kuppat bort honom så hade det hämmat Tysklands demokratiska utveckling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det om och om igen förklarats att det inte finns några direkta gula sympatisörer på forumet, och att IL nu indirekt påstår att det finns stöd för dödsskjutningar bland hans meningsmotståndare, så undrar jag om det bara är jag som tycker att han tar sin fanatiska argumentation lite för långt?

Förmodligen läser IL mellan raderna. Tydligen är han mycket duktigare än andra i denna svåra konst. Skulle tro han är så duktig att han ibland inte behöver några rader vare sig över eller under, utan han är så driven att han läser mellanraden ändå. När han sedan lägger in sina tolkningar i det han läst mellan dessa rader som inte finns, så må vi anse dig och mfl. än dig ursäktade för att inte riktigt hänga med i dessa tolkningar.

Måste även erkänna att jag många ggr läst och försökt förstå hur han mot allas förnekelse lyckas få resonemanget i sin egen riktning, det alla andra inte har kunnat läsa in i något som helst svar eller faktatext. Tror mig nu med denna förklaring förstå hur han kan få till dessa fantastiska slutsatser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Eftersom det om och om igen förklarats att det inte finns några direkta gula sympatisörer på forumet, och att IL nu indirekt påstår att det finns stöd för dödsskjutningar bland hans meningsmotståndare, så undrar jag om det bara är jag som tycker att han tar sin fanatiska argumentation lite för långt?

Hej

Ett stöd för dödsskjutningarna av demokratirörelsens demonstranter kanske är att ta i, men bara det att se det som ett försvarbart "normalt" upprätthållande av lag och ordning tycker jag gör att man är ute på hal is både lagligt, demokratiskt, moraliskt och ur ett människorättsperspektiv, och en ovilja att klart och tydligt ta ställning mot dom odemokratiska krafter som låg bakom detta och som också påverkar och som lägger sig i och styr det mesta som sker i Thailand utan att vara folkvalda gör att man som skribent riskerar att uppfattas som positivt inställd till dessa.

Personligen tror jag att det är det faktum att Demokraterna är dessa krafters politiska favorit och lite av deras allierade i politiken och deras ingripande gynnar förmodligen demokraterna i det korta perspektivet, t.ex att dom får chans att bilda regering vilket hade varit omöjligt utan dessa odemokratiska krafters ingripande på olika sätt som spökar och som gör det svårt för vissa medlemmar att vara tydliga och klart ta ställning i frågan om dom ej valbara odemokratiska krafterna i landet, innerst inne tror jag att vi är ganska så överens om att odemokratiska minoritets grupper med egen intressen tillåts ha vetorätt i politiken på lång sikt är förödande för demokratin.

Jag själv hamnar lite i samma situation när det gäller Thaksin eftersom jag står upp för folkets rätt att själva välja sina ledare i fria och demokratiska val utan militär eller kunglig inblandning, och eftersom folket hela tiden väljer Thaksin eller hans partier så "tvingas" jag ibland på ett sätt försvara saker som jag själv tycker är tvivelaktiga, jag får liksom honom på köpet, och lite så är det nog med dom som sympatiserar med Demokraterna, dom får väl på ett sätt både PAD, militären och dom kungliga rådgivarna på sin sida vilket dom vill eller inte efftersom dom stöder samma parti.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Helt plötsligt har du alltså blivit läskunnig? Grattis! :)

Hej

Ja jag uppskattar ärlighet och tycker att man ska stå för det man säger och gör, och här ska du ha kredit även om vi står långt ifrån varandra i många frågor.

Jag blir oerhört besviken på folk som driver en linje år efter år men när dom kritiseras för detta påstår sig tycka något helt annat än det dom egentligen ger sken av i inlägg efter inlägg.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag uppskattar ärlighet och tycker att man ska stå för det man säger och gör, och här ska du ha kredit även om vi står långt ifrån varandra i många frågor.

Jag blir oerhört besviken på folk som driver en linje år efter år men när dom kritiseras för detta påstår sig tycka något helt annat än det dom egentligen ger sken av i inlägg efter inlägg.

Mvh Isan lover

Samma tankevurpa igen från dig

Du baserar din åsikt om andra på hur du tolkar vad andra säger eftersom dom ju inte säger det du vill höra

Alltså lägger du åsikter i andras munnar utan att dessa personer någonsin sagt det du säger att dom tänker. Och detta trorts att dom gång på gång protesterar högljutt mot dina "skapelser"

Kan du aldrig bry dig om vad folk säger och försöka sluta skapa åsikter om vad andra tänker utan att dom säger det ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som vanligt är du ute och resonerar i termer gult/rött, svart/vitt, antingen/eller

Livet består av alla färgnyanser mellan svart och vitt och INGEN kan ta kategoriskt ställning för eller emot NÅGONTING om man inte släpper all verklighetsförankring och seglar kring i ett litet rosa moln på en ideel himmel

Att ta kategoriskt ställning för eller emot något är att visa sig totalt omdömeslös och sakna all form av logik och verklighetsförankring

Ta bara dig själv som ett exempel. Varför tar du inte KATEGORISKT avstånd till att landet leds av en exil-politiker, dömd brottsling som INTE är folkvald och inte ens var med som kandidat vid förra valet ?

Hej

Den enda anledningen till att han inte är folkvald PM just nu är en odemokratisk militärkupp, och jag väljer att ta avstånd ifrån kuppen och inte den som folk väljer, det är nog den stora skillnaden oss emellan.

Och enligt mig är det i högsta grad verklighets förankrat att en PM som vinner tre raka val innan kuppen mot honom, och hans partier vinner dom övriga två när han är landsflyktig, och han utsågs dessutom till landets populäraste PM i opinionsundersökningar samtidigt som Abhisit hade makten, han har tillräckligt stöd hos dom röstande i landet för att vinna val, och det var ingen tillfällighet att man hade Thaksin på valaffischerna i det senaste valet, det är honom folk vill ha.

Så att PAD, militären, kungliga rådgivarna och Bangkok eliten inte vill ha honom eller hans parti vid makten är inget att ta hänsyn till så länge som dessa utgör en minoritet av dom röstande i landet, i en demokrati ska den som får flest röster regera punkt slut, och detta trots att den valde även ogillas och t.o.m hatas av vissa medlemmar på MPR och ThaiVisa.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Den enda anledningen till att han inte är folkvald PM just nu är en odemokratisk militärkupp, och jag väljer att ta avstånd ifrån kuppen och inte den som folk väljer, det är nog den stora skillnaden oss emellan.

Och enligt mig är det i högsta grad verklighets förankrat att en PM som vinner tre raka val innan kuppen mot honom, och hans partier vinner dom övriga två när han är landsflyktig, och han utsågs dessutom till landets populäraste PM i opinionsundersökningar samtidigt som Abhisit hade makten, han har tillräckligt stöd hos dom röstande i landet för att vinna val, och det var ingen tillfällighet att man hade Thaksin på valaffischerna i det senaste valet, det är honom folk vill ha.

Så att PAD, militären, kungliga rådgivarna och Bangkok eliten inte vill ha honom eller hans parti vid makten är inget att ta hänsyn till så länge som dessa utgör en minoritet av dom röstande i landet, i en demokrati ska den som får flest röster regera punkt slut, och detta trots att den valde även ogillas och t.o.m hatas av vissa medlemmar på MPR och ThaiVisa.

Mvh Isan Lover

Begriper inte hur du som demokratisk förespråkare kan godkänna att alla principer för val och regler skall åsidosättas för att det passar din åsikt

Är det inte just det du tar så kategoriskt avstånd mot när andra gör samma sak ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Begriper inte hur du som demokratisk förespråkare kan godkänna att alla principer för val och regler skall åsidosättas för att det passar din åsikt

Är det inte just det du tar så kategoriskt avstånd mot när andra gör samma sak ?

Hej

Att relativt nya demokratier har en bit kvar innan dom ligger på ex.vis samma nivå som Sverige när det gäller val och regler får man nog acceptera, men en militärkupp är absolut inget alternativ till fria val och dom bidrar definitivt inte till en demokratisk utveckling, snarare försenar och förhindrar dom bara en sådan utveckling och speciellt illa är det när traditionella makthavare som Kungliga rådgivare och elit med hjälp av militärens vapen kan behålla sina privilegier, både otidsenliga och odemokratiska maktutövande.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att relativt nya demokratier har en bit kvar innan dom ligger på ex.vis samma nivå som Sverige när det gäller val och regler får man nog acceptera, men en militärkupp är absolut inget alternativ till fria val och dom bidrar definitivt inte till en demokratisk utveckling, snarare försenar och förhindrar dom bara en sådan utveckling och speciellt illa är det när traditionella makthavare som Kungliga rådgivare och elit med hjälp av militärens vapen kan behålla sina privilegier, både otidsenliga och odemokratiska maktutövande.

Mvh Isan Lover

Problemet med ditt resonemang är att har det hänt en militärkupp tar du det som ursäkt för att bete sig hur som helst för man kan ju bara "skylla på militärkuppen" om man kritiseras för att inte följa demokratiska regler

Märker du inte hur ihåliga dina resonemang är ?

Alla klagomål mot hur PT och Thaksin beter sig, korrumperar sig och bryter mot demokratiska principer ursäktar du med "att det har varit en militärkupp"

Men om andra partier, oavsett vilka, gör samma sak skriker du som en stucken gris och gnäller som ett litet barn.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Den enda anledningen till att han inte är folkvald PM just nu är en odemokratisk militärkupp, och jag väljer att ta avstånd ifrån kuppen och inte den som folk väljer, det är nog den stora skillnaden oss emellan.

Hur var det nu?

Var han folkvalda när han valde att fly landet?

Var han tillsatt PM i allmänt väl när han vårt avsatt 2006?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin var inte folkvald när han flydde,Thaksin är ansvarig för det demokratiska WOD(för det är OK enl.IL)En landsflyktig brottsling ska kunna styra ett land,OK enl.IL.En maktmissbrukare är den optimala PM ett land kan ha,OK enl.IL.Är det någon här som träffat IL irl.Var kan jag besöka honom,vilken avdelning?bbrrrrr,stackars satar som företräds av honom.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med villkorslöshet är onekligen ett dilemma man får tampas med.

Själv så har jag ju ibland försvarat kuppen, och inte villkorslöst tagit avstånd från den, eftersom jag i min naivitet hoppades att den skulle bespara det Thailändska folket många år av demokratiskt och politiskt lidande. För att inte tala om ekonomiskt lidande för de fattiga.

Jag är ju helt övertygad om att Thaksinisterna kostar Thailand massor av lidande och att Thaksin lurar skiten ur de som jag värnar, nämligen de fattiga i Issan.

Om jag hade varit en elak jävel, eller självisk och totalt känslolös inför thailändska fattigbönders lidanden, så hade jag också kunna hävda att det är bättre att låta tiden ha sin gång. Att låta demokratin växa sig stark, och med den sociala rättvisor för alla, tills dess plågoandar och diverse skurkar med härskarambitioner väljs bort av folket.

Men tyvärr så tycker jag att det är hjärtlöst att se det så.

Det östra mellaneuropa, som jag kommer ifrån, har ju upplevt nästan 50 år av förtryck just för att man väntat på förändring.

Hade resten av världen reagerat och agerat istället för att vänta, så hade många miljoner människor inte lidit under många år.

Många Tjecker (och naturligtvis andra) kände sig övergivna av USA och de allierade efter krigsslutet.

Även om de var sura på ryssarna för att de ockuperades så var det inte så mycket att gnälla på.

Ryssen var ju djävulen och elaka människor är ju elaka så det är svårt att vara sur på dem eftersom man inte kan begära något annat

Den bakgrunden, och hoppfullheten inför möjligheten för thailändarna ska kunna göra sig av med sina moderna tiders djävlar, gör det väldigt svårt att vara villkorslös.

Villkorslöshet verkar vara en lyx lättare åtnjuten av människor med alternativ. Eller av de som inte drabbas.

Hade jag inte sett eller upplevt mänskligt lidande p.g.a elitistiska utnyttjare, eller bara sett eller läst om det i en blädderbok, så hade det kanske varit lättare för mig att vara villkorslös.

Till sist så undrar jag varför det är så viktigt att vara villkorslös i sin inställning till kupper eller inblandning av sådana som inte är valbara.

Om målsättningen med politisk förändring är social rättvisa så finns lika lite skäl att vara villkorslös inför kupper som till folkliga uppror.

Båda avarterna är helt ok tycker jag, så länge de inte leder till våldsamheter. Och faktiskt leder till social utveckling.

Alldeles oavsett så behöver man inte vara villkorslös i sin inställning till dem.

Vi har ju haft den här diskussionen några gånger tidigare och jag tror också att på medellångsikt så är det Isaans fattiga som är de största förlorarna på att PT vann senaste valet och de skulle förmodligen tjäna på en ny militärkupp. Jag är också rätt övertygad om att det inte kommer hållas något egentligt val i Thailand på säkert 10 år och problemet är att väldigt många thailändare inte skulle se något problem med det.

Det finns, teoretiskt sett, tillfällen då en militärkupp eller annat dribblande av icke-valda institutioner kanske kan anses försvarbart men varken situationen 2006 eller 2008 var så allvarlig att det kan försvaras. Förutom att det var moraliskt oförsvarbart så var det ju taktiskt korkat och strategiskt hopplöst då T 2006 hade det lägsta stödet han någonsin haft och PPP 2008 var i en svag koalitionsregering precis i början på en gigantisk lågkonjunktur. Hade T fått hållas 2006 eller PPP 2008 så tror jag inte de suttit vid makten nu men istället är de starkare än de varit på minst 5 år och det trots att de gjort nästan alla fel man kan tänka sig. Kuppen och annat fuffens i kombination med Demokraternas totala avsaknad av förståelse för vanliga människor och avsaknaden av duktiga spin-doctors har gjort dem omöjliga för 60% av befolkningen och oavsett hur illa jag tycker om T och hans croonies så kan jag inte bortse från att 48% röstade på dem och att de kommer rösta likandant igen om det kuppas igen. De måste få se att kejsaren är naken annars kommer de fortsätta att tro att han har världens vackraste kläder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Problemet med ditt resonemang är att har det hänt en militärkupp tar du det som ursäkt för att bete sig hur som helst för man kan ju bara "skylla på militärkuppen" om man kritiseras för att inte följa demokratiska regler

Märker du inte hur ihåliga dina resonemang är ?

Alla klagomål mot hur PT och Thaksin beter sig, korrumperar sig och bryter mot demokratiska principer ursäktar du med "att det har varit en militärkupp"

Men om andra partier, oavsett vilka, gör samma sak skriker du som en stucken gris och gnäller som ett litet barn.

Hej

Om tillräckligt många av dom röstande i ett land med fria val och demokrati tycker att en PM eller ett parti bryter mot regler eller inte är lämpliga för jobbet av någon anledning så straffar dom dessa i nästa val genom att rösta annorlunda nästa gång, och detta är något som militären måste ge folk chansen till och och med detta följer den unika möjlighet som faktiskt demokrati ger befolkningen att få vara med att forma sin egen framtid.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vi har ju haft den här diskussionen några gånger tidigare och jag tror också att på medellångsikt så är det Isaans fattiga som är de största förlorarna på att PT vann senaste valet och de skulle förmodligen tjäna på en ny militärkupp. Jag är också rätt övertygad om att det inte kommer hållas något egentligt val i Thailand på säkert 10 år och problemet är att väldigt många thailändare inte skulle se något problem med det.

Det finns, teoretiskt sett, tillfällen då en militärkupp eller annat dribblande av icke-valda institutioner kanske kan anses försvarbart men varken situationen 2006 eller 2008 var så allvarlig att det kan försvaras. Förutom att det var moraliskt oförsvarbart så var det ju taktiskt korkat och strategiskt hopplöst då T 2006 hade det lägsta stödet han någonsin haft och PPP 2008 var i en svag koalitionsregering precis i början på en gigantisk lågkonjunktur. Hade T fått hållas 2006 eller PPP 2008 så tror jag inte de suttit vid makten nu men istället är de starkare än de varit på minst 5 år och det trots att de gjort nästan alla fel man kan tänka sig. Kuppen och annat fuffens i kombination med Demokraternas totala avsaknad av förståelse för vanliga människor och avsaknaden av duktiga spin-doctors har gjort dem omöjliga för 60% av befolkningen och oavsett hur illa jag tycker om T och hans croonies så kan jag inte bortse från att 48% röstade på dem och att de kommer rösta likandant igen om det kuppas igen. De måste få se att kejsaren är naken annars kommer de fortsätta att tro att han har världens vackraste kläder.

Hej

Jag håller med dig om att det var ett stort misstag av militären att kuppa bort Thaksin under en tid där han var som minst populär och en lågkonjuktur stod för dörren, dom skulle naturligtvis ha låtit väljarna avsätta honom.

Nu gjorde dom istället honom till martyr och dom av hans väljare som faktiskt var tveksamma till om Thaksin verkligen var det bästa alternativet för dom längre kastades över en natt tillbaka i hans famn, och dom fick återigen på klassiskt vis militären och Ammart som en tydlig gemensam fiende, mycket otaktiskt och dumt av kuppmakarna.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...