Jump to content
IGNORERAD

Ansvar för thai barn vid separation


Fundurose

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Vi var i förra veckan på det tha-svenska-barnhemmet här på phuket i förra veckan o gav lite presenter till ungarna, inga stora summor men de blev glada i alla fall :)

Är det Narin D. som står för det barnhemmet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    18

  • Herr Chang

    13

  • GammalDansken

    7

  • Tommy

    7

Mest aktiva i denna tråd

Herr Chang

OK... nu har det kanske spårat ur väl mycket.

Vad jag menar när jag skriver "På vilket sätt gynnar det honom?" är att jag ifrågasätter ett altruistiskt skickande av pengar till Thailand. Som möjligen kanske eventuellt måhända är till avkommans nytta...

Ska man acceptera att betala allt för avkomman och hans mor när man kanske aldrig får träffa dom eftersom dom gömt sig på okänt ställe? Själv skulle jag nog ställa högre krav i denna situation. Minimum vore 50/50 umgänge med barnet, annars blir det inget bidrag från mig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skulle jag nog ställa högre krav i denna situation. Minimum vore 50/50 umgänge med barnet, annars blir det inget bidrag från mig.

Herr Chang har talat.

Tja, det stora problemet är ju att mammans och pappans handlande om de utgår från sig själva, garanterat bara drabbar barnet negativt.

Ett separerat par där mamman gömmer barnet och pappan glömmer barnet skapar nästan helt säkert ytterligare en trasig mäniska som växer upp och ofta gör samma misstag som sina föräldrar.

Av vad jag sett runt omkring mig i livet så drar jag slutsattsen att oavsett hur jobbigt det är för mamman och pappan, så är det tusenfalt jobbigare för barnet.

Kan bara konstatera att det borde vara "körkort" på att skaffa barn, för barn är ingen rättighet, det är ett ansvar man tar för resten av livet, oavsett om man gillar detta eller inte.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Javisst ar det sa - om man vill dra det till ett filosofiskt absurdum som inte har direkt inverkan pa faktiska handlingar. Du kan aven argumentera att den fria viljan egentligen inte existerar eftersom alla dina erfarenhet, upplevelser, etc. fram tills idag predeterminerar vilket beslut du kommer ta i en specifik situation osv..

Poangen ar att jag kan gora nagot for nagon annan for att jag mar battre av det. Visst ar det egoistiskt av mig att inte vilja se mig sjalv som en sjalvupptagen egosist. Knappast ett konstigt resonemang och din invandning anvands i Filosofi A kursboken som anvands for ak 1 pa gymnasiet - dock sa forandrar det dock inte slutsatsen.

De val som gors sker mer eller mindre automatiskt for olika individer. Jag behover inte i dagslaget fraga mig sjalv vad jag personligen kan vinna pa att ge min dotter de basta forutsattningarna. Jag har redan tagit det beslutet mer eller mindre medvetet och det skall kravas en hel del for att omvardera det - jag har beslutat mig for att alska min dotter forutsattningslost och jag har beslutat mig for att bete mig sa altruistiskt som mojligt gentemot henne. En gang ett aktiv val som numera har blivit transformerat till ryggradsbeteende, kanslor och reptilhjarnefunktioner.

Visst har S-N ratt att man kan/bor omvardera om man inte far nagonting tillbaka men det ar knappast startpunkten utan forst nar man gatt pa en eller flera minor.

Tror absolut att olika individer ar mer eller mindre sjalvupptagna och egocentriska. Vagar pasta att bli foralder forandrad detta for min del - inte lite utan en fundamental och livsomvandlande forandring. Jag ar en bra bit mindre sjalvcentrerad idag an tidigare om inte annat. Altruism i sin renaste definition kanske inte existerar men motsatsen till sjalvisk och sjalvupptagen gor det iaf.

Inga invändningar från mig där.

Sa den omformulerade slutsatsen blir - Jag tror att det kravs en mkt sjalvupptagen individ for att initialt stalla sig fragan vad man sjalv kan tjana pa att emotionellt och ekonomiskt investera i sitt eget barn.

Varför det? Jag tvivlar inte på att det är en stor glädje att få ett barn, men du får väl medge att det är en hel del besvär också? Något man kan begrunda om man är bekväm av sig och överväger barnalstrande? Är man självisk om man avstår från att skaffa barn? Är det ett axiom att barn ska man ha, annars är man självisk?

Jag tror precis som jag tror Enis antyder att ditt resonemang skulle vara aningen annorlunda med en eller flera illbattingar hemma. Samtidigt sa har Tommy sjalvklart ratt i att inte detta inte galler alla foraldrar och det finns de som absolut aldrig borde skaffat barn i forsta laget.

Ja, med ett eget barn skulle jag säkert ha en annan inställning, styrt av gener i huvudsak. Vi får väl se vad som händer, Moder Natur får avgöra.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det stora problemet är ju att mammans och pappans handlande om de utgår från sig själva, garanterat bara drabbar barnet negativt.

Ett separerat par där mamman gömmer barnet och pappan glömmer barnet skapar nästan helt säkert ytterligare en trasig mäniska som växer upp och ofta gör samma misstag som sina föräldrar.

Av vad jag sett runt omkring mig i livet så drar jag slutsattsen att oavsett hur jobbigt det är för mamman och pappan, så är det tusenfalt jobbigare för barnet.

Kan bara konstatera att det borde vara "körkort" på att skaffa barn, för barn är ingen rättighet, det är ett ansvar man tar för resten av livet, oavsett om man gillar detta eller inte.

Det är mycket spekulationer hit och dit.

Inga problem med att träffa barnet i Thailand, det har gjorts tidigare.

Funderar mer och mer om det kan vara hans nya som sätter press på mannen om att skicka så lite som möjligt?

Men ett svenskt underhåll om 1257SEK verkar vara i minsta laget för att sätta barnet i skolan samt betala delar av löpande levnadsomkostnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det Narin D. som står för det barnhemmet?

Snackade en stund med henne men vet inte vad hon heter, snackade även dagen innan med en svensk kille där som heter (typ) Forsell eller nåt liknande, en mycket trevlig kille, det var även ett par svenska brudar där som arbetat som volontärer i över 3 månader som var väldigt trevliga :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackade en stund med henne men vet inte vad hon heter, snackade även dagen innan med en svensk kille där som heter (typ) Forsell eller nåt liknande, en mycket trevlig kille, det var även ett par svenska brudar där som arbetat som volontärer i över 3 månader som var väldigt trevliga :)

Hans Forsell heter han http://web.telia.com/~u29403104/Muang%20Mai.html

Men nu har han långt hår och skägg :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Varför det? Jag tvivlar inte på att det är en stor glädje att få ett barn, men du får väl medge att det är en hel del besvär också? Något man kan begrunda om man är bekväm av sig och överväger barnalstrande? Är man självisk om man avstår från att skaffa barn? Är det ett axiom att barn ska man ha, annars är man självisk?

Nu handlade det ju om redan skaffade barn. Da anser jag det vara sant att om man inte tar hand om dem efter basta mojliga formaga ar det sjalviskt. Du ma vara lat och bekvam men har du varit med och skaffat ett barn ar det bara att "man up" och gora det du kan for att ge det barnet basta mojliga livsforutsattningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara konstatera att det borde vara "körkort" på att skaffa barn, för barn är ingen rättighet, det är ett ansvar man tar för resten av livet, oavsett om man gillar detta eller inte.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Highlander

Jo men det svenska bidraget är i allafall bättre än de norska , för det är 13% av bruttolönen å det svider!

Men självklart ska man betala för ungen/ungarna efter bärkraft! Här borta kallar dom det för fittskatt!! hehe

Mvh

Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Det är mycket spekulationer hit och dit.

Inga problem med att träffa barnet i Thailand, det har gjorts tidigare.

Funderar mer och mer om det kan vara hans nya som sätter press på mannen om att skicka så lite som möjligt?

Men ett svenskt underhåll om 1257SEK verkar vara i minsta laget för att sätta barnet i skolan samt betala delar av löpande levnadsomkostnader.

Jag har för mej att underhållet uppgår till 1273:-/mån, sedan har jag för mej(obs har för mej!) att det finns inget avtal mellan Swe/Thai om den saken så då måste det vara helt frivilligt att skicka något!

Ahh någon hade redan svarat på summan

Ändrades av Incinerator
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Hej! Herr Chang,vad skulle du säja om din trevliga fru Chang skulle säja att min mens är försenad,du kanske ska bli farsa i december. Vad säger du då?.Jag har en kompis som har råkat ut för det. Obs,han var med på det och han tog sitt föräldraskap på ett ansvarsfullt sätt.Hur skulle du göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett intressant fall angående kulturskillnader.

Jag tror inte att de flesta thailändskor har så höga förväntningar om att en man med en ny fru (speciellt thai fru) och nya barn skulle betala underhåll.

Det finns fall då man avtalar om det vid skilsmässan och skriver upp det hos myndigheten.

Men jag vet inte hur det går i praktiken.

Men jag kanske har fel där.

:::

Men ur ett svenskt perspektiv så bör pappan ta ansvar för sina barn för han har satt barnen i världen.

:::

Tror att man i Thailand ser det mer som att barn ska vara tacksamma för sina föräldrar att de fick födas och tas hand om av föräldrarna.

Medan man i Sverige ser det som om det är föräldrarnas yttersta ansvar att ta hand om barnen - nästan som att man ska vara tacksam att man får dem som barn.

:::

Ur barnets perspektiv.

Om pappan inte bryr sig, inte tar kontakt, inte hjälper till när han förmodligen kan det bättre än mamman med tanke på penningsvärdet osv så vet jag inte på vilket sätt "bandet" skulle kunna existeras/bevaras.

Kärleken och relation handlar ändå om att man arbetar för att det ska bli någonting även om det är kärlek mellan barn och föräldrar.

Jag tror inte att Liam skulle älska mig bara för att jag är hans mamma om jag inte tar min mammaroll.

Jag tror inte att jag skulle älska Liam som jag gör nu om jag aldrig har tagit hand om honom.

--- Men här tänker jag nog västerländskt ---

För hittills har jag inte riktigt kommit på det riktiga svaret om hur relation/kärlek mellan thailändska mammor och deras barn som de inte har tagit hand om på så länge kan existeras när de efter många år återförenas igen i Sverige.

Kanske för att man lär sig det hela tiden av samhället att barn ska älska sina föräldrar.

Eller kanske för att mammorna skickar pengar för skola och uppehåll för barnen trots att de inte bor tillsammans.

:::

Mvh

Magrood

- det var inte så mycket hjälp till trådskaparen -

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej! Herr Chang,vad skulle du säja om din trevliga fru Chang skulle säja att min mens är försenad,du kanske ska bli farsa i december. Vad säger du då?.Jag har en kompis som har råkat ut för det. Obs,han var med på det och han tog sitt föräldraskap på ett ansvarsfullt sätt.Hur skulle du göra?

Jag skulle förstås bli jätteglad! Och ta mitt föräldraskap på fullt allvar.

Men om hon i nästa mening säger att "nu åker jag till Thailand, vill inte se dig mer, skicka pengar till barnet och mig!", skulle jag inte vara så road.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag skulle förstås bli jätteglad! Och ta mitt föräldraskap på fullt allvar.

Men om hon i nästa mening säger att "nu åker jag till Thailand, vill inte se dig mer, skicka pengar till barnet och mig!", skulle jag inte vara så road.

Herr Chang har talat.

Fast den nästa mening är mera intressant och säkert den som efterfrågas:

Vilket ansvar tar du för ditt barn, eller upphör barnet att vara ditt den stund det inte längre genererar barnbidrag?

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

-Ibland kanske det inte blev den drömtillvaron tjejen tänkt sig i farang land.-Det kanske

ställs krav, på gå i skola, arbeta, handla eller hämta på dagis.

-Då kanske det är lätt att längta tillbaka till hembyn, till

en nästan kravlös tillvaro, där morföräldrarna passar barnet.

-Finns det då en farang som backar upp med pengar, så blir

det inte många knop per dag.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Jag tvivlar inte på att det är en stor glädje att få ett barn, men du får väl medge att det är en hel del besvär också? Något man kan begrunda om man är bekväm av sig och överväger barnalstrande? Är man självisk om man avstår från att skaffa barn? Är det ett axiom att barn ska man ha, annars är man självisk?

Att avstå från att skaffa barn är absolut inte själviskt, fler barn är knappast något världen behover, och fler borde nog ta en ordentlig funderare på om de verkligen ska skaffa barn. Är man inte helt säker på att man kommer gora sitt bästa for barnets bästa så är det helt klart bättre att inte skaffa några. Vi var gifta i sex år innan vi skaffade barn pga att vi tyckte att det skulle inskränka for mycket på våra liv samt den osäkerhet, främst ekonomiskt, det innebär att bo i ett land utan ordentligt socialt skyddsnät. Brorsan och hans fru kommer formodligen inte skaffa alls och jag ser inget konstigt med det (våra foräldrar håller dock givetvis inte med).

Vad som är själviskt dock är att resonera att man ska "tjäna något" på att betala for barnet, annars får det kvitta. Har man tagit steget att flytta ihop och skaffa barn med en utländsk kvinna så finns givetvis alltid risken att man vid en separation hamnar långt från barnet, geografiskt sett. Jag skulle for det forsta till varje pris undvika att vi bodde i olika länder men om det inte gick att undvika så vore det självklart att bidra med så mycket pengar det bara går. 2010 är det inte särskilt svårt att gora inbetalningar till skolor mm från utlandet så ursäkten att ex-frun skulle shoppa upp pengarna håller inte. Ju latare ex-frun är ju mer måste du skicka, det är ju ditt barn du hjälper och inte henne.

Än mer Off-Topic: Jag blir väldigt fundersam over alla berättelser om lata, korkade och illvilliga thaikvinnor. Vad är det for fel på alla dessa män som gifter sig och kanske skaffar barn med dem? Saknar de helt personkännedom eller är de så socialt handikappade att de inte hade några andra aternativ? Om de bara ville ha sex kunde de väl gjort som BTT och betalat for losnummer istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en god vän som för några veckor sen så tog kärringen barnen och drog, barnen har svensk medborgarskap de har delad vårdnad.

Enligt ambassaden var det att åka hem och dra igång cirkusen, här nere fick han ingen hjälp av myndigheterna.

Har inte Thailand skrevet på barnkovetionen? (FN)

Mvh Maitan. :crazy:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Har inte Thailand skrevet på barnkovetionen? (FN)

Mvh Maitan. :crazy:

Jo de har de - 1992!

"Article 3

1. In all actions concerning children, whether undertaken by public or private social welfare institutions, courts of law, administrative authorities or legislative bodies, the best interests of the child shall be a primary consideration.

2. States Parties undertake to ensure the child such protection and care as is necessary for his or her well-being, taking into account the rights and duties of his or her parents, legal guardians, or other individuals legally responsible for him or her, and, to this end, shall take all appropriate legislative and administrative measures. "

Link to comment
Dela på andra sajter

Maitan, har din vän försökt med Advokat?

Det är rätt vanligt att Ambassaden inte ger rätt svar...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tommy, nej endast ambassaden. Jag bad honom att kontakta min advokat men han hade ej tid.

Nu kommer han ner igen runt den 28e denna månad, då skall ja be honom igen. Tack Tommy.

Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast den nästa mening är mera intressant och säkert den som efterfrågas:

Vilket ansvar tar du för ditt barn, eller upphör barnet att vara ditt den stund det inte längre genererar barnbidrag?

Generera barnbidrag?

Trodde att barn kostade mer än vad de genererade (i pengar räknat) eller tjänar GammalDansken pengar på sina barn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Än mer Off-Topic: Jag blir väldigt fundersam over alla berättelser om lata, korkade och illvilliga thaikvinnor. Vad är det for fel på alla dessa män som gifter sig och kanske skaffar barn med dem? Saknar de helt personkännedom eller är de så socialt handikappade att de inte hade några andra aternativ? Om de bara ville ha sex kunde de väl gjort som BTT och betalat for losnummer istället?

Håller med dig och har funderat över samma sak, var fan hittar de alla dessa dåliga tjejer, och inte bara en gång utan vissa lyckas tydligen om och om igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...