Jump to content
IGNORERAD

Abbhisits koalitionspartners kräver nyval tidigare


Serath

Bör Thailand ha nyval snarast?  

78 röster

  1. 1. Bör Thailand ha nyval snarast?

    • JA
      52
    • NEJ
      18
    • Vet inte
      8


Recommended Posts

Guest wille

Så sakfrågan är

"Det skulle säkert funka vad det gäller att få bort dom fattiga, men vem skulle då städa, laga mat och utföra alla tjänster som dom rika inte vill utföra själva."

Ditt svar

"Menar du att det ar vanligt att thailandska arbetarfamiljer har tex. maid, nanny, driver, vakt, tradgardsmastare etc fran grannlanderna eller ar det vanligare bland medel- och overklass?"

Mitt svar

"Försöker Du påstå att gästarbetarna från grannländerna hade det bättre under Thaksin's tid , eller är det bara ett av dina vanliga "sparka mot alla inlägg"?

(Ett svar som moderatorn ansåg var värd dagen -karma)

Hade dom det verkligen bättre under Thaksin's tid ?

PÅ den tiden bodde jag i södra Thailand, och ingen thailändare gick frivilligt ut och snittade gummiträd, utan det var ett jobb för burmeser. Och inte fick dom lagstadgad minimilön!

Men det är lätt att sparka på alla om man inte har några egna åsikter.

Poffa

Ar lite oklar med vad som far dig att anse att mitt inlagg "sparkade" pa folk.

Jag tycker fortfarande att man skall vara restriktiv med att pasta att folk ljuger och att kalla folk lognare - och ifragasatte "sanningen" i det "logn" pastaendet som gjordes.

Gallande ditt inlagg sa forstar jag fortfarande inte hur du laser in nagot om Thaksin i det jag skrev. Jag har absolut inte skrivit att arbetare hade det battre under Thaksins tid sa jag utgar fran att du blandar ihop olika inlagg - i annat fall ar det bara konstigt. Men du kan val forklara.

Aldrig fatt hoera att jag inte skulle ha egna asikter forrut - men nagon gang skall ju vara den forsta.

Sa, pa vilket satt sparkade jag pa nagon? Vore kul att fa veta fran herrn.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 201
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    29

  • noBuzz

    25

  • Serath

    17

  • MaiChai

    13

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Jag kan helt ärligt svara att jag har vet inte det. Gör du?

Min poäng var, fortfarande att det inte bara är "de rika" som använder sådan arbetskraft på samma sätt som det inte bara var "de rika" som använde polska arbetare för svartjobb på 90-talet.

Jag tror att detta är ytterligare ett område där vi inte kommer bli ense.

Frågan om vad som konstituerar "de rika" skiljer sig nog mellan oss. För mig är vanligt folk (som risbonden jag berättade om tidigare) inte att anse som rik. Det verkar vara olika uppfattning om det.

Hej

Ja det är säkert så att det här en sån fråga där vi skiljer oss åt och inte kan bli överens.

För mig är det tragiskt att folk i Thailand försöker dumpa dom redan alldeles för låga lönerna i landet genom att

skrupellöst utnyttja folk i grannländerna som har det ännu sämre än dom fattiga i Thailand.

Det är verkligen ett lågvattenmärke för människans moral eller snarare brist på moral.

Det visar hur viktigt det är med fastställda vettiga lägstalöner som garanterar alla en minimilön.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Minimilönerna sätts av staten, har för mig att den ligger på 206 THB eller 214 THB, om dagen i Bangkok. Den varierar från provins till provins. Senast den höjdes var förra året av den nuvarande regeringen.

Samaks regering valde att inte höja minimilönerna 2008 trots att deras parti utmålas som de fattigas frälsare...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Minimilönerna sätts av staten, har för mig att den ligger på 206 THB eller 214 THB, om dagen i Bangkok. Den varierar från provins till provins. Senast den höjdes var förra året av den nuvarande regeringen.

Samaks regering valde att inte höja minimilönerna 2008 trots att deras parti utmålas som de fattigas frälsare...

Hej

Gäller minimilönerna utländsk arbetskraft också?

Och gäller dessa bemanningsföretagen?

Om så vore fallet skulle man ju inte tjäna något på att anställa utländsk arbetskraft via bemanningsföretag.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, minimilönerna gäller inte utländsk arbetskraft. Ifall det inte är faranger, då är den 50 000 i månaden.

Ungefär som att bärindustrin i Sverige inte behöver betala utländska plockare någon minimilön. Ännu så länge iallafall.

Men vad tycker du om att "arbetarpartiet" PPP avstod från att höja lönerna?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, minimilönerna gäller inte utländsk arbetskraft. Ifall det inte är faranger, då är den 50 000 i månaden.

Ungefär som att bärindustrin i Sverige inte behöver betala utländska plockare någon minimilön. Ännu så länge iallafall.

Men vad tycker du om att "arbetarpartiet" PPP avstod från att höja lönerna?

Sverige har dock inga minimilöner för någon vare sig de är bärplockare, industriarbetare eller kommer från Sverige eller annat land.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nix, minimilönerna gäller inte utländsk arbetskraft. Ifall det inte är faranger, då är den 50 000 i månaden.

Ungefär som att bärindustrin i Sverige inte behöver betala utländska plockare någon minimilön. Ännu så länge iallafall.

Men vad tycker du om att "arbetarpartiet" PPP avstod från att höja lönerna?

Hej

Misstänkte att det var så att utlänningar inte hade minimilöner, och detta visar hur viktigt det är att dom får det.

Och naturligtvis hade jag hoppats att bärindustrin skulle ta sitt ansvar och betala vettiga löner, när dom inte gör det så

är det lagstiftning som gäller.

Att PPP inte höjde minimilönerna när dom hade chansen var synd tycker jag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige har dock inga minimilöner för någon vare sig de är bärplockare, industriarbetare eller kommer från Sverige eller annat land.

Fel, olika yrkesgrupper krävs på olika minimilön för att få arbetstillstånd i Sverige om man kommer ifrån ett land utanför EU/EEC.

Måste jag arbeta heltid för att få arbetstillstånd?

Nej, du måste inte arbeta heltid. Däremot måste du kunna försörja dig på den lön du får ut vid ett deltidsarbete. Enligt Migrationsverkets praxis måste man arbeta så mycket att man tjänar minst 13 000 kr i månaden före skatt. Anställningsvillkoren måste dessutom vara i nivå med svenska kollektivavtal eller vad som i övrigt är brukligt inom branschen.

http://www.migrationsverket.se/info/133.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Hej

Misstänkte att det var så att utlänningar inte hade minimilöner, och detta visar hur viktigt det är att dom får det.

Och naturligtvis hade jag hoppats att bärindustrin skulle ta sitt ansvar och betala vettiga löner, när dom inte gör det så

är det lagstiftning som gäller.

Att PPP inte höjde minimilönerna när dom hade chansen var synd tycker jag.

Mvh Isan Lover

Eftersom en stor del av de utlandska arbetarna arbetar utan arbets- och uppehallstillstand blir det mkt svart att gora nagot at deras loner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel, olika yrkesgrupper krävs på olika minimilön för att få arbetstillstånd i Sverige om man kommer ifrån ett land utanför EU/EEC.

http://www.migrationsverket.se/info/133.html

Japp, fel av mig. Utlänningslagen kräver att man på ett arbete kan klara av sitt uppehälle och att avtalet är i klass med kollektivavtalet. Migrationsverket gjorde fel när de gav visum till bärplockarna eftersom de inte följde utlänningslagens bestämelser. Verkar som Migrationsverket kommer att följa utlänningslagen i framtiden.

http://www.lotidningen.se/?id_item=26050

Undra på vilket sätt som bärplockarna har fått Migrationsverket att bryta mot bestämelserna men detta är lite off topic...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Wille påpekar är mycket av arbetskraften från grannländerna illegal arbetskraft. Alltså sitter dom i en helt annat situation än thai arbetskraften och jobbar på byggen och liknande för 80-100 baht om dagen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Precis som Wille påpekar är mycket av arbetskraften från grannländerna illegal arbetskraft. Alltså sitter dom i en helt annat situation än thai arbetskraften och jobbar på byggen och liknande för 80-100 baht om dagen.

Hej

Det är alltså bara knappt halva minimilönen som dessa stackare får,ett mycket beklagligt och klassiskt fall av utnyttjande.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är alltså bara knappt halva minimilönen som dessa stackare får,ett mycket beklagligt och klassiskt fall av utnyttjande.

Mvh Isan Lover

Det problemet bör åtgärdas genom en hårdare kontroll av myndigheterna av vilka som jobbar på byggen, bondgårdar etc

Problemet är ju att i Thailand är det bara att muta den lokale kontrollanten så är problemet löst

Så som vanligt är det korruptionen som skapar problemen och omöjliggör en lösning

Och då är det på låg lokal problem ute i regionerna problemet ligger och inte på regeringsnivån

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

ja och vitryssarna/polackerna i byggsvängen i Sverige får 100 kronor i näven när den svenske byggaren ska ha 400...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

ja och vitryssarna/polackerna i byggsvängen i Sverige får 100 kronor i näven när den svenske byggaren ska ha 400...

Utom när de anlitas av fackliga företrädare.. då får polackerna naturligtvis också 400.

Skit samma att de inte pratar svenska, har kommunikationsproblem, inte samma verktyg etc.

De är ju här och jobbar och då ska de naturligtvis ha samma betalning.

Och självklart hjälper man ju dem eftersom de är utsatta.

Ju mer utsatta ju mer hjälp ska de ha. great.gif

Därför ska jag rekommendera ett gäng burmesiska korgflätare att åka till Sverige och börja jobba som elektriker.

Kablar är ju som snören, liksom.

Och eftersom de kan ännu mindre, och har ännu mer kommunikationsproblem, än polakerna.. så borde de ju vara garanterade jobb. crazy.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL,

ja och vitryssarna/polackerna i byggsvängen i Sverige får 100 kronor i näven när den svenske byggaren ska ha 400...

Hej

Och detta är något som vi fackliga försöker stoppa på alla sätt, en mycket viktig fråga inför kommande val.

Oj nu blev det ju svensk politik av det här.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Ja det är säkert så att det här en sån fråga där vi skiljer oss åt och inte kan bli överens.

För mig är det tragiskt att folk i Thailand försöker dumpa dom redan alldeles för låga lönerna i landet genom att

skrupellöst utnyttja folk i grannländerna som har det ännu sämre än dom fattiga i Thailand.

Det är verkligen ett lågvattenmärke för människans moral eller snarare brist på moral.

Det visar hur viktigt det är med fastställda vettiga lägstalöner som garanterar alla en minimilön.

Mvh Isan Lover

Såg du reportaget i Expressen igår där en mäniskorättsorganisation I kina avslöjat att Microsofts underleverantör betalar 3 SEK/dag till sina arbetare?

Jag håller med dig att det är orättfärdigt att utnyttja människor på det sättet.

Min poäng med mitt inlägg var främst att bemöta din "de rika". Alla som kan, rika som fattiga, använder möjligheter att spara pengar genom lägre utgifter.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg du reportaget i Expressen igår där en mäniskorättsorganisation I kina avslöjat att Microsofts underleverantör betalar 3 SEK/dag till sina arbetare?

Jag håller med dig att det är orättfärdigt att utnyttja människor på det sättet.

Min poäng med mitt inlägg var främst att bemöta din "de rika". Alla som kan, rika som fattiga, använder möjligheter att spara pengar genom lägre utgifter.

XBOXen vart ju för dyr att tillverkas i Ungern och produktionen flyttades till Kina ett antal år sen.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Såg du reportaget i Expressen igår där en mäniskorättsorganisation I kina avslöjat att Microsofts underleverantör betalar 3 SEK/dag till sina arbetare?

Jag håller med dig att det är orättfärdigt att utnyttja människor på det sättet.

Min poäng med mitt inlägg var främst att bemöta din "de rika". Alla som kan, rika som fattiga, använder möjligheter att spara pengar genom lägre utgifter.

Hej

I vårt område känner jag inte till någon som anställer utlänningar till underpriser fast vi ligger nära gränsen till Laos.

Man betalar daglönare mellan 150-200 baht och dom är oftast infödda bybor, folk med yrkeskunskaper som duktiga

byggnads arbetare och elektriker brukar vilja ha ca 300 baht, och skulle någon av dom vara ifrån t.ex Kambodja eller Laos

så får dom samma lön.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I vårt område känner jag inte till någon som anställer utlänningar till underpriser fast vi ligger nära gränsen till Laos.

Man betalar daglönare mellan 150-200 baht och dom är oftast infödda bybor, folk med yrkeskunskaper som duktiga

byggnads arbetare och elektriker brukar vilja ha ca 300 baht, och skulle någon av dom vara ifrån t.ex Kambodja eller Laos

så får dom samma lön.

Mvh Isan Lover

De från Lao kan ju mycket väl vara släkt med de i byn. Svärfar har släkt i Laos som han besöker ibland. Själ var jag i Laos för en kvart sedan. Lär få overstay om flyget inte går som det ska så jag passade på att få några dagar extra innan vi åker ner till Krungthep.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

De från Lao kan ju mycket väl vara släkt med de i byn. Svärfar har släkt i Laos som han besöker ibland. Själ var jag i Laos för en kvart sedan. Lär få overstay om flyget inte går som det ska så jag passade på att få några dagar extra innan vi åker ner till Krungthep.

Hej

Så är det nog och därför behandlas alla lika.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

I vårt område känner jag inte till någon som anställer utlänningar till underpriser fast vi ligger nära gränsen till Laos.

Man betalar daglönare mellan 150-200 baht och dom är oftast infödda bybor, folk med yrkeskunskaper som duktiga

byggnads arbetare och elektriker brukar vilja ha ca 300 baht, och skulle någon av dom vara ifrån t.ex Kambodja eller Laos

så får dom samma lön.

Mvh Isan Lover

Det gör du säkert inte men det är ganska välkänt att såväl människor från Laos, Kambodja och Burma används i bland annat bostadsbyggande, som risskördare mm. Det som kanske inte stämmer med din bild är att det ofta inte är "de rika" som använder dom utan vanligt folk.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

IL skrev inte bara de rika - vilket gor en stor skillnad. Skippa garna efterkonstruktionerna.

Aterigen, skall du anklaga andra for att ljuga kanske du sjalv skall vara lite nogrannare med sanningen ocksa?

Kom igen! Bu blir du för löjlig! Detta var vad IL skrev;

"Hej

Glömde det, det är ju såklart lösningen för dom rika att anställa ännu fattigare och därmed billigare arbetskraft ifrån grannlandet som har en hård diktatur.

Mvh Isan Lover"

Han skrev "..för dom rika..." kom inte med sånt trams om att "han skrev inte bara de rika".jag svarar på vad han skriver, inte på det han inte skriver. Det är väl rimligt?

Så vilken efterkonstruktion menar du att jag gjort? Det är du som virrar till det!

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Misstänkte att det var så att utlänningar inte hade minimilöner, och detta visar hur viktigt det är att dom får det.

Och naturligtvis hade jag hoppats att bärindustrin skulle ta sitt ansvar och betala vettiga löner, när dom inte gör det så

är det lagstiftning som gäller.

Att PPP inte höjde minimilönerna när dom hade chansen var synd tycker jag.

Mvh Isan Lover

I Sverige har samtliga parter, utom några småpartier långt ute på vänsterkanten, varit överens om och är fortfarande överens om att det är marknadens parter som sätter löner; inte politiker.

Jag tycker den modellen är mycket bättre än att politiker skall börja lagstifta om löner.

I Kina verkar en rimlig lön vara 3:- per dag. Vilka föredömen!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I Sverige har samtliga parter, utom några småpartier långt ute på vänsterkanten, varit överens om och är fortfarande överens om att det är marknadens parter som sätter löner; inte politiker.

Jag tycker den modellen är mycket bättre än att politiker skall börja lagstifta om löner.

I Kina verkar en rimlig lön vara 3:- per dag. Vilka föredömen!

Hej

Vilken part företräder dom Thailändska bärplockarna och tillvaratar deras intressen?

Är det inte bara en part nämligen Arbetsgivarna som ensidigt beslutar vad dom ska tjäna?

Och finns det inga marknadens parter så är det väl någon annans ansvar att se till att dom får det drägligt t.ex genom

lagstiftning.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...