Jump to content
IGNORERAD

Abbhisits koalitionspartners kräver nyval tidigare


Serath

Bör Thailand ha nyval snarast?  

78 röster

  1. 1. Bör Thailand ha nyval snarast?

    • JA
      52
    • NEJ
      18
    • Vet inte
      8


Recommended Posts

Guest Isan Lover

Aja, Thailand är också en diktatur har jag sett dig påstå...

Kanske inte lika "utvecklad" som Burma?

Hej

Nej den gör sig bättre med benämningen "skendemokrati", för det finns ju trots allt folk som tycker att det är demokrati,

Burma har helt riktigt kommit längre än Thailand när det gäller diktatur, där ligger Thailand fortfarande efter även om försprånget har minskat på senare år.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 201
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    29

  • noBuzz

    25

  • Serath

    17

  • MaiChai

    13

Mest aktiva i denna tråd

Hej

Nej den gör sig bättre med benämningen "skendemokrati", för det finns ju trots allt folk som tycker att det är demokrati,

Burma har helt riktigt kommit längre än Thailand när det gäller diktatur, där ligger Thailand fortfarande efter även om försprånget har minskat på senare år.

Mvh Isan Lover

Och Thaksin lyckades med konststycket att gora både Burma mer diktatoriskt och Thailand mindre demokratiskt i en enda affär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej den gör sig bättre med benämningen "skendemokrati", för det finns ju trots allt folk som tycker att det är demokrati,

Burma har helt riktigt kommit längre än Thailand när det gäller diktatur, där ligger Thailand fortfarande efter även om försprånget har minskat på senare år.

Mvh Isan Lover

Icke att förtrösta.. allt kan utvecklas åt rätt håll ser vi, så än finns hopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Glömde det, det är ju såklart lösningen för dom rika att anställa ännu fattigare och därmed billigare arbetskraft ifrån grannlandet som har en hård diktatur.

Mvh Isan Lover

."dom rika." nu blev det galet IGEN! Har du sett vilka Thai som använder burmesisk arbetskraft?? T.ex risodlare (och då menar jag inte de med gigantiska arealer. gf´s mamma har ett lite hus på mark angränsande till ett mindre risfält strax utanför BKK. Fältet ägs av en bonde, absolut inte rik kan jag säga dig!. En dag gick det folk och skördade för hand. Jag frågad gf hur man kunde få ihop så många på en gång. Svaret blev "det är Burmeser som dom hyr in av förmedlingarna. Det blir mycket billigare" Kom inte med ditt klasskampssnack och villfarelser när du vet att det är lögn, tack!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

."dom rika." nu blev det galet IGEN! Har du sett vilka Thai som använder burmesisk arbetskraft?? T.ex risodlare (och då menar jag inte de med gigantiska arealer. gf´s mamma har ett lite hus på mark angränsande till ett mindre risfält strax utanför BKK. Fältet ägs av en bonde, absolut inte rik kan jag säga dig!. En dag gick det folk och skördade för hand. Jag frågad gf hur man kunde få ihop så många på en gång. Svaret blev "det är Burmeser som dom hyr in av förmedlingarna. Det blir mycket billigare" Kom inte med ditt klasskampssnack och villfarelser när du vet att det är lögn, tack!

Och vem tjänar storkovan?

Förmedlingen eller bonden?

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

."dom rika." nu blev det galet IGEN! Har du sett vilka Thai som använder burmesisk arbetskraft?? T.ex risodlare (och då menar jag inte de med gigantiska arealer. gf´s mamma har ett lite hus på mark angränsande till ett mindre risfält strax utanför BKK. Fältet ägs av en bonde, absolut inte rik kan jag säga dig!. En dag gick det folk och skördade för hand. Jag frågad gf hur man kunde få ihop så många på en gång. Svaret blev "det är Burmeser som dom hyr in av förmedlingarna. Det blir mycket billigare" Kom inte med ditt klasskampssnack och villfarelser när du vet att det är lögn, tack!

Konstigt!

Som tidigare namnts har Thailand enorma skillnader mellan inkomstgrupper. Det rader inga som helst tvivel om att de som framforallt gynnas av lagbetald arbetskraft ar foretagare som sjalva inte ar lonearbetare.

Men din flickvans mammas granne ar bonde och han hade minsann hyrt in burmeser - darfor har IL fel.solklar evidens.

Menar du att det ar vanligt att thailandska arbetarfamiljer har tex. maid, nanny, driver, vakt, tradgardsmastare etc fran grannlanderna eller ar det vanligare bland medel- och overklass?

Pa vilket satt menar du att IL ljuger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt!

Som tidigare namnts har Thailand enorma skillnader mellan inkomstgrupper. Det rader inga som helst tvivel om att de som framforallt gynnas av lagbetald arbetskraft ar foretagare som sjalva inte ar lonearbetare.

Men din flickvans mammas granne ar bonde och han hade minsann hyrt in burmeser - darfor har IL fel.solklar evidens.

Menar du att det ar vanligt att thailandska arbetarfamiljer har tex. maid, nanny, driver, vakt, tradgardsmastare etc fran grannlanderna eller ar det vanligare bland medel- och overklass?

Pa vilket satt menar du att IL ljuger?

Försöker Du påstå att gästarbetarna från grannländerna hade det bättre under Thaksin's tid , eller är det bara ett av dina vanliga "sparka mot alla inlägg"?

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Och vem tjänar storkovan?

Förmedlingen eller bonden?

Jag antar att bägge är nöjda med upplägget. Vad tror du? Poängen jag ville göra är att snacket om "de rika" är BS. Detta är ingen rik men likväl använder han billig arbetskraft.

Det är bara enligt IL och ett par till som det kan vara så att "de rika" (oklart vilka dem är) snyltar på fattiga arbetare. Så är det inte.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Försöker Du påstå att gästarbetarna från grannländerna hade det bättre under Thaksin's tid , eller är det bara ett av dina vanliga "sparka mot alla inlägg"?

Poffa

Hur kom detta att handla om Thaksin? Ar sakfragan sa jobbig att Thaksin maste blandas in nu?

Skalet ar enkelt, anser att om man gor som Anders, dvs. kallar nagon for lognare skall man ha nagot pa fotterna.

Jag antar att bägge är nöjda med upplägget. Vad tror du? Poängen jag ville göra är att snacket om "de rika" är BS. Detta är ingen rik men likväl använder han billig arbetskraft.

Det är bara enligt IL och ett par till som det kan vara så att "de rika" (oklart vilka dem är) snyltar på fattiga arbetare. Så är det inte.

IL skrev inte bara de rika - vilket gor en stor skillnad. Skippa garna efterkonstruktionerna.

Aterigen, skall du anklaga andra for att ljuga kanske du sjalv skall vara lite nogrannare med sanningen ocksa?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Konstigt!

Som tidigare namnts har Thailand enorma skillnader mellan inkomstgrupper. Det rader inga som helst tvivel om att de som framforallt gynnas av lagbetald arbetskraft ar foretagare som sjalva inte ar lonearbetare.

Men din flickvans mammas granne ar bonde och han hade minsann hyrt in burmeser - darfor har IL fel.solklar evidens.

Menar du att det ar vanligt att thailandska arbetarfamiljer har tex. maid, nanny, driver, vakt, tradgardsmastare etc fran grannlanderna eller ar det vanligare bland medel- och overklass?

Pa vilket satt menar du att IL ljuger?

men Wille...läste du det inlägg av IL som jag kommenterade? Om inte; här är det igen; "Glömde det, det är ju såklart lösningen för dom rika att anställa ännu fattigare och därmed billigare arbetskraft ifrån grannlandet som har en hård diktatur."

Som framgår av inlägget skriver han att lösningen för dom rika är att anställa fattigare och därmed billigare arbetskraft.

Det jag vände mig mot är att det inte alls bara är "dom rika" som använder fattig och billig arbetskraft. Det gör många andra.

Jag anser att användandet av utsatta, t.ex oskyddade illegala invandrare från Burma, är alldeles oanständigt. Har själv motarbetat den fina Thailändska traditionen att köpa mödrar med små barn i Laos och därefter sätta ut dem att tigga för "ägaren" i gatukorsningar eller broarna över Sukhumvit.

Men at påstå att även detta är en sak som "de rika" gör; det är löjligt. Mitt exempel med bonden avsåg visa detta.

har det klarnat nu eller ligger det aska i luften?? :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att bägge är nöjda med upplägget. Vad tror du? Poängen jag ville göra är att snacket om "de rika" är BS. Detta är ingen rik men likväl använder han billig arbetskraft.

Det är bara enligt IL och ett par till som det kan vara så att "de rika" (oklart vilka dem är) snyltar på fattiga arbetare. Så är det inte.

Enligt senaste mätningen så var det väl bara 4-5 stycken sympatisörer här på mpr. hehe men de håller låda som om de vore en hel bataljon. B)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt senaste mätningen så var det väl bara 4-5 stycken sympatisörer här på mpr. hehe men de håller låda som om de vore en hel bataljon. B)

Och Diktaturens förespråkare är en bataljon men klarar inte av att debattera sanningen med 4-5 stycken ;)

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Diktaturens förespråkare är en bataljon men klarar inte av att debattera sanningen med 4-5 stycken ;)

haha du kände dig träffad... ;)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Och Diktaturens förespråkare är en bataljon men klarar inte av att debattera sanningen med 4-5 stycken ;)

Två saker;

1. jag tror inte du har en aning om vad du skriver om..diktaturens förepråkare..ge gärna några exempel på inlägg där detta stöds

2. "Debattera sanningen"??? Vilken sanning? Om det är den "sanning du och några fler vill framkalla, ja då kanske tomten finns...det är ju också en sanning enligt vissa.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Diktaturens förespråkare är en bataljon men klarar inte av att debattera sanningen med 4-5 stycken wink.gif

.. virrpannor som med nöd och näppe begriper vad de själva skriver. :)

( eftersom du glömde punkten hjälpte jag dig avsluta meningen..

.. så.. och här kommer min kommentar. )

Var inte orolig. Det är bara kul att se att folk är intresserade och försöker. Ingen tar det så allvarligt här. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

haha du kände dig träffad... ;)

Måste hugga lite emellanåt ;)

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Kan inte alla bara skippa att prata om den s:k sanningen - tror inte namnvart manga av oss skulle kanna igen den om vi a misstag skulle ta och ramla pa den...

Link to comment
Dela på andra sajter

.. virrpannor som med nöd och näppe begriper vad de själva skriver. :)

( eftersom du glömde punkten hjälpte jag dig avsluta meningen..

.. så.. och här kommer min kommentar. )

Var inte orolig. Det är bara kul att se att folk är intresserade och försöker. Ingen tar det så allvarligt här. :)

Precis, Jag har kul som fan i alla fall. :drinks:

Kul att du satte punkten, Enda rätta du gjort och sagt idag. :whistle:

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Kan inte alla bara skippa att prata om den s:k sanningen - tror inte namnvart manga av oss skulle kanna igen den om vi a misstag skulle ta och ramla pa den...

:clapping::drinks:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker Du påstå att gästarbetarna från grannländerna hade det bättre under Thaksin's tid , eller är det bara ett av dina vanliga "sparka mot alla inlägg"?

Poffa

Hur kom detta att handla om Thaksin? Ar sakfragan sa jobbig att Thaksin maste blandas in nu?

Skalet ar enkelt, anser att om man gor som Anders, dvs. kallar nagon for lognare skall man ha nagot pa fotterna.

Jag kommenterade Ditt inlägg, inte Anders och det var tydligen värt en minuskarma.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Försöker Du påstå att gästarbetarna från grannländerna hade det bättre under Thaksin's tid , eller är det bara ett av dina vanliga "sparka mot alla inlägg"?

Poffa

Hur kom detta att handla om Thaksin? Ar sakfragan sa jobbig att Thaksin maste blandas in nu?

Skalet ar enkelt, anser att om man gor som Anders, dvs. kallar nagon for lognare skall man ha nagot pa fotterna.

Jag kommenterade Ditt inlägg, inte Anders och det var tydligen värt en minuskarma.

Poffa

Hur drog du slutsatsen att jag ansag att grannlandsarbetare skulle haft det battre under Thaksin?

Kandes bara som ett desperat knep att ta bort fokus fran sakfragan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så sakfrågan är

"Det skulle säkert funka vad det gäller att få bort dom fattiga, men vem skulle då städa, laga mat och utföra alla tjänster som dom rika inte vill utföra själva."

Ditt svar

"Menar du att det ar vanligt att thailandska arbetarfamiljer har tex. maid, nanny, driver, vakt, tradgardsmastare etc fran grannlanderna eller ar det vanligare bland medel- och overklass?"

Mitt svar

"Försöker Du påstå att gästarbetarna från grannländerna hade det bättre under Thaksin's tid , eller är det bara ett av dina vanliga "sparka mot alla inlägg"?

(Ett svar som moderatorn ansåg var värd dagen -karma)

Hade dom det verkligen bättre under Thaksin's tid ?

PÅ den tiden bodde jag i södra Thailand, och ingen thailändare gick frivilligt ut och snittade gummiträd, utan det var ett jobb för burmeser. Och inte fick dom lagstadgad minimilön!

Men det är lätt att sparka på alla om man inte har några egna åsikter.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Diktaturens förespråkare är en bataljon men klarar inte av att debattera sanningen med 4-5 stycken ;)

Stopp och belägg här, vilken diktatur?

IL har ju just slagit fast att Thailand inte är en diktatur utan en skendemokrati. Thailand är alltså en demokrati och inte en diktatur. Må vara att Thailand är en dålig demokrati men det är en annan sak...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

."dom rika." nu blev det galet IGEN! Har du sett vilka Thai som använder burmesisk arbetskraft?? T.ex risodlare (och då menar jag inte de med gigantiska arealer. gf´s mamma har ett lite hus på mark angränsande till ett mindre risfält strax utanför BKK. Fältet ägs av en bonde, absolut inte rik kan jag säga dig!. En dag gick det folk och skördade för hand. Jag frågad gf hur man kunde få ihop så många på en gång. Svaret blev "det är Burmeser som dom hyr in av förmedlingarna. Det blir mycket billigare" Kom inte med ditt klasskampssnack och villfarelser när du vet att det är lögn, tack!

Hej

Och vem tror du det är som äger firman som hyr ut Burmeserna då, och som tar det mesta av dom pengar som betalas för deras slit, en fattig eller rik?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Och vem tror du det är som äger firman som hyr ut Burmeserna då, och som tar det mesta av dom pengar som betalas för deras slit, en fattig eller rik?

Mvh Isan Lover

Jag kan helt ärligt svara att jag har vet inte det. Gör du?

Min poäng var, fortfarande att det inte bara är "de rika" som använder sådan arbetskraft på samma sätt som det inte bara var "de rika" som använde polska arbetare för svartjobb på 90-talet.

Jag tror att detta är ytterligare ett område där vi inte kommer bli ense.

Frågan om vad som konstituerar "de rika" skiljer sig nog mellan oss. För mig är vanligt folk (som risbonden jag berättade om tidigare) inte att anse som rik. Det verkar vara olika uppfattning om det.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...