Jump to content
IGNORERAD

Abbhisits koalitionspartners kräver nyval tidigare


Serath

Bör Thailand ha nyval snarast?  

78 röster

  1. 1. Bör Thailand ha nyval snarast?

    • JA
      52
    • NEJ
      18
    • Vet inte
      8


Recommended Posts

Idag sa sker det ju genom s:k fyllnadsval. Det var blandannat genom dessa som Demokraterna knep ett par extra mandat i Januari 2009.

Sen en nyfiken fraga. Ar rostkop = odemokratiskt? Vad tycker MPR?

Tja, det beror ju på var man drar gränsen för vad som är röstköp. Det så kallade valfläsket i Sverige kan man ju se som röstköp, men de flesta anser väl Sverige vara demokratiskt...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 201
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    29

  • noBuzz

    25

  • Serath

    17

  • MaiChai

    13

Mest aktiva i denna tråd

Magnus-Chumphae

Idag sa sker det ju genom s:k fyllnadsval. Det var blandannat genom dessa som Demokraterna knep ett par extra mandat i Januari 2009.

Sen en nyfiken fraga. Ar rostkop = odemokratiskt? Vad tycker MPR?

Så om jag förstod dig rätt Wille så är samtliga 480 platser i Thailands Parlament tillsatta med valda ledamöter och inga obesatta mandat finns?

Samt att även Senaten har haft fyllnadsval som gjort att det även där inte finns obesatta mandat?

Då borde det varit ganska omfattande fyllndsval efter de senast avsättningarna av kandidater jag vet om så skett men hoppas givetvis det lite märkligt att så många av alla dessa valkretsar fått ny politisk majoritet.

En köpt röst är fusk i alla lägen och då borde såväl den röstande som den som köpt rösten bestraffas.

Mvh

M-C

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Idag sa sker det ju genom s:k fyllnadsval. Det var blandannat genom dessa som Demokraterna knep ett par extra mandat i Januari 2009.

Sen en nyfiken fraga. Ar rostkop = odemokratiskt? Vad tycker MPR?

Vad jag kan se så är det fortfarande minst 10 platser obesatta efter avsättningarna och huruvida det fanns motkandidater till regerings koalitionens kandidater i de övriga 29 valkretsarna framgår ej men där har i vart fall fyllnadsval genomförts!

Att sedan 21 av dessa valkretsar byter politisk färg är lite märkligt om ej det handlar om köpta röster eller andra avvikelser.

Så visst har fyllnadsval genomförts då det passar för regeringen!

Så för en som är en förespråkare för en riktig ärlig demokrati är det nog svårt att hävda att det nu sittande parlamentet lever upp till de grund krav som bör ställas för att det skall få kallas en demokrati!

Och då har vi inte ens diskuterat ”senatens” sammansättning!

Mvh

M-C

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Sen en nyfiken fraga. Ar rostkop = odemokratiskt? Vad tycker MPR?

Hej

Det är naturligtvis inte bra och det bästa vore om den här traditionen inte fanns.

Men den påverkar nog inte politiken nämnvärt, eftersom alla partier eller tilltänkta bychefer går runt och delar ut pengar och hopppsa på mottagarens stöd.

Peronen har ju bara en röst men tar glatt emot allas pengar så läget blir ju egentligen status quo demokratiskt sett, det hade varit annorlunda om det här hade varit

något som bara ett parti eller en person gjorde i antingen ett val till bychef eller regering.

Sen kan man ju faktiskt göra som Herr Chang och jämföra dessa bidrag med vårt valfläsk, där man säger rösta på mig så får ni det här i er kommun när jag har vunnit.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det beror ju på var man drar gränsen för vad som är röstköp. Det så kallade valfläsket i Sverige kan man ju se som röstköp, men de flesta anser väl Sverige vara demokratiskt...

Herr Chang har talat.

Bra sagt faktiskt, Aldrig tänkt i dom termerna förr. Men det är ju så att man är van vid en sak att man inte tänkt på om det är rätt eller fel moraliskt sätt.

Många röstar ju efter plånboken, Och utlovade skattesänkningar är väl nästan samma sak som att ge dom pengar i handen när dom röstar

Sen att politikerna som oftast inte uppfyller sina löften är ju en annan sak som borde ifrågasättas. ;)

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Det är naturligtvis inte bra och det bästa vore om den här traditionen inte fanns.

Men den påverkar nog inte politiken nämnvärt, eftersom alla partier eller tilltänkta bychefer går runt och delar ut pengar och hopppsa på mottagarens stöd.

Peronen har ju bara en röst men tar glatt emot allas pengar så läget blir ju egentligen status quo demokratiskt sett, det hade varit annorlunda om det här hade varit

något som bara ett parti eller en person gjorde i antingen ett val till bychef eller regering.

Sen kan man ju faktiskt göra som Herr Chang och jämföra dessa bidrag med vårt valfläsk, där man säger rösta på mig så får ni det här i er kommun när jag har vunnit.

Mvh Isan Lover

IL; jag var tvungen att några gånger läsa det du skrev för att försöka förstå.

Jag läste din inledande ursäktande mening om att egentligen är det inte bra men.

Menar du att egentligen är det inte så farligt med röstköp för att det gör alla?

För mig slår du mer än en knut på ditt resonemang. Du antar att alla tänkta kandidater går runt och delar ut pengar och hoppas att man då ska välja dem??

Nu vet jag inte vilken by du bor i men jag kan meddela att så fungerar det då inte där jag har bott. Där FÖRVÄNTAS den som tar emot pengar att rösta på den som givit pengarna

Vad hände med ditt demokratiska resonemang? Var är likheten? Nu återstår bara att den som har mest pengar kan dela ut dem och därmed köpa sig röster och vinna valet.

Jag är medveten om att Thaksin använde den taktiken frekvent men jag måste säga att jag blir förvånad att du så öppet erkänner att detta är ok.

Eller missförstår jag hela inlägget? MEST PENGAR VINNER Á LA Thaksin!!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL; jag var tvungen att några gånger läsa det du skrev för att försöka förstå.

Jag läste din inledande ursäktande mening om att egentligen är det inte bra men.

Menar du att egentligen är det inte så farligt med röstköp för att det gör alla?

För mig slår du mer än en knut på ditt resonemang. Du antar att alla tänkta kandidater går runt och delar ut pengar och hoppas att man då ska välja dem??

Nu vet jag inte vilken by du bor i men jag kan meddela att så fungerar det då inte där jag har bott. Där FÖRVÄNTAS den som tar emot pengar att rösta på den som givit pengarna

Vad hände med ditt demokratiska resonemang? Var är likheten? Nu återstår bara att den som har mest pengar kan dela ut dem och därmed köpa sig röster och vinna valet.

Jag är medveten om att Thaksin använde den taktiken frekvent men jag måste säga att jag blir förvånad att du så öppet erkänner att detta är ok.

Eller missförstår jag hela inlägget? MEST PENGAR VINNER Á LA Thaksin!!

Hej

Visst förväntar eller numera snarare hoppas den som delar ut pengar att man ska rösta på just honom, men fattiga människor vore ju dumma om dom inte tog emot allas

pengar och röstade som dom själva tycker, när det gäller att ta emot pengar som erbjuds är folks samvete ganska rymligt.

Och många av oss känner ju bychefer och politiker som både har vunnit och förlorat fastän dom alla har betalat "köpt röster" så att betala ger inte automatiskt en seger,

tvärtom får en del människor stora skulder kanske för resten av livet när dom har kandiderat och delat ut pengar, alternativt vinner och blir rika på korruption.

Jag tror att det absolut bästa för att säkra sin plats är att hålla vad man lovar och förbättra mer än sina föregångare, folk är inte så dumma som man kan tro ibland.

Men som jag skrev så vore det absolut bästa om denna tradition försvann helt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst förväntar eller numera snarare hoppas den som delar ut pengar att man ska rösta på just honom, men fattiga människor vore ju dumma om dom inte tog emot allas

pengar och röstade som dom själva tycker, när det gäller att ta emot pengar som erbjuds är folks samvete ganska rymligt.

Och många av oss känner ju bychefer och politiker som både har vunnit och förlorat fastän dom alla har betalat "köpt röster" så att betala ger inte automatiskt en seger,

tvärtom får en del människor stora skulder kanske för resten av livet när dom har kandiderat och delat ut pengar, alternativt vinner och blir rika på korruption.

Jag tror att det absolut bästa för att säkra sin plats är att hålla vad man lovar och förbättra mer än sina föregångare, folk är inte så dumma som man kan tro ibland.

Men som jag skrev så vore det absolut bästa om denna tradition försvann helt.

Mvh Isan Lover

Sättet man har löst detta i den by jag varit i är att byäldsten går runt och betalar för fullmakter att rösta i deras namn och därigenom försäkrar man sig att röstinnehavaren inte kan rösta på någon annan som betalar OCKSÅ

Dessutom vågar ingen säga nej för då "platsar" man inte längre i byn och blir utfrusen

Brukar vara 300 baht som det kostar att köpa en röst där uppe

Om inte det är valfusk så vet jag inte vad valfusk är

Det är därför jag anser att fullmaktsystemet skall avskaffas helt

Inför poströstning istället så det som inte kan komma till vallokalen den dagen ändå kan rösta och dessutom så att ingen annan kan se vad de röstar på

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Sättet man har löst detta i den by jag varit i är att byäldsten går runt och betalar för fullmakter att rösta i deras namn och därigenom försäkrar man sig att röstinnehavaren inte kan rösta på någon annan som betalar OCKSÅ

Dessutom vågar ingen säga nej för då "platsar" man inte längre i byn och blir utfrusen

Brukar vara 300 baht som det kostar att köpa en röst där uppe

Om inte det är valfusk så vet jag inte vad valfusk är

Det är därför jag anser att fullmaktsystemet skall avskaffas helt

Inför poströstning istället så det som inte kan komma till vallokalen den dagen ändå kan rösta och dessutom så att ingen annan kan se vad de röstar på

Jag har upplevt samma förfarande. Det är därför som detta blir så oerhört svårt att i verkligheten reglera om man inte inför begränsningar av den typ Tallviking beskrev. Det skulle säkert hjälpa långt.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Sättet man har löst detta i den by jag varit i är att byäldsten går runt och betalar för fullmakter att rösta i deras namn och därigenom försäkrar man sig att röstinnehavaren inte kan rösta på någon annan som betalar OCKSÅ

Dessutom vågar ingen säga nej för då "platsar" man inte längre i byn och blir utfrusen

Brukar vara 300 baht som det kostar att köpa en röst där uppe

Om inte det är valfusk så vet jag inte vad valfusk är

Det är därför jag anser att fullmaktsystemet skall avskaffas helt

Inför poströstning istället så det som inte kan komma till vallokalen den dagen ändå kan rösta och dessutom så att ingen annan kan se vad de röstar på

Hej

Sker det på detta sätt så borde helt riktigt fullmaktsystemet avskaffas direkt, där är vi helt överens.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis måste den här "traditionen" med att köpa röster elimineras även om den går långt tillbaka i historien är det ju inte precis Loy Krahtong eller Macha Bucha day vi talar om.

Accepterar man röstköp så blir det till slut den som har mest pengar som vinner-dessa pengar vill han ha tillbaka efter valet och ser därför till att berika sig själv, sitt företag och sina kompisar på statens bekostnad.

Man kan ju skita i att ha val, auktionera ut parlamentsplatserna på e-bay istället. :ironi:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis måste den här "traditionen" med att köpa röster elimineras även om den går långt tillbaka i historien är det ju inte precis Loy Krahtong eller Macha Bucha day vi talar om.

Accepterar man röstköp så blir det till slut den som har mest pengar som vinner-dessa pengar vill han ha tillbaka efter valet och ser därför till att berika sig själv, sitt företag och sina kompisar på statens bekostnad.

Man kan ju skita i att ha val, auktionera ut parlamentsplatserna på e-bay istället. :ironi:

Det vore ärligare iallafall ;)

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Sker det på detta sätt så borde helt riktigt fullmaktsystemet avskaffas direkt, där är vi helt överens.

Mvh Isan Lover

Gör dom inte så i din by eller har du inte varit där i valtider och sett hur röstköpen går till ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore ärligare iallafall ;)

Håller med

Det är mot den här bakgrunden som alla tjat om nyval omedelbart som löser alla problem känns bara pinsamt och dumt

Löser inte ett skit utan borrar bara skutan mer i sank och skapar massor med problem för alla som skall ut och köpa oplanerade obudgeterade röster igen.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Gör dom inte så i din by eller har du inte varit där i valtider och sett hur röstköpen går till ?

Hej

Dom brukar gå runt i byn och göra hembesök, man får en gåva och ombeds rösta på mig.

Och samtliga som ställer upp brukar betala fast beloppen varierar ungefär mellan 150 - 500 baht.

Och om man då hade sålt sin fullmakt så borde man ju vara ointeresant för dom andra partierna och inte få deras pengar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dom brukar gå runt i byn och göra hembesök, man får en gåva och ombeds rösta på mig.

Och samtliga som ställer upp brukar betala fast beloppen varierar ungefär mellan 150 - 500 baht.

Och om man då hade sålt sin fullmakt så borde man ju vara ointeresant för dom andra partierna och inte få deras pengar.

Mvh Isan Lover

Beror ju på om man avslöjar att man sålt den

Har dom inte fullmaktsystemet i din by utan alla går själva och röstar i röstlokalen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Beror ju på om man avslöjar att man sålt den

Har dom inte fullmaktsystemet i din by utan alla går själva och röstar i röstlokalen ?

Hej

Både och, dom som är engagerade röstar gärna själva, men mindre intreserade kör säkert med fullmakten.

Och poströstning hade nog varit att föredra, då måste man ju komma personligen och legitimera sig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Både och, dom som är engagerade röstar gärna själva, men mindre intreserade kör säkert med fullmakten.

Och poströstning hade nog varit att föredra, då måste man ju komma personligen och legitimera sig.

Mvh Isan Lover

antingen det eller att det sköts av ambulerande postombud på moped på något genomtänkt sätt

Men det ger kanske ytterligare möjligheter att styra valet

Kärnproblemet är dock fortfarande att "fria val" oavsett om det sker i förtid eller ordinarie tid under lång tid framöver i Thailand ALDRIG kan anses "fria" om man inte reformerar både valsystemet och konstitutionen först.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon form av poströstning borde finnas, det är ju inte alla som har möjligen att komma till byn på valdagen. De kanske till exempel jobbar i Bangkok eller vistas i Sverige. Men det kanske blir för dyrt för dessa lokala val.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

De kan ju också låta folk mantalskriva sig på en hyrd lägenhet,

istället för som nu då man tvingas mantalsskriva sig på egendom

som ägs av en själv eller någon annan.

(för jag antar att dessa regler gäller fortfarande)

Då skulle lantisarna kunna rösta i Bangkok i stället för i byn,

men det skulle nog inte Bangkokfolket gilla.

Demokraterna skulle nog få lite svårt att få tillräckligt

med röster då för att kunna styra staden.

Link to comment
Dela på andra sajter

De kan ju också låta folk mantalskriva sig på en hyrd lägenhet,

istället för som nu då man tvingas mantalsskriva sig på egendom

som ägs av en själv eller någon annan.

(för jag antar att dessa regler gäller fortfarande)

Då skulle lantisarna kunna rösta i Bangkok i stället för i byn,

men det skulle nog inte Bangkokfolket gilla.

Demokraterna skulle nog få lite svårt att få tillräckligt

med röster då för att kunna styra staden.

Tror jag inte är något större problem. Allt de behöver göra är att höja hyrorna för de som mantalskriver sig på adressen. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tror jag inte är något större problem. Allt de behöver göra är att höja hyrorna för de som mantalskriver sig på adressen. :)

Hej

Det skulle säkert funka vad det gäller att få bort dom fattiga, men vem skulle då städa, laga mat och utföra alla tjänster som dom rika inte vill utföra själva.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det skulle säkert funka vad det gäller att få bort dom fattiga, men vem skulle då städa, laga mat och utföra alla tjänster som dom rika inte vill utföra själva.

Mvh Isan Lover

Samma människor som slavar åt thailändarna idag, Burmeserna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Samma människor som slavar åt thailändarna idag, Burmeserna.

Hej

Glömde det, det är ju såklart lösningen för dom rika att anställa ännu fattigare och därmed billigare arbetskraft ifrån grannlandet som har en hård diktatur.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Glömde det, det är ju såklart lösningen för dom rika att anställa ännu fattigare och därmed billigare arbetskraft ifrån grannlandet som har en hård diktatur.

Mvh Isan Lover

Aja, Thailand är också en diktatur har jag sett dig påstå...

Kanske inte lika "utvecklad" som Burma?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...