Jump to content
IGNORERAD

På väg mot rättegång


Surin P3

Recommended Posts

japp den är det skall leta rätt på en bild på min har den i datorn nånstans.

Vart i Los håller du till, verkar vara en nät liten syssla dom håller på med och att det var en guldaffär skulle tro att det gäller alla butiker.

Jag trodde bara att det gällde karaokebarer, men skall hålla utsikt efter dom röda lådorna hädanefter.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    31

  • ban99arne

    13

  • Baa

    10

  • GammalDansken

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är nog inte säkert att alla har en röd låda, har vid några tillfälle, alltid första måndag i mån, sett två poliser på en motorcykel byta 2 bruna kuvert ur en bilhandlares vanliga gröna plastbrevlåda här i chayjaphum.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

japp den är det skall leta rätt på en bild på min har den i datorn nånstans.

Vart i Los håller du till, verkar vara en nät liten syssla dom håller på med och att det var en guldaffär skulle tro att det gäller alla butiker.

Jag trodde bara att det gällde karaokebarer, men skall hålla utsikt efter dom röda lådorna hädanefter.

Mvh

Nerike

Jag håller till i Si Chiang Mai, 6 mil uppströms från Nong Khai.

Vi betalar inget för våran lilla butik och när poliserna sitter ner och tar en öl så betalar de själva, ingen gratis öl här inte.

Det kan kanske bero på att flera av poliserna är vänner till Phueng och hennes familj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, Thailand är ju ett föregångsland inom många områden och som det mycket riktigt påpekas i denna tråd så har man privatitserat polisen pss att man får lämna in anbud på di tjänster som man vill ha utförda.

Dröjer säkert inte länge innan Fru Ask inför samma system i Svedala för att få bukt med den tärande offentliga sektorn.

Private Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig befunnit mig i en situation som tarvade mutor så jag kan med gott samvete avvisa din fråga som retorisk.

Min inställning att mutor är ett ofog som ska undvikas till varje pris.

Det kommer, oroa dig inte... En vacker dag sitter du där och undrar om det är värt 200 Baht till polisen eller spendera några timmar på stationen.

Nästa gång kvaliten på thailändska skolor diskuteras så kan ju du lägga in att det minsann inte har någon betydelse,

betyg är till för att köpas.

Nja, nu handlade det om en bil som var "stulen". Men ok, jag förstår hur du tänker... Eller nej, det gör jag inte.

Vad spelar dina synpunkter om politiken för roll om din grundinställning är att mutor främjer målet

Vad tycker du om att SIDA t.ex. skulle använda svenska skattepengar till att främja ruttna system.

Om Sverige betalar SIDA, är det en muta?

Var sätter du gränsen?

Jag har satt min. Om pengar skulle rädda livet på någon. då kanske...

Min gräns är betydligt lägre än det.

Men kör för all del vidare med "du är naiv"- modellen.

Det handlar inte om att rädda Världen, eller att ens tro man kan förändra Thailand.

Vistt är problemet både strukturellt men även en fråga om utbildning / uppfostran.

Det är dina barn som ska växa upp där, inte mina - och med dig som förebild smiley.gif

Ja, faktiskt spenderar jag hellre tid med mina barn är sitter i rättegångar eller på polishuset helt i onödan.

Till sist vill jag bara fråga igen...

En hypotetisk fråga, nu som det verkar på ditt svar; hur skulle du gått tillväga om du var i mina skor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Till sist vill jag bara fråga igen...

En hypotetisk fråga, nu som det verkar på ditt svar; hur skulle du gått tillväga om du var i mina skor?

Mja, det första som jag skulle gjort var att ställa till med en hejdundrandes forumfest i Katrineholm med massor av gratismat och dricka.

Men nu är ju inte Ni som mig.

Givmilde Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Till sist vill jag bara fråga igen...

En hypotetisk fråga, nu som det verkar på ditt svar; hur skulle du gått tillväga om du var i mina skor?

Nu var det ju inte mig Du frågade, men är inne på Din linje, blir man inte det efter 7 år här ska man nog inte bo här, en viss måtta av acceptans med en hög svansföring brukar funka.

Nu har jag ett annat alternativ som Du av människohänsyn inte nämnt, bor nämligen bara ett kvarter ifrån en s.k. collecturecompany, där kunde man också fått hjälp, doch mot c:a 25% i omkostnad.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om mutor för betyg, så vill dottern gå på Assumption Collage i Ubon Ratchthani.

En internatskola, som passar henne perfekt eftersom hon vill börja ta hand om sig själv och samtidigt fortsätta med sin Tae Kwon Do, som är hennes största intresse.

Efter skoldagens slut, skulle hon kunna träna med en av Thailands bästa Tae Kwon Do tränare och kunna, med hjälp av denna sport, få stipendium till universitetet i Ubon.

Allt detta har hon planerat själv :)

Vi åkte dit för att prata med rektor och förklara läget och samtidigt ansöka för att Tuk skulle kunna börja där nästa termin.

Längst ner på ansökningsblanketten står följande: Hur mycket donerar ni till skolan?

En kuggfråga eller inte? En muta eller donation?

Vi skrev ett belopp på raden och åkte hem till Surin.

Dagen efter ringer de ifrån skolan och säger att det tyvärr inte finns plats för Tuk på Assumtion.

Vi frågade om det har med "beloppet" att göra och de svarade lite luddigt att det kanske går bättre med en högre siffra på den raden, ja.

Så till min fråga till bl.a. GD... Kan man muta en skola för att ens barn ska få en bra utbildning?

Notera att detta inte har något att göra med att köpa betyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Är det bra för Thailand, och människorna i Thailand , att man måste betala mutor för att komma in på bra skolor?

SurinP3, ditt exempel ovan är ett bra exempel på varför de röda demonstrerar i Bangkok just nu.

Eller tycker du att det är OK att endast de barn som har föräldrar som har råd att betala mutor skall ha tillgång till bra utbildning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bra för Thailand, och människorna i Thailand , att man måste betala mutor för att komma in på bra skolor?

SurinP3, ditt exempel ovan är ett bra exempel på varför de röda demonstrerar i Bangkok just nu.

Eller tycker du att det är OK att endast de barn som har föräldrar som har råd att betala mutor skall ha tillgång till bra utbildning?

Nej, absolut inte.

Men om jag skulle få för mig att driva en privatskola (eller vilket företag som helst för den delen), tar jag för givet att jag får driva den precis som jag vill, utan inblandning av utomstående.

Betala mina lärare hur mycket eller lite jag vill.

Ta betalt av studenterna så mycket som jag vill.

Kräva donationer till skolan om jag vill.

Sen är det upp till kunderna om de vill gå i just min skola eller inte.

PS. Tror inte detta har med de röda att göra alls. Så vänligen blanda inte in vad som händer i BKK med vad en privatskola i Ubon har för krav på sina studenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Surin3 OK Du tycker, liksom jag, att det är inte OK att endast de barn som har föräldrar som kan betala

mutor skall ha tillgång till bra uitbildning i Thailand.

Men du säger att om du skulle driva en privatskola, vill du driva den som du vill.

Dvs de föräldrar som betalar bäst kan få bra utbildning i din skola.

Du vill även betala dina lärare `hur mycket eller lite jag vill`

`sen är det upp till kunderna om de vill gå i min skola eller inte`

Det du skriver är en bra sammanfattning av varför de röda protesterar i Bangkok idag.

Ett av deras viktigaste krav är att deras barn skall ha rätt till en bra utbildning oavsett hur mycket deras

föräldrar kan betala till skolan.

Dina argument ovan är även ett bra exempel på varför grundutbildningen bör skötas av staten,

och inte privata buisnissmen, samt att utbildning bör vara gratis för alla barn.

SurinP3 Jämför med Sverige eller Finland, eller något annat europeiskt land.

Där tar man tillvara ett barns ambitioner oavsett hur mycket deras föräldrar kan betala till

skolan.

Enligt min mening är det viktigt att ett land tar tillvara allas ambitioner i möjligaste mån, inte bar ade rikas.

Detta tror jag är ett av Thailands huvudproblem idag.

Till de röda som protesterar vill jag säga Kämpa på!

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka märkliga intagningsprov/kunskaper/ krav dom verkar ha på elever som ansöker till skolor i Thailand.

Är det endast krav på hur tjock är mammas och pappas plånbok är? Inte på vad eleven har för tidigare skolor ock kunskap.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej,

Om jag inte tar fel, så sköts grundutbildningen av staten redan nu. Men surin pratar om en högre utbildning.

Det kanske hade varit något för Taskin, att satsa på hög skolutbildning för alla, istället för dom lånen han beviljade till folket, lån som i många fall ställde till ett helvete för dom som tog dom.

Till Gd kan jag bara säga, att torskar du ute på landsbygden då du kör bil, så kommer nog du också att hala upp 100 eller 200 baht.

Jag gör det i alla fall, varje gång vi åker upp till Buri ram. Och kan åka vidare, istället för att spendera 5 timmar med att betala en bot på 300 baht. Observera, jag behöver inte ha gjort nåt fel, man kan torska ändå. Kaffepengar till polisen, brukar min fru säga

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker alltså att Surin gjorde rätt då det gällde bilen, skulle du GD bara ha gett upp den, på grund av dina höga principer?

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Surin3 OK Du tycker, liksom jag, att det är inte OK att endast de barn som har föräldrar som kan betala

mutor skall ha tillgång till bra uitbildning i Thailand.

Men du säger att om du skulle driva en privatskola, vill du driva den som du vill.

Dvs de föräldrar som betalar bäst kan få bra utbildning i din skola.

Du vill även betala dina lärare `hur mycket eller lite jag vill`

`sen är det upp till kunderna om de vill gå i min skola eller inte`

Det du skriver är en bra sammanfattning av varför de röda protesterar i Bangkok idag.

Ett av deras viktigaste krav är att deras barn skall ha rätt till en bra utbildning oavsett hur mycket deras

föräldrar kan betala till skolan.

Dina argument ovan är även ett bra exempel på varför grundutbildningen bör skötas av staten,

och inte privata buisnissmen, samt att utbildning bör vara gratis för alla barn.

SurinP3 Jämför med Sverige eller Finland, eller något annat europeiskt land.

Där tar man tillvara ett barns ambitioner oavsett hur mycket deras föräldrar kan betala till

skolan.

Enligt min mening är det viktigt att ett land tar tillvara allas ambitioner i möjligaste mån, inte bar ade rikas.

Detta tror jag är ett av Thailands huvudproblem idag.

Till de röda som protesterar vill jag säga Kämpa på!

Bossej, menar du att skolan i Sverige är gratis? Det är den inte.

Den är inte ens lika för alla. Skiljer en hel del från kommun till kommun.

Om vi ska hårddra lite nu, så betalar i princip ingen i din eller min by skatter för att få gratis skolgång för sina barn.

Det gör de som tjänar mera pengar, eliten om man så vill, skatter betalas också av företagen, säkert också eliten.

Visst kan man anse att det är en rättighet för barn att få gå i skolan, men vem ska betala?

Ska man införa skatter på by-arbetarnas löner?

För övrigt så har vi ca 15 stycken i vår lilla by, som studerat på bra universitet i Bangkok, helt utan rika föräldrar.

Det de har gemensamt är väl att de fick det stöd av sina föräldrar som behövdes och gjorde det som behövdes för att få en bra utbildning i form av vilja och självdisciplin.

Jag tror en stor del av problemet har varit att föräldrarna, först nu, börjar inse att en utbildning är en ganska fin sak att ha.

När de istället tidigare hellre sett att barnen är hemma och hjälper till med sysslor där.

Som sagt, utveckling i ett land som Thailand går långsamt. Det hjälper inte att demonstrera ett par månader i Bangkok, utan man måste väl för sjutton också ha en långsiktig plan för hur Thailand ska förändras och förbättras.

Tycker de röda virrpannorna i BKK gör allt sämre. För att få nåt till stånd, bör de skynda långsammare. Och göra det på ett sätt som är, av allmänheten accepterat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka märkliga intagningsprov/kunskaper/ krav dom verkar ha på elever som ansöker till skolor i Thailand.

Är det endast krav på hur tjock är mammas och pappas plånbok är? Inte på vad eleven har för tidigare skolor ock kunskap.

Självklart ställde skolan krav på betyg och ämnen som lästs. Det gör väl alla skolor, även i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det finns även privatskolor i Sverige som kostar en hel del att gå i

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Från bilskojare till skola är inte steget så långt som vissa vill tro.

Visst ställs det vissa krav på utbildningsnivå när man söker högre utbildning, men, ett stort MEN, det går lika bra med selleri, eller i Thailand bath. När sedan klassen skall betygsättas (görs som en ranking men en etta och så nedåt) kommer återigen bathen in i bilden, det finns otaliga näst intill icke läskunniga rikemansbarn som går ut som både etta o tvåa medans en med mindre ekonomisk tillgodosedda föräldrar med ett kanon IQ hamnar på kanske 10-15 plats.

Finns ingen som helst liknelse med svenska vare sig statliga eller privata skolor därvidlag.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här på MPR är steget alltid bevisligen ganska kort. Oavsett ämne :)

Detta pga av som t.ex. HC säger; att börja moderera alldeles för mycket kommer att hämma en hel del intressanta diskussioner som inte skulle uppkommit på andra sätt.

Så, tillbaka till "ämnet".

Att köpa betyg i ettan eller tvåan känns lite som att kasta pengar i sjön. Men som mycket annat i Thailand, så handlar saker om status.

Att sedan köpa betyg, för att kunna gå på t.ex. universitet hör nog inte till vanligheterna, även om det helt säkert förekommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här på MPR är steget alltid bevisligen ganska kort. Oavsett ämne :)

Detta pga av som t.ex. HC säger; att börja moderera alldeles för mycket kommer att hämma en hel del intressanta diskussioner som inte skulle uppkommit på andra sätt.

Så, tillbaka till "ämnet".

Att köpa betyg i ettan eller tvåan känns lite som att kasta pengar i sjön. Men som mycket annat i Thailand, så handlar saker om status.

Att sedan köpa betyg, för att kunna gå på t.ex. universitet hör nog inte till vanligheterna, även om det helt säkert förekommer.

Önskar att så var fallet, men har alldeles för många erfarenheter om att det dessvärre ej är så, ALLT går att köpa för pengar, om inte i skola 1 så går det i skola 2.

T.ex. sitter en snubbe på Ampoer i Udon och sover halva dagarna, pappa var före detta distriktsåklagare, han kan inte läsa de dokument han skall signera, det har han en sekreterare som gör, därefter sätter han en kråka på dokumentet och uppbär sin dagliga dos av mutor.

Tyvärr sant om ej så smickrande.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, absolut inte.

Men om jag skulle få för mig att driva en privatskola (eller vilket företag som helst för den delen), tar jag för givet att jag får driva den precis som jag vill, utan inblandning av utomstående.

PS. Tror inte detta har med de röda att göra alls. Så vänligen blanda inte in vad som händer i BKK med vad en privatskola i Ubon har för krav på sina studenter.

Mja, ett lite naivt tänkande.

1. Naturligvis så är det inte särskilt bra om man kan driva privatskolor precis hur man vill utan inblandning av myndigheter.

Man behöver inte vara särskilt begåvad för att förstå att detta skulle leda till en betygsinflation tills systemet kollapsar.

2. Klart att det finns ett samband med den thailändska inrikespolitiken och skolväsendets utformning även om de flesta demonstranterna inte protestarar mot just antagningsförfarandet på den skolans som Ni valt.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Bossej,

Om jag inte tar fel, så sköts grundutbildningen av staten redan nu. Men surin pratar om en högre utbildning.

Det kanske hade varit något för Taskin, att satsa på hög skolutbildning för alla, istället för dom lånen han beviljade till folket, lån som i många fall ställde till ett helvete för dom som tog dom.

Till Gd kan jag bara säga, att torskar du ute på landsbygden då du kör bil, så kommer nog du också att hala upp 100 eller 200 baht.

Jag gör det i alla fall, varje gång vi åker upp till Buri ram. Och kan åka vidare, istället för att spendera 5 timmar med att betala en bot på 300 baht. Observera, jag behöver inte ha gjort nåt fel, man kan torska ändå. Kaffepengar till polisen, brukar min fru säga

Möljis

Svar till Möljis Hej

Jag kan inte svara för hur det är över hela landet, men där jag bor har staten numera

utbildning motsvarand gymnasiet i Sverige dvs till ca 18 års ålder.

För gymnasiet måste terminsavgift , böcker, resor betalas.

Många slutar före gymnasiet.

Lärarna har dåliga löner, och eleverna lär sig inte särskillt mycket där.

I relation till föräldrarna verkar det vara som med polisen, dvs de som har pengar,

kan köpa sig fram även i skolan.

Kan vara avgörande vid val till olika populära linjer, eller för slutbetyg från gymnasiet.

Parallellt med statens skolor finns det många privata skolor, de betalar lärarna lite bättre,

och tar betalt av elevernas föräldrar.

Om jag förstod SurinP3 rätt berättade han om dottern 16 år som vill gå gymnasiet

på en internatskola, dvs inte högre utbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ställde skolan krav på betyg och ämnen som lästs. Det gör väl alla skolor, även i Thailand.

Men som du skrev i inlägg #83, så verkade ju "donationens" storlek ha störst inverkan på om dottern skulle bli antagen till skolan eller inte och då är det väl plånboken som styr.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej

Då har du missuppfattat mig. Det jag menade med grundutbildning är årskurs 1-6, vilket finns i alla småbyar.

Jag är fullt medveten om privatskolorna, vår dotter har gått i en sån, och då hon skulle söka vidare till annan utbildning i Bang saen, så var det också donationer som gällde. Nu blev det ingen sån utbildning för henne, men det hade inte med donationen att göra.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som du skrev i inlägg #83, så verkade ju "donationens" storlek ha störst inverkan på om dottern skulle bli antagen till skolan eller inte och då är det väl plånboken som styr.

Nejdå, kraven måste först uppfyllas, vad gäller betyg och ämnen man läst.

Nämnde inget om detta eftersom grundkraven redan var uppfyllda.

Så även privatskolor följer lagar/regler som upprättats.

Med Tuks betyg kommer hon in på vilket vanligt gymnasium som helst egentligen, men just för denna privatskola (internatskola) krävs en donation på rätt nivå för att bli "antagen".

Vi tittar nu på andra alternativ i Ubon, just pga att hon vill och kan bli riktigt duktig på Tae Kwon Do, då hon tränat sen hon var ca 11 år och är idag en nivå ifrån svart bälte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...