Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Om en svensk aktieportföljd eller möjlighet att handla på den svenska börsen (heter det ett värdepapperskonto?)

också tolkas som en bindning till landet kanske någon har erfarenhet av.

Egentligen vet jag eftersom jag ju jobbar på skattemyndigheten med ansvar för bla beskattning

över nationsgränser, men det är intressant att läsa på detta forum vad ni tror.

Jag gissar att en portfölj med noterade aktier inte räknas som "väsentlig anknytning" till Sverige, stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Skattskyldigheten till Sverige upphör inte per automatik med "utskrivning"

utan består som default i 5 år om inte man kan bevisa att man inte har några som helst band kvar.

Exempel på sådana band är vad jag förstår att familj eller bostad finns kvar i Sverige.

Om en svensk aktieportföljd eller möjlighet att handla på den svenska börsen (heter det ett värdepapperskonto?)

också tolkas som en bindning till landet kanske någon har erfarenhet av.

Egentligen vet jag eftersom jag ju jobbar på skattemyndigheten med ansvar för bla beskattning

över nationsgränser, men det är intressant att läsa på detta forum vad ni tror.

:whistle:

Dina kollegor är inte lika duktiga som du.

Men jag tror mig ha fått det riktiga svaret i mitt "problem".

Svaret var det jag befarade och därmed gav jag fan i nytt jobb och Svedala gick miste om många skattekronor

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Aktier med thailändsk

mäklare är nog perfekt men vågar man det om inte kapitalet är till för att säkra

sin livskamrats framtid.Dom kanske ser lika på detta som att äga mark.mvhTord

Utlänningar får äga max 49 % av thailänska aktiebolag ( - många löser husinnehav via egna AB-trixlösningar.)

Om man har mer pengar än till 49% i de börsnoterade, så kan man ju dela upp inköpen på flera aktier :)

Vet inte hur det är med skydd om mäklare går i konkurs. Om inte annat så kan man ju sprida ut sig på flera mäklare. Men rimligtvis är ju minst aktierna ens egna även om nätmäklaren går i konkurs, men man förlorar kanske kontanterna. (Gissar bara utifrån hur det är i olika andra länder med bankkontosäkerhet. Ingen aning om hur det är i Thailand. Jag har inte kollat än, för det dröjer nog ett tag innan jag byter till thaimäklare.)

---

Edit : Det kan vara bra att prata på Skype med thailändare samtidigt :)

Han säger att Thailänska staten hjälper bankerna om de får problem. (han visste inte gällande nätmäklare, men de är ju ofta banker bakom dem.)

Ändrades av Sek Losos uncle

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utlänningar får äga max 49 % av thailänska aktiebolag ( - många löser husinnehav via egna AB-trixlösningar.)

Om man har mer pengar än till 49% i de börsnoterade, så kan man ju dela upp inköpen på flera aktier :)

Jo att man bara får äga 49% i ett aktiebolag som utlänning vet vi men den där andra meningen förstod jag inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jo att man bara får äga 49% i ett aktiebolag som utlänning vet vi men den där andra meningen förstod jag inte?

Kanske lite dåligt uttryckt. Jag skämtade bara om att om man har råd att köpa mer än 49 % av ett börsbolag, så kan man köpa upp 49% av flera börsbolag :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajamensan, två par filsingar på Dressman.

Realisatören Arne

Då får du akta dig för baisse :lol:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

HQ Bank till salu (eller kanske att de likvideras?)!

Jag äger inga aktier i HQ Bank men däremot i Öresund som får storstryk idag pga av HQ-affären och har rasat 14-15% idag :(

Får väl avvakta några dar och sen se om man handlar på sig fler Öresund!

Hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

HQ Bank till salu (eller kanske att de likvideras?)!

Jag äger inga aktier i HQ Bank men däremot i Öresund som får storstryk idag pga av HQ-affären och har rasat 14-15% idag :(

Får väl avvakta några dar och sen se om man handlar på sig fler Öresund!

Hur gör ni?

Köper inga HQ Bank själv i alla fall :) Ingen aning om det är/blir överreaktioner i några andra aktier av HQ-katastrofen.

(((De gånger jag gjort korta affärer har det nästan alltid varit då jag trott det var överreaktioner. Den här gången kollar jag inte om det finns något läge, för jag har köpt Impact Coating - med maxbelåning - för nästan all cash jag har.

I ekonomiforum har jag skrivit analyser och rekomendationer före uppgångar, men då ämnet var uppe här senast ville jag inte nämna den här aktien som typexempel på vad jag brukar köpa, för jag visste inte om marknaden hade förväntat sig den dåliga kvartalsrapporten. Själv brydde jag mig inte mycket, eftersom jag har skaffat dem ganska långsiktigt, för jag tror att kursen har stor chans att dubblas. Men det finns risker också. Typiskt mig att köpa risk/chansaktier med maxbelåning :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper inga HQ Bank själv i alla fall :) Ingen aning om det är/blir överreaktioner i några andra aktier av HQ-katastrofen.

(((De gånger jag gjort korta affärer har det nästan alltid varit då jag trott det var överreaktioner. Den här gången kollar jag inte om det finns något läge, för jag har köpt Impact Coating - med maxbelåning - för nästan all cash jag har.

I ekonomiforum har jag skrivit analyser och rekomendationer före uppgångar, men då ämnet var uppe här senast ville jag inte nämna den här aktien som typexempel på vad jag brukar köpa, för jag visste inte om marknaden hade förväntat sig den dåliga kvartalsrapporten. Själv brydde jag mig inte mycket, eftersom jag har skaffat dem ganska långsiktigt, för jag tror att kursen har stor chans att dubblas. Men det finns risker också. Typiskt mig att köpa risk/chansaktier med maxbelåning :)

Nja HQ Bank köper man ju inte nu (de kanske kommer att likvideras) men Öresund har rasat idag och där kanske det är läge snart att köpa fler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Nja HQ Bank köper man ju inte nu (de kanske kommer att likvideras) men Öresund har rasat idag och där kanske det är läge snart att köpa fler?

Jag har ingen aning om Öresund. Intresserade får försöka räkna ut eventuell resultatpåverkan på sikt. Om det är en tydlig överreaktion, så är det bara att handla på, för marknaden brukar glömma snabbt :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning om Öresund. Intresserade får försöka räkna ut eventuell resultatpåverkan på sikt. Om det är en tydlig överreaktion, så är det bara att handla på, för marknaden brukar glömma snabbt :)

Beror nog på om nån köper HQ eller inte, troligt men risk finns att bolaget likvideras och då är det inte värt mycket.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Beror nog på om nån köper HQ eller inte, troligt men risk finns att bolaget likvideras och då är det inte värt mycket.

Ja, gällande HQ.

Jag pratade om Öresund. Där är HQ bara en del av innehavet.

"I portföljen ingår Acne Jeans, Avanza, Bilia, Electrolux, eWork, Fabege, HQ Bank, Investor, Klövern, Kreditor, Nobia, Sandvik, SkiStar, Volvo, samt ett antal mindre innehav."

Öresund har gått ner 15% idag, så UTAN att ha kollat hur stor andel HQ är där, så verkar det vara en överreaktion. Om jag skulle fundera på att köpa, så skulle jag värdera HQ till 0, och se det som en bonus om det blir något över till HQ-aktieägare, och sedan se vad alla andra innehav är värda ihop. Antagligen mer än nuvarande Öresundskurs.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, gällande HQ.

Jag pratade om Öresund. Där är HQ bara en del av innehavet.

"I portföljen ingår Acne Jeans, Avanza, Bilia, Electrolux, eWork, Fabege, HQ Bank, Investor, Klövern, Kreditor, Nobia, Sandvik, SkiStar, Volvo, samt ett antal mindre innehav."

Öresund har gått ner 15% idag, så UTAN att ha kollat hur stor andel HQ är där, så verkar det vara en överreaktion. Om jag skulle fundera på att köpa, så skulle jag värdera HQ till 0, och se det som en bonus om det blir något över till HQ-aktieägare, och sedan se vad alla andra innehav är värda ihop. Antagligen mer än nuvarande Öresundskurs.

Jo jag vet ni prata om HQ, Öresund äger ju 25,7% av HQ vilket kommer leda till en rejäl förlust för Öresund vid likvidation.

Sjunker kursen lite till så kan man riska för att hämta igen, Tror det finns stor chans dom blir uppköpta.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jo jag vet ni prata om HQ, Öresund äger ju 25,7% av HQ vilket kommer leda till en rejäl förlust för Öresund vid likvidation.

Sjunker kursen lite till så kan man riska för att hämta igen, Tror det finns stor chans dom blir uppköpta.

Öresunds procentinnehav av HQ ja.

HQ är INTE 25 % av Öresunds totala innehav. Nu tittade jag bara väldigt snabbt på Nordnets företagsinfo och gjorde lite snabberäkning.

4280 - 385 =3895 mill kvar om HQ är värt 0.

385 : 4280 = 9 %. men de har redan gått ner 15 %. 15 - 9 = 6 % överreaktion. Så jag borde kanske sälja av de jag har, och köpa Öresund till överreaktionen är över :)

(((Det gör jag nog inte, för de jag har maxbelånat har gått upp 10 % på 6 dagar om man räknar skillnaden mellan köpkurserna, och 20 % om man räknar slutkurser och värdeökningen (=hävstång, eftersom jag har belånat. Men värt att kolla hur det går imorgon.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öresunds procentinnehav av HQ ja.

HQ är INTE 25 % av Öresunds totala innehav. Nu tittade jag bara väldigt snabbt på Nordnets företagsinfo och gjorde lite snabberäkning.

4280 - 385 =3895 mill kvar om HQ är värt 0.

385 : 4280 = 9 %. men de har redan gått ner 15 %. 15 - 9 = 6 % överreaktion. Så jag borde kanske sälja av de jag har, och köpa Öresund till överreaktionen är över :)

(((Det gör jag nog inte, för de jag har maxbelånat har gått upp 10 % på 6 dagar om man räknar skillnaden mellan köpkurserna, och 20 % om man räknar slutkurser och värdeökningen (=hävstång, eftersom jag har belånat. Men värt att kolla hur det går imorgon.)))

Jag skulle nog inte gå in i Öresund, Däremot riska i HQ med mindre belopp.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Öresunds hemsida är 8kr av Öresunds substansvärde/aktie HQ. I vart fall före idag ;) De har dessutom gett ett förskott på en nyemission på 200mkr till HQ, vilket ev tillkommer till de 8kr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Enligt Öresunds hemsida är 8kr av Öresunds substansvärde/aktie HQ. I vart fall före idag ;) De har dessutom gett ett förskott på en nyemission på 200mkr till HQ, vilket ev tillkommer till de 8kr?

(Som sagt så kollade jag inget noga.)

Öresund har gått ner 18 kr idag, så det räcker både till 8 de 200 (om de inte var inräknade) och blir över, så det verkar fortfarande vara en överreaktion.

>Serath HQ som en lottsedel i sådana fall, men jag tycker den är för dyr nu som bara en lottsedel.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Som sagt så kollade jag inget noga.)

Öresund har gått ner 18 kr idag, så det räcker både till 8 de 200 (om de inte var inräknade) och blir över, så det verkar fortfarande vara en överreaktion.

>Serath HQ som en lottsedel i sådana fall, men jag tycker den är för dyr nu som bara en lottsedel.

Det är nästan alltid en överreaktion när marknaden gör så här .. så snart dags att handla tror jag :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Det är nästan alltid en överreaktion när marknaden gör så här .. så snart dags att handla tror jag :)

Det var därför jag sa det, för flera timmar sedan :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jo och jag skrev det i min blogg för en halv dag sedan!!!

Känns som om du er den sortens person som behöver bekräftelse.

Men jag kan ha fel.

Kanske det. Andra får bedöma hjälpsamhet/bekräftelsebehov.

(((Varför upprepade du det i den här tråden om du inte behöver det själv? :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det. Andra får bedöma hjälpsamhet/bekräftelsebehov.

(((Varför upprepade du det i den här tråden om du inte behöver det själv? :)

Jag har aldrig behövt bekräftelse utan har haft turen att jag föddes med ett vackert yttre och ett vackert inre + att jag var sångare i det lokala superkända superbandet... Så tvärtom så har jag hellre sökt mig åt sådant som givit mig lugn och ro där jag sluppit en massa "ja...sägare" och hellre valt saker som får mig att må bra och vara glad :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag har aldrig behövt bekräftelse utan har haft turen att jag föddes med ett vackert yttre och ett vackert inre + att jag var sångare i det lokala superkända superbandet... Så tvärtom så har jag hellre sökt mig åt sådant som givit mig lugn och ro där jag sluppit en massa "ja...sägare" och hellre valt saker som får mig att må bra och vara glad :)

Och varför tror du jag bor i skogen, utan några andra nära grannar än vilda djur, och vill bo liknande i Thailand? :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Usch...jag är för lat för att hålla på med dessa aktier och annat...

Jag sitter och lugnt och ser bankräntan ticka in, dag för dag.vecka för vecka, månbad för månad, år för år.om än den är liten.

Jag har tillräckligt med mitt arbete i resebyrån...där känner jag att jag GÖR någonting, jag producerar någonting för människor..jag gör männsikor glada och det är den verkliga belöningen...

Om man bara sitter och spekulerar, då gör man ju ingenting för någon..mer än för sig själva.och vem vill bli en gammal bitter Joakim Von Anka...som sitter på sin hög av pengar.och som vrider sig i kval när han förlorar...

Jag har min ekonomi på det torra och jag behöver varken mer eller mindre...Det som nu ger mig min glädje är mina nöjda kunder och alla trevliga samtal med dem.. Att känna att man gör någonting som gör någon annan glad...det är en stor lycka!!!

MVH Nonki

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Usch...jag är för lat för att hålla på med dessa aktier och annat...

Jag sitter och lugnt och ser bankräntan ticka in, dag för dag.vecka för vecka, månbad för månad, år för år.om än den är liten.

Jag har tillräckligt med mitt arbete i resebyrån...där känner jag att jag GÖR någonting, jag producerar någonting för människor..jag gör männsikor glada och det är den verkliga belöningen...

Om man bara sitter och spekulerar, då gör man ju ingenting för någon..mer än för sig själva.och vem vill bli en gammal bitter Joakim Von Anka...som sitter på sin hög av pengar.och som vrider sig i kval när han förlorar...

Jag har min ekonomi på det torra och jag behöver varken mer eller mindre...Det som nu ger mig min glädje är mina nöjda kunder och alla trevliga samtal med dem.. Att känna att man gör någonting som gör någon annan glad...det är en stor lycka!!!

MVH Nonki

MVH Nonki

Ja fy tusan, vem vill ha pengar!

Men å andra sidan så kan man ju OM man har pengar över exempelvis hjälpa någon att gå i skola som

inte har haft lyckan att födas till rätt familj eller världsdel. Jag gör det själv och kanske

DU tänker likadant för jag antar att din resebyrå/taxiservice, eller vad det nu är, inte enbart är

ideellt skött?

Mercy Centre in Bangkok

/Fondsparande SatanG som hoppas slippa bli gammal och bitter

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...