Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

8 timmar sedan, skrev rolba:

Loggar du in via appen eller vanliga hemsidan. Jag använder hemsidan och får en annan bild än din.

Jag loggar in på vanliga hemsidan i Safari på Macbook Air. Allt fungerar fint i Sverige, och jag slår vad om att det fungerar så fort jag anlänt Arlanda på torsdag.

8 timmar sedan, skrev Esspe:

Jag har köpt/sålt både från Thailand och Laos. Din teori låter ju vettig men skulle kanske även kunna bero på att det är US aktier? Har du provat att handla svenska?

Det är ju en möjlig förklaring... ska försöka testa med lämplig aktie, Fingerprint kanske :) 

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ser man på, det gick att lägga in köporder på Fingerprint. @Esspe hade rätt, och jag ska ringa och gnälla på Avanza så fort jag kommer hem.

 

5a79e7cf9354c_ScreenShot2018-02-07at06_33_14.png.87b4f572758c30a70da23cc434a6afc6.png

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min solklart sämsta affär är när jag köpte Switchcore om ni kommer dom,köpte lite extra på nergången då det verkade billigt men det fortsatte hela vägen ner till typ noll.
Fast jävligt kul men nån liten förhoppningsraket då och då i portföljen även om dom störtar ibland...ska kittla lite ochså :-)
Värmer att man vart inblandad i båda bolagen.

Neti, switchcore.

Lämnat den världen och det är väl därför det går så dåligt.
Ja switchcore konkade ju för många år sedan.

:-)
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Och ser man på, det gick att lägga in köporder på Fingerprint. @Esspe hade rätt, och jag ska ringa och gnälla på Avanza så fort jag kommer hem.

 

5a79e7cf9354c_ScreenShot2018-02-07at06_33_14.png.87b4f572758c30a70da23cc434a6afc6.png

 

Herr Chang har talat.

Du får gnälla och skälla. Missade ju uppgången igår. :31:

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Och ser man på, det gick att lägga in köporder på Fingerprint. @Esspe hade rätt, och jag ska ringa och gnälla på Avanza så fort jag kommer hem.

 

5a79e7cf9354c_ScreenShot2018-02-07at06_33_14.png.87b4f572758c30a70da23cc434a6afc6.png

 

Herr Chang har talat.

Vann jag nåt?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-02-06 at 03:37, skrev Herr Chang:

Jag kan ju notera ett litet ras i USA under måndagen, Sverige intresserar mig inte. Till skillnad från domedagsprofeterna ser jag denna utveckling som ett utmärkt tillfälle att köpa bra utdelningsaktier billigt. Enda smolken i glädjebägaren är att även om jag kan logga in på Avanza så kan jag inte utföra några sälj eller köp här i Nya Zeeland. Det var samma i Tokyo, men Avanza förnekar givetvis att det skulle finnas några spärrar om man befinner sig utanför Sverige. Dom ljuger uppenbarligen.

 

Håhåjaja, men det är kanske ännu bättre köplägen på torsdag när jag är tillbaka i Göteborg :) 

 

Vad gäller din fråga så tror jag 2018 kommer att bli ett fantastiskt år, inte minst för Apple.

 

Herr Chang har talat.

 

Jag har då inga problem med Avanza i Thailand när jag är där.

 

Handlar både aktier warrenter no pobbem.

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Esspe:

Vann jag nåt?

Du kan få en Fingerprint aktie om nu min order exekverades :) 

5 timmar sedan, skrev Wanchai:

Kan det vara Apple-datorn som är problemet?  :crazy:

Inget är omöjligt, men om samma dator med exakt samma programvara fungerar som det ska i Göteborg så har jag svårt att tro det. Jag är mer benägen att tro att det är direktiv från amerikanska myndigheter vad gäller handel med amerikanska aktier. Vi får väl se om Avanza kan medge det, eller om man bara hävdar att det borde fungera.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Du kan få en Fingerprint aktie om nu min order exekverades :) 

Inget är omöjligt, men om samma dator med exakt samma programvara fungerar som det ska i Göteborg så har jag svårt att tro det. Jag är mer benägen att tro att det är direktiv från amerikanska myndigheter vad gäller handel med amerikanska aktier. Vi får väl se om Avanza kan medge det, eller om man bara hävdar att det borde fungera.

 

Herr Chang har talat.

Ja tack den kanske kan göra avtryck.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Du kan få en Fingerprint aktie om nu min order exekverades :) 

Inget är omöjligt, men om samma dator med exakt samma programvara fungerar som det ska i Göteborg så har jag svårt att tro det. Jag är mer benägen att tro att det är direktiv från amerikanska myndigheter vad gäller handel med amerikanska aktier. Vi får väl se om Avanza kan medge det, eller om man bara hävdar att det borde fungera.

 

Herr Chang har talat.

Annars kan du byta till Nordnet, de har större utbud än Avanza och kanske bättre service.

Ändrades av Wanchai
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wanchai:

Annars kan du byta till Nordnet, de har större utbud än Avanza och kanske bättre service.

Jag har övervägt det, men avstod tills vidare då proceduren för registrering som företagskund tedde sig lite väl besvärlig. Kan bli aktuellt framöver, men då blir det inget byte, det blir också, inte istället.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Jag har övervägt det, men avstod tills vidare då proceduren för registrering som företagskund tedde sig lite väl besvärlig. Kan bli aktuellt framöver, men då blir det inget byte, det blir också, inte istället.

 

Herr Chang har talat.

Vad har du för fördelar/nackdelar med att ha portföljen i ett AB?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Vad har du för fördelar/nackdelar med att ha portföljen i ett AB?

Inte mycket numera, men tidigare kunde man undvika förmögenhetsskatt på aktierna, även om sossarna försökte med Lex Uggla. Jag lyckades dock slinka undan, och nu är det preskriberat :) 

 

Det är ju också så att alla avgifter blir avdragsgilla för företaget, men avgifterna är ju inte så höga nuförtiden.

 

Största anledningen till att jag köpte aktier i företaget var nog att jag hade stora intäkter till företaget och ville inte ta ut allt i lön. Ett AB kan placera överskott i aktier, det kan inte en enskild firma. Vilket var anledningen till att jag bildade om från enskild firma till AB. Jag ville helt enkelt ha stora tillgångar i mitt AB så att jag kunde ta ut samma lön oavsett om jag hade några konsultuppdrag eller inte.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Herr Chang:

Inte mycket numera, men tidigare kunde man undvika förmögenhetsskatt på aktierna, även om sossarna försökte med Lex Uggla. Jag lyckades dock slinka undan, och nu är det preskriberat :) 

 

Det är ju också så att alla avgifter blir avdragsgilla för företaget, men avgifterna är ju inte så höga nuförtiden.

 

Största anledningen till att jag köpte aktier i företaget var nog att jag hade stora intäkter till företaget och ville inte ta ut allt i lön. Ett AB kan placera överskott i aktier, det kan inte en enskild firma. Vilket var anledningen till att jag bildade om från enskild firma till AB. Jag ville helt enkelt ha stora tillgångar i mitt AB så att jag kunde ta ut samma lön oavsett om jag hade några konsultuppdrag eller inte.

 

Herr Chang har talat.

 

Ah, skatteplanering!!!!!

 

Utdelning ger ju dessutom lägre skatt än inkomstskatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Inte mycket numera, men tidigare kunde man undvika förmögenhetsskatt på aktierna, även om sossarna försökte med Lex Uggla. Jag lyckades dock slinka undan, och nu är det preskriberat :) 

 

Det är ju också så att alla avgifter blir avdragsgilla för företaget, men avgifterna är ju inte så höga nuförtiden.

 

Största anledningen till att jag köpte aktier i företaget var nog att jag hade stora intäkter till företaget och ville inte ta ut allt i lön. Ett AB kan placera överskott i aktier, det kan inte en enskild firma. Vilket var anledningen till att jag bildade om från enskild firma till AB. Jag ville helt enkelt ha stora tillgångar i mitt AB så att jag kunde ta ut samma lön oavsett om jag hade några konsultuppdrag eller inte.

 

Herr Chang har talat.

 

Blir det inte en högre beskattning i ett AB av såväl reavinster som aktieutdelningar jämfört med att äga aktierna privat?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Ah, skatteplanering!!!!!

 

Utdelning ger ju dessutom lägre skatt än inkomstskatten.

Ja, för all del lite skatteplanering :) Jag köpte en viss mängd Appleaktier i mitt AB 1997, och jag kunde ju för all del tagit ut de pengarna som lön istället och köpt aktierna privat, men med den tidens skatter hade det blivit betydligt färre aktier och som sagt stor risk för privat förmögenhetsskatt... Dessutom räknade jag kallt med att skatten på lön skulle sjunka så småningom, vilken den också gjorde med jobbskatteavdrag osv. Så då kunde jag sälja aktier och ta ut det som lön med bättre netto.

1 timme sedan, skrev Krille:

 

Blir det inte en högre beskattning i ett AB av såväl reavinster som aktieutdelningar jämfört med att äga aktierna privat?

 

/Krille

Jag betalar bolagsskatt 22% på vinsten i mitt AB, oavsett vad vinsten består av, inkomster från konsultuppdrag eller utdelning och reavinst på aktier är irrelevant. Om mitt AB inte går med vinst blir det ingen skatt på utdelning och reavinster. Om mitt AB går med förlust kan jag kvitta förlusten mot vinst kommande år.

 

För övrigt är det lite intressant med utdelning på amerikanska aktier. Det är nämligen så att IRS (amerikanska skatteverket) drar 15% i skatt på utdelning jag får från amerikanska aktier. Man drar dock ingen skatt på eventuella reavinster vid försäljning av aktier. Nu var det så att jag 2016 betalat in F-skatt varje månad, och det visade sig vara ett ganska lagom belopp Skatteverket hade bestämt för Herr Chang AB. Det fattades bara 6000 kronor som jag skulle behöva betala in ytterligare. Men! Nu är det så att Sverige och USA har ett dubbelbeskattningsavtal, och IRS hade dragit totalt 95000 kronor i skatt på mina utdelningar på amerikanska aktier. Så jag yrkade ju avdrag på 95000 kronor i min svenska företagsdeklaration för skatt betald i utlandet. Detta gillar inte Skatteverket... det ifrågasätts skriftligen även fast jag varit noga med att bifoga intyg på att dessa 95000 dragits av IRS. Man låtsas inte kunna läsa mina bilagor...  hoppas väl att jag inte ska svara så man neka min yrkan på avdrag med anledning av uteblivet svar. Jaha, bara att skicka in dessa papper en gång till då. Och så kommer det då ett beslut från Skatteverket att avdrag beviljas och jag kommer att få tillbaka 89000 kronor! Pengar som gått rakt ner i Trumps ficka ska nu vår kära Magdalena betala tillbaka med svenska skattemedel :) Så det kan bli...

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Herr Chang:

Ja, för all del lite skatteplanering :) Jag köpte en viss mängd Appleaktier i mitt AB 1997, och jag kunde ju för all del tagit ut de pengarna som lön istället och köpt aktierna privat, men med den tidens skatter hade det blivit betydligt färre aktier och som sagt stor risk för privat förmögenhetsskatt... Dessutom räknade jag kallt med att skatten på lön skulle sjunka så småningom, vilken den också gjorde med jobbskatteavdrag osv. Så då kunde jag sälja aktier och ta ut det som lön med bättre netto.

Jag betalar bolagsskatt 22% på vinsten i mitt AB, oavsett vad vinsten består av, inkomster från konsultuppdrag eller utdelning och reavinst på aktier är irrelevant. Om mitt AB inte går med vinst blir det ingen skatt på utdelning och reavinster. Om mitt AB går med förlust kan jag kvitta förlusten mot vinst kommande år.

 

För övrigt är det lite intressant med utdelning på amerikanska aktier. Det är nämligen så att IRS (amerikanska skatteverket) drar 15% i skatt på utdelning jag får från amerikanska aktier. Man drar dock ingen skatt på eventuella reavinster vid försäljning av aktier. Nu var det så att jag 2016 betalat in F-skatt varje månad, och det visade sig vara ett ganska lagom belopp Skatteverket hade bestämt för Herr Chang AB. Det fattades bara 6000 kronor som jag skulle behöva betala in ytterligare. Men! Nu är det så att Sverige och USA har ett dubbelbeskattningsavtal, och IRS hade dragit totalt 95000 kronor i skatt på mina utdelningar på amerikanska aktier. Så jag yrkade ju avdrag på 95000 kronor i min svenska företagsdeklaration för skatt betald i utlandet. Detta gillar inte Skatteverket... det ifrågasätts skriftligen även fast jag varit noga med att bifoga intyg på att dessa 95000 dragits av IRS. Man låtsas inte kunna läsa mina bilagor...  hoppas väl att jag inte ska svara så man neka min yrkan på avdrag med anledning av uteblivet svar. Jaha, bara att skicka in dessa papper en gång till då. Och så kommer det då ett beslut från Skatteverket att avdrag beviljas och jag kommer att få tillbaka 89000 kronor! Pengar som gått rakt ner i Trumps ficka ska nu vår kära Magdalena betala tillbaka med svenska skattemedel :) Så det kan bli...

 

Herr Chang har talat.

Har Magdalena ringt och påpekat att det är ytterst olämpligt och icke moraliskt försvarbart?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Esspe:

Har Magdalena ringt och påpekat att det är ytterst olämpligt och icke moraliskt försvarbart?

Ja, Magdalena ringde och tyckte jag är en hemsk person som snor åt mig svenska skattemedel som hon hade tänkt använda till något helt annat mycket bättre, och speciellt då det var pengar som Trump fått :) 

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Herr Chang:

Ja, för all del lite skatteplanering :) Jag köpte en viss mängd Appleaktier i mitt AB 1997, och jag kunde ju för all del tagit ut de pengarna som lön istället och köpt aktierna privat, men med den tidens skatter hade det blivit betydligt färre aktier och som sagt stor risk för privat förmögenhetsskatt... Dessutom räknade jag kallt med att skatten på lön skulle sjunka så småningom, vilken den också gjorde med jobbskatteavdrag osv. Så då kunde jag sälja aktier och ta ut det som lön med bättre netto.

Jag betalar bolagsskatt 22% på vinsten i mitt AB, oavsett vad vinsten består av, inkomster från konsultuppdrag eller utdelning och reavinst på aktier är irrelevant. Om mitt AB inte går med vinst blir det ingen skatt på utdelning och reavinster. Om mitt AB går med förlust kan jag kvitta förlusten mot vinst kommande år.

 

För övrigt är det lite intressant med utdelning på amerikanska aktier. Det är nämligen så att IRS (amerikanska skatteverket) drar 15% i skatt på utdelning jag får från amerikanska aktier. Man drar dock ingen skatt på eventuella reavinster vid försäljning av aktier. Nu var det så att jag 2016 betalat in F-skatt varje månad, och det visade sig vara ett ganska lagom belopp Skatteverket hade bestämt för Herr Chang AB. Det fattades bara 6000 kronor som jag skulle behöva betala in ytterligare. Men! Nu är det så att Sverige och USA har ett dubbelbeskattningsavtal, och IRS hade dragit totalt 95000 kronor i skatt på mina utdelningar på amerikanska aktier. Så jag yrkade ju avdrag på 95000 kronor i min svenska företagsdeklaration för skatt betald i utlandet. Detta gillar inte Skatteverket... det ifrågasätts skriftligen även fast jag varit noga med att bifoga intyg på att dessa 95000 dragits av IRS. Man låtsas inte kunna läsa mina bilagor...  hoppas väl att jag inte ska svara så man neka min yrkan på avdrag med anledning av uteblivet svar. Jaha, bara att skicka in dessa papper en gång till då. Och så kommer det då ett beslut från Skatteverket att avdrag beviljas och jag kommer att få tillbaka 89000 kronor! Pengar som gått rakt ner i Trumps ficka ska nu vår kära Magdalena betala tillbaka med svenska skattemedel :) Så det kan bli...

 

Herr Chang har talat.

Fast förutom bolagsskatten måste du väl också betala minst 20% skatt på utdelningelningen enligt 3:12 reglerna d v s den totala skatten blir minst 37,6%? Jämför man med ISK blir det väl en ganska hög beskattning att ha aktierna i ett AB?

 

Fast allt beror naturligtvis på vilka andra kostnader du kan ta på bolaget i övrigt :)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Krille:

Fast förutom bolagsskatten måste du väl också betala minst 20% skatt på utdelningelningen enligt 3:12 reglerna d v s den totala skatten blir minst 37,6%? Jämför man med ISK blir det väl en ganska hög beskattning att ha aktierna i ett AB?

 

Fast allt beror naturligtvis på vilka andra kostnader du kan ta på bolaget i övrigt :)

 

/Krille

Ja, men om jag köpt privat med extra lön från mitt AB 1997 hade jag bara kunde köpa kanske en fjärdedel så många Appleaktier. Nu får jag fyra gånger mer värdeökning på aktierna plus fyra gånger så mycket utdelning till mitt bolag. För övrigt fanns inte ISK 1997.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Fast förutom bolagsskatten måste du väl också betala minst 20% skatt på utdelningelningen enligt 3:12 reglerna d v s den totala skatten blir minst 37,6%? Jämför man med ISK blir det väl en ganska hög beskattning att ha aktierna i ett AB?
 
Fast allt beror naturligtvis på vilka andra kostnader du kan ta på bolaget i övrigt [emoji4]
 
/Krille


Men det blir väl ingen bolagsskatt om det betalas utdelning?
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Men det blir väl ingen bolagsskatt om det betalas utdelning?

 

I Sverige för man betala skatt på allt minst en hanfull gånger ;) Det jag menar är att han först får betala bolagsskatt på vinsten och sedan får han betala skatt igen på den utdelning av vinsten han gör. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
I Sverige för man betala skatt på allt minst en hanfull gånger [emoji6] Det jag menar är att han först får betala bolagsskatt på vinsten och sedan får han betala skatt igen på den utdelning av vinsten han gör. 
 
/Krille


Fast om inte pengarna stannade i bolaget så blev det aldrig en vinst. Fast det beror väl på när man tar ut vinsten, för då blir det en förlust.
Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Fast om inte pengarna stannade i bolaget så blev det aldrig en vinst. Fast det beror väl på när man tar ut vinsten, för då blir det en förlust.

 

 

Fast det är väl rätt sällan en vinst blir en förlust när man tar ut den från bolaget ;) Det blir ju också svårt att få någon egentlig "glädje" av pengarna om man aldrig tar ut vinsten ur bolaget.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 
Fast det är väl rätt sällan en vinst blir en förlust när man tar ut den från bolaget [emoji6] Det blir ju också svårt att få någon egentlig "glädje" av pengarna om man aldrig tar ut vinsten ur bolaget.
 
/Krille


Ja, men räknas det som bolagsvinst när den delas ut?
Om mitt bolag får in 100kr och jag delar ut 100kr så har det väl inte blivit någon vinst.
Då återstår väl bara att beskatta för utdelningen?
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...