Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Khonis du verkar älska mig. Såklart ska jag svara. Skilj på två saker. Världsekonomin och börsen. Det borde du veta. Världsekonomin är inte bra. Börsen hålls upp med gratis pengar . Som banker och dyl får låna I princip gratis. Hur länge börsen stiger är det ingen som vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Khonis du verkar älska mig. Såklart ska jag svara. Skilj på två saker. Världsekonomin och börsen. Det borde du veta. Världsekonomin är inte bra. Börsen hålls upp med gratis pengar . Som banker och dyl får låna I princip gratis. Hur länge börsen stiger är det ingen som vet.


När börjar bankkrisen 2017?
Jag måste lägga upp den i kalendern
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


När börjar bankkrisen 2017?
Jag måste lägga upp den i kalendern

 

Den har du ju redan genomlidit varför upprepa ?

Tag hellre Tagel skjortan på.

Med vänlig hälsning Leadbelly 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Den har du ju redan genomlidit varför upprepa ?
Tag hellre Tagel skjortan på.
Med vänlig hälsning Leadbelly 


Det var ju min personliga bankkris.
Nu vill jag bara skåda den riktiga bankkrisen som äger rum 2017
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Det var ju min personliga bankkris.
Nu vill jag bara skåda den riktiga bankkrisen som äger rum 2017

 

Tja du är ju en man med fantasi så vad sägs om.Tillbaka till framtiden

Mvh Leadbelly.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-19 at 17:00, skrev hamnoi:

Fortfarande samma känsla?  

Själv hade jag varit lös i magen 24/7 med fingret i portföljen, täcker inte blankarna sina positioner nu så kan man ju räkna med ytterligare överraskningar framöver.

Gissar att det snart kommer ett förlustkvatal med den här takten.

 

Lycka till

Japp, hälsningar Saida från Göteborg.

 

https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/01/25/fingerprint-cards-vinstvarnar-bedomer-forlust-4-kv-ny.html

 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta skriver bara om vilka bra affärer de gjort, men de flesta går ju på en mina då och då.

Vad är erat sämsta köp? Tog ni förlusten eller sitter ni kvar med Svarte-Petter?

 

Själv sitter jag med någon dryg hundring back i Net Insight & Imint, ingen förhoppning om att ta mig ur utan förlust den närmaste tiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev M33:

De flesta skriver bara om vilka bra affärer de gjort, men de flesta går ju på en mina då och då.

Vad är erat sämsta köp? Tog ni förlusten eller sitter ni kvar med Svarte-Petter?

 

Själv sitter jag med någon dryg hundring back i Net Insight & Imint, ingen förhoppning om att ta mig ur utan förlust den närmaste tiden...

I slutet av 80-talet startade jag och några (4) kompisar en aktiesparklubb, vår första investering var i Fermenta! :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det klart att man gått på  minor genom åren .Senaste som jag gjorde mig av med var H&M,orkade bara inte se tusenlapparna flyga iväg.

Sensos gatso sitter jag kvar med för dom har börjat röra på sig lite ,ligger en Thairesa i business minst back på dom .

På något vis har jag lyckats ligga back på en del andra bolag som det nog bara är jag som gör:sweat:,köp vid fel tidpunkt ...... så jag har börjat gå över till fonder mer och mer.

Men andra aktier har gjort sitt, som dom ska göra.

 

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

PCQT, senare Aqueri Holding var ingen lysande investering...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev M33:

men de flesta går ju på en mina då och då.

 

Inte på MPR    :)

 

34 minuter sedan, skrev M33:

Vad är erat sämsta köp? Tog ni förlusten eller sitter ni kvar med Svarte-Petter?

 

Nog blev det en Svarte-Petter till slut.

Black Pearl.

Sämsta vet jag inte, hämtade hem en del vid ett bilköp....men det som blev kvar har ju inte vart någon gräddtårta..

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina första placeringar kostade 150'. Kommer säkert ihåg vad aktien hette. Men inte just nu. Det var under IT hysterien 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev M33:

De flesta skriver bara om vilka bra affärer de gjort, men de flesta går ju på en mina då och då.

Vad är erat sämsta köp? Tog ni förlusten eller sitter ni kvar med Svarte-Petter?

 

Själv sitter jag med någon dryg hundring back i Net Insight & Imint, ingen förhoppning om att ta mig ur utan förlust den närmaste tiden...

Absolut, det är omöjligt att inte göra missar. Har förlorat 100.000 på Paradox Entertainment (inte förväxla med Paradox Interactive som jag har tjänat pengar på) drogs med i Conan lanseringen av filmen och mobilspelet, båda blev en flopp. Sedan är jag väldigt svag för allt som har med skog och jordbruk att göra. Investerade i Black Earth Farming och till slut blev det en en förlust på 200.000, fast att jag tog igen 100.000 på sluthandel förra året i aktien. Annars så får man aktier som man väljer med hjärtat och det gör ont när det inte blir lyckat. Sålde Clas Ohlson till slut och hamnade i stort plus minus noll. Lyckades till slut att få en liten vinst i Kappahl, fast att det tog flera år. Jag brukar att ta förlusterna, men det beror också på att de är ganska få och i det stora en mindre bit mot vinsterna. Så man kan kvitta mot dessa. Jag tror att det beror på att jag är så koncentrerad på stora bolag och utdelningar, som jag gör få förluster. Men man lär av dessa och inser att man bara är människa och dras med ibland och tappar omdömet.

 

Men sedan har man missat eller hoppat av för tidigt i många aktier. Köpte ett gäng aktier i Kopparberg bryggerier och sålde när jag låg 127.000 kr plus, hade jag behållit dem ett år framåt så hade jag gjort en vinst 1,4 miljoner. Samma med Bilia var jag inne i när de var på botten och sålde när jag låg 70.000 kr plus, hade jag haft ett år längre så hade vinsten vart 650.000 kr. Balder är också en miss som skulle ha varit en super investering om jag hade behållit den positionen som jag hade.  Jag har väldigt svårt att ha is i magen.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev AnTove:

Absolut, det är omöjligt att inte göra missar. Har förlorat 100.000 på Paradox Entertainment (inte förväxla med Paradox Interactive som jag har tjänat pengar på) drogs med i Conan lanseringen av filmen och mobilspelet, båda blev en flopp. Sedan är jag väldigt svag för allt som har med skog och jordbruk att göra. Investerade i Black Earth Farming och till slut blev det en en förlust på 200.000, fast att jag tog igen 100.000 på sluthandel förra året i aktien. Annars så får man aktier som man väljer med hjärtat och det gör ont när det inte blir lyckat. Sålde Clas Ohlson till slut och hamnade i stort plus minus noll. Lyckades till slut att få en liten vinst i Kappahl, fast att det tog flera år. Jag brukar att ta förlusterna, men det beror också på att de är ganska få och i det stora en mindre bit mot vinsterna. Så man kan kvitta mot dessa. Jag tror att det beror på att jag är så koncentrerad på stora bolag och utdelningar, som jag gör få förluster. Men man lär av dessa och inser att man bara är människa och dras med ibland och tappar omdömet.

 

Men sedan har man missat eller hoppat av för tidigt i många aktier. Köpte ett gäng aktier i Kopparberg bryggerier och sålde när jag låg 127.000 kr plus, hade jag behållit dem ett år framåt så hade jag gjort en vinst 1,4 miljoner. Samma med Bilia var jag inne i när de var på botten och sålde när jag låg 70.000 kr plus, hade jag haft ett år längre så hade vinsten vart 650.000 kr. Balder är också en miss som skulle ha varit en super investering om jag hade behållit den positionen som jag hade.  Jag har väldigt svårt att ha is i magen.

Ibland svider missad vinst mer än vad förluster gör. Får uppfattningen om att du har grymt bra koll på vad du gör så jag tror inte det går någon nöd på dig även om du missat ett par miljoner.

När du kör utdelningsaktier, gör du detta i vanlig depå eller i ISK (eftersom du skriver att du kvittar tolkar jag det som du inte har ISk)? Själv har jag bara högrisk utan utdelning nu så det är 100% ISK.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev M33:

Ibland svider missad vinst mer än vad förluster gör. Får uppfattningen om att du har grymt bra koll på vad du gör så jag tror inte det går någon nöd på dig även om du missat ett par miljoner.

När du kör utdelningsaktier, gör du detta i vanlig depå eller i ISK (eftersom du skriver att du kvittar tolkar jag det som du inte har ISk)? Själv har jag bara högrisk utan utdelning nu så det är 100% ISK.

Så kan är det nog. Man grämer sig över missade möjligheter. Jag har nästa hela min aktieportfölj liggande i ett aktiebolag. Det är för att jag håller bygga upp en verksamhet som också snart kommer att innehålla fastighetsförvaltning och så har jag sagt upp mig för att jobba som konsult. Så jag håller på bygga upp tre ben som jag ska leva, kapitalförvaltning, fastighetsförvaltning och konsultverksamhet. Kommer att ge mig själv lön och aktieutdelning om det behövs framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nästa hela min aktieportfölj liggande i ett aktiebolag

 

 

Åfan???😉

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte säga att jag gjort en förlust än eftersom jag har kvar merparten av innehavet i Nexam men ligger back runt 200.000 och det kan bli min sämsta affär någonsin. Hoppet är dock inte ute. Var inne i olja och spekulerade för ett par år sen och det gick inte heller så bra, lyckades bättre med kakaon. Såna dumheter har jag dock slutat med nu och håller på att dra ner risken i portföljen genom att bara köpa större företag och styra över en del till fonder. Har lyckats väldigt bra med dom stora jag köpt, SSAB, Holmen och IJ. Får se om det går lika bra med Skanska som är senaste tillskottet. Var dock inne och vände i HM men där klev jag ur fortare än kvickt igen så det blev ingen stor förlust.

 

Tur man inte satsat på Fingerprint iaf. Man kan ju verkligen undra hur det kan gå till på det viset. Tycker det verkar oseriöst under hela uppgången och nu har verkligheten hunnit ifatt. Märkligt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gått på några kostsamma minor i småbolag. Numera håller jag mig till Large Cap och då går det bättre. Men å andra sidan finns ju ingen chans till 'raketer'...

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Så kan är det nog. Man grämer sig över missade möjligheter. Jag har nästa hela min aktieportfölj liggande i ett aktiebolag. Det är för att jag håller bygga upp en verksamhet som också snart kommer att innehålla fastighetsförvaltning och så har jag sagt upp mig för att jobba som konsult. Så jag håller på bygga upp tre ben som jag ska leva, kapitalförvaltning, fastighetsförvaltning och konsultverksamhet. Kommer att ge mig själv lön och aktieutdelning om det behövs framöver.


Ah, ska du syssla med KKK?
Låter trevligt [emoji41]
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en av idi*terna som gick på det där med folkaktien Telia som staten sålde ut. Rent lurendrejeri, den ägdes ju redan av folket.

Klev av rätt snabbt och förlorade dock inte så många procent.

Sen gjorde jag en dålig affär vid någon uppdelning där jag behöll EnQuest PLC. Var dock bara en liten post men kostade mig säkert en biljett till Thailand. (Med Norwegian) :sure:

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Ah, ska du syssla med KKK?
Låter trevligt emoji41.png

 

Inte helt omöjligt att det bara blir KK: Konken 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev M33:

De flesta skriver bara om vilka bra affärer de gjort, men de flesta går ju på en mina då och då.

Vad är erat sämsta köp? Tog ni förlusten eller sitter ni kvar med Svarte-Petter?

 

Själv sitter jag med någon dryg hundring back i Net Insight & Imint, ingen förhoppning om att ta mig ur utan förlust den närmaste tiden...

 

Sämsta ja flera. Försökte fånga den fallande kniven i Ericsson baxk in the days. Mai dee. 

 

Köpte Frontline back in the days. Mai dee. 

 

Boliden exakt innan allt rasade back in the days. Mai dee. 

 

Sugit i det glada äpplet och tagit nya tag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev rolba:

Jag är en av idi*terna som gick på det där med folkaktien Telia som staten sålde ut. Rent lurendrejeri, den ägdes ju redan av folket.

Klev av rätt snabbt och förlorade dock inte så många procent.

Sen gjorde jag en dålig affär vid någon uppdelning där jag behöll EnQuest PLC. Var dock bara en liten post men kostade mig säkert en biljett till Thailand. (Med Norwegian) :sure:

Grejen med Telia var att innan hade alla statliga utförsäljningar gått riktigt bra. Kag hade inga medlel just då. Glad är jag i efterhand. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Khonis:

 

Sämsta ja flera. Försökte fånga den fallande kniven i Ericsson baxk in the days. Mai dee. 

 

Köpte Frontline back in the days. Mai dee. 

 

Boliden exakt innan allt rasade back in the days. Mai dee. 

 

Sugit i det glada äpplet och tagit nya tag. 

Frontline hade jag förträngt, gjorde också förlust på den aktien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...