Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

On 2017-09-02 at 16:31, skrev Wwax:

Haha då leder du -662K här. :D

Är faktiskt inte ett dugg orolig.

Fortfarande samma känsla?  

Själv hade jag varit lös i magen 24/7 med fingret i portföljen, täcker inte blankarna sina positioner nu så kan man ju räkna med ytterligare överraskningar framöver.

Gissar att det snart kommer ett förlustkvatal med den här takten.

 

Lycka till

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev hamnoi:

Fortfarande samma känsla?  

Själv hade jag varit lös i magen 24/7 med fingret i portföljen, täcker inte blankarna sina positioner nu så kan man ju räkna med ytterligare överraskningar framöver.

Gissar att det snart kommer ett förlustkvatal med den här takten.

 

Lycka till

Två sista dagarna har varit brutala, tre vinstvarningar på ett år måste vara rekord.. Tur att man inte behöver degen just nu, då hade jag gråtit blod.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Wwax:

Två sista dagarna har varit brutala, tre vinstvarningar på ett år måste vara rekord.. Tur att man inte behöver degen just nu, då hade jag gråtit blod.

Förstår det, lider med er.  

 

Kliar lite i köpfingret;) får jag erkänna ,men inte ens på den här nivån vågar jag..

 

Känns som det finns för mycket skit i o runt bolaget, otroligt intressant att följa från sidan ivf.

 

Får hoppas det ordnar till sig framöver!

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ingen återhämtning i FPC än tidigast 2019 om ens då. Mkt hård marknad där nu. 

Anoto tuffar på dock utan nyheter än sålänge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger också kvar med en hel del Anoto, och köpte Camanio i går, så här långt

har den gått bra.

Missade Senzagen i går, men köpte direkt i morse, den kommer att stiga ytterligare.

Tror jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev möljis:

Ligger också kvar med en hel del Anoto, och köpte Camanio i går, så här långt

har den gått bra.

Missade Senzagen i går, men köpte direkt i morse, den kommer att stiga ytterligare.

Tror jag!

Mja GW-effekten verkar vara över i Senza..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte förolämpa någon men....att gå in riktigt tungt,  utan insider info, i ett relativt litet start-up känns lite Bingolotto. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju alltid en rekyl på såna aktier som senza, men den kommer tillbaka igen.

Hoppas jag!

Och var har jag skrivit att jag gått in riktigt tungt, om det var mig, du menade, Atom?

Sålde av Camanio i går morse då den började sjunka, köper tillbaka på måndag.

Det är inget roligt att hålla på med Swedbank och såna aktier,  riskaktier är

intressantare.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minutes ago, möljis said:

Det blir ju alltid en rekyl på såna aktier som senza, men den kommer tillbaka igen.

Hoppas jag!

Och var har jag skrivit att jag gått in riktigt tungt, om det var mig, du menade, Atom?

Sålde av Camanio i går morse då den började sjunka, köper tillbaka på måndag.

Det är inget roligt att hålla på med Swedbank och såna aktier,  riskaktier är

intressantare.

Nej, jag menade inte dig. Läser man i denna tråden, i tidningar och pratar med kompisar hemma i Sverige så är det dock väldigt många som satsar en ganska stor del av sitt kapital i nya företag de knappt kan uttala namnet på och än mindre har någon större aning om än vad de läst in på en kafferast. Det står givetvis alla fritt att investera hur de vill men för mig känns det mer som ett spel, kanske inte Bingolotto men i alla fall V75, än en sund investering. Lägger man verkligen ned tid och kunskap kan det givetvis vara sunt men utan insider information så blir det nog oerhört mycket tid och då krävs det en ordentlig investering om det ska vara mödan värd. Jag kan dock hålla med om att det är roligare att köpa riskaktier än tråkaktier; mer tveksamt om det i längden lönar sig.

 

Själv är jag en ganska tråkig investerare, ja rätt tråkig överlag kanske. Jag är nöjd med att min portfölj snittar på runt 10% om året, särskilt nu när inflationen är närmast 0. Då jag och frugan inte får någon pension är det ju de 10% vi ska leva på en dag så gäller bara att se till att portföljen är stor nog, då kan 10% ge ett ganska behagligt liv, särskilt när det här borta inte är skatt på aktieförsäljningar eller utdelningar. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Atom:

Nej, jag menade inte dig. Läser man i denna tråden, i tidningar och pratar med kompisar hemma i Sverige så är det dock väldigt många som satsar en ganska stor del av sitt kapital i nya företag de knappt kan uttala namnet på och än mindre har någon större aning om än vad de läst in på en kafferast. Det står givetvis alla fritt att investera hur de vill men för mig känns det mer som ett spel, kanske inte Bingolotto men i alla fall V75, än en sund investering. Lägger man verkligen ned tid och kunskap kan det givetvis vara sunt men utan insider information så blir det nog oerhört mycket tid och då krävs det en ordentlig investering om det ska vara mödan värd. Jag kan dock hålla med om att det är roligare att köpa riskaktier än tråkaktier; mer tveksamt om det i längden lönar sig.

 

Själv är jag en ganska tråkig investerare, ja rätt tråkig överlag kanske. Jag är nöjd med att min portfölj snittar på runt 10% om året, särskilt nu när inflationen är närmast 0. Då jag och frugan inte får någon pension är det ju de 10% vi ska leva på en dag så gäller bara att se till att portföljen är stor nog, då kan 10% ge ett ganska behagligt liv, särskilt när det här borta inte är skatt på aktieförsäljningar eller utdelningar. 

Håller med, det pratas väldigt ofta om "all-in"  på aktier på First North eller någon annan ännu mindre lista. Det kan man knappast kalla seriöst men jag tror att det också har lite med åldern att göra. I min ungdom höll jag på en del med optioner, det skulle jag aldrig få för mig idag men så har jag också nyligen gått i pension och värderar mina pengar högre än för bara 3-5 år sedan. Gick in tungt i Nexam när det bolaget reggades och det har nog varit en av dom sämsta affärer jag gjort. Nu är det ju inte kört där men jag har dragit ner mitt innehav väsentligt. Idag är jag så tråkig att jag sätter i fonder och har köpt Holmen och IJ. Lite risk måste man ju ha så jag köpte en del Mycronic för ett tag sedan men inget innehav ligger över 10-15 % av portfäljen och dom köpen har ju än så länge varit riktigt bra.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om insider så köpte Jeffrey Weedman på nästan årshögsta i fredags i Anoto. Kan få ytterligare rörelse uppåt nästa vecka fast det har vi haft nu så det duger :)

https://marknadssok.fi.se/publiceringsklient/sv-SE/Search/Search?SearchFunctionType=Insyn&Utgivare=Anoto+Group+AB&PersonILedandeStällningNamn=&Transaktionsdatum.From=&Transaktionsdatum.To=&Publiceringsdatum.From=&Publiceringsdatum.To=&button=search&Page=1

 

Anotoportföljen upp 186% i år och snittar nästan 20% i 3 år nu.

Väntar in ADNA för att se hur mkt de kan få betalt för den licensen,får ta ny ställning sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Atom:

Nej, jag menade inte dig. Läser man i denna tråden, i tidningar och pratar med kompisar hemma i Sverige så är det dock väldigt många som satsar en ganska stor del av sitt kapital i nya företag de knappt kan uttala namnet på och än mindre har någon större aning om än vad de läst in på en kafferast. Det står givetvis alla fritt att investera hur de vill men för mig känns det mer som ett spel, kanske inte Bingolotto men i alla fall V75, än en sund investering. Lägger man verkligen ned tid och kunskap kan det givetvis vara sunt men utan insider information så blir det nog oerhört mycket tid och då krävs det en ordentlig investering om det ska vara mödan värd. Jag kan dock hålla med om att det är roligare att köpa riskaktier än tråkaktier; mer tveksamt om det i längden lönar sig.

 

Själv är jag en ganska tråkig investerare, ja rätt tråkig överlag kanske. Jag är nöjd med att min portfölj snittar på runt 10% om året, särskilt nu när inflationen är närmast 0. Då jag och frugan inte får någon pension är det ju de 10% vi ska leva på en dag så gäller bara att se till att portföljen är stor nog, då kan 10% ge ett ganska behagligt liv, särskilt när det här borta inte är skatt på aktieförsäljningar eller utdelningar. 

Inte för att vara den men det beror oftast på att dessa satsar en relativt liten summa och hoppas på att hitta guld.

 

Lugn och fin. Många ägg i korgen är sättet att på sikt öka sin invest. Men det vet vi ju. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Khonis:

Inte för att vara den men det beror oftast på att dessa satsar en relativt liten summa och hoppas på att hitta guld.

 

Lugn och fin. Många ägg i korgen är sättet att på sikt öka sin invest. Men det vet vi ju. 

 

Jo samt förmågan att kunna köpa/sälja vid rätt tillfälle och ta förluster i tid. Jag är rätt bra på att köpa men betydligt sämre på att sälja. Får väl räkna mig som lite girig, vill gärna ha mer och ligger därför ibland kvar lite för länge i en aktie. Försöker nu när man nått visheten i mogen ålder att  följa regeln att sälja hälften  när jag fått bra  betalt men det är inte så lätt. Just nu  är mitt största innehav Mycronic, har sprungit upp i 16% av portföljen, men har inte förmått mig att sälja halva än. Ska sätta en stop-loss på måndag nu när den varit ner under 100  och vänt. Tror att det är den näst mest blankade och där bör vara mer att ge när dom ska stänga sina positioner. Även den störste blankare måste ju börja tvivla nu när  order ramlat in en mass.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ingen återhämtning i FPC än tidigast 2019 om ens då. Mkt hård marknad där nu.  Anoto tuffar på dock utan nyheter än sålänge.

 

FPC kommer gå till historien som en av framgångs sagorna som fick det snabbaste slutet. Konkurrenterna är ikapp och ansiktsigenkänning kommer bli stort så att FPC skulle vända norrut igen finns inte på kartan. 

Det vi hoppas på nu är upptrappat tjafs mellan raketmannen och clownen, kan utlösa ett välkommet ras.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, det pratas väldigt ofta om "all-in"  på aktier på First North eller någon annan ännu mindre lista. Det kan man knappast kalla seriöst men jag tror att det också har lite med åldern att göra. I min ungdom höll jag på en del med optioner, det skulle jag aldrig få för mig idag men så har jag också nyligen gått i pension och värderar mina pengar högre än för bara 3-5 år sedan. Gick in tungt i Nexam när det bolaget reggades och det har nog varit en av dom sämsta affärer jag gjort. Nu är det ju inte kört där men jag har dragit ner mitt innehav väsentligt. Idag är jag så tråkig att jag sätter i fonder och har köpt Holmen och IJ. Lite risk måste man ju ha så jag köpte en del Mycronic för ett tag sedan men inget innehav ligger över 10-15 % av portfäljen och dom köpen har ju än så länge varit riktigt bra.
E väl ofta folk där all in är en så liten hög att det inte precis är pensionen dom sätter på spel. Personligen så har jag lagt ner alla listor utom omx stora, varför riskera pensionen när man inte behöver?
Sen köper jag aldrig nåt med lägre omsättning än att man snabbt kan gå ur hela positionen utan att sänka kursen med 10%.

Går inte all in överhuvudtaget för tillfället, risken över lag är för stor nu med index på höga nivåer och fjantar som pratar krig så ligger max inne med 20% som läget e nu.
Cash is king när raset kommer vilket det ju alltid gör med hyfsat jämna mellanrum.
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Benjamas:

E väl ofta folk där all in är en så liten hög att det inte precis är pensionen dom sätter på spel. Personligen så har jag lagt ner alla listor utom omx stora, varför riskera pensionen när man inte behöver?
Sen köper jag aldrig nåt med lägre omsättning än att man snabbt kan gå ur hela positionen utan att sänka kursen med 10%.

Går inte all in överhuvudtaget för tillfället, risken över lag är för stor nu med index på höga nivåer och fjantar som pratar krig så ligger max inne med 20% som läget e nu.
Cash is king när raset kommer vilket det ju alltid gör med hyfsat jämna mellanrum.

Ja det är viktigt att kunna komma ur snabbt. Många gånger man suttit fast i småaktier när det rasat snabbt pga låg omsättning. Själv ligger jag med 70% inne varav ungefär 25% i Didner&Gerge fonder plus en Lannebo och lite kryddamed Indien och Vietnam fond. Följer ofta råd från Stockpicker men numera ska jag iaf ha aktierna på Small Cap om dom ska köpas. Undantaget är mitt sorgebarn Nexam som jag  haft nästan sedan introduktion och fortfarande hoppas på men det rör sig knappt med snigelfart där. 

 

All-in har jag aldrig gått, det kan man göra på poker inte med aktier. Brände mig bra på Elux optioner i 25 års åldern och det fick mig att förstå hur snabbt det kan gå. Belåning har jag slutat med om det inte bara är för 1-2 veckor och inga stora saker.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finansmarknaden är underbar. Kul kopplingar när storbanker säljer på dan och på kvällen släpper nån pajas en skitanalys på DI med endast historisk vinklad info som inte har ett skit med dagens bolag att göra mdd resultatet av att fårskocken nyttjas av tradarna och man sänker kursen med nästan 20% på ickenyheter. Aja inget allvarligt har hänt så en återhämtning kommer så småningom om Won levererar.  

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Moipenyang:

Finansmarknaden är underbar. Kul kopplingar när storbanker säljer på dan och på kvällen släpper nån pajas en skitanalys på DI med endast historisk vinklad info som inte har ett skit med dagens bolag att göra mdd resultatet av att fårskocken nyttjas av tradarna och man sänker kursen med nästan 20% på ickenyheter. Aja inget allvarligt har hänt så en återhämtning kommer så småningom om Won levererar.  

Inte för att sparka på någon som ligger ner, men har Anoto några stora avtal på g, förutom det med HP, som aldrig verkar att bli något av?

Själv tycker jag att DI:s analys var välskriven och den kursökning, som Anoto har haft den senaste tiden har haft, kan ingen tycka varit motiverad..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit en bra vecka på börsen så förmögenheten har ökat :sure:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Har varit en bra vecka på börsen så förmögenheten har ökat :sure:

Här med och man har lyckats att inte kliva  i klaveret (heter det verkligen så) på dom senaste 7-8 veckorna. Vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på nu, har flera aktier som mår bra av dollaruppgång (Invisio, SSAB, Holmen, Tobii) men vill samtidigt ha bättre växlingskurs.

 

Dubblade mitt innehav av Tobii efter att ha sålt hälften tidigare runt 60. Var väldigt nära köpknappen runt 38 men kom lite emellan så nu blev det inköp på 52, får se var det slutar.

 

Säljfingret börjar darra vad gäller Mycronic, som är mitt största innehav för tillfället. Brukar låta girigheten vinna men ska nog sälja av hälften på måndag. Resten ligger jag lång med.

 

Nexam har blivit ett mindre och mindre innehav, dels beroende på kursnedgång men har även sålt av en hel del. Börjar tröttna ordentligt nu men vågar inte gå ur helt. Deras produkt verkar vara fantastisk men man kan ju då fråga sig varför inget händer. Ger det året ut iaf.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Sangwal:

Inte för att sparka på någon som ligger ner, men har Anoto några stora avtal på g, förutom det med HP, som aldrig verkar att bli något av?

Själv tycker jag att DI:s analys var välskriven och den kursökning, som Anoto har haft den senaste tiden har haft, kan ingen tycka varit motiverad..

 

Rock on!

Ligger jättebra med ett blått Anotodepå so no worries ;)

Den saknade bla Leapfrogs tvistlösning som ger oss obegränsad tillgång till komponenter för pennan hädanefter,OPEX i Q2 som var finfina 13mille och sänks ytterligare i Q3 och vänt bolaget till vinst bla. Sedan falsk fakta om att vi endast fått en order med Smark på 16mille som inte räcker långt,vi har löpande ordrar som inte ges i PM då dessa är såpass stora affärer över lång tid att man går ut med avtalsinfo bara. Avtal? En hel del som kommer att bära bolaget faktiskt.

En vinklad pissanalys helt enkelt.

Annars en ok vecka med 3% ner :)

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Ligger jättebra med ett blått Anotodepå so no worries ;)

Den saknade bla Leapfrogs tvistlösning som ger oss obegränsad tillgång till komponenter för pennan hädanefter,OPEX i Q2 som var finfina 13mille och sänks ytterligare i Q3 och vänt bolaget till vinst bla. Sedan falsk fakta om att vi endast fått en order med Smark på 16mille som inte räcker långt,vi har löpande ordrar som inte ges i PM då dessa är såpass stora affärer över lång tid att man går ut med avtalsinfo bara. Avtal? En hel del som kommer att bära bolaget faktiskt.

En vinklad pissanalys helt enkelt.

Annars en ok vecka med 3% ner :)

Du säger hela tiden vi, är du anställd på Anoto. Annars låter det lite som att heja på ett fotbollslag och det är aldrig nyttigt att binda sig så känslomässigt vid sina aktier.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Moipenyang:

Ligger jättebra med ett blått Anotodepå so no worries ;)

Den saknade bla Leapfrogs tvistlösning som ger oss obegränsad tillgång till komponenter för pennan hädanefter,OPEX i Q2 som var finfina 13mille och sänks ytterligare i Q3 och vänt bolaget till vinst bla. Sedan falsk fakta om att vi endast fått en order med Smark på 16mille som inte räcker långt,vi har löpande ordrar som inte ges i PM då dessa är såpass stora affärer över lång tid att man går ut med avtalsinfo bara. Avtal? En hel del som kommer att bära bolaget faktiskt.

En vinklad pissanalys helt enkelt.

Annars en ok vecka med 3% ner :)

Fast på en omsättning på 49 miljoner, bara lyckas få en vinst på 600K, det kan man inte motivera kursökningen på.

17 år på börsen och fortfarande inte vinstdrivande....

 

Den som lever få se...

Lycka till!

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Du säger hela tiden vi, är du anställd på Anoto. Annars låter det lite som att heja på ett fotbollslag och det är aldrig nyttigt att binda sig så känslomässigt vid sina aktier.

Oj hur menar du? Jag är ägare i bolaget ja,vad är känslomässigt med det?  Är det faktan jag skriver eller vad är det som du stör dig på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...