Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

jasså du tycker ratos har varit sämre än astra på köp o behåll sista tio åren

Fjantigt!!

Jag läste oxå reportaget om tex Ratos för nån vecka sedan då nåt kålhuvud tyckte att den hade givit bäst avkastning av alla på 5 år!

10 år är för kort tid!

Ratos är ett bra bolag helt klart men med ett P/E på 38,59 och ett Kurs/EK på 2,16 så väljer jag att inte ens fundera tanken på att köpa RATOS nu!

Direkavkastningen är ok på 4,62%

För 10 år sedan ägde jag inte astra så kan inte svara på vem som skulle vara "bäst" men i dags läget hade jag utan tvekan valt astra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arne var Elektra Gruppen och inte Elekta som du skrev den har precis haft utdelning så den är billig nu och en dirketavkastning på över 15% just idag (så slipper du vänta i 100 år på få pengarna tillbaks ;))!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fjantigt!!

Jag läste oxå reportaget om tex Ratos för nån vecka sedan då nåt kålhuvud tyckte att den hade givit bäst avkastning av alla på 5 år!

10 år är för kort tid!

Ratos är ett bra bolag helt klart men med ett P/E på 38,59 och ett Kurs/EK på 2,16 så väljer jag att inte ens fundera tanken på att köpa RATOS nu!

Direkavkastningen är ok på 4,62%

För 10 år sedan ägde jag inte astra så kan inte svara på vem som skulle vara "bäst" men i dags läget hade jag utan tvekan valt astra!

vad är det som är fjantigt att ratos har haft betydligt bättre totalavkastning sista tio åren?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det som är fjantigt att ratos har haft betydligt bättre totalavkastning sista tio åren?

Om jag minns rätt så var det de sista 5 åren (men det kvittar) och jo enligt MIG så är det fjantigt och girigt att välja de företag som ger högst avkastning om bolagets finanser inte är tillräckligt bra (vad som är tillräckligt bra finanser är en bedömningsfråga tydligen)!

Men man skall köpa det som man tycker är bra så i ditt fall är det bara att handla på dig fler RATOS!

Link to comment
Dela på andra sajter

1,32%???

Jag fick 14% utdelning (utdelningssumma kontra vad jag gav för aktien) så 100 år nja om jag återinvesterar utdelningen varje år och låt oss säga att jag köpte aktier för 10 000:- så har jag efter 5 år fått ihop 20 056:- (mycket, mycket långt från 100 år)!

Fattar fortfarande inte ditt räknesätt (det där om Grekland) hur kan jag förlorat pengar om jag inte säljer?

Kan heller inte förstå varför folk nästan blir förbannade när man säger att man sparar pengar eller att man investerar pengar?

Om jag istället hade gått och köpt en splitterny bil för 200 000:- och efter 5 år betalat 100 000:- i räntor, F-säkringar, skatt, servicar och sedan sålt den för 100 000:- och på så vis förlorat de 200 000:- då hade ingen ens rynkat på näsan..

MEN köper man aktier för 200 000:- då minsann varnas det för att man kan minsann förlora pengar osv.. likadant om man vill bygga radhus för 200 000:- spänn (en annan tråd) så varnas det för att det minsann kan bli förluster eller dålig vinst bla bla bla, men att hosta upp 200 000:- på en bil som du GARANTERAT 100% förlorar pengarna går tydligen bra för så gör ju alla!

Så än en gång Arne tycker du att det är en så dålig idé att handla utdelningsaktier så gör det inte då, så sover du dessutom gott om nätterna oxå!

Jag påpekar bara sakfelen och gör ingen eg uppskattning av om Er placeringsfilosofi kommer att ge Er framtida förväntat resultat.

1,32%???

Jag fick 14% utdelning (utdelningssumma kontra vad jag gav för aktien) så 100 år nja om jag återinvesterar utdelningen varje år och låt oss säga att jag köpte aktier för 10 000:- så har jag efter 5 år fått ihop 20 056:- (mycket, mycket långt från 100 år)!

Mitt exempel med Elekta var endast ett exempel och visar på svagheten som gör att man KAN bli utan vinst med metoden. Ser nu att Ni faktiskt skrivet Elektra men det spelar ingen roll då det är själva strategin som diskuteras.

Ert exempel är ju faktiskt lite fel på fem år är Ni fortfarande utan vinst eftersom Ni investerat 10 000 men endast fått tillbaka strax under 10 000 som Ni återinvesterat och därmed inte kan betraktas som vinst.

Så länge som Ni återinvesterar utdelningen får Ni faktiskt ingen vinst oavsett hur länge Ni håller på, möjligen om bolaget avvecklas och värdet delas ut till aktieägarna och överstiger vad som investeras ursprungligen, för då kan Ni ju inte återinvestera.

Har Ni framgång med Er strategi så kan Ni skapa kapital åt dödsboet men aldrig åt Er själv eftersom Ni aldrig säljer aktien.

Det andra exemplet med scenariot fallande börskurser pga av en ev kollaps av Euron via Greklandsproblematiken ( helt fiktivt ) var för att påvisa att Ni även kan förlora med Er strategi, något som Ni inte tycks vara medveten om.

Spekultanten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag påpekar bara sakfelen och gör ingen eg uppskattning av om Er placeringsfilosofi kommer att ge Er framtida förväntat resultat.

1,32%???

Jag fick 14% utdelning (utdelningssumma kontra vad jag gav för aktien) så 100 år nja om jag återinvesterar utdelningen varje år och låt oss säga att jag köpte aktier för 10 000:- så har jag efter 5 år fått ihop 20 056:- (mycket, mycket långt från 100 år)!

Mitt exempel med Elekta var endast ett exempel och visar på svagheten som gör att man KAN bli utan vinst med metoden. Ser nu att Ni faktiskt skrivet Elektra men det spelar ingen roll då det är själva strategin som diskuteras.

Ert exempel är ju faktiskt lite fel på fem år är Ni fortfarande utan vinst eftersom Ni investerat 10 000 men endast fått tillbaka strax under 10 000 som Ni återinvesterat och därmed inte kan betraktas som vinst.

Så länge som Ni återinvesterar utdelningen får Ni faktiskt ingen vinst oavsett hur länge Ni håller på, möjligen om bolaget avvecklas och värdet delas ut till aktieägarna och överstiger vad som investeras ursprungligen, för då kan Ni ju inte återinvestera.

Har Ni framgång med Er strategi så kan Ni skapa kapital åt dödsboet men aldrig åt Er själv eftersom Ni aldrig säljer aktien.

Det andra exemplet med scenariot fallande börskurser pga av en ev kollaps av Euron via Greklandsproblematiken ( helt fiktivt ) var för att påvisa att Ni även kan förlora med Er strategi, något som Ni inte tycks vara medveten om.

Spekultanten Arne

Börjar misstänka att du inte förstår hur utdelningar funkar och fortfarande kan jag inte förstå att man förlorat nåt man inte sålt!

Vänder och vrider på det men det går inte in i skallen på mig, menar du tex om du köper en tavla för 500:- på en auktion då har du alltså förlorat 500:- (fastän att du har tavlan kvar)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ert exempel är ju faktiskt lite fel på fem år är Ni fortfarande utan vinst eftersom Ni investerat 10 000 men endast fått tillbaka strax under 10 000 som Ni återinvesterat och därmed inte kan betraktas som vinst.

Så länge som Ni återinvesterar utdelningen får Ni faktiskt ingen vinst oavsett hur länge Ni håller på, möjligen

Nu har jag inte sagt att jag alltid skulle återinvestera utdelningarna utan visade att jag kunde få 10 000:- att växa till mer än 20 000:- på 5 år och detta eftersom du snackade om att jag inte skulle få tillbaks pengarna på 100 år!

Naturligtvis kommer mina utdelningar betala olika saker i mitt liv (även om jag just nu återinvesterar allt)!

Har du några exempel från verkligheten där någon har hållit på med utdelningsaktier och hela hans innehav har utraderats (nu menar jag någon som att en portfölj och inte en aktie) utan att han sålt dem?

Gärna länk (frågar pga uppriktigt intresse)!

Link to comment
Dela på andra sajter

En ganska kort men bra förklaring till vad utdelningsaktier är :)

"

Utdelningsplaceringar: Här investerar man i bolag som under lång tid delar ut gedigna procentandelar av sin vinst till aktieägarna. I början återinvesterar man företrädesvis dessa pengar i sin portfölj för att på så vis öka sitt innehav. I slutändan brukar målet vara att kunna leva delvis eller helt på sina utdelningar."

En kombination med värdeinvestering i aktierna man väljer är nog bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar misstänka att du inte förstår hur utdelningar funkar och fortfarande kan jag inte förstå att man förlorat nåt man inte sålt!

Vänder och vrider på det men det går inte in i skallen på mig, menar du tex om du köper en tavla för 500:- på en auktion då har du alltså förlorat 500:- (fastän att du har tavlan kvar)?

Mja, Ni har inte gjort någon vinst eller hur.

Tillåt mig vara väldigt pedagogisk:

Nisse köper en tomat för alla slantarna i börsen, vilket var 5:-.

1. Nisse gör inget med tomaten, han har inte vunnit något och har inget kvar i börsen. Han har lovat att aldrig sälja tomaten.

2. Nisse säljer tomaten för 6 kr, han har 6 kr nu i börsen, innan hade han 5, nu har han gjort en krona i vinst.

3. Nisse säljer tomaten för 4 kr, han har nu 4 kronor i börsen, innan hade han 5 dvs han har förlorat 1 krona.

På samma sätt om jag köper en aktie för 100 kr så gör jag aldrig någon vinst förrän jag säljer den för mer än 100:-, den kan vara värd 150:- men säljer jag den inte så blir det ingen vinst.

Eftersom Ni aldrig säljer någon aktie så kan Ni endast få vinst då utdelningarna överstiger inköpssumman förutsatt att Ni inte återinvesterar i aktien för då försvinner ju även utdelningen.

Grönsakshandlaren Arne

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, Ni har inte gjort någon vinst eller hur.

Tillåt mig vara väldigt pedagogisk:

Nisse köper en tomat för alla slantarna i börsen, vilket var 5:-.

1. Nisse gör inget med tomaten, han har inte vunnit något och har inget kvar i börsen. Han har lovat att aldrig sälja tomaten.

2. Nisse säljer tomaten för 6 kr, han har 6 kr nu i börsen, innan hade han 5, nu har han gjort en krona i vinst.

3. Nisse säljer tomaten för 4 kr, han har nu 4 kronor i börsen, innan hade han 5 dvs han har förlorat 1 krona.

På samma sätt om jag köper en aktie för 100 kr så gör jag aldrig någon vinst förrän jag säljer den för mer än 100:-, den kan vara värd 150:- men säljer jag den inte så blir det ingen vinst.

Eftersom Ni aldrig säljer någon aktie så kan Ni endast få vinst då utdelningarna överstiger inköpssumman förutsatt att Ni inte återinvesterar i aktien för då försvinner ju även utdelningen.

Grönsakshandlaren Arne

Men om nisse köper en tomat för 5 kr och inte säljer den har han gjort en förlust då?

Nisse skall nämligen aldrig sälja sin tomat utan tänker få en minitomat om året tills han har 5 små minitomater som blir en stor tomat tillsammans.

Nu har nisse 2 stora tomater som han betalt 5 kr för, nu får nisses två tomater 2 små minitomater om året men nisse vill inte omvandla dessa minitomater till 2 stora tomater utan köper en pizza istället för pengarna (han har funderat på att investera i en gurka men det vågar han inte efter Arnes raljerande på forumet ;)) :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om nisse köper en tomat för 5 kr och inte säljer den har han gjort en förlust då?

Låt oss göra en vinstberäkning, Vinst = Försäljningspris - Inköpspris = 0 - 5 = -5.

Den kluriga formeln antyder att Nisse nu har 5 kr mindre än när han köpte tomaten.

Nisse kanske inte ser detta som en förlust för han tyckte att tomaten var väldans god och väl värd di 5 riksdalerna men di fem kronorna har han förlorat.

Dagispedagogikern Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt oss göra en vinstberäkning, Vinst = Försäljningspris - Inköpspris = 0 - 5 = -5.

Den kluriga formeln antyder att Nisse nu har 5 kr mindre än när han köpte tomaten.

Nisse kanske inte ser detta som en förlust för han tyckte att tomaten var väldans god och väl värd di 5 riksdalerna men di fem kronorna har han förlorat.

Dagispedagogikern Arne

Nu var ju frågan om han gjort nån förlust om han inte säljer och inte en vinst om han inte säljer!

Får han 50 öre om året i utdelning så gör han ju en vinst det 11 året, det är liksom det som skiljer utdelningsinvestering jämfört med förhoppningsinvestering vad man väljer är ju upp till var och en, jag har valt utdelning (med en del värdeinriktningar)!

Du har valt annat!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Libenter homines et id quod volunt, credunt

Det människor önskar, tror de gärna

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nisse kanske inte ser detta som en förlust för han tyckte att tomaten var väldans god och väl värd di 5 riksdalerna men di fem kronorna har han förlorat.

Dagispedagogikern Arne

Nu var det inte frågan om att äta upp tomaten (som du mycket väl vet), för då snackar vi inte investering längre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Libenter homines et id quod volunt, credunt

Det människor önskar, tror de gärna

Jo det har jag märkt!

Men istället för att spela allan så kanske du kan dela med dig om hur du tycker man skall investera (man kanske kan snappa upp nåt nytt)?

Eller du skulle göra en Östros och gå in och såga förslag och ideér men inte själv komma med några?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var ju frågan om han gjort nån förlust om han inte säljer och inte en vinst om han inte säljer!

Får han 50 öre om året i utdelning så gör han ju en vinst det 11 året, det är liksom det som skiljer utdelningsinvestering jämfört med förhoppningsinvestering vad man väljer är ju upp till var och en, jag har valt utdelning (med en del värdeinriktningar)!

Du har valt annat!

Vad jag har valt behöver vi inte spekulera i, bara konstatera att jag hade rätt.

Rätt vise Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jo det har jag märkt!

Men istället för att spela allan så kanske du kan dela med dig om hur du tycker man skall investera (man kanske kan snappa upp nåt nytt)?

Eller du skulle göra en Östros och gå in och såga förslag och ideér men inte själv komma med några?

såga?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

såga?

Med såga (sava på danska kanske?) så menar jag kapa (typ)!

Om du tycker att jag gör dumma investeringar så får du naturligtvis tycka så men hade varit intressant om du hade kommit med några förslag som du tycker skulle vara bättre investeringar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Med såga (sava på danska kanske?) så menar jag kapa (typ)!

Om du tycker att jag gör dumma investeringar så får du naturligtvis tycka så men hade varit intressant om du hade kommit med några förslag som du tycker skulle vara bättre investeringar!

Har jag yttrat mig om dina invest ... förlåt inköp?

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det har jag märkt!

Men istället för att spela allan så kanske du kan dela med dig om hur du tycker man skall investera (man kanske kan snappa upp nåt nytt)?

Om du vill ha ett tips kolla upp turtle trade. Jag använder sma 9mån på boliden som köp o sälj i den långsiktiga portföljen

val av medelvärde är upp till var och en, 200 sma dag kan ev, användas

denna teknik har givit ca 1000 procent netto på de sista 5 åren.

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

Baboo om du hittar en bra indikator eller om du kör med "tape reading" på astra med turtle trade

så hade du garanterat säkert haft dubbelt upp

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...