Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Alla lånen som människorna, kommunerna, länderna, bankerna har är som att pissa i byxorna på vintern och säga att det är varmare och skönare än förut.

Eller att det kommer 1500 varje dag från nordafrika, afghanistan, pakistan, mellanöstern och säga att vi tjänar på det här.

Jag tycker att det var bättre på 80-talet tex. om man inte räknar med att tekniken som alltid går framåt och underlättar som oftast för människorna.

Arbetslösheten är högre, priset på lägenheterna är högre, bostadsköerna är längre, kriminaliteten är högre, vi har i princip ingen arme och polisen kommer knappt, osv. osv. osv.

 

Glöm inte att export industrin är på väg ner i källaren och handelsbalansen därmed.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som du i första hand menar Sverige? Jag tänkte mer på världen som helhet.Har det aldrig försiggått valutakrig tidigare? Det har det förstås, och världen gick inte under.

Herr Chang har talat.

Har räntenivåerna globalt legat på dessa låga nivåer tidigare?

Jag vet inte, men jag tvivlar.

Det gör att folk etc kan låna stora absoluta tal som dom aldrig kan betala tillbaka.

Om det är ett problem eller inte låter jag vara osagt.

Själv sålde jag huset och ställer mig vid sidan av en stund och observerar.

En del guld kommer att köpas.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Glöm inte att export industrin är på väg ner i källaren och handelsbalansen därmed.

 

Handeln med tjänster går upp så det jämnar ut sig !

Bara under tredje kvartalet i år ökade t.ex exporten till USA med 13% och importen från USA minskade med 8%

Handelsbalansen är det inga problem med

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Världsekonomin har hållits igång med ett sjukt lågt oljepris dom sista åren.

Det har underlättat enormt.

Om oljan börjar krypa uppåt så får vi se.

100$+

Sveriges guldreserv såvida den inte har ökats på rejält lär ju vart i minskande jämfört med den virtuella mängden pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Handeln med tjänster går upp så det jämnar ut sig !

Bara under tredje kvartalet i år ökade t.ex exporten till USA med 13% och importen från USA minskade med 8%

Handelsbalansen är det inga problem med

Maybe, USA är ju en delmängd.

Och vår export industri funkar sisådär.

Vilket även socialdemokraterna själva har noterat med stor oro.

Dock har ju detta drunknat i annan rapportering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Handeln med tjänster går upp så det jämnar ut sig !

Bara under tredje kvartalet i år ökade t.ex exporten till USA med 13% och importen från USA minskade med 8%

Handelsbalansen är det inga problem med

Ja tjänsterna ökar men.....

Handelsbalansen har stadigt gått ner från 1996. Tempot ser ut att öka nu. 

År 2007 sjönk varuexporten kraftigt till USA. Ökningen av exporten till USA nu är en slags återhämtning bara.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Har räntenivåerna globalt legat på dessa låga nivåer tidigare?

 

Jag vet inte, men jag tvivlar.

 

Det gör att folk etc kan låna stora absoluta tal som dom aldrig kan betala tillbaka.

 

Om det är ett problem eller inte låter jag vara osagt.

 

Själv sålde jag huset och ställer mig vid sidan av en stund och observerar.

 

En del guld kommer att köpas.

 

Räntorna globalt har ALDRIG legat så lågt som nu. Ungefär 23 länder har en cirka 0% ränta, och nästa steg blir fler med en minus ränta.

Om det är ett problem eller inte tycker jag inte att jag behöver säga ens.

PS. Så du byter ut en del siffror på kontot mot pengar. Dvs guld, smart, men silver utan moms ännu smartare.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Räntorna globalt har ALDRIG legat så lågt som nu. Ungefär 23 länder har en cirka 0% ränta, och nästa steg blir fler med en minus ränta.

Om det är ett problem eller inte tycker jag inte att jag behöver säga ens.

PS. Så du byter ut en del siffror på kontot mot pengar. Dvs guld, smart, men silver utan moms ännu smartare.

 

Guld är inte momsbelagt längre vad jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Och sälj med?

 

 

Jag lägger inte på moms om jag säljer silver eller guld 5555.

Du hämtar eller beställer frakt från Estland där det inte är moms. Sedan kan du sälja tex. till samma firma i Sverige.  www.libertysilver.ee   eller www.libertysilver.se

Eller tavex.ee från Tallinn eller i Sverige fast frakten blir mer bökig.

P.S Libertysilver är en känd svensk firma.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte du och Mr ATM som hela tiden påpekat att allt tysklands guld är borta. Det + Sveriges guld visar ju sig vara där det ska vara. 

På vilket sätt drabbas du så illa av dages ekonomi? Varken guld eller CLS påverkas ju negativt av låga räntor.

Valutakrig har Sverige och andra länder ägnat sig åt under många decennium, varför så dåligt just nu?

 

/ SatanG

Tack för ditt svar. Så ska det vara.

På fråga ett Tysklands guld I Usa  är borta. Tyskland ville ha en liten del. 330 ton av sitt guld ville dom ha omgående.Usa behövde 7 år för att leverera det. Usa skickade till slut ett par ton som var nytryckta.

När det gäller Sveriges guld har jag redan talat om att jag blev mycket glad om det stämmer. Funderar på att skicka några frågor till riksbanken

Jag själv drabbas absolut inte just idag. Vad jag talar om är att vi är på ruinens brand. Det gäller att vara förbered. Man måste se samband mellan orsak och verkan

Jag ställde mig samma fråga. När man devalverar svenska kronan. Vad händer då.   Idag räddar vi bara våra banker genom detta. Vi vanliga människor får betala för detta vansinne. När det görs over hela världen. Vilka vinner och vilka får stå för notan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar. Så ska det vara.

På fråga ett Tysklands guld I Usa  är borta. Tyskland ville ha en liten del. 330 ton av sitt guld ville dom ha omgående.Usa behövde 7 år för att leverera det. Usa skickade till slut ett par ton som var nytryckta.

När det gäller Sveriges guld har jag redan talat om att jag blev mycket glad om det stämmer. Funderar på att skicka några frågor till riksbanken

Jag själv drabbas absolut inte just idag. Vad jag talar om är att vi är på ruinens brand. Det gäller att vara förbered. Man måste se samband mellan orsak och verkan

Jag ställde mig samma fråga. När man devalverar svenska kronan. Vad händer då.   Idag räddar vi bara våra banker genom detta. Vi vanliga människor får betala för detta vansinne. När det görs over hela världen. Vilka vinner och vilka får stå för notan

Dessa tackor kan ha mer än en ägare. Vid ett sådant fall tror jag exempel det skulle vara svårt för Sverige att få hem sina tackor om det t.ex. stod mellan att defaulta på Tysklands guld vs Sveriges eller Kinas vs Sveriges.

Det finns också fall där storbanker leasat tonvis med guld (alltså hyrde det, det vill säga att de inte ägde guldet) men trots detta sålde vidare detta till en annan part, för att sedan försöka köpa tillbaka detta leasade guld som de alltså inte äger när priset är lägre.  

 
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar. Så ska det vara.

På fråga ett Tysklands guld I Usa  är borta. Tyskland ville ha en liten del. 330 ton av sitt guld ville dom ha omgående.Usa behövde 7 år för att leverera det. Usa skickade till slut ett par ton som var nytryckta.

När det gäller Sveriges guld har jag redan talat om att jag blev mycket glad om det stämmer. Funderar på att skicka några frågor till riksbanken

Jag själv drabbas absolut inte just idag. Vad jag talar om är att vi är på ruinens brand. Det gäller att vara förbered. Man måste se samband mellan orsak och verkan

Jag ställde mig samma fråga. När man devalverar svenska kronan. Vad händer då.   Idag räddar vi bara våra banker genom detta. Vi vanliga människor får betala för detta vansinne. När det görs over hela världen. Vilka vinner och vilka får stå för notan

Angående tysklands guld så stod det i artikeln du länkade in att de har också kontrollerat den och det var ok.

Om nu hela världen står på ruinens brant, vart tar stålarna vägen när hela världen gör default?

Iom devalvering så görs det främst för att stärka länders exportindustri, dvs knegarna kan väl sägas vara vinnare på det. På vilket sätt vinner banker på en devalvering enligt dig?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller guldet. Måste jag få se vad hänvisar till. Vad jag kommer ihåg fick dom stå och titta utanför. Inte gå in och räkna och se att det är deras guld. Varför kan inte Usa skicka Tysklands 330ton på ett par dagar. Kan inte vara några problem.

Stålarna änvänds av eliten att köpa upp saker att ta på. T.ex George Soros vill köpa Ukranias kornbod för  småpengar.

Bankerna för låna pengar av riksbanken till ingen ränta. Som sedan lånas ut till oss. Mellanskillnaden går ner bankernas ficka direct. Får en bank problem blir det riksbanken problem. Vi invänare I landet sverige tar riskerna. Bankerna tar vinsterna utan risk

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tjänsterna ökar men.....

Handelsbalansen har stadigt gått ner från 1996. Tempot ser ut att öka nu. 

År 2007 sjönk varuexporten kraftigt till USA. Ökningen av exporten till USA nu är en slags återhämtning bara.

 

Försök se helheten istället (bytesbalansen) så blir bilden en helt annan

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Utrikeshandel/Bytesbalansen/

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt sett kräver penga - tryckande en matchande inflation som gör att det snurrar runt i balans.

Nu har vi haft nästan obefintlig inflation i flera år.

Det bygger upp ett tryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök se helheten istället (bytesbalansen) så blir bilden en helt annan

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Utrikeshandel/Bytesbalansen/

 

Nicholas skrev om att handelsbalansen går ner och du rättade han felaktigt.

Vilket jag bara påvisade. Sedan byter du ämne till byteshandeln för att jag ska se helheten???

Jag bryr mig inte om någon helhet just nu. 

Men om du vill kan du ju skriva till Nicholas och komma med nya påståenden om betalningsbalanser  eller vad du vill.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas skrev om att handelsbalansen går ner och du rättade han felaktigt.

Vilket jag bara påvisade. Sedan byter du ämne till byteshandeln för att jag ska se helheten???

Jag bryr mig inte om någon helhet just nu. 

Men om du vill kan du ju skriva till Nicholas och komma med nya påståenden om betalningsbalanser  eller vad du vill.

 

 

Sveriges handelsbalans går ner för att vi minskar vårt industri av en rad olika skäl, inte för att det går dåligt för landet i sin helhet. Därav min kommentar om "problemen"

Just därför är handelsbalansen rätt ointressant att diskutera nergång kopplat till ekonomiska läget utan det är bytesbalansen man skall titta på för att förstå hur det går för Sverige

Just tjänstehandeln är det som ökar och det syns inte i handelsbalansen. Sverige går mer och mer mot ett tjänsteproucerande land och det är där vi är starka

Just därför sa jag till dig att titta på helheten för att förstå hur det går för Sverige egentligen 1

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt sett kräver penga - tryckande en matchande inflation som gör att det snurrar runt i balans.

 

Nu har vi haft nästan obefintlig inflation i flera år.

 

Det bygger upp ett tryck.

 

Jag antog att om man ökar penningmängden så är det inflation. Penningmängden har trefaldigats sedan 2001.

Det dribblas med inflationssiffrorna för att det ska se bra ut på papperet.

Det är inte på ett helt ärligt sett som man räknar på inflationen i Sverige eller andra länder. Dom tar givetvis med teknik till 100% som alltid går ner. Bostäder

som är den största kostnaden tas knappt med, även om vissa påstår att det inte stämmer.

Hur mycket har bostadspriserna gått upp i Sverige bara på dom 10 senaste åren? Över 100% skulle jag tippa på, men vi har alltså deflation.

Det MÅSTE ju vara så för att dom skriver det eller....???

Men inga träd växer till himmelen. Det börjar bli dags för ett förmögenhetsskifte igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räntorna globalt har ALDRIG legat så lågt som nu. Ungefär 23 länder har en cirka 0% ränta, och nästa steg blir fler med en minus ränta.

Om det är ett problem eller inte tycker jag inte att jag behöver säga ens.

PS. Så du byter ut en del siffror på kontot mot pengar. Dvs guld, smart, men silver utan moms ännu smartare.

 

Jo, det behöver du säga. Berätta gärna exakt vad som är problemet med 0% ränta?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antog att om man ökar penningmängden så är det inflation. Penningmängden har trefaldigats sedan 2001.

Det dribblas med inflationssiffrorna för att det ska se bra ut på papperet.

Det är inte på ett helt ärligt sett som man räknar på inflationen i Sverige eller andra länder. Dom tar givetvis med teknik till 100% som alltid går ner. Bostäder

som är den största kostnaden tas knappt med, även om vissa påstår att det inte stämmer.

Hur mycket har bostadspriserna gått upp i Sverige bara på dom 10 senaste åren? Över 100% skulle jag tippa på, men vi har alltså deflation.

Det MÅSTE ju vara så för att dom skriver det eller....???

Men inga träd växer till himmelen. Det börjar bli dags för ett förmögenhetsskifte igen.

Värdet av huset har ökat dramatiskt men eftersom räntan gått ner så är netto boende kostnad lägre för mig än någonsin.

(Enskede / Stockholm)

Inflation i form av ränta / opex är lägre.

Som Capex är det en katastrof.

Hus som jag betalade 1.35MSEK för 1997 närmar sig 10MSEK nu.

Fyi:

Ränta för dom som äger hyreshus med låg belåning är 0.97%

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det behöver du säga. Berätta gärna exakt vad som är problemet med 0% ränta?

Herr Chang har talat.

Problemet är att folk kan låna oändligt mycket pengar till 0 ränta.

Då krävs det bara att räntan >0 för konkurs.

Kapitalet kan aldrig återbetalas under en livstid.

Folk kan låna 7 miljoner till en villa.

Lite knepigt att betala tillbaka.

Kvoten lån/lön börjar bli hög.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...