Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Du blir begränsat skattskyldig. Som begränsat skattskyldig är du inte skattskyldig för schablonintäkt på ditt InvesteringsSparKonto. står det i din text . kryptiskt .

Link to comment
Dela på andra sajter

det gäller att inte bli dubbelbeskattad . skatt väl betlas i Thailand om skriven där ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade samma problem men löste det genom att köra Nordnet istället.

 

/ SatanG

 

Jag har nu försökt att bli kund hos Nordnet och använde mitt Bank-id vid ansökan, men fick svaret att de ej fick tillräckliga uppgifter från folkbokföringsregistret och därmed inte kunde lägga upp mej som kund.

De rekommenderade mej att fylla i en pappersblankett och skicka över.

 

Om inte du heller finns i det svenska folkbokföringsregistret - hur har du gjort?

 

/Jive

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du blir begränsat skattskyldig. Som begränsat skattskyldig är du inte skattskyldig för schablonintäkt på ditt InvesteringsSparKonto. står det i din text . kryptiskt .

 

Det stämmer. Man blir inte schablonbeskattad i en ISK. Istället blir man beskattad på utdelning och kapitalinkomst, precis det som man vill undvika.

 

Har man en kapitalförsäkring istället så blir man förvisso schablonbeskattad, men man slipper skatt på utdelning och skatt på värdeökning på aktierna.

Schablonskatten är dessutom extremt låg, 0,27% under 2015 och kommer att bli ännu lägre framöver eftersom den baseras på riksbankens just nu negativa ränta.

 

Så är man utflyttad SINK-skattare så skall man undvika InvesteringsSparKonto(ISK) och istället använda KapitalFörsäkring.

Lämpligtvis på Avanza eller Nordnet där man slipper alla avgifter och inlåsningar som de vanliga blodsugarbankerna kör med.

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer. Man blir inte schablonbeskattad i en ISK. Istället blir man beskattad på utdelning och kapitalinkomst, precis det som man vill undvika.

 

Har man en kapitalförsäkring istället så blir man förvisso schablonbeskattad, men man slipper skatt på utdelning och skatt på värdeökning på aktierna.

Schablonskatten är dessutom extremt låg, 0,27% under 2015 och kommer att bli ännu lägre framöver eftersom den baseras på riksbankens just nu negativa ränta.

 

Så är man utflyttad SINK-skattare så skall man undvika InvesteringsSparKonto(ISK) och istället använda KapitalFörsäkring.

Lämpligtvis på Avanza eller Nordnet där man slipper alla avgifter och inlåsningar som de vanliga blodsugarbankerna kör med.

 

  / Joe

 

Synd bara att man inte kan bli antagen som kund hos Avanza eller Nordnet när man är SINK-skattare och ej folkbokförd i Sverige.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd bara att man inte kan bli antagen som kund hos Avanza eller Nordnet när man är SINK-skattare och ej folkbokförd i Sverige.

 

Hej Jive,

 

Jag är själv kund hos Nordnet och är mycket nöjd med dem, så jag kan rekommendera Nordnet.

 

Här finns information angående bosatt i utlandet: https://www.nordnet.se/kundservice/start/bli-kund-och-oppna-konto/ny-kund.html#kan-jag-som-utlandsk-medborgare-eller-bosatt-i-utlandet-oppna-depa

 

Verkar lite krångligt, men genomförbart helt klart.

 

För din del är en Kapitalförsäkring det allra bästa, så här står det:

För att öppna kapitalförsäkring måste du vara svensk medborgare och/eller ha skatterättslig hemvist i Sverige.

 

Du är ju Svensk medborgare fortfarande så det borde inte vara nåt problem om du följer det som står i länken ovan.

Du kan ju även skicka en fråga till dem med mail, deras kundtjänst brukar svara snabbt på alla frågor.

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jive,

 

Jag är själv kund hos Nordnet och är mycket nöjd med dem, så jag kan rekommendera Nordnet.

 

Här finns information angående bosatt i utlandet: https://www.nordnet.se/kundservice/start/bli-kund-och-oppna-konto/ny-kund.html#kan-jag-som-utlandsk-medborgare-eller-bosatt-i-utlandet-oppna-depa

 

Verkar lite krångligt, men genomförbart helt klart.

 

För din del är en Kapitalförsäkring det allra bästa, så här står det:

För att öppna kapitalförsäkring måste du vara svensk medborgare och/eller ha skatterättslig hemvist i Sverige.

 

Du är ju Svensk medborgare fortfarande så det borde inte vara nåt problem om du följer det som står i länken ovan.

Du kan ju även skicka en fråga till dem med mail, deras kundtjänst brukar svara snabbt på alla frågor.

 

  / Joe

 

Tack, skall försöka krångla mej igenom.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jiven ett litet tips från en amatör ,öppna konto på Avanza billigt courtage och kulatt följa handeln på deras hemsida den funkar i Thailand har provat i några veckor nu.Lycka till med affärerna.

 

Med vänlig hälsning Leadbelly

500 sek mån Är det någon ide Det är ju inte så mycket

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett bolag som heter Probi förra våren, strax under 40:- igår låg de på 112:- frågan är om man vågar ligga kvar.

Jag tror på deras produkter och utveckling.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett bolag som heter Probi förra våren, strax under 40:- igår låg de på 112:- frågan är om man vågar ligga kvar.

Jag tror på deras produkter och utveckling.

Handlar mer om vad du tror om börsens utveckling framöver, rasar den så rasar även dina probi. Ingen som vet när raset kommer men alla är överens om att det inte är långt borta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar mer om vad du tror om börsens utveckling framöver, rasar den så rasar även dina probi. Ingen som vet när raset kommer men alla är överens om att det inte är långt borta.

 

Det är väl så mina tankar går just nu.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu försökt att bli kund hos Nordnet och använde mitt Bank-id vid ansökan, men fick svaret att de ej fick tillräckliga uppgifter från folkbokföringsregistret och därmed inte kunde lägga upp mej som kund.

De rekommenderade mej att fylla i en pappersblankett och skicka över.

 

Om inte du heller finns i det svenska folkbokföringsregistret - hur har du gjort?

 

/Jive

 

Hej

 

Ja jag minns att det var några blanketter jag fick fylla i och sända över med vanlig post.

Så visst går det, kör på. Men personligen känns det som börsen kommer råka ut för hicka snart, det kan inte bara gå upp och upp för evigt så var försiktig är mitt tips.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja jag minns att det var några blanketter jag fick fylla i och sända över med vanlig post.

Så visst går det, kör på. Men personligen känns det som börsen kommer råka ut för hicka snart, det kan inte bara gå upp och upp för evigt så var försiktig är mitt tips.

 

/ SatanG

 

Tack för tipset!

Jag har redan börjat "osthyvla".

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå alla aktieproffs, har en liten fråga.

 

2010 var det tal om grexit och då rasade börserna i europa. Nu är det åter tal om grexit, men börserna verkar ej reagera, vad beror det på?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå alla aktieproffs, har en liten fråga.

 

2010 var det tal om grexit och då rasade börserna i europa. Nu är det åter tal om grexit, men börserna verkar ej reagera, vad beror det på?

 

Bankerna i Euroområdet har under dessa 5 åren förberett sig på att detta kan hända.

 

De ligger inte alls lika exponerade mot Grekland och är inte lika känsliga om Grekland skulle lämna Euron eftersom de har större kapitalreserver idag än för 5 år sen.

 

Jag läste en artikel om detta för 2-3 månader sen, ovanstående är, om jag minns rätt, ungefär vad det stod i artikeln.

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bankerna i Euroområdet har under dessa 5 åren förberett sig på att detta kan hända.

 

De ligger inte alls lika exponerade mot Grekland och är inte lika känsliga om Grekland skulle lämna Euron eftersom de har större kapitalreserver idag än för 5 år sen.

 

Jag läste en artikel om detta för 2-3 månader sen, ovanstående är, om jag minns rätt, ungefär vad det stod i artikeln.

 

  / Joe

Låter rimligt. När kaoset håller på i åratal, sen "vänjer sig" aktiemarknaden. Ungefär som Thailand som ju har översväningar, demostrationer med nästan inbördeskrig, militärdiktatur mm men ändå finns det tilltro till landet. Eftersom det händer så mycket hela tiden blir det tillsist normaltillståndet, ingen blir förvånad längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som har hänt är att Euron rasar.

Börsen hålls uppe med minus räntor och sedelpressar. Det kommer rasa rejält vad det lider men svårt att säga exakt när.

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1

Hej alla 

 

Har du köpt Volvo aktier så vill du allla ska åka Volvo, men

 

 

Denna aktie berör oss ALLA KÅ-TA Thailands resenärer

 

Vi vill snabbt till, varför vänta i flera timmar, hen kanske tröttnar..

 

På forumet är det till o med ungdomar som vill till snabbt och ...

 

http://www.expressen.se/halsoliv/sex--relationer/erektion-direkt-med-ny-svensk-medicin/

 
 
 
 

 

Puman

 

 

Hej

 

Nu har Karessa fått E R E K T I O N med 17% sedan igår, hittills....

 

 

Puman

Ändrades av Puman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Sålt av en stor del aktier idag, innan dom föll igen... Enbart tur, men det ska man ha ibland.

Så nu kan man slösa lite extra i Thailand till sommaren.

Blir inga inhemska öl i den här strupen vill jag lova.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sålt av en stor del aktier idag, innan dom föll igen... Enbart tur, men det ska man ha ibland.

Så nu kan man slösa lite extra i Thailand till sommaren.

Blir inga inhemska öl i den här strupen vill jag lova.

Rock on!

:good:

Skickade av allt tidigare i veckan, men vart lägger jag dom nu, har du fått några bra tips?

All in på ryska fonder kanske :wink:  skulle man gjort i början av året om man varit synsk.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär nu har jag över 100% avkastning på både Hemfosa och Fingerprint 4.92 resp 8.80% upp idag. :)

 

Behåller dock, ville bara skryta lite. :P

Link to comment
Dela på andra sajter

All in på lucara diamond innan rapport den 23:e

 

Skickade in 500k, hoppas du har rätt.. :focus:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...