Jump to content
mamma bäng fan pappa käng

Aktier och sånt ...

Recommended Posts

Köp Afrikafonder, nästa tillväxtzon. Tex. HQ Africa

Tror även att Kinafonderna kommer att öka rejält minst fem år till.

Och om man tittar på Rysslands värdering så kan en ökning på 10ggr inte vara omöjlig.

Jag köper bara fonder nu via Kapitalförsäkring. Det bästa med fonder är ju att man ej behöver följa börsen regelbundet.

Jo månadsparandet och PPM tickar på + 182% på PPM tex.

Men skulle vara roligt att leka med några tiotusingar på några udda aktier med. /mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
AnTove

Tja.

Nu har jag fått några tips. Ska köpa för nån tiotusing för skojs skull. Tack för tipsen.

Lägger in 3 flygbiljetter och ser om jag kan få 6 st tillbaks. smile.gif

Här kommer ett annat spartips: Om du har elvämd villa eller brukar mycket elekricitet. Köp andelar i ett vindkraftverk tex www.dalavind.se . Andelarna behåller alltid sitt värde (peppar peppar smile.gif ) och under tiden du har dom får du köpa el för 23 öre Kwh. /mvh

Jag har inte hängt med i diskussionerna om vindkraften den senaste tiden . Det var livliga diskussioner om att det skulle bli någon slags straffskatt på om man ägde andelar i ett vindkraftverk , tog staten tillbaks detta eller hur gick det ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Jag har inte hängt med i diskussionerna om vindkraften den senaste tiden . Det var livliga diskussioner om att det skulle bli någon slags straffskatt på om man ägde andelar i ett vindkraftverk , tog staten tillbaks detta eller hur gick det ?

Jo det var mycket diskussion om det. Men jag vet inte om det är klubbat än. Kommer väl på taxering för 2010 i så fall.

/mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
MangeUdon

Jag håller med Swippe (var det va?): Den Svenska börsen är i dagsläget inte så där väldans spännande om man är ute efter klipp, men den kan ju vara trevligare att placera pengar på än ett snudd på räntefritt bankkonto!

Något som jag själv hoppat på, och som jag anser är väldigt intressant är valutahandel. Den "börsen" händer det grejor på vill jag lova!

Jag tänker inte gå in för djupt på ämnet, inte heller påverka någon att köpa, men för den som är intresserad av lite spekulativa placeringar med hög potential till sk "hög" risk kan ju googla: Nellie Finance.

Jag var på deras "hearing" innan jag gick in med några peningar, tyckte helt enkelt det jag läst om dem lät för bra för att va sant. Efter att ha träffat killarna som startade bolaget 2007, så kände jag mig säker på min sak. Riktigt skärpta grabbar, och med en riktigt genomtänkt idé!

Minimum 50K som insats, allt bundet i en kapitalförsäkring via ett utländskt bolag, med "fria" uttag. Visst, lite risky...men det senaste året har de snittat på 6-8 procent...per månad! Ränta på ränta, då växer slantarna fort! 100k + 6k, 106k + 6,3k, 112,3k + o.s.v.

Som sagt, lite risky! Att bara förlita sig på historik är inte tillförlitligt!

/

www.mangeudon.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
erik-sson

Ja g rekar att köra någon variant med ett trendföljande system (turtle trade)

kör med 9 månaders SMA som trailing stop både köp o sälj.

med denna metod har både boliden o ryssfonder givit 200 procent i vinst på 14 mån.

vi får se vad det blir till slut när denna trenden tar slut.

annars är momentum trading med stark diciplin för de mer aktiva ev. mest vinstgivande

val av aktie är upp till var och en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

hm ... jäkla snålt med positiva karma på detta forum.

Hm ... äras den som äras bör kommer dock er tillgodo inom sinom tid.

mvh överpositiva MBFPK, vars +karma brukar vara slut före 02.00 smile.gif

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Herr Chang

Hej mamma,

Härligt att du vill dela ut många pluskarma!

Vi får dock se upp så att det inte blir alltför hög karmainflation...

Herr Chang har talat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
John Khonken

På PPM har jag Simplycity Afrika. Den har gått dåligt men det är i år jag ska inkassera. För med fotbolls VM så får landet stort uppsving. Eftersom det mesta är placerat i Sydafrika så hoppas jag på jackpott. Året har börjat bra. Resten har jag i Folksam Asien. Gått bra hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Serath

Råvara, Latinamerika och Asien fonder för min del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Tja bidde inga aktier denna gång heller.

Slängde in en kasse på rysslandsfonder och hoppas att dom har 33 % kvar att gå under året?

ngn som håller med eller inte håller med?

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Avregistrerad clion

Satsade en slant på East capitals rysslandsfond 2005-2007 och den betalade huset i Bangsale

nu har jag köpt Fim fond Ukraina för två månader sen. har redan stigit med 17000kr något bättre än bankboken :drinks:

ps men man får bevaka kursen varje dag då det är en högriskfond

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
elikswe

Betänk att flera ryssfonder stigit till det värde de hade innan krashen. Dvs inte så svårt att säga att de fått 40-50% uppgång då värdet " bara" återgått till utgångsläget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Swippe

Vill man köpa aktier i ett bolag med riktigt bra potential på ganska kort sikt (givetvis hög risk också) så kan jag reka Afri-Can Marine Minerals Corp (kortnamn: AFA). Det är noterat på Torrontobörsen men kan handlas via t ex Avanza och Nordnet. Ett diamantprospekteringsbolag som ska plocka upp diamanter på havsbottnen utanför Namibia.

Jag har ägt aktier i detta bolag i tre år och det har blivit ständiga förseningar men igår kväll så gav sig deras inhyrda diamantletningsbåt "The Explorer" av för ett 30 dagar långt samplingsprogram där man ska ta en massa prover från havsbottnen för att fastställa hur mycket diamanter som finns totalt på området. Man har tidigare gjort undersökningar av havsbottnen och kunnat fastställa att det verkligen finns diamanter där men utrustningen som användes då fungerade inte tillfredställande, t ex så kunde man då bara komma ca 2 meter ner i bottensedimenten medans man med den nya utrustningen kan komma så långt ner som 12 meter. En helt enorm skillnad på utrustningens kapacitet helt enkelt.

Man kommer runt den 10-14 Maj att meddela resultaten av hur det gått efter halva samplingsrundan, det är då det gäller helt enkelt. Blir dessa resultat bra så kan man nog räkna med att aktien kommer att sticka hundratals %. Och blir resultaten till besvikelse så lär aktien rasa.

Men jag tror stenhårt på att resultaten kommer att bli bra och har en målkurs på minst 1 Canada $ (CAD) och aktien slutade på 26,5 cent i fredags så potentialen är väldigt bra. Och det bästa är ju att båten just nu i skrivande stund faktist är ute och plockar upp diamanter, väntan är över.

Här finns ett par artiklar om bolaget:

Artikel från Realtid.se

Artikel från Realtid.se 2

Mvh Swippe

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Avregistrerad clion

den som inte satsar vinner heller aldrig nåt :great:

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
John Khonken

Clion

Betänk att ukraina har väldiga problem. Så fonderna har varit på väldigt låg nivå.Det är som du säger väldigt hög risk. Men du satsar från otroligt låg ingångsnivå. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy