Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev LTD:

Har du börjat köpa än?

Tror att det bara är början på nergången vi ser nu

 

Ska snart börja i liten skala och sprida ut köpen över tid. Ingen vet ju när det vänder men inflationssiffrorna kommer nog snart att vända. Frågan är ju hur mycket som är diskonterat i kurserna nu. Vissa säger värderingarna är låga men det baseras ju på tidigare intjäning och det lär ju knappast hålla om vi går in i en ordentlig lågkonjunktur. Likadant med direktavkastning. När det börjar klia i fingrarna tittar jag tillbaka till tiden strax innan covid och då ser det inte lika intressant ut längre.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kan det möjligen vara vändningen vi såg efter senaste inflationssiffran i USA? Brant neråt för att vända upp med kraft. Fastigheter i Sverige drog iväg bra uppåt efter lång ökenvandring, vilket tyder på att man kanske räknar med att räntan snart toppar ur. Likaså teknik o tillväxt. Eller var det bara en dead cat bounce?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Kan det möjligen vara vändningen vi såg efter senaste inflationssiffran i USA? Brant neråt för att vända upp med kraft. Fastigheter i Sverige drog iväg bra uppåt efter lång ökenvandring, vilket tyder på att man kanske räknar med att räntan snart toppar ur. Likaså teknik o tillväxt. Eller var det bara en dead cat bounce?

Det vände ju brant ner i USA till slut och tendensen är rejäl volla med lägre bottnar. Lågkonjunkturen har ju inte ens börjat. Räntorna kommer fortsätta upp och sänka fastigheter och konsumtionen kommer falla och sänka resten. Det finns mycket kvar på nersidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skall man då ligga i nu i väntan på uppgång?

Likvid äter ju inflationen upp. Obligationer har väl också rasat. Guld är för krångligt att handla med (fysiskt är det enda som gäller)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Det vände ju brant ner i USA till slut och tendensen är rejäl volla med lägre bottnar. Lågkonjunkturen har ju inte ens börjat. Räntorna kommer fortsätta upp och sänka fastigheter och konsumtionen kommer falla och sänka resten. Det finns mycket kvar på nersidan.

Jag har bara en fråga till dig:

Tro du verkligen att den svenska riksbankens räntehöjning kommer att hjälpa med att få ner inflationen i Sverige?

 

Riksbanken har ju sänkt ränta under de senaste 10 år och ändå inte lyckas med att få upp inflationen.

Folk har ju handlat som galningar under alla dessa år och då borde inflationen ha rusat iväg.

 

Jag är tveksam att de kommer att lyckas med detta, eftersom där är saker inom och utom Sverige som inte påverkas av att de gör räntehöjningar för att få ner inflationen.

 

Låt mig ta tre exempel:

Om du i augusti gjorde av med 100 Kwh el och betalade 1500 kronor.

Om du i november gör av med 70 Kwh el och betalar 2500 kronor så verkar det som räntehöjningen inte påverkar att priset fortsätter att gå upp på El. Oavsett att alla gör av med mindre el.

 

Om du betalade 10 000 i avgift i månaden för ditt boende 2022.

Om de då höjer avgiften med 8% 2023 och så biter sig den höga inflationen sig fast.

Folk kanske väljer ett billigare boende eller flyttar ihopa men lika väl så får alla betala ett högre pris oavsett hur de snålar.

 

Om bensinen kostade 25 kr/L i augusti och du gjorde av med 150 L den här månaden för 3750 kr.

Om bensinen kostar 32 kr/L i december och du gör av med 120 L och betalar 3840 kr.

 

De här med räntehöjningar/ räntesänkningar verkar vara ett trubbigt verktyg som inte alltid ger den önskad effekt med dessa åtgärder.

 

Som du förstå så är jag ingen expert på de här området utan är tacksam för allt som kan hjälpa mig med att förstå ett komplex problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Imperiale:

Jag har bara en fråga till dig:

Tro du verkligen att den svenska riksbankens räntehöjning kommer att hjälpa med att få ner inflationen i Sverige?

 

Riksbanken har ju sänkt ränta under de senaste 10 år och ändå inte lyckas med att få upp inflationen.

Folk har ju handlat som galningar under alla dessa år och då borde inflationen ha rusat iväg.

 

Jag är tveksam att de kommer att lyckas med detta, eftersom där är saker inom och utom Sverige som inte påverkas av att de gör räntehöjningar för att få ner inflationen.

 

Låt mig ta tre exempel:

Om du i augusti gjorde av med 100 Kwh el och betalade 1500 kronor.

Om du i november gör av med 70 Kwh el och betalar 2500 kronor så verkar det som räntehöjningen inte påverkar att priset fortsätter att gå upp på El. Oavsett att alla gör av med mindre el.

 

Om du betalade 10 000 i avgift i månaden för ditt boende 2022.

Om de då höjer avgiften med 8% 2023 och så biter sig den höga inflationen sig fast.

Folk kanske väljer ett billigare boende eller flyttar ihopa men lika väl så får alla betala ett högre pris oavsett hur de snålar.

 

Om bensinen kostade 25 kr/L i augusti och du gjorde av med 150 L den här månaden för 3750 kr.

Om bensinen kostar 32 kr/L i december och du gör av med 120 L och betalar 3840 kr.

 

De här med räntehöjningar/ räntesänkningar verkar vara ett trubbigt verktyg som inte alltid ger den önskad effekt med dessa åtgärder.

 

Som du förstå så är jag ingen expert på de här området utan är tacksam för allt som kan hjälpa mig med att förstå ett komplex problem.

Ja högre räntor skapar ju i sig inflation på kort sikt och gör att konsumtionen minskar vilket i sin tur driver på lågkonjunkturen som i sin tur kommer att dra ner inflationen, är väl typ så det funkar. Jag kan nog inte mer om det här än vad du kan men riksbanken ser ju räntehöjning som det enda medlet mot inflationen och dom lär fortsätta att använda det och högre räntor får börsen att gå ner.

 

Likvider äts upp av inflation det är sant men att sitta likvid medans börsen går ner och sen köpa billiga aktier är inte helt fel. Frågan är ju bara vilka aktier man ska satsa på.. Bla fastighetsaktier tokrasar ju pga höjda räntor och kan bli riktigt billiga snart, men det kan komma att dröja innan dom går upp igen och en del bolag kan nog få riktigt stora problem innan det vänder upp. SBB är ju en småsparar favorit som ger bra utdelning (kan sänkas) men hur mycket högre räntor har dom eg råd med innan det blir kris i bolaget?...

 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Räntehöjningen gör inte inflationen lägre. Om du höjer räntan till en del över inflationen så blir inflationen lägre. Då får vi katastrof inom bostadsmarknaden. Det får inte hända för svenska folket har huslån på runt 4,5 miljarder kronor. Vad riksbanken endast kan göra är två saker. Försöka prata ner inflationen eller sätta sedelpressen på max för att skjuta problemet framför sig. Resultatet blir då hyperinflation. Men riksbanken är ansvariga för det som händer nu. Riksbanken skulle inte sänkt räntan utan börjat höja den för flera år sedan.  Men vi lyckades hålla bostadsbubblan vid liv några år till.

 

Pest eller kolera är vad som väntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev p125:

Vad skall man då ligga i nu i väntan på uppgång?

Likvid äter ju inflationen upp. Obligationer har väl också rasat. Guld är för krångligt att handla med (fysiskt är det enda som gäller)

 

Jag ligger likvid, skiter i att inflationen äter upp det, får jag köpa billiga aktier så får jag tillbaka det sen. Det kluriga är bara när man ska börja köpa, jag tror att nergången kan bli långvarig. Mycket hänger på Putin och hur kall vintern blir. Man ska nog inte ha för bråttom med att trycka på köp knappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
9 minuter sedan, skrev John Khonken:

Det får inte hända för svenska folket har huslån på runt 4,5 miljarder kronor

🤣😂😅

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev John Khonken:

Räntehöjningen gör inte inflationen lägre. Om du höjer räntan till en del över inflationen så blir inflationen lägre. Då får vi katastrof inom bostadsmarknaden. Det får inte hända för svenska folket har huslån på runt 4,5 miljarder kronor. Vad riksbanken endast kan göra är två saker. Försöka prata ner inflationen eller sätta sedelpressen på max för att skjuta problemet framför sig. Resultatet blir då hyperinflation. Men riksbanken är ansvariga för det som händer nu. Riksbanken skulle inte sänkt räntan utan börjat höja den för flera år sedan.  Men vi lyckades hålla bostadsbubblan vid liv några år till.

 

Pest eller kolera är vad som väntar.

Helt klart ett jäkligt lurigt läge och det lär inte bli någon snabb vändning upp som en del hoppas på, det enda som kan skapa ett snabbt rally är om kriget tar slut inom kort, så länge Putin inte ger sig så kommer lågkonjunkturen att hålla i sig. Men det kan komma att bli riktigt jvla bra efter det här, EU har slagit sig fria från beroendet av rysk olja och gas, kärnkraften byggs ut mm. Det kommer att ge positivt klirr i kassan på sikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev LTD:

Det vände ju brant ner i USA till slut och tendensen är rejäl volla med lägre bottnar. Lågkonjunkturen har ju inte ens börjat. Räntorna kommer fortsätta upp och sänka fastigheter och konsumtionen kommer falla och sänka resten. Det finns mycket kvar på nersidan.

 

Jo det konstiga var ju att det vände tvärt upp senare på dom siffror som presenterades. Man ska inte heller glömma att marknaden ligger långt före dom aktuella siffrorna. Det vettiga är nog att ligga lågt tills vi får se en högre botten och en högre topp. Dom kommande kvartalsrapporten blir också intressanta.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev John Khonken:

. Det får inte hända för svenska folket har huslån på runt 4,5 miljarder kronor. 

Hade det varit så väl så hade Vänsterpartiets inflytande på budgeten kunnat fixa problemet direkt.

 

Bostadslånen står för 82 procent av utlåningen till hushållen i Sverige och uppgår nu totalt till 3 672 miljarder kronor. (2021), nu ca 4 000 miljarder. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev John Khonken:

Räntehöjningen gör inte inflationen lägre. Om du höjer räntan till en del över inflationen så blir inflationen lägre. Då får vi katastrof inom bostadsmarknaden. Det får inte hända för svenska folket har huslån på runt 4,5 miljarder kronor. Vad riksbanken endast kan göra är två saker. Försöka prata ner inflationen eller sätta sedelpressen på max för att skjuta problemet framför sig. Resultatet blir då hyperinflation. Men riksbanken är ansvariga för det som händer nu. Riksbanken skulle inte sänkt räntan utan börjat höja den för flera år sedan.  Men vi lyckades hålla bostadsbubblan vid liv några år till.

 

Pest eller kolera är vad som väntar.

 

4,5 miljarder? Rätt dålig gissning. Den summan räcker inte till alla hus i Djursholm. Rätt svar är 3000 miljarder kronor.

https://www.nordnet.se/blogg/bostadslan-vs-bostadspriser-i-sverige

Så det kan nog vara ett nyttigt uppvaknande att lån ska någon gång betalas. Men att trycka nya pengar löser väl inget då det mesta bara är siffror utan substans. Men jag håller med dig att räntan skulle ha höjts för länge sedan och inte heller ha varit på minus.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

 

4,5 miljarder? Rätt dålig gissning. Den summan räcker inte till alla hus i Djursholm. Rätt svar är 3000 miljarder kronor.

https://www.nordnet.se/blogg/bostadslan-vs-bostadspriser-i-sverige

Så det kan nog vara ett nyttigt uppvaknande att lån ska någon gång betalas. Men att trycka nya pengar löser väl inget då det mesta bara är siffror utan substans. Men jag håller med dig att räntan skulle ha höjts för länge sedan och inte heller ha varit på minus.

2017 var privatpersoners skuldsättning 3000 miljarder kr, 2021 var skuldsättningen över 5000 miljarder kr.Hushållens skulder ökar snabbt. I slutet av juni 2021 uppgick svenskarnas skulder till över 5 000 miljarder kronor, enligt siffror från Statistiska centralbyrån, SCB. Det är en skuldsättning som ungefär motsvarar hela Sveriges bruttonationalprodukt, och en skuldnivå som nästan femfaldigats på bara 20 år.26 jan. 2565 BE

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog rätt många som sitter i skuldfällan nu.

Det är jäkligt skönt att vara skuldfri och ha + på kontot istället🙂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

 

4,5 miljarder? Rätt dålig gissning. Den summan räcker inte till alla hus i Djursholm. Rätt svar är 3000 miljarder kronor.

https://www.nordnet.se/blogg/bostadslan-vs-bostadspriser-i-sverige

Så det kan nog vara ett nyttigt uppvaknande att lån ska någon gång betalas. Men att trycka nya pengar löser väl inget då det mesta bara är siffror utan substans. Men jag håller med dig att räntan skulle ha höjts för länge sedan och inte heller ha varit på minus.

Jag förstår inte hur riksbanken skulle kunna höja ränta om vi har en inflation som är mycket lägre än de här 2% målet!

”Men jag håller med dig att räntan skulle ha höjts för länge sedan och inte heller ha varit på minus.”

 

 

Ett problem som jag ser är att riksbanken inte själva kan nå sitt mål på 2% med de verktyg som de har. De kan inte verka självständigt och vara den enda kraft som skall rätta till ett problem.

Folk har lånat enorma pengar till bostäder och priserna på dessa har skjutit i höjden under de senaste 10 åren och ändå så har inte inflationen skjutit i höjden.

Som jag kan se de med mina ögon är att det enda som skulle kunna ha hjälp till med att få upp inflationen för 5 år sedan är att de hade tagit hjälp med lönerna i landet. Den har varit alldeles för låg under mycket långtid på 2,4-2,6% varje år. Hade den legat på 3,5-4,5% per år under några år så hade inflationen rusat upp.

 

Allt som riksbanken gör igår, idag och framtiden kommer inte få den önskade effekt de vill. De är inte ensamma spelare på den ekonomiska spelplanen. De måste förstå grunden i ett problem som uppstår och inte bara slå med den stora slägga och tro att de löser problemet, vilket de inte kommer att göra. Jag tycker att historian de senaste 10 åren ger ett tydligt bevis på detta.

Ett exempel är El-krisen: De kvittar hur mycket de höjer räntan så kommer de inte få ner inflation på EL. Allt de här styrs av utbud och efterfråga och har du flaskhalsar i de här systemet som det kommer att ta många år att rätta till, så löper priserna fritt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Imperiale:

Jag har bara en fråga till dig:

Tro du verkligen att den svenska riksbankens räntehöjning kommer att hjälpa med att få ner inflationen i Sverige?

 

Riksbanken har ju sänkt ränta under de senaste 10 år och ändå inte lyckas med att få upp inflationen.

Folk har ju handlat som galningar under alla dessa år och då borde inflationen ha rusat iväg.

 

Jag är tveksam att de kommer att lyckas med detta, eftersom där är saker inom och utom Sverige som inte påverkas av att de gör räntehöjningar för att få ner inflationen.

 

Låt mig ta tre exempel:

Om du i augusti gjorde av med 100 Kwh el och betalade 1500 kronor.

Om du i november gör av med 70 Kwh el och betalar 2500 kronor så verkar det som räntehöjningen inte påverkar att priset fortsätter att gå upp på El. Oavsett att alla gör av med mindre el.

 

Om du betalade 10 000 i avgift i månaden för ditt boende 2022.

Om de då höjer avgiften med 8% 2023 och så biter sig den höga inflationen sig fast.

Folk kanske väljer ett billigare boende eller flyttar ihopa men lika väl så får alla betala ett högre pris oavsett hur de snålar.

 

Om bensinen kostade 25 kr/L i augusti och du gjorde av med 150 L den här månaden för 3750 kr.

Om bensinen kostar 32 kr/L i december och du gör av med 120 L och betalar 3840 kr.

 

De här med räntehöjningar/ räntesänkningar verkar vara ett trubbigt verktyg som inte alltid ger den önskad effekt med dessa åtgärder.

 

Som du förstå så är jag ingen expert på de här området utan är tacksam för allt som kan hjälpa mig med att förstå ett komplex problem.

 

Att riksbanken höjer räntan är, som jag ser det, ett försök till att behålla värdet på kronan. Försvagad krona innebär dyrare varor på allt som importeras och nu är det globala rejset mot högre räntor igång. Bara att försöka hänga med så länge det går.

För att få bort inflationen är det nog bara en väg att gå, att folk spenderar mindre pengar. Inflationen plus räntehöjningar kommer öka arbetslösheten, göra att folk blir fattigare och då minska folks spenderingar. Vilket i sin tur leder till än mer arbetslöshet och fattigare befolkning. Har folk kvar möjligheten att låna/spendera kommer inte inflationen att minska.

 

Som LTD skriver, det värsta ligger framför oss.

 

Ingen recession går rakt ner så det kommer komma rekyler uppåt på börserna men trenden är fortsatt ned.

Det som kan vända det, skjuta upp vidare nedgångar är nog att FOMC slutar med räntehöjningar och likt England återgår till pengatryckande och "Helikopterpengar" men då kommer inflationen fortsätta upp. 

 

Riksbanker klassas ofta som oberoende vilket jag tror är bullshit, dvs när folket lider tillräckligt eller marknader blir illikvida kommer politikerna vrida om armen på riksbankerna och sen är det slut med dyra pengar igen. Europa kan mycket väl gå samma väg som Japan, där har börsen inte återhämtat sig sedan ATH 1989?

 

/ SatanG  

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Nog rätt många som sitter i skuldfällan nu.

Det är jäkligt skönt att vara skuldfri och ha + på kontot istället🙂

 

Håller med dig, skönt mentalt att vara skuldfri.

Men lånekostnaden äts ju fn upp av inflationen så lån kan ju även vara bra ekonomiskt för vissa beroende på omständigheterna förstås.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Att riksbanken höjer räntan är, som jag ser det, ett försök till att behålla värdet på kronan. Försvagad krona innebär dyrare varor på allt som importeras och nu är det globala rejset mot högre räntor igång. Bara att försöka hänga med så länge det går.

För att få bort inflationen är det nog bara en väg att gå, att folk spenderar mindre pengar. Inflationen plus räntehöjningar kommer öka arbetslösheten, göra att folk blir fattigare och då minska folks spenderingar. Vilket i sin tur leder till än mer arbetslöshet och fattigare befolkning. Har folk kvar möjligheten att låna/spendera kommer inte inflationen att minska.

 

Som LTD skriver, det värsta ligger framför oss.

 

Ingen recession går rakt ner så det kommer komma rekyler uppåt på börserna men trenden är fortsatt ned.

Det som kan vända det, skjuta upp vidare nedgångar är nog att FOMC slutar med räntehöjningar och likt England återgår till pengatryckande och "Helikopterpengar" men då kommer inflationen fortsätta upp. 

 

Riksbanker klassas ofta som oberoende vilket jag tror är bullshit, dvs när folket lider tillräckligt eller marknader blir illikvida kommer politikerna vrida om armen på riksbankerna och sen är det slut med dyra pengar igen. Europa kan mycket väl gå samma väg som Japan, där har börsen inte återhämtat sig sedan ATH 1989?

 

/ SatanG  

Jag är helt med dig om vad du skriver och förstår effekterna av att höja räntorna.

Allt detta händer om modellen fungera som den skall.

 

Du är själv inne och nämner Riksbankens oberoende och tro att den inte gäller om folk lider.

Jag tro inte att riksbankens oberoende är hotad, utan deras makt är begränsad av de kan göra med sina verktyg och då kommer inte deras modellen att fungera.

Du, jag och alla har sett detta nu under dessa 10 år som har gått.

Och det är inte bara i Sverige som modellen inte har fungerat i, utan i hela Europa.

Inflationen har gått ner överallt och alla Riksbanker har använt samma knep….sänkt styrränta!

Av alla dessa kloka gubbar som sitter där ute på varje Riksbank i Världen, så är det inte en enda som har skrikit att de vill ha fler verktyg i sin låda för att upp nå deras mål.

Jag vill ge de mer makt åt riksbangen att kunna ingripa i saker som kan påverka att deras modell fungera bättre.

Återigen skall jag ta upp el-krisen som är orsaken till allt ont nu i Sverige, Eftersom elen påverkar allt nu och är den stora boven. Om Riksbanken hade ett verktyg som gav de rätt att begränsa en annan aktörs agerande på marknaden för att deras modell skall fungerar, så tycker jag att de skulle ha den makten.

Ni får inte exportera el till utlandet eftersom priserna skenar och driver upp inflationen på allt.

Er export av el är här med förbjuden till vi säger annat!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart dags att börja köpa Ericsson, faller rejält nu efter senaste Uppdrag Granskning! Alfa Laval drar på ser jag!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev audirs2:

Snart dags att börja köpa Ericsson, faller rejält nu efter senaste Uppdrag Granskning! Alfa Laval drar på ser jag!

Köp SAS så får du många aktier för pengarna 🙂

För övrigt var det ännu en bra dag för aktieportföljen 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka aktier kommer att gynnas nu efter regeringsskiftet tror ni? Jag tänker det kanske kan bli  företag inom solenergi, friskolor, elektrifiering såsom laddstolpar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Claus:

Vilka aktier kommer att gynnas nu efter regeringsskiftet tror ni? Jag tänker det kanske kan bli  företag inom solenergi, friskolor, elektrifiering såsom laddstolpar. 

Satsa på Essity, de tillverkar snyftpapper till alla lättkränkta vänsterblivna...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Benriach:

Satsa på Essity, de tillverkar snyftpapper till alla lättkränkta vänsterblivna...

De tillverkar också dasspapper till bajsnödiga SD-gubbar, så Essity är nog ett säkert kort 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...