Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

7 hours ago, Mr atm said:

Bara kreditexpansionen säger väl något.

Guldpriset sätts i världen, där priset på $ påverkar vårat pris på guld i skr.

Guld tillsammans med krypto är inte särskilt stora i det hela. Jag förstår inte när du skriver att Bitcoinpriset och guldpriset sjunker.

Du måste kolla på längre tid än 2 veckor som i Bitcoin.  Bitcoin har stigit med 200% per år i snitt sedan start.

För 1 år sedan kostade 1 Bitcoin 6800$ och nu kostar den över 31500$. Dessutom är Bitcoin just nu i en uppgångsfas, där den emellanåt ändå

kan brukar droppa med 30-40%.

Guldpriset 2002 var 250$ och nu 1850$.

I USA och Europa (HIKP) räknar man väl inte med energi, mat, realtillgångar (guld,krypto), obligationer, service osv.

Då är inflationen dom upplyser oss om irrelevant. Däremot räknar dom med teknisk utrustning som hela tiden sjunker i värde (TV,datorer,). En ärlig inflation är förmodligen över 10% t.o.m idag.

Har du följ med priserna på lägenheter och hus. Jag kollar mina bekantas hus i Stockholm, som tickar på uppåt miljon efter miljon.

Jag köpte en lägenhet 1996 och kollade att priset på den 2015 hade stigit med x20.

Det är klart att löner också har stigit men inte lika snabbt. Nu är det inte ovanligt att folk har skulder på miljoner.

Dessutom dom som har haft sina besparingar på banken har blivit helt blåsta.

 

Jag missuppfattade nog, trodde du menar en officiell inflation som dykit upp nu.

Håller helt med om inflationen, den mäts inte ens i närheten av korrekt.

Löner, här nere, har nog stigit hyffsat på de som utbildat sig men knappast på de andra.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Att småspararna ger sig på maffian i Washington är helt underbart. Mera sånt. Ta bort naken blankning helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, John Khonken said:

Att småspararna ger sig på maffian i Washington är helt underbart. Mera sånt. Ta bort naken blankning helt.

Ja generellt hade det nog varit bäst. Samtidigt var det blankningar som fick t.ex. Valiant Pharma på knä.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. inflationen i US och sannolikt på många andra platser.

https://edition.cnn.com/2021/01/27/economy/federal-reserve-jerome-powell/index.html

 

Som jag tolkar det kan vi nog hyffsat säkert säga att stimulanser kommer fortsätta läääänge. Kan väl i viss mån även driva upp den officiella inflationen men gissningsvis långt högre vad det gäller tillgångar. 

Eller tror någon annorlunda, kommer den lilla fattiga människan vinna kriget mot the rich and powerful?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja blankning är ett ofog, jag förlorar pengar varje gång jag försöker.

 

Ska bli intressant att se vad som händer med Gamestop. Finns ju absolut ingen substans i uppgången men det är ju kul att se storfräsarna få på moppe. Blir väl snart nåt åtal det är ju bara "eliten" som får bära sig åt på det viset.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Esspe:

Ja blankning är ett ofog, jag förlorar pengar varje gång jag försöker.

 

Ska bli intressant att se vad som händer med Gamestop. Finns ju absolut ingen substans i uppgången men det är ju kul att se storfräsarna få på moppe. Blir väl snart nåt åtal det är ju bara "eliten" som får bära sig åt på det viset.

Undra vilka som fick på moppe idag i aktien Gamestop 555555 upp som en sol ner som en sten.

Ett tips håll er borta från Bitcoin (jag har köpt) 55555

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänka sig långsiktighet och kunskap om bolaget gav jackpott idag. Mycket trevlig dag må jag säga

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, Esspe said:

Ja blankning är ett ofog, jag förlorar pengar varje gång jag försöker.

 

Ska bli intressant att se vad som händer med Gamestop. Finns ju absolut ingen substans i uppgången men det är ju kul att se storfräsarna få på moppe. Blir väl snart nåt åtal det är ju bara "eliten" som får bära sig åt på det viset.

Nyemission. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-01-08 at 20:55, skrev Esspe:

Verkar som budet på Recipharm kommer att höjas. Kursen handlas 4 kronor över budet idag. Chansa? Torskar som mest 4 kronor/aktie

Precis som väntat. Budet höjdes från 220 till 232. Nätt liten vinst på 5,5 % för dom som köpte in sig på första budkursen.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 hours ago, Dolemon said:

Undra vilka som fick på moppe idag i aktien Gamestop 555555 upp som en sol ner som en sten.

Ett tips håll er borta från Bitcoin (jag har köpt) 55555

Grattis! Det gjorde du rätt i.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Captain Morgan said:

Jag ligger halvtung i silver sedan något år tillbaka med tanken att JPM kommer att tvingas släppa både kontrollen och manipulerandet av silver i framtiden.

 

 

Har också hört JPM manipulerat silvret under flera år, stämmer det?

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar JA. JP Morgan har köpt på sig stora mängder under många år. När dom manipulerat priset på silver. Vill du veta hur mycket dom har så kolla Ted Butler. Han är silver expert och håller koll på myglarna

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr atm:

Grattis! Det gjorde du rätt i.

Tackar, men sålt med 10% vinst väntar in en dipp efter Muskens twitter

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, SatanG said:

 

Har också hört JPM manipulerat silvret under flera år, stämmer det?

 

/ SatanG

 

100%

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Dolemon said:

Tackar, men sålt med 10% vinst väntar in en dipp efter Muskens twitter

Vi får se....

Farligt att stå ute i kylan en längre stund.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Mr atm:

Vi får se....

Farligt att stå ute i kylan en längre stund.

Hoppas på 50k innan dippen. Iaf är det där jag kommer sälja av lite på kort sikt. Men säljer även lite på vägen dig. Man kan ju alltid stoppa in det i Eth eller dot

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minutes ago, TheProdigy said:

Hoppas på 50k innan dippen. Iaf är det där jag kommer sälja av lite på kort sikt. Men säljer även lite på vägen dig. Man kan ju alltid stoppa in det i Eth eller dot

Jag säljer inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 hour ago, SatanG said:

 

Har också hört JPM manipulerat silvret under flera år, stämmer det?

 

/ SatanG

 

Om jag fattat rätt så är det så här. JPM tvingades ta över en enorm "naked short " position i silverderivat från Bern Sterns under krisen 2008. En short position är ju när du lånar aktier som du säljer och hoppas kunna köpa till ett lägre pris vid ett senare tillfälle och lämna tillbaka med skillnaden i vinst. En "naked short" är när du säljer aktier du ens inte har lånat eller har tillgång till men hoppas kunna köpa till ett lägre pris vid ett senare tillfälle och lämna över till köparen med skillnaden i vinst, "naked shorts" är numera förbjudet eftersom en del har sålt fler aktier än det finns överhuvudtaget (greed).

 

För att inte riskera sin egen undergång p g a dessa ärvda silverderivat så började JPM köpa upp fysiskt silver i enorma mängder och sedan dess har de ackumulerat 114 milljoner onces fysiskt silver och har full kontroll på silvermarknaden. De tjänar numera pengar på sina egna korta positioner i silver derivat/futures genom att manipulera silvermarknaden. Om andra aktörer nu driver upp silverpriset så är det möjligt att JPM stänger alla sina egna korta positioner och istället hänger på uppåt för att sälja av en del silver till väsentligt högre priser och tjäna mycket mer pengar på det, alltså kan de helt plötsligt vända kappan efter vinden och hjälpa till att driva upp priset innan de själva säljer av en del. En annan möjlighet är att COMEX kraschar om aktörer börjar ta fysisk leverans på sina silver futures istället för att låta papperssilvret rulla vidare. Enligt vissa uppgifter finns det 250 gånger mer papperssilver än det finns fysiskt silver. Om alla vill ha sitt silver levererat så finns det inte så det räcker på långa vägar. Silver går nog en ljus framtid till mötes de närmsta åren även av andra skäl.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr atm:

Jag säljer inte!

Du är på rätt väg. Nu talar Ray D om att köpa B. Enligt massa rek så är värdet i slutet av året hemskt högt. Men jag köper inte för jag håller på mitt. Säkrar hellre

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Wallstreetbets gruppen på Reddit har nu växt till nästan 6 miljoner medlemmar och kan bli ett stort problem för eliten. Gruppen kan mycket väl växa till en stor social rörelse som kan börja ställa krav på US eliten och myndigheter. Allt de behöver är en karismatisk ledare och växa till kanske 10 eller 15 miljoner ilskna millennials. Deras aktioner verkar grunda sig på en besvikelse skapad redan under den förra ekonomiska krisen 2008-2009 när finansbolag, banker och försäkringsbolag samt dess chefer räddades med skattebetalarnas pengar medan vanliga personer förlorade sina jobb och hela familjer gick under. Många av krisbolagens chefer fick till och med behålla sina bonusar. Tolv år senare är vi mitt inne i en ny kris som ingen vet hur den kommer att sluta.


Här är ett inlägg från en ganska typisk wallstreetbetsare som stöttar GameStop:

I remember when the housing collapse sent a torpedo through my family. My father's concrete company collapsed almost overnight. My father lost his home. My uncle lost his home. I remember my brother helping my father count pocket change on our kitchen table. That was all the money he had left in the world. While this was happening in my home, I saw hedge funders literally drinking champagne as they looked down on the Occupy Wall Street protestors. I will never forget that.

My Father never recovered from that blow. He fell deeper and deeper into alcoholism and exists now as a shell of his former self, waiting for death.

This is all the money I have and I'd rather lose it all than give them what they need to destroy me. Taking money from me won't hurt me, because i don't value it at all. I'll burn it all down just to spite them.

This is for you, Dad.

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Wallstreetbets gruppen på Reddit har nu växt till nästan 6 miljoner medlemmar och kan bli ett stort problem för eliten. Gruppen kan mycket väl växa till en stor social rörelse som kan börja ställa krav på US eliten och myndigheter. Allt de behöver är en karismatisk ledare och växa till kanske 10 eller 15 miljoner ilskna millennials. Deras aktioner verkar grunda sig på en besvikelse skapad redan under den förra ekonomiska krisen 2008-2009 när finansbolag, banker och försäkringsbolag samt dess chefer räddades med skattebetalarnas pengar medan vanliga personer förlorade sina jobb och hela familjer gick under. Många av krisbolagens chefer fick till och med behålla sina bonusar. Tolv år senare är vi mitt inne i en ny kris som ingen vet hur den kommer att sluta.


Här är ett inlägg från en ganska typisk wallstreetbetsare som stöttar GameStop:

I remember when the housing collapse sent a torpedo through my family. My father's concrete company collapsed almost overnight. My father lost his home. My uncle lost his home. I remember my brother helping my father count pocket change on our kitchen table. That was all the money he had left in the world. While this was happening in my home, I saw hedge funders literally drinking champagne as they looked down on the Occupy Wall Street protestors. I will never forget that.

My Father never recovered from that blow. He fell deeper and deeper into alcoholism and exists now as a shell of his former self, waiting for death.

This is all the money I have and I'd rather lose it all than give them what they need to destroy me. Taking money from me won't hurt me, because i don't value it at all. I'll burn it all down just to spite them.

This is for you, Dad.

Har du inte läst länken jag la in så gör det. Där har du hela storyn om Gamestop. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...