Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

On 2021-01-08 at 00:16, skrev wavis:

Kört hårt på Nibe , Invisio , Opti freeze, Gått som tåget ,, Ahh , snart dags o eller inte ,,, 

Träffade en Nibe chef i Patong för någon vecka sen. Han tyckte att aktien var mycket övervärderad men också att den varit det i många år.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Recipharm ligger nu 8 kronor över budkursen. Nånting är på g?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Esspe:

Träffade en Nibe chef i Patong för någon vecka sen. Han tyckte att aktien var mycket övervärderad men också att den varit det i många år.

Kan nog hålla med där. Var ihop med en tjej för ca 20 år sen, Hennes svåger är rätt högt uppsatt på utvecklings sidan, har fortfarande kontakt med han då jag installerat några bergvärme pumpar på jobbet.

Men verkar vara en bra ägare anda i företaget o så länge det tickar på så...

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jive:

Jag sålde 75% igår.

Kanske var bra tajmat.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Esspe:

Kanske var bra tajmat.

 

 Jag tror att risken är storre för en längre nedgång på 20-25% än en ytterligare uppgång och då på max 10%.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Jive said:

 Jag tror att risken är storre för en längre nedgång på 20-25% än en ytterligare uppgång och då på max 10%.

Staten i USA har inget val. Deras mesta inkomster kommer från Börsen.

Ser inte så bar ut för USA heller.

Ser ut som vi har en kraftig inflation på G.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

51 minutes ago, Mr atm said:

Kanske inte. Mera pengar ska in i marknaden.

 

Jag spekulerar i att det som trycker neråt för tillfället är att 1.9-triljonerpaketet ser ut att bli fördröjt några veckor länge än vad som förväntades samt rykten som cirkulerar att börsen blivit en "bubbla".

Det som talar emot det, i min tanke, är att Greed-indikatorn i US stiger. Borde vara ett tecken på att väldigt mycket pengar väntar på att komma in, tech-sektorn ses nog inte lika mycket som en safe haven som tidigare trots grymma siffror från t.ex. Microsoft.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minutes ago, Mr atm said:

Staten i USA har inget val. Deras mesta inkomster kommer från Börsen.

Ser inte så bar ut för USA heller.

Ser ut som vi har en kraftig inflation på G.

Tyder du den inflationen från ränterörelser?

Jag ser inga tecken på press uppåt på t.ex. guld eller krypto som isf borde öka men de har ju snarare gått åt andra hållet, än så länge.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mr atm:

Kanske inte. Mera pengar ska in i marknaden.

Möjligt men det är omöjligt att pricka toppen och det behövs inte mycket för att utlösa ett ras. Bättre att sälja lite för tidigt än att inte hinna ut alls. 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minutes ago, LTD said:

Möjligt men det är omöjligt att pricka toppen och det behövs inte mycket för att utlösa ett ras. Bättre att sälja lite för tidigt än att inte hinna ut alls. 

Har sålt 85% klart för några dagar sedan. 

Tog en dryg vecka. 

 

 

Vilket visade sig vältajmat.

Mitt sålda fd innehav har gått ner 10% sedan dess. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bolag som satsar på förnybar energi går som raketer på börsen just nu. De sparare som haft sina pengar placerade i de här bolagen, eller i fonder med den inriktningen, har i många fall kunnat se värdet på sina besparingar fördubblas det senaste året. Sparekonomen Frida Bratt på Nordnet varnar nu småsparare för att såna investeringar kommer med en hög risk.https://sverigesradio.se/artikel/7656456

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nicholas:

Gamestop. 

Folk stödköper för att fixa en squeeze. 

 

Screenshot_20210127-210426_Avanza.jpg

Det pratade de om på Aktuellt idag.

Kamp mot de stora.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, SatanG said:

Tyder du den inflationen från ränterörelser?

Jag ser inga tecken på press uppåt på t.ex. guld eller krypto som isf borde öka men de har ju snarare gått åt andra hållet, än så länge.

 

/ SatanG

Bara kreditexpansionen säger väl något.

Guldpriset sätts i världen, där priset på $ påverkar vårat pris på guld i skr.

Guld tillsammans med krypto är inte särskilt stora i det hela. Jag förstår inte när du skriver att Bitcoinpriset och guldpriset sjunker.

Du måste kolla på längre tid än 2 veckor som i Bitcoin.  Bitcoin har stigit med 200% per år i snitt sedan start.

För 1 år sedan kostade 1 Bitcoin 6800$ och nu kostar den över 31500$. Dessutom är Bitcoin just nu i en uppgångsfas, där den emellanåt ändå

kan brukar droppa med 30-40%.

Guldpriset 2002 var 250$ och nu 1850$.

I USA och Europa (HIKP) räknar man väl inte med energi, mat, realtillgångar (guld,krypto), obligationer, service osv.

Då är inflationen dom upplyser oss om irrelevant. Däremot räknar dom med teknisk utrustning som hela tiden sjunker i värde (TV,datorer,). En ärlig inflation är förmodligen över 10% t.o.m idag.

Har du följ med priserna på lägenheter och hus. Jag kollar mina bekantas hus i Stockholm, som tickar på uppåt miljon efter miljon.

Jag köpte en lägenhet 1996 och kollade att priset på den 2015 hade stigit med x20.

Det är klart att löner också har stigit men inte lika snabbt. Nu är det inte ovanligt att folk har skulder på miljoner.

Dessutom dom som har haft sina besparingar på banken har blivit helt blåsta.

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

Det pratade de om på Aktuellt idag.

Kamp mot de stora.

Ja rätt åt dom stora, borde vara förbjudet att blanka eftersom det medvetet eller omedvetet leder till stora risker för kursmanipulation. Samma med warranter som "nockas" om underliggande aktiekurs går under en viss nivå osv, då blir warranten värdelös. Inte en slump att banken som ställt ut dessa warranter passar på att göra allt i sin makt att pressa ner aktiekursen lite extra när de märker att de har chansen att "nocka" en warrant.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Mr atm said:

Bara kreditexpansionen säger väl något.

Guldpriset sätts i världen, där priset på $ påverkar vårat pris på guld i skr.

Guld tillsammans med krypto är inte särskilt stora i det hela. Jag förstår inte när du skriver att Bitcoinpriset och guldpriset sjunker.

Du måste kolla på längre tid än 2 veckor som i Bitcoin.  Bitcoin har stigit med 200% per år i snitt sedan start.

För 1 år sedan kostade 1 Bitcoin 6800$ och nu kostar den över 31500$. Dessutom är Bitcoin just nu i en uppgångsfas, där den emellanåt ändå

kan brukar droppa med 30-40%.

Guldpriset 2002 var 250$ och nu 1850$.

I USA och Europa (HIKP) räknar man väl inte med energi, mat, realtillgångar (guld,krypto), obligationer, service osv.

Då är inflationen dom upplyser oss om irrelevant. Däremot räknar dom med teknisk utrustning som hela tiden sjunker i värde (TV,datorer,).

Har du följ med priserna på lägenheter och hus. Jag kollar mina bekantas hus i Stockholm, som tickar på uppåt miljon efter miljon.

Jag köpte en lägenhet 1996 och kollade att priset på den 2015 hade stigit med x20.

Det är klart att löner också har stigit men inte lika snabbt. Nu är det inte ovanligt att folk har skulder på miljoner.

Dessutom dom som har haft sina besparingar på banken har blivit helt blåsta.

 

Bostadspriser står i direkt omvänd proportion emot räntan. 

 

Där finns numera regler om amortering etc som bromsar. 

 

 

Men sedelpressar som går varma blir en utmaning. 

 

Funderar en hel del på hur jag ska hantera det. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Nicholas said:

Bostadspriser står i direkt omvänd proportion emot räntan. 

 

Där finns numera regler om amortering etc som bromsar. 

 

 

Men sedelpressar som går varma blir en utmaning. 

 

Funderar en hel del på hur jag ska hantera det. 

 

Bitcoin, Ethereum.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Swippe:

Ja rätt åt dom stora, borde vara förbjudet att blanka eftersom det medvetet eller omedvetet leder till stora risker för kursmanipulation. Samma med warranter som "nockas" om underliggande aktiekurs går under en viss nivå osv, då blir warranten värdelös. Inte en slump att banken som ställt ut dessa warranter passar på att göra allt i sin makt att pressa ner aktiekursen lite extra när de märker att de har chansen att "nocka" en warrant.

I det här fallet handlade det om medvetna kursmanipulationer av de stora. 

I det här fallet fick de stryk av de små.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Nicholas:

Bostadspriser står i direkt omvänd proportion emot räntan. 

 

Där finns numera regler om amortering etc som bromsar. 

 

 

Men sedelpressar som går varma blir en utmaning. 

 

Funderar en hel del på hur jag ska hantera det. 

 

Snarare så lånar man frisk

https://statsskuld.se/

 

Dessutom är svenska näst mest belånade med ca 400000 i privata skulder per person

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2020/svenskar-har-nast-mest-skulder/

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

I det här fallet handlade det om medvetna kursmanipulationer av de stora. 

I det här fallet fick de stryk av de små.

Ja de hade ju blankat t ex Gamestop och när småsparare gick ihop och drev upp kursen kraftigt så fick ju en del av dessa blankare ge upp innan förlusten blev för stor.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Nicholas said:

Har sålt 85% klart för några dagar sedan. 

Tog en dryg vecka. 

 

 

Vilket visade sig vältajmat.

Mitt sålda fd innehav har gått ner 10% sedan dess. 

 

Du kanske borde shorta också. Men jag tror inte att du törs 😉 .

Jag borde köpa nu. Går det ner mer köpa ännu mer.

Men jag sätter mina på annat som ger mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...