Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Oregistrerad
16 minutes ago, Esspe said:

Hästar kan galoppera, tappa en hov, få en hovböld m.m.

 

Om du nu tjänat så mycket pengar som du gör gällande så varför inte säkra hem vinsten och lev gott resten av livet. Girighet är inget bra när man handlar med aktier eller liknande.

 

Jag har så att jag klarar mig över helgen ändå. Det handlar inte om girighet.

Jag ser det som att jag samtidigt skyddar mina pengar.

Jag ser risken betydligt högre i aktier som mycket större på lite sikt.

P.S Hur mycket pengar har jag gjort mig gällande och hur fel tycker du att jag haft under åren?

Har i princip haft alla emot mig när jag har rekommenderat bitcoin genom åren här.

Men om det hade varit en tennismatch Så hade det stått 6-0, 6-0, 6-0 till mig.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se att det gått så bra för så många trots ett ganska dåligt år även om börsen i sig slutade helt ok. Många som skriver här i tråden tar ju lite högre risker än genomsnittsspararen på börsen och placerar pengar i lite mindre kända bolag :-)  Själv så backade mina tillgångar på börsen med drygt 1,5 mille under året, det värsta året någonsin sen jag aktivt började spekulera på börsen sett i kronor räknat. År 2000 (IT-kraschen) så backade det betydligt mer sett i % men då hade man ju inte lika mycket pengar som nu 😛

 

Jag tar det dock med ro, jag tar enorma risker och har bara en enda aktie för tillfället och det är MAHA, då får man räkna med kraftiga upp och nedgångar. För bolaget så ser det väldigt ljust ut inför 2021, om oljan inte backar utan håller sig över 50$ fatet och kanske till och med stiger till 60+ $ så kommer aktien gå kanonbra i år om läget ljusnar när det gäller pandemin och det ser det ju ut att göra med flera vaccin osv. Inte alls omöjligt att det blir en uppgång i aktien med 100% i år, 50% ser jag som extremt försiktigt att hoppas på. 

 

Väldigt nöjd med att jag har exakt samma antal aktier idag som för 1 år sen trots att jag minskat min belåning med runt 300 000 kr. Dessutom så är ju mitt nästa ekonomiska mål att bli $-miljonär och för 1 år sen så stod $ i ca 10 kr och nu bara drygt 8 kr så jag får ju se det positivt att det krävs mindre pengar i SEK för att nå mitt mål nu 😉 

 

 

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Härligt Swippe

Man ska gå på det man tror på. Jag placerade år 2012-12-30 12000kr i Formpipe. Men fick max göra det avdraget på skatten till en pensionsföräkring. Den har fram tills idag stigit med ca 40 % per år med utdelning nästan varje år. Som placerades i nya aktier i bolaget. Nu kan jag ta pengarna om jag vill under fem år. Ett litet tillskott till framtida pension,

Det tycker jag är super

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr atm:

Jag har så att jag klarar mig över helgen ändå. Det handlar inte om girighet.

Jag ser det som att jag samtidigt skyddar mina pengar.

Jag ser risken betydligt högre i aktier som mycket större på lite sikt.

P.S Hur mycket pengar har jag gjort mig gällande och hur fel tycker du att jag haft under åren?

Har i princip haft alla emot mig när jag har rekommenderat bitcoin genom åren här.

Men om det hade varit en tennismatch Så hade det stått 6-0, 6-0, 6-0 till mig.

Det här handlar inte specifikt om dina bitcoin utan din placeringsfilosofi att lägga allt på ett ställe. Kan inte se annat än att det handlar om girighet, mycket vill ha mer.

 

Ska jag tolka "skyddet" som att du litar mer på bitcoin än det monetära system som världen använder sig av? Bitcoin är alltså även säkrare än mark, hus, skog, guld och andra metaller? Du misstror alla andra värdeslag väldigt mycket och "säkrar" dina tillgångar i bitcoin? Om det är så kan jag förstå att du har gjort som du gjort men tycker själv tvärtom.

Hur fel du haft beror på vilken tidpunkt man tittar på, just nu ser det ju bra ut och just därför skulle det definitivt vara läge att säkra vinst.

En tennismatch i tre raka innebär att du vunnit, sen kommer nästa turnering och du åker på fotfel i första matchen.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev John Khonken:

Härligt Swippe

Man ska gå på det man tror på. Jag placerade år 2012-12-30 12000kr i Formpipe. Men fick max göra det avdraget på skatten till en pensionsföräkring. Den har fram tills idag stigit med ca 40 % per år med utdelning nästan varje år. Som placerades i nya aktier i bolaget. Nu kan jag ta pengarna om jag vill under fem år. Ett litet tillskott till framtida pension,

Det tycker jag är super

Har själv haft Formpipe och det gick bra men tog du inte i lite nu? Dec 2012 stod den runt 5,50. Idag 28,5. Så hur får du ihop det till 40% per år? Är det inkl återinvesteringar och utdelning?

 

Sen måste jag ju fråga varför du använde pensionsförsäkring med skatteavdrag? Det där är ju en förlegad variant som försäkringsmäklarna tjänade stora pengar på under 80 och 90-talet innan Nordnet/Avanza kom med bättre varianter.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr atm:

Jag har så att jag klarar mig över helgen ändå. Det handlar inte om girighet.

 

Då bör du ju ha lite andra investeringar också, alltså stämmer det inte riktigt att du satsat allt på bitcoin?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
49 minutes ago, Esspe said:

Då bör du ju ha lite andra investeringar också, alltså stämmer det inte riktigt att du satsat allt på bitcoin?

Det vet du eftersom du har läst mina inlägg innan. Jag skrev att jag gillar det, inte att jag har gjort det nu.

Du skrev själv t.o.m att du inte förstår att jag sätter det mesta på Bitcoin.

Men om man är säker på något och inte vill vara löneslav största tiden av livet....

 

Idag ser jag Bitcoin som den snabbaste och säkraste "hästen"  på sikt också, ja.

Men skulle den få sjukdomar eller bryta benet så får man väl bara byta häst.

Det är fler o fler som kommer till den insikten.

Det håller på att ske den största förmogenhetsöverföringen någonsin.

Dom som tror på median och deras experter kommer att bli efter.

Pengars värde kommer att rasa och då tror jag även att hålla sig till fasta tillgångar.

Du ser mig som girig. Ok.

Jag läser det mer som att du kanske är lite avundsjuk?

 

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mr atm:

Det vet du eftersom du har läst mina inlägg innan. Jag skrev att jag gillar det, inte att jag har gjort det nu.

Du skrev själv t.o.m att du inte förstår att jag sätter det mesta på Bitcoin.

Men om man är säker på något och inte vill vara löneslav största tiden av livet....

 

Idag ser jag Bitcoin som den snabbaste och säkraste "hästen"  på sikt också, ja.

Men skulle den få sjukdomar eller bryta benet så får man väl bara byta häst.

Det är fler o fler som kommer till den insikten.

Det håller på att ske den största förmogenhetsöverföringen någonsin.

Dom som tror på median och deras experter kommer att bli efter.

Pengars värde kommer att rasa och då tror jag även att hålla sig till fasta tillgångar.

Du ser mig som girig. Ok.

Jag läser det mer som att du kanske är lite avundsjuk?

 

 

Så noga följer jag inte dina inlägg och vem som skrivit vad har jag inte heller helt koll på. 

 

Jag tolkar det som att du inte satt allt på ett bitcoinkort trots allt och det är ju precis dit jag ville komma. Avundsjuk kan man ju inte vara förrän du hämtat hem miljonerna och det har du tydligen inga planer på men jag kommer aldrig att agera på det viset och väljer en annan väg att få ihop lite extra pension.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 hour ago, Esspe said:

Så noga följer jag inte dina inlägg och vem som skrivit vad har jag inte heller helt koll på. 

 

Jag tolkar det som att du inte satt allt på ett bitcoinkort trots allt och det är ju precis dit jag ville komma. Avundsjuk kan man ju inte vara förrän du hämtat hem miljonerna och det har du tydligen inga planer på men jag kommer aldrig att agera på det viset och väljer en annan väg att få ihop lite extra pension.

 

Det är i princip omöjligt att sätta allt på en sak bara. 

Om du har en båt och säljer den med  x10 i vinst i en annan valuta. Har du inte gjort en vinst då?

Eller är det först när du har växlat dom till kr?

Jag kan köpa allt med Bitcoins lika mycket som med ett betalkort.

Jag är min egen bank och behöver inte be om lov.

Mitt mål är att när Bitcoin blir övervärderade nästa gång, så ska jag växla dom till fasta tillgångar.

Jag ska meddela dig det då, så att du vet när det är dags att vara avundsjuk 😉

Jag är inte ute efter att ha lite extra till  pensionen. Utan att jag väljer om jag vill ha mycket, och om jag vill ha min pension nu.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
6 timmar sedan, skrev Esspe:

Har själv haft Formpipe och det gick bra men tog du inte i lite nu? Dec 2012 stod den runt 5,50. Idag 28,5. Så hur får du ihop det till 40% per år? Är det inkl återinvesteringar och utdelning?

 

Sen måste jag ju fråga varför du använde pensionsförsäkring med skatteavdrag? Det där är ju en förlegad variant som försäkringsmäklarna tjänade stora pengar på under 80 och 90-talet innan Nordnet/Avanza kom med bättre varianter.

Snälla frågor får alltid riktiga svar Jag fick 2000st för just under 12000kr. Alla utdelningar har jag självklart  köpt nya aktier för. Varför jag använde pensionsförsäkring . Var för att jag tjänade så mycket det året så jag tog allt jag kunde för att inte skatta bort allt. Jag vet också att jag kommer betala 30 % i skatt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag var tvungen att kolla. Formpipe har gått upp 292% sedan inköp 2012 på mitt pensionskonto

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten tanke så här inpå 2021!

 

Att om jag köper 1 par handskar som kostar 200-800 kr och 1 kr att tillverka!

Sen att sitta på som jag skrev tidigare ett kontor med allt det flashigaste...och rätt vokabulär....ett sk.  "hitta på bolag"..

 

Ska nu försöka förklara.. En kompis till mig köpte ett par handskar..dessa fanns på rätta shoppen för 800 kr!! Och han hittade dem likadana för 200 kr (annat fabrikat) hans var tillverkade i Kina de andra Etiopien 😄 

De första var inlagda med rätt bilder och högsta "vill ha" texten. De andra var bara där från en liten affär i norra Sverige!

Same same..

Vad väljer man?

 

Så lite där är vi och det kommer det kommer att slå hårt som jag tror. 

Vi som varit med om en riktigt nedgång som i slutet av 80-talet som vi inte haft sen dess! Innan dess var det faktiskt fint att ha en slant sparad!! 

Låna låna.. Det är ju som sagt var som ett kedjebrev allt rakt igenom..

 

Ok sitter och suger på lite whiskey nu men någon kanske fattar var jag menar :-)

 

Visst smakar en grillkorv godare ute när man är riktigt hungrig än att proppa i sig gåslever när man är halvmätt hela tiden.. Så försöker jag tänka!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag har fortfarande lyckoslantens spara och slösa i minnet. Jag tror inte ett skit på låna hysterien. Var och en får faktisk göra som dom vill. Att låna för investeringar är helt OK. Men att låna för shopping eller för att resa anser jag är totalt korkat. För eller senare kommer räntan stiga. Då hoppas jag att alla har en bra reserv

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Mr atm:

Det är i princip omöjligt att sätta allt på en sak bara. 

Om du har en båt och säljer den med  x10 i vinst i en annan valuta. Har du inte gjort en vinst då?

Eller är det först när du har växlat dom till kr?

Jag kan köpa allt med Bitcoins lika mycket som med ett betalkort.

Jag är min egen bank och behöver inte be om lov.

Mitt mål är att när Bitcoin blir övervärderade nästa gång, så ska jag växla dom till fasta tillgångar.

Jag ska meddela dig det då, så att du vet när det är dags att vara avundsjuk 😉

Jag är inte ute efter att ha lite extra till  pensionen. Utan att jag väljer om jag vill ha mycket, och om jag vill ha min pension nu.

Än en gång, det var inte dina Bitcoin det handlade om. Det var att satsa allt på en häst och det har du tydligen inte gjort.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
15 hours ago, Esspe said:

Då bör du ju ha lite andra investeringar också, alltså stämmer det inte riktigt att du satsat allt på bitcoin?

 

Esspe said: Jag tolkar det som att du inte satt allt på ett bitcoinkort trots allt och det är ju precis dit jag ville komma.

27 minutes ago, Esspe said:

Än en gång, det var inte dina Bitcoin det handlade om. Det var att satsa allt på en häst och det har du tydligen inte gjort.

 

 

 

Än en gång, jag har aldrig skrivit att jag satsat allt. Men jag gillar det om personen vet vad han gör.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Jag ska glatt erkänna att jag har svängt om Bitcoin som ett investeringstillskott i pensionsportföljen. 

Att gå "all in" är naturligtvis mycket riskfyllt även om man är kunnig och har gjort sin hemläxa men alla borde åtminstone ha någon eller några procent Bitcoin i en väl diversifierad portfölj.
Den allra största risken med en Bitcoin investering är politisk och tidsmässigt tror jag risken är störst när de nationella e-valutorna rullas ut därför att deras största konkurrent är just Bitcoin.
 

Orsaken till min U-turn är inte Bitcoin i sig utan blockchain teknologin som jag, den senaste tiden, spenderat åtskilliga timmar på att studera och försöka förstå.
Har hittills gått från noll i kunskap till att åtminstone förstå grunderna och kan redan nu säga att blockchain kommer tveklöst att revolutionera världen.
Många jobb kommer att försvinna medan nya kommer till. Blockchain revolutionen är att jämföra med internets intågande i människors liv.
Förstår nu också varför IMF, riksbanker, storbanker och politiker darrar på manschetten när kryptovalutor kommer på tal och inte vill kommentera.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
18 hours ago, Swippe said:

Kul att se att det gått så bra för så många trots ett ganska dåligt år även om börsen i sig slutade helt ok. Många som skriver här i tråden tar ju lite högre risker än genomsnittsspararen på börsen och placerar pengar i lite mindre kända bolag :-)  Själv så backade mina tillgångar på börsen med drygt 1,5 mille under året, det värsta året någonsin sen jag aktivt började spekulera på börsen sett i kronor räknat. År 2000 (IT-kraschen) så backade det betydligt mer sett i % men då hade man ju inte lika mycket pengar som nu 😛

 

Jag tar det dock med ro, jag tar enorma risker och har bara en enda aktie för tillfället och det är MAHA, då får man räkna med kraftiga upp och nedgångar. För bolaget så ser det väldigt ljust ut inför 2021, om oljan inte backar utan håller sig över 50$ fatet och kanske till och med stiger till 60+ $ så kommer aktien gå kanonbra i år om läget ljusnar när det gäller pandemin och det ser det ju ut att göra med flera vaccin osv. Inte alls omöjligt att det blir en uppgång i aktien med 100% i år, 50% ser jag som extremt försiktigt att hoppas på. 

 

Väldigt nöjd med att jag har exakt samma antal aktier idag som för 1 år sen trots att jag minskat min belåning med runt 300 000 kr. Dessutom så är ju mitt nästa ekonomiska mål att bli $-miljonär och för 1 år sen så stod $ i ca 10 kr och nu bara drygt 8 kr så jag får ju se det positivt att det krävs mindre pengar i SEK för att nå mitt mål nu 😉 

 

 

 

 

Hoppas det lossnar och går väl, beundrar ditt mod.
Vi är två ytterligheter. Jag har 67 olika aktier och måste börja städa även om det gått väl i år, 55 är upp och 12 är ner. 

Jag köper gärna men säljer sällan och det har gått så långt att jag ibland blandar ihop både namn och kurser.

År 2021 får bli ett städår.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
56 minutes ago, Captain Morgan said:

Jag ska glatt erkänna att jag har svängt om Bitcoin som ett investeringstillskott i pensionsportföljen. 

Att gå "all in" är naturligtvis mycket riskfyllt även om man är kunnig och har gjort sin hemläxa men alla borde åtminstone ha någon eller några procent Bitcoin i en väl diversifierad portfölj.
Den allra största risken med en Bitcoin investering är politisk och tidsmässigt tror jag risken är störst när de nationella e-valutorna rullas ut därför att deras största konkurrent är just Bitcoin.
 

Orsaken till min U-turn är inte Bitcoin i sig utan blockchain teknologin som jag, den senaste tiden, spenderat åtskilliga timmar på att studera och försöka förstå.
Har hittills gått från noll i kunskap till att åtminstone förstå grunderna och kan redan nu säga att blockchain kommer tveklöst att revolutionera världen.
Många jobb kommer att försvinna medan nya kommer till. Blockchain revolutionen är att jämföra med internets intågande i människors liv.
Förstår nu också varför IMF, riksbanker, storbanker och politiker darrar på manschetten när kryptovalutor kommer på tal och inte vill kommentera.

 

Jag håller med om att det är riskfyllt med att gå all in. Det där kan man verkligen fördjupa sig i (om man är ung etc. etc.).

Nu när du har fördjupat dig eller åtminstone förstår grunderna i blockchain.

Hur lång tid tror du att det tar innan blockchain börjar bli lite vedertaget?

E-valutor ser jag inte som någon ny konkurrent mot Bitcoin.

Det är ju i princip samma fortsättning på fiat-pengar bara att det blir enklare att använda det mer digitalt.

Den största skillnaden är att e-kronanätverket kommer att vara stängt, vilket innebär att det endast kommer vara tillgängligt för deltagare som godkänts av Riksbanken, medan Bitcoin är publikt.

 

 

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
3 minutes ago, Mr atm said:

Jag håller med om att det är riskfyllt med att gå all in. Det där kan man verkligen fördjupa sig i (om man är ung etc. etc.).

Nu när du har fördjupat dig eller åtminstone förstår grunderna i blockchain.

Hur lång tid tror du att det tar innan blockchain börjar bli lite vedertaget?

 

Hade jag varit 25 bast idag hade jag troligen gått "all in" på krypto och säkert suttit vid datorn halva nätterna.

 

För att blockchain ska börja sin vandring mot att bli vedertaget så måste många fler förstå att blockchain och krypto valutor är två helt olika saker.
Bitcoin och andra krypto valutor har fortfarande ett ofördelaktigt rykte och de flesta tror att blockchain och Bitcoin är samma sak.

 

Min amatörgissning är att det lossnar för blockchain om politikerna gör några av de största kryptovalutorna rumsrena, speciellt Bitcoin.
Även ett förbud mot Bitcoin skulle göra att blockchain teknologin blir vedertagen. Min åsikt är att politikerna måste bestämma sig i

samband med utrullningen av sina egna e-valutor men om de fortsätter att vara tysta även då så kommer det att ta lite längre tid.

 

Det kommer definitivt att lossna när teknologin börjar användas till annat än att endast skyffla kryptovalutor, exempelvis smarta kontrakt, dokumenthantering eller digital id. 
Faktum är att länder redan börjat använda blockchain teknologin (IBM) vid utställande av statsobligationer eftersom det då går både snabbare och blir billigare.

Mitt gissning får bli 2 år om politikerna kan bestämma sig och 3-4 år om den tekniska utvecklingen måste  bestämma åt dem men det viktigaste är att det inte går att stoppa.

 

Förstår Löfvet & Co blockchain? Svar nej.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är kritisk till de alla kryptovalutor som finns även bitcoin även om de är säkrare än alla andra krypto.

Det jag är skeptisk till är säkerhet rund de och att det dyker upp många konstiga saker runt valutor.

Var inbjuden till ONECOIN en gång förut. Innan jag svarade ja eller nej så ville jag läsa på.

Resultatet var att jag avstod. De tjatade på mig och visade alla fördelar med Onecoin och hur mycket de själva har tjänat.

Någon som satsade bara ett par tusen kunde köpa splittrans ny BMW någon annan har återinvesterat och ska gå i pension snart sa de, och mycket annat med guld, gröna skogar och mjölk med honung. Allt det där lät för fint för att vara sant. Jag avstod helt särskild ner jag började läsa om Onecoin. Han som Köpte BMW köpte den på avbetalning, räknade med hög avkastning varje månad. Till slut var han tvungen att sälja den för avkastning uteblev. Han som skulle gå i pension jobbar förfarande och hans förmögenhet är noll liksom många andra som investerade i Onecoin. Det var inte små pengar de satsade det rörde sig om hundratusentals kronor. 

Satsa aldrig mer än du har råd att förlora. 

Själv har jag fonder som gick upp i 2020 lite över 46% 

Jag har aktier 30 % upp och just nu lär mig hur det fungerar att köpa och sälja dagligen typ Daytraders.

Inte lätt men jag tror att jag kan tjäna ett par tusen dagligen. Alltså inte samma nivå som riktiga daytraders med sina datorer programmerade att se skillnader i trender i någon aktier som tjänar hundratusen tals kronor dagligen.

 

https://www.breakit.se/artikel/22626/fbi-pekar-ut-svensk-ar-hjarnan-bakom-gigantiska-kryptobluffen   

 

Jag känner också folk som åkte ditt på skattesmällar pga. handel med kryptovalutor. Hur skatteverket kom på det vet jag inte 

men de var inte nådiga i att utmäta skatteskulder. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 hour ago, Swift 4X4 said:

Jag är kritisk till de alla kryptovalutor som finns även bitcoin även om de är säkrare än alla andra krypto.

Det jag är skeptisk till är säkerhet rund de och att det dyker upp många konstiga saker runt valutor.

Var inbjuden till ONECOIN en gång förut. Innan jag svarade ja eller nej så ville jag läsa på.

Resultatet var att jag avstod. De tjatade på mig och visade alla fördelar med Onecoin och hur mycket de själva har tjänat.

Någon som satsade bara ett par tusen kunde köpa splittrans ny BMW någon annan har återinvesterat och ska gå i pension snart sa de, och mycket annat med guld, gröna skogar och mjölk med honung. Allt det där lät för fint för att vara sant. Jag avstod helt särskild ner jag började läsa om Onecoin. Han som Köpte BMW köpte den på avbetalning, räknade med hög avkastning varje månad. Till slut var han tvungen att sälja den för avkastning uteblev. Han som skulle gå i pension jobbar förfarande och hans förmögenhet är noll liksom många andra som investerade i Onecoin. Det var inte små pengar de satsade det rörde sig om hundratusentals kronor. 

Satsa aldrig mer än du har råd att förlora. 

Själv har jag fonder som gick upp i 2020 lite över 46% 

Jag har aktier 30 % upp och just nu lär mig hur det fungerar att köpa och sälja dagligen typ Daytraders.

Inte lätt men jag tror att jag kan tjäna ett par tusen dagligen. Alltså inte samma nivå som riktiga daytraders med sina datorer programmerade att se skillnader i trender i någon aktier som tjänar hundratusen tals kronor dagligen.

 

https://www.breakit.se/artikel/22626/fbi-pekar-ut-svensk-ar-hjarnan-bakom-gigantiska-kryptobluffen   

 

Jag känner också folk som åkte ditt på skattesmällar pga. handel med kryptovalutor. Hur skatteverket kom på det vet jag inte 

men de var inte nådiga i att utmäta skatteskulder. 

 

 

 

Onecoin.png.1de57cf4f2979b0ab2f55ee59b4c901e.png

 

Onecoin var ett riktigt snäckskal, ett pyramidspel á la Madoff. Toppen blev rik men många fick till slut långa fängelsestraff. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
23 hours ago, Mr atm said:

Jag håller med om att det är riskfyllt med att gå all in. Det där kan man verkligen fördjupa sig i (om man är ung etc. etc.).

Nu när du har fördjupat dig eller åtminstone förstår grunderna i blockchain.

Hur lång tid tror du att det tar innan blockchain börjar bli lite vedertaget?

E-valutor ser jag inte som någon ny konkurrent mot Bitcoin.

Det är ju i princip samma fortsättning på fiat-pengar bara att det blir enklare att använda det mer digitalt.

Den största skillnaden är att e-kronanätverket kommer att vara stängt, vilket innebär att det endast kommer vara tillgängligt för deltagare som godkänts av Riksbanken, medan Bitcoin är publikt.

 

 

 

Korrekt, e-valutor är inte konkurrenter till Bitcoin, det är tvärsom. Bitcoin är stjärnan på plan och uppfattas som ett direkt hot mot e-valutorna.

Politikerna vill naturligtvis att den ska utvisas för gott, vilket tyvärr är det största hotet mot dess fria existens. 
 

Den kommande e-kronan är samma gamla krona men papperslös. Det är dock en stor skillnad, varje krona kommer att kunna spåras och kontrolleras från dag ett.
Min gissning är att riksbanken och riksgälden kommer att slås ihop till en enhet där vi alla kommer att ha varsitt konto som de kan strypa om vi är olydiga.


e-krona nätverket kommer absolut att vara stängt för utomstående annars kan vi ju alla se när Mona Salin köper Toblerone och barnblöjor för skattebetalarnas pengar, nära nog i realtid.
Vi kan också se att SIDA chefen just betalat 978 456 e-kronor för inköp av en ny tjänstebil och att landstingschefen i Örebro län just spenderat 17 680 e-kronor för en representationsmiddag

på Fjällhotellet i Åre. Vi skulle direkt kunna se att Löfvet just köpt en ny skjorta på NK i Stockholm och inhandlat två flaskor Loch Lomond på Systembolaget nere på Drottninggatan trots att

regeringen påtalat att alla medborgare ska hålla sig hemma under pandemin. En öppen liggare för e-kronan vore en mardröm för våra fantastiska politiker.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Captain Morgan:

Korrekt, e-valutor är inte konkurrenter till Bitcoin, det är tvärsom. Bitcoin är stjärnan på plan och uppfattas som ett direkt hot mot e-valutorna.

Politikerna vill naturligtvis att den ska utvisas för gott, vilket tyvärr är det största hotet mot dess fria existens. 
 

Den kommande e-kronan är samma gamla krona men papperslös. Det är dock en stor skillnad, varje krona kommer att kunna spåras och kontrolleras från dag ett.
Min gissning är att riksbanken och riksgälden kommer att slås ihop till en enhet där vi alla kommer att ha varsitt konto som de kan strypa om vi är olydiga.


e-krona nätverket kommer absolut att vara stängt för utomstående annars kan vi ju alla se när Mona Salin köper Toblerone och barnblöjor för skattebetalarnas pengar, nära nog i realtid.
Vi kan också se att SIDA chefen just betalat 978 456 e-kronor för inköp av en ny tjänstebil och att landstingschefen i Örebro län just spenderat 17 680 e-kronor för en representationsmiddag

på Fjällhotellet i Åre. Vi skulle direkt kunna se att Löfvet just köpt en ny skjorta på NK i Stockholm och inhandlat två flaskor Loch Lomond på Systembolaget nere på Drottninggatan trots att

regeringen påtalat att alla medborgare ska hålla sig hemma under pandemin. En öppen liggare för e-kronan vore en mardröm för våra fantastiska politiker.

 

Och lita på att det blir hackat om det blir verklighet.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
42 minutes ago, John Khonken said:

Hemsk tanke. Men mycket trolig. 2023 får vi se om Svenska folket går på bluffen

Det är inte många som förstår. Ska bli intressant att se de kommande regeringskampanjerna med all "fake news" när de ska sjösätta e-kronan.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...