Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev Khonis:

Just den där ”lite skeptisk till it” är ju vad som skiljer nu. Men samtidigt kan man inte gå fel i klassiska bolag. Trötta ja. Minor, oftast inte. 

Ja är rädd för någon "överhausad " apputvecklare med några ungar som sitter och ser viktiga ut med mjukisdjur, jolt cola och dyra datorer på ett flashigt kontor i centrala Stockholm som inte skickat en faktura på väldigt länge.

Det sitter i sen IT bubblan...

Men man är väl för gammal helt enkelt 😉

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Rillex:

Ja är rädd för någon "överhausad " apputvecklare med några ungar som sitter och ser viktiga ut med mjukisdjur, jolt cola och dyra datorer på ett flashigt kontor i centrala Stockholm som inte skickat en faktura på väldigt länge.

Det sitter i sen IT bubblan...

Men man är väl för gammal helt enkelt 😉

 

Fattar verkligen. Men då är det ju bättre att välja en fond med inriktning på ny teknik. 
Polare gick in i Tesla på $65 och Bitcoin $200. Jag ansåg dom vara idi*ter. Ingen vet framtiden. 
Jag själv satsade i ett onoterat bolag som visade sig vara bra deluxe. Ingen vet vad framtiden har.  Ingen prickar alla rätt. Men kastar man flera pilar åt gången så prickar man oftast något. 

Ändrades av Khonis
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Screenshot_20201231-160647_Avanza.jpg

CANT ja... Ytterligare en miss från mig, hade en ganska stor post, hade jag bara hållit i...  😭

image.png.5061577c0b09602dfffd3a13957a3674.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga är ju att inte lägga alla ägg i samma korg även om det finns några här som verkar gilla det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Wwax:

CANT ja... Ytterligare en miss från mig, hade en ganska stor post, hade jag bara hållit i...  😭

image.png.5061577c0b09602dfffd3a13957a3674.png

Visst det är alltid lätt att vara efterklok!

Men du sålde vad jag ser med lite vinst se det som positivt istället. 👍

Men jag tänkte så som här! Om/när min insats är betald tar ut det och väntar och ser vad som händer inte sälja allt!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minutes ago, Esspe said:

Det viktiga är ju att inte lägga alla ägg i samma korg även om det finns några här som verkar gilla det.

Kunde inte ta skärmbild från SEB kontona. 

Nåt säkerhets-tjafs. 

 

Finns flera ägg. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Nicholas:

Kunde inte ta skärmbild från SEB kontona. 

Nåt säkerhets-tjafs. 

 

Finns flera ägg. 

 

Samma på Swedbank.

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minutes ago, Esspe said:

Det viktiga är ju att inte lägga alla ägg i samma korg även om det finns några här som verkar gilla det.

Jag gillar det.

 

 

IMG-20191029-WA0035.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Khonis:

Fattar verkligen. Men då är det ju bättre att välja en fond med inriktning på ny teknik. 
Polare gick in i Tesla på $65 och Bitcoin $200. Jag ansåg dom vara idi*ter. Ingen vet framtiden. 
Jag själv satsade i ett onoterat bolag som visade sig vara bra deluxe. Ingen vet vad framtiden har.  Ingen prickar alla rätt. Men kastar man flera pilar åt gången så prickar man oftast något. 

Gör en clirre. 
Alla dessa domedags-pellejönsar. Sluta lyssna på dom. Deras förtjänster är bara trams, larv, lögner. Rikta in dig på stadiga minimum 6-8%/år så blir alla glada. Sen är det bara att jobba på, glömma bort...

 

Och det viktigaste: Tänkt själv eller ta hjälp. Lyssna inte på domedagsprofeterna. 

Ändrades av Khonis
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Khonis:

Gör en clirre. 
Alla dessa domedags-pellejönsar. Sluta lyssna på dom. Deras förtjänster är bara trams, larv, lögner. Rikta in dig på stadiga minimum 6-8%/år så blir alla glada. Sen är det bara att jobba på, glömma bort...

 

Och det viktigaste: Tänkt själv eller ta hjälp. Lyssna inte på domedagsprofeterna. 

Börsen har dom senaste 20 åren gett i snitt lite mer än 11 % så då tycker jag breda fonder är ett bra alternativ.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Mr atm:

Jag gillar det.

 

 

IMG-20191029-WA0035.jpg

Begriper jag inte alls och är det mesta i Bitcoin begriper jag ännu mindre. Att man kan sätta en del pengar i Bitcoin, visst men mer än 20% verkar inte smart. Oavsett vilket företag.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Nicholas:

Kunde inte ta skärmbild från SEB kontona. 

Nåt säkerhets-tjafs. 

 

Finns flera ägg. 

 

Hmmm

Du menar, kan inte trycka Prt Sc?

Det går väl i alla lägen?

Men skärmklipp funkar väl ändå?

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 hour ago, Esspe said:

Begriper jag inte alls och är det mesta i Bitcoin begriper jag ännu mindre. Att man kan sätta en del pengar i Bitcoin, visst men mer än 20% verkar inte smart. Oavsett vilket företag.

Och vad har historien sagt tills nu?

Bitcoin har på några få år gått upp 611000%.

 

Det finns dom som har trott starkt på

Amazon, Apple, Tesla osv.

 

Bill Gates tex. har länge trott starkt på vaccin. Han är största bidragstagare i bla. WHO, där dom sjunger hans sånger.IMG-20201231-WA0009.thumb.jpg.d820432815a50dc4cfcedeef462d6e22.jpg Gates kommer att tjäna en jävla massa miljarder.

 

 

mail (1).png

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Mr atm:

Och vad har historien sagt tills nu?

Bitcoin har på några få år gått upp 611000%.

 

Det finns dom som har trott starkt på

Amazon, Apple, Tesla osv.

 

Bill Gates tex. har länge trott starkt på vaccin. Han är största bidragstagare i bla. WHO, där dom sjunger hans sånger.IMG-20201231-WA0009.thumb.jpg.d820432815a50dc4cfcedeef462d6e22.jpg Gates kommer att tjäna en jävla massa miljarder.

 

 

mail (1).png

Och jag kan plocka fram massor med företag där det gått käpprätt åt h-e och folk torskat alla sina stålar så varför satsa allt på en häst?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick rätt ok, såg dystert ut när C19 kom men det rätade ut sig.

Fick som vanligt stryk av mina kids, 5/9 år som månadssparar i svenska indexfonder och Spiltan investmentbolag.

Med tiden fattar jag mer och mer att för min del vore det vettigaste att köra breda indexfonder, svenska/globala och bara lämna det till framtiden. Har även en del i traditionellt sparande i Skandia som är tråkiga men trygga.

 

Lycka till alla, hur ni än väljer att köra.

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, biker said:

Hmmm

Du menar, kan inte trycka Prt Sc?

Det går väl i alla lägen?

Men skärmklipp funkar väl ändå?

mvh

biker

 

Inte från telefonen. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nicholas:

Inte från telefonen. 

 

På Samsung tryck volym och av/på knappen samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
15 timmar sedan, skrev Rillex:

 

Tack!

Jag har en "Spiltan småbolag" som iallafall år gett +41% i år.

 

Har alltid varit lite skeptisk till IT och sånt men det är väl där det händer saker!?

 

Någon här skrev om "AuAg Precious Green" tycker om konceptet så där vart det lite (tummen upp för den) 👍.

 

La in lite för lite på "Boliden" som jag tror på eftersom råvaror behövs, men fabriker kan försvinna.

För några veckor sedan tänkte jag SAS, eftersom det måste ju börjas flygas någon gång sen sälja dem.

 

Sen läste jag om Indien där har det gått bra också.

Tack Rillex

Jag tycker konceptet med AuAg är kanon. Det trycks mycket nya pengar. Gynnar fonden. Fonden satsar på ny förnybar teknik. Helt rätt. Borde vara en säker vinnare som tuffar på i sakta mak. Om man ska göra snabba klipp. Köp något annat.

Jag har en bra slant i fonden själv

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Esspe:

Trevligt men det gäller ju också att du sålde av i rätt tid. Missar man en uppgång på 20% så spelar det ju inte så stor roll om man sen måste köpa in sig högre igen. Därför det är så svårt att tajma rätt. Ligga stilla och lååång är förmodligen bäst.

Sitta lång är för tråkigt. 

Jag tradar efter humör och nyheter. 

Om jag missar sista toppen på en uppgång skiter jag i, det kommer alltid nya köplägen. 

Inte ovanligt att jag tar hem vinsten i en aktie och sen fortsätter den upp, men så dyker det upp köpläge i en annan aktie istället. Händer inte heller helt sällan att det går ner strax efter att jag sålt och jag köper in mig igen men sen fortsätter det ner en bit. Att försöka hitta toppar å bottnar hela tiden funkar inte. En vinstaffär är en vinstaffär.

 

Vilket som med facit i hand hade varit bäst funderar jag inte ens över. 

Så viktigt är det inte. 

Men känslan att sitta likvid när det rasar och gå all in när det reas ut gratis pengar är rätt go 🙃🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sagt det förr. Gör tvärsemot mig, jag timear alltid fel. 2020 var inget undantag, utan snarare ännu värre. 

 

Förlorade hela 2019:s uppgång. 

 

Så härefter blir det att ligga lång å bara åka med, upp och ner. Rör fan ingenting!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, samet said:

Sagt det förr. Gör tvärsemot mig, jag timear alltid fel. 2020 var inget undantag, utan snarare ännu värre. 

 

Förlorade hela 2019:s uppgång. 

 

Så härefter blir det att ligga lång å bara åka med, upp och ner. Rör fan ingenting!

Fram till 2019 har jag nästan bara köpt och aldrig sålt och tycker jag gjort det hyfsat bra även om det bara varit enkla fonder. När jag dessutom sålde vid precis rätt tid 2020 kände jag mig nästan som ett proffs. Efter att till stor del missat hela Covid-rekylen har dock tuppkammen slaknat. 
 

Jag anser dock, givetvis, att jag fortfarande har rätt och att alla börser är fanatiskt övervärderade men det hjälper ju inte när marknaden har fel 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Full research på få aktier. Sedan sitter dom länge och tickar uppåt. Om man får 5-50% varje år spelar ingen roll. Över tid så är det bättre än pengar på  banken.

För att trada måste man ha gott om tid och var snabb och väldigt påläst. Dom som tjänar grova pengar på det är bara att gratulera. Frågan jag skulle vilja ha svar på. Hur mår man när man hela tiden jagar pengar. Mitt liv består att andra saker också. Pengar är bra. Men inte allt 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
3 hours ago, Esspe said:

Och jag kan plocka fram massor med företag där det gått käpprätt åt h-e och folk torskat alla sina stålar så varför satsa allt på en häst?

Självklart. 

Jag har vänner som verkligen har försökt övertala mig att satsa på sådana.

Men jag har vänligen men bestämt tackat nej.

Men varför inte satsa på en häst om dom han tävlar emot är gamla ponnies?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mr atm:

Självklart. 

Jag har vänner som verkligen har försökt övertala mig att satsa på sådana.

Men jag har vänligen men bestämt tackat nej.

Men varför inte satsa på en häst om dom han tävlar emot är gamla ponnies?

Hästar kan galoppera, tappa en hov, få en hovböld m.m.

 

Om du nu tjänat så mycket pengar som du gör gällande så varför inte säkra hem vinsten och lev gott resten av livet. Girighet är inget bra när man handlar med aktier eller liknande.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...