Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

24 minutes ago, LTD said:

2020 blev mitt bästa år sen jag köpte min första aktie 2009.

Låg ju 95% likvid när corona kom. 

Samma här. Hyfsat år för Bitcoin.

Upp 650% på 43 veckor.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Mr atm:

Samma här. Hyfsat år för Bitcoin.

Upp 650% på 43 veckor.

 

Lite tunnare på aktiemarknaden.

De som tagit till sig av mina rekar har dock inte klagat.

Screenshot_20201231-101411_Chrome.thumb.jpg.9ad5c4c3887f0fc81bda187fa77fe101.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, rolba said:

Lite tunnare på aktiemarknaden.

De som tagit till sig av mina rekar har dock inte klagat.

Screenshot_20201231-101411_Chrome.thumb.jpg.9ad5c4c3887f0fc81bda187fa77fe101.jpg

Satsade du 90% på Bitcoin certifikater eller 😉

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett hyfsat år. Januari och halva februari var garanterat de bästa 45 dagarna jag någonsin haft. När Morsan gick bort i mitten av februari och Covid började nå Europa bestämde jag att jag inte ville sitta och oroa mig över det medans jag var i Sverige på begravningen så jag sålde alla aktiefonder. Sedans dess fram till början av november har jag bara haft statspapper, guld och lite Thaiaktier innan jag så sakteliga börja stoppa in lite pengar i en kul fond som heter Disruptive Opportunities Equity.

 

Vet inte riktigt var jag hamnade till slut, beror också på vilken valuta jag räknar i. Runt 10-12% över helåret skulle jag tro och det ser jag som helt OK i förhållande till den riskobenägenhet och minimala tid jag lägger på det.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

2020 blev mitt bästa år sen jag köpte min första aktie 2009.

Låg ju 95% likvid när corona kom. 

Trevligt men det gäller ju också att du sålde av i rätt tid. Missar man en uppgång på 20% så spelar det ju inte så stor roll om man sen måste köpa in sig högre igen. Därför det är så svårt att tajma rätt. Ligga stilla och lååång är förmodligen bäst.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/18/2020 at 11:21 AM, Kentan said:

Får känslor styra ska man släppa allt och springa mot utgången men detta är varken en IT-bubbla eller finanskrasch. Denna pandemin är något helt nytt så är nog inte bara vi amatörer som är osäker utan även dom som har det som sitt jobb famlar nog i mörkret hur ska agera i denna nya situation. Lägger man därtill FED med sin sedelpress som i princip kan köpa upp hela börsen och ett presidentval där Trump kommer göra allt för att börsen kommer stå högre än tillträdde 2016 kommer jag vara försiktig med mina domedags gissningar.

 

Bankerna kommer nog klara sig då alla världens centralbanker verkar göra allt för att inte lehman brothers kraschen ska upprepa sig. Men då företag måste få debet och kredit att balansera kan det inte underlätta med nästan en hel värld som står still.

Lägg därtill Kina som redan före pandemin var på väg utför med sjunkande tillväxt och stigande arbetslöshet är det en tid av utmaningar som väntar.

Man kan bara hoppas marknaden har bättre information för har svårt tro småsparare är anledningen till den dryga 20% uppgången sista veckorna.

 

//K

 

 

On 4/18/2020 at 11:39 AM, Kentan said:

hahah javisst och sticker även ut hakan och säger botten är lagd den 23 mars för detta år 😉

 

//K

Såhär på dagens sista dag är det roligt summera årets börsår som vart ett av de bästa mycket p.g.a man inte missade århundrades köpläge i mars-april trots killgissningar skulle ner 40-100% till.

Även de som bara satt still i båten i den värsta stormen har sett en uppgång Omx30 på +5,8% och s&p500 drygt +15%

Däremot har permabjörnarna fått så mycket stryk så kommer inte ens ett litet gnäll numera från deras håll sista halvåret.

Man får hoppas de kommer av perrongen nästa år så får köpa ännu mer billigt när allt tyvärr är nära ATH igen.

En mindre överraskning är Usa börsen gick upp en massa men det var väntat när börsen aldrig backat under ett presidentsvalår men visst Nasdaq +47% var mer än jag väntade.

Årets höjdpunkt för mig var ändå Tesla när man slutade blanka och köpte istället och fick se en uppgång på +730% under året.

Sen intressant gamla dinosaurier SSAB sparkas ut från Omxs30 och nytt fräsch bolag Evo Gaming tar över (Stort tack @rolba för tipset +40% på det sena köpet!)

Men det bästa under en bull marknad är att allt går upp så aktier, guld, bitcoin, fastigheter stiger bara dom som ropat varg och placerat i kontanter är dom riktiga förlorarna.

 

Med det avslutar man årets börsår och önskar gott slut och Gott Nytt Investerings År

 

//K

 

 

 

 

 

Ändrades av Kentan

I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, Kentan said:

 

 

Såhär på dagens sista dag är det roligt summera årets börsår som vart ett av de bästa mycket p.g.a man inte missade århundrades köpläge i mars-april trots killgissningar skulle ner 40-100% till.

Även de som bara satt still i båten i den värsta stormen har sett en uppgång Omx30 på +5,8% och s&p500 drygt +15%

Däremot har permabjörnarna fått så mycket stryk så kommer inte ens ett litet gnäll numera från deras håll sista halvåret.

Man får hoppas de kommer av perrongen nästa år så får köpa ännu mer billigt när allt tyvärr är nära ATH igen.

En mindre överraskning är Usa börsen gick upp en massa men det var väntat när börsen aldrig backat under ett presidentsvalår men visst Nasdaq +47% var mer än jag väntade.

Årets höjdpunkt för mig var ändå Tesla när man slutade blanka och köpte istället och fick se en uppgång på +730% under året.

Sen intressant gamla dinosaurier SSAB sparkas ut från Omxs30 och nytt fräsch bolag Evo Gaming tar över (Stort tack @rolba för tipset +40% på det sena köpet!)

Men det bästa under en bull marknad är att allt går upp så aktier, guld, bitcoin, fastigheter stiger bara dom som ropat varg och placerat i kontanter är dom riktiga förlorarna.

 

Med det avslutar man årets börsår och önskar gott slut och Gott Nytt Investerings År

 

//K

 

 

 

 

 

Nej det var ju inte så förvånande.

Pengatryckandet har aldrig varit som i år.

Men vi kommer med all säkerhet också få helikopterpengar till oss.

Jänkarna "fick" 600 $ i våras.

Jänkarna skulle få 600$ var till igen, men Trumpen sa nej. 

Tidningarna skrev vilken skitstövel han var igen utan att skriva fakta.

USA skulle ta fram 900 miljarder dollar o folket skulle bara få 600$.

900 miljarder delat på befolkningen är inte 600$ utan 2000$.

Undrar vart mellanskillnaden hade gått.

Men Trumpen rättade till det. 

Tror t.o.m att dom som hatade honom i USA tyckte att det var ok 555.

Men dom flesta som följer median fick fel info som vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr atm:

Nej det var ju inte så förvånande.

Pengatryckandet har aldrig varit som i år.

Men vi kommer med all säkerhet också få helikopterpengar till oss.

Jänkarna "fick" 600 $ i våras.

Jänkarna skulle få 600$ var till igen, men Trumpen sa nej. 

Tidningarna skrev vilken skitstövel han var igen utan att skriva fakta.

USA skulle ta fram 900 miljarder dollar o folket skulle bara få 600$.

900 miljarder delat på befolkningen är inte 600$ utan 2000$.

Undrar vart mellanskillnaden hade gått.

Men Trumpen rättade till det. 

Tror t.o.m att dom som hatade honom i USA tyckte att det var ok 555.

Men dom flesta som följer median fick fel info som vanligt.

Alltid trevligt att få någons pengar, men kakan ska betalas med.

Vi får se vilken generatin som får betala kalaset lika så i alla länders stödköp.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, Dolemon said:

Alltid trevligt att få någons pengar, men kakan ska betalas med.

Vi får se vilken generatin som får betala kalaset lika så i alla länders stödköp.

Vi ska vara tacksamma för att tredje världsländerna Aka "shithole country" som har miljarder idi*ter som är villiga att arbeta 80 timmar/vecka under beklagliga förhållanden så att vi kan ha snygga saker..

 

//K

Ändrades av Kentan

I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ur led är tiden.  Hamnade runt 10%. Så ett skitår enligt nytillkomna sparare.  En gång i tiden räknades det som brutalt bra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Khonis:

Ur led är tiden.  Hamnade runt 10%. Så ett skitår enligt nytillkomna sparare.  En gång i tiden räknades det som brutalt bra. 

5% har jag som mål det blev 8,6%+ på fond kontot

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolemon:

5% har jag som mål det blev 8,6%+ på fond kontot

Räntefonder?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Esspe:

Räntefonder?

Större del sen köpt sålt när fonderna stigit lite.

Är nöjd med denna avkastning till PRO livet börjar

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Dolemon said:

5% har jag som mål det blev 8,6%+ på fond kontot

Vad tror du att uppgången för dig hade blivit om dom inte öppnat pengadammen på vid gavel?

Vad tror du att den verkliga inflationen ligger på?

Vad har du för totalkostnad på fondkontot?

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Min börs gått knappt 40+

Ungarnas har gått utav helvete.

När epidemin startade i Kina sålde de av alla värdepapper.

När börsen började återhämta sig i Sverige lyckades jag övertala dem att återigen satsa.

Tog någon vecka innan polletten verkligen  föll ned och nästan med tvång från mig köpte de in sig.

Sinch, Creades, Enad, G5 , Pricer och Embracer inhandlades i månadsskiftet Mars/April

Link to comment
Dela på andra sajter

Påbörjade mitt Avanza i februari har blivit 26% upp hitintills.

Eftersom mina sparpengar inte ger något alls och trista aktiefonder på Skandia och ICA tuffar på.

 

Är inte vass på detta men satsar på sånt jag tycker är bra!

 

Hoppas på goda förslag från er "proffs" att kunna stoppa några tusenlappar i månaden på.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Mr atm:

Vad tror du att uppgången för dig hade blivit om dom inte öppnat pengadammen på vid gavel?

Vad tror du att den verkliga inflationen ligger på?

Vad har du för totalkostnad på fondkontot?

Tro och tro jag är nöjd med det jag har.

Har inga behov att rusa efter 100% ingar

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Dolemon:

5% har jag som mål det blev 8,6%+ på fond kontot

Samma här. Målet är min 6%. Blev nu runt 10%. Bara att tacka och ta emot. Inga som helst behov eller krav att pricka in 1000% för att få ihop det. 

Ändrades av Khonis
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Rillex:

Påbörjade mitt Avanza i februari har blivit 26% upp hitintills.

Eftersom mina sparpengar inte ger något alls och trista aktiefonder på Skandia och ICA tuffar på.

 

Är inte vass på detta men satsar på sånt jag tycker är bra!

 

Hoppas på goda förslag från er "proffs" att kunna stoppa några tusenlappar i månaden på.

TIN fond och Robur teknik är ganska säkra vinnare.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Esspe:

TIN fond och Robur teknik är ganska säkra vinnare.

Så trodde jag en gång i tiden om Aragons småbolags fond då när IT hysterin slog till vips så var det -70%

Nu har man "jobbat" tillbaka pengarna och ligger bra +

2019 blev det 25%+

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minutes ago, Nicholas said:

Screenshot_20201231-160647_Avanza.jpg

Roligt se finns fler Cantargia ägare här som gör en rikare

 

Capture+_2020-12-31-16-29-37(1)~2.png

Ändrades av Kentan

I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Esspe:

TIN fond och Robur teknik är ganska säkra vinnare.

 

4 minuter sedan, skrev Dolemon:

Så trodde jag en gång i tiden om Aragons småbolags fond då när IT hysterin slog till vips så var det -70%

Nu har man "jobbat" tillbaka pengarna och ligger bra +

2019 blev det 25%+

Tack!

Jag har en "Spiltan småbolag" som iallafall år gett +41% i år.

 

Har alltid varit lite skeptisk till IT och sånt men det är väl där det händer saker!?

 

Någon här skrev om "AuAg Precious Green" tycker om konceptet så där vart det lite (tummen upp för den) 👍.

 

La in lite för lite på "Boliden" som jag tror på eftersom råvaror behövs, men fabriker kan försvinna.

För några veckor sedan tänkte jag SAS, eftersom det måste ju börjas flygas någon gång sen sälja dem.

 

Sen läste jag om Indien där har det gått bra också.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Rillex:

 

Tack!

Jag har en "Spiltan småbolag" som iallafall år gett +41% i år.

 

Har alltid varit lite skeptisk till IT och sånt men det är väl där det händer saker!?

 

Någon här skrev om "AuAg Precious Green" tycker om konceptet så där vart det lite (tummen upp för den) 👍.

 

La in lite för lite på "Boliden" som jag tror på eftersom råvaror behövs, men fabriker kan försvinna.

För några veckor sedan tänkte jag SAS, eftersom det måste ju börjas flygas någon gång sen sälja dem.

 

Sen läste jag om Indien där har det gått bra också.

Just den där ”lite skeptisk till it” är ju vad som skiljer nu. Men samtidigt kan man inte gå fel i klassiska bolag. Trötta ja. Minor, oftast inte. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...