Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Där åkte dom sista av cantargia. 

(jag sparar alltid 1 aktie som minne och indikator) 

 

När dom stod i 15 sek i mars var jag inte vidare uppnosig. 

 

Då satt jag ännu tyngre dessutom. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon annan i gruppen som äger aktier i Minesto? Har själv innehav sedan ca 2 år och väntar nu på det stora genombrottet. Bolaget har en patenterad lösning för utvinning av el från tidvattenströmmar och konstanta havsströmmar.

 

https://minesto.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Trisall erbjuder att lösa in HiQ till 72 kr/ enhet.

Ska man acceptera?

Vad händer om man inte accepterar?

Kan man förlora om man inte säljer, erbjudandet är i.o.f.s. väldigt bra, men framtiden och hitintills varit en hyfsad utdelning.

Kanske anta erbjudandet och köpa Hufvudstaden, vad säger ni som man kan detta om aktier?

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att FING går bra igen, kommer krascha snart... Eller kanske inte, sju gånger har det blivit så.

Fantastiskt rolig aktie att handla med, låg sjusiffrigt plus för att sen ligga samma summa back.

 

Nåväl ligger några hundra K + just nu men kommer säkert bli skit i slutändan. :)

Tyvärr är kontot jag startade med inte längre aktivt (började köpa på 9:-) men fick betala en brutal vinstskatt till staten när jag bytte till ISK.

 

Så kan det gå när man inte har en aning om vad man håller på med men gift sig med en aktie.

 

image.png.a0bc6e3308edaf1dc0d615d9ad1c6519.png

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev evert 1:

Trisall erbjuder att lösa in HiQ till 72 kr/ enhet.

Ska man acceptera?

Vad händer om man inte accepterar?

Kan man förlora om man inte säljer, erbjudandet är i.o.f.s. väldigt bra, men framtiden och hitintills varit en hyfsad utdelning.

Kanske anta erbjudandet och köpa Hufvudstaden, vad säger ni som man kan detta om aktier?

Blev tvångsinlöst en gång i början på

2000-talet. Förmodligen det som händer om du inte accepterar, så nej du kommer förlora. Nu är jag inte insatt i bolagen o upplägget du beskriver (enhet=aktie?) men tvångsinlösen sker när ”budgivaren”

har 90% om det inte ändrats. 

 

Finns ju exempel på där budet varit segt att få igenom ( Arcam) och där kursen rallade över budet med råge under en period.

 

Bara o googla runt o kolla diverse forum, kolla på placera (avanza) eller börssnack. Brukar finnas en del kunniga som har koll på uppläggen där.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev evert 1:

Trisall erbjuder att lösa in HiQ till 72 kr/ enhet.

Ska man acceptera?

Vad händer om man inte accepterar?

Kan man förlora om man inte säljer, erbjudandet är i.o.f.s. väldigt bra, men framtiden och hitintills varit en hyfsad utdelning.

Kanske anta erbjudandet och köpa Hufvudstaden, vad säger ni som man kan detta om aktier?

Första budet var 70 men ledningen har förmodligen förhandlat fram ytterligare 2 kronor eftersom dom strax efteråt rekommenderade att godta budet. Du kan inte förlora om det inte är så att dom av någon anledning skulle dra tillbaka budet. Accepterar du inte kommer dom att tvångsinlösas om dom kommer upp i 90%, vilket dom säkerligen att få in. Säljer du får du någon 10-öring mindre, ska du vänta in inlösen kommer du att få vänta ett tag. Det kan komma ett bud från någon annan till högre kurs men den sannolikheten är nog inte så stor.

 

Jag har sålt mina.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla vet nog att överanvändningen av antibiotika skapar en resistens som kommer bli synnerligen allvarlig för jordens befolkning. Såg nyss en dokumentär som pekar på att 2050 kommer detta skapa fler dödsfall än cancer.

Det pågår naturligtvis forskning om detta och även behandlingar utförs av sk Bacterie phage therapy vilket innebär i stort att man skapar ett virus för den bakterien kroppen har problem med. 

Nu verkar ju alla bioteknik/läkemedelsbolag vara ruskigt högt värderade men när C19 har fått kliva av banan och värderingarna sjunkit ordentligt kanske bolag som dessa kan bli intressanta för framtiden.

https://www.adaptivebiotech.com/the-adaptive-immune-system/

 

Tankar om detta och liknande bolag vore intressant.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev SatanG:

Alla vet nog att överanvändningen av antibiotika skapar en resistens som kommer bli synnerligen allvarlig för jordens befolkning. Såg nyss en dokumentär som pekar på att 2050 kommer detta skapa fler dödsfall än cancer.

Det pågår naturligtvis forskning om detta och även behandlingar utförs av sk Bacterie phage therapy vilket innebär i stort att man skapar ett virus för den bakterien kroppen har problem med. 

Nu verkar ju alla bioteknik/läkemedelsbolag vara ruskigt högt värderade men när C19 har fått kliva av banan och värderingarna sjunkit ordentligt kanske bolag som dessa kan bli intressanta för framtiden.

https://www.adaptivebiotech.com/the-adaptive-immune-system/

 

Tankar om detta och liknande bolag vore intressant.

 

/ SatanG

För drygt ett år sen så drabbades jag av en riktigt elak bakterie som gav mig rejäla influensa symptom. 

Jag fick då antibiotika och blev frisk, 7 dagar efter avslutad antibiotika kur började eländet om. Jag tog ny längre kur med dubbel dis och blev frisk på 3 dagar men åt ändå antibiotikan i 10 dagar för att vara på säkra sidan. 7 dagar efter avslutad kur började det om. Jag fick den starkaste bredspektrums antibiotikan men efter drygt 3 mån var det ingen skillnad, alltid 7 dagar efter kuren så kom symptomen tillbaka.

 

Jag läste och läste och läste allt jag hittade om bakterier och till slut hittade jag en sida som sa att det finns bakterier som kan gå i dvala när dom känner att omgivningen är farlig för dom. 

Kändes klockrent som det jag råkat ut för, skit jobbigt. 

 

Men jag hittade ett annat sätt att lösa problemet och blev av med bakterien. 

 

Väldigt ot för tråden men iaf. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev LTD:

För drygt ett år sen så drabbades jag av en riktigt elak bakterie som gav mig rejäla influensa symptom. 

Jag fick då antibiotika och blev frisk, 7 dagar efter avslutad antibiotika kur började eländet om. Jag tog ny längre kur med dubbel dis och blev frisk på 3 dagar men åt ändå antibiotikan i 10 dagar för att vara på säkra sidan. 7 dagar efter avslutad kur började det om. Jag fick den starkaste bredspektrums antibiotikan men efter drygt 3 mån var det ingen skillnad, alltid 7 dagar efter kuren så kom symptomen tillbaka.

 

Jag läste och läste och läste allt jag hittade om bakterier och till slut hittade jag en sida som sa att det finns bakterier som kan gå i dvala när dom känner att omgivningen är farlig för dom. 

Kändes klockrent som det jag råkat ut för, skit jobbigt. 

 

Men jag hittade ett annat sätt att lösa problemet och blev av med bakterien. 

 

Väldigt ot för tråden men iaf. 

Intressant, men hur löste du problemet?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 9/7/2020 at 9:36 AM, JohanR said:

Någon annan i gruppen som äger aktier i Minesto? Har själv innehav sedan ca 2 år och väntar nu på det stora genombrottet. Bolaget har en patenterad lösning för utvinning av el från tidvattenströmmar och konstanta havsströmmar.

 

https://minesto.com/

Äger Minesto sen något år och hoppas den ska förgylla mitt liv inom en snar framtid 😉

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Sålde just Swedish match a 725, drygt 100% plus där. Magen säger att närmaste framtiden blir jobbig för aktier så lättar lite även om jag tror aktien har en given plats i framtiden.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

Sålde just Swedish match a 725, drygt 100% plus där. Magen säger att närmaste framtiden blir jobbig för aktier så lättar lite även om jag tror aktien har en given plats i framtiden.

 

/ SatanG

Gjorde detsamma härom dagen, men bara en liten del av innehavet. Har GAV på ca 375 kr, så inte riktigt 100% än. Köpte några SEB till för slantarna i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, JohanR said:

Gjorde detsamma härom dagen, men bara en liten del av innehavet. Har GAV på ca 375 kr, så inte riktigt 100% än. Köpte några SEB till för slantarna i stället.

 

Hörde nåt om att SEB, och Nordea, var inblandade i senaste penningtvättshärvan så den borde dykt senaste tiden?

Såg att en australiensisk bank, Westpac, också varit med på tåget och nyss gick med på närmare 1 miljard usd i böter.

Även 4 thaibanker inblandade men har inte läst in mig på vad som hänt men just nu ser jag upp för banker och fastighetsbolag, särskilt de med mycket kommersiellt innehav.

Lycka till iaf.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Hörde nåt om att SEB, och Nordea, var inblandade i senaste penningtvättshärvan så den borde dykt senaste tiden?

Såg att en australiensisk bank, Westpac, också varit med på tåget och nyss gick med på närmare 1 miljard usd i böter.

Även 4 thaibanker inblandade men har inte läst in mig på vad som hänt men just nu ser jag upp för banker och fastighetsbolag, särskilt de med mycket kommersiellt innehav.

Lycka till iaf.

 

/ SatanG 

Alla förväntade sig nog att SEB skulle dyka igår men efter bankens kommentarer till UG så gick den istället upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Hörde nåt om att SEB, och Nordea, var inblandade i senaste penningtvättshärvan så den borde dykt senaste tiden?

Såg att en australiensisk bank, Westpac, också varit med på tåget och nyss gick med på närmare 1 miljard usd i böter.

Även 4 thaibanker inblandade men har inte läst in mig på vad som hänt men just nu ser jag upp för banker och fastighetsbolag, särskilt de med mycket kommersiellt innehav.

Lycka till iaf.

 

/ SatanG 

Jo, SEB var med i den rapporten men det avsåg tiden före 2016 så inget nytt. Köpte SEB då den gått ner lite senaste veckan och jag tror på den på sikt, samt att jag räknar med en rejäl utdelning nästa år.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev JohanR:

Jo, SEB var med i den rapporten men det avsåg tiden före 2016 så inget nytt. Köpte SEB då den gått ner lite senaste veckan och jag tror på den på sikt, samt att jag räknar med en rejäl utdelning nästa år.

Jag köpte också SEB och även Handelsbanken.

De lär inte bli några kursdubblare inom snar framtid men de är ganska lågt värderade.

Passar bra i en utdelningsportfölj.

Även Lundin Energy och Tele2 hamnade i varukorgen.

Annars tycker jag det mesta ser dyrt ut för tillfället.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Catena Media har enligt DI erhållit uppköpsbud flera ggr den senaste tiden och det senaste ska ha legat på 50 kr/aktie. Dom har varje gång tackat nej. Kursen förra veckan var nere under 30 och vände, förmodligen för att budläggarna gett upp och sålt av det dom redan köpt på sig. Aktien har haft en riktig berg o dalbaneresa dom senaste åren. Toppade runt 150 år 2018 för att sätta botten på ca 8 kr mars 2020. Idag drar den iväg 15% till ca 35. Köpläge? Jag tänker iaf inte sälja mina på ett tag.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Dolle:

SAS

2,41SEK

+0,76SEK

+45,65%

 

Är det gratis ätaren som pratat upp kursen när han uta å flyger 

2 SAS aktier är ju billigare än ett frimärke så det blir väl Air Mail.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Evo stånkar på. En bit över 700 nu. 150% upp i år.

 

G5 över 400. 300% upp i år.

 

Rekyl snart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkla drag i en del av mina aktier idag. Mesta positivt men Sobi var ju inget kul. Lyckades dessutom köpa på mig lite fler av dom häromdan.

 

Pricer +24%

Bulten +7,5%

Catena Media +5,2%

Sintercast +5,5%

SOBI -17%

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 hours ago, Esspe said:

Jäkla drag i en del av mina aktier idag. Mesta positivt men Sobi var ju inget kul. Lyckades dessutom köpa på mig lite fler av dom häromdan.

 

Pricer +24%

Bulten +7,5%

Catena Media +5,2%

Sintercast +5,5%

SOBI -17%

SOBI skrämde ner cantargia också. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-09-18 at 18:08, skrev evert 1:

Trisall erbjuder att lösa in HiQ till 72 kr/ enhet.

Ska man acceptera?

Vad händer om man inte accepterar?

Kan man förlora om man inte säljer, erbjudandet är i.o.f.s. väldigt bra, men framtiden och hitintills varit en hyfsad utdelning.

Kanske anta erbjudandet och köpa Hufvudstaden, vad säger ni som man kan detta om aktier?

Bara dumt att inte acceptera om du ändå vet att tillräckligt många kommer acceptera så budet går igenom, det som händer är dina aktier till slut blir tvångsinlösta och det dröjer ännu längre innan du kan använda pengarna, vilket så klart är dumt. Accepterar styrelsen så brukar de ju veta att de har majoriteten av aktieägarna med sig så ganska lätt att veta vartåt det lutar när det kommer ett bud. 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Häftig nergång i veckan, andra vågen har drabbat börsen. Har lite krut kvar men frågan är när man ska sätta in det. Tror jag köper lite fonder pö om pö. Som vanligt så är det dom som gått bäst som drabbas mest vilket kan ge köptillfällen. 

 

Vad säger panelen, när är det dags att handla? 

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Häftig nergång i veckan, andra vågen har drabbat börsen. Har lite krut kvar men frågan är när man ska sätta in det. Tror jag köper lite fonder pö om pö. Som vanligt så är det dom som gått bäst som drabbas mest vilket kan ge köptillfällen. 

 

Vad säger panelen, när är det dags att handla? 

När det bottnar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...