Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

1 hour ago, hamnoi said:

För den riskvillige.. Immunicum.

Mereca presenteras i september, 

2:a+4:e AP-fonden, Gladiator och Robur äger bland andra. Tror den kan ralla fint närmaste månaden, har gått upp en del det senaste så jag ligger flott just nu.

 

http://immunicum.se/investerare-se/aktie/aktieagare/

 

https://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/halsovard/immunicum-ab/nyheter

 

 

Bara det inte blir som i September förra året, jag avvaktar iaf tills man ser om uppgången planar ut och inte pumpats upp till 12:- för att sen dumpas.. Väldigt många Avanzianer som tradar vilket brukar sluta sådär. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Wwax:

Bara det inte blir som i September förra året, jag avvaktar iaf tills man ser om uppgången planar ut och inte pumpats upp till 12:- för att sen dumpas.. Väldigt många Avanzianer som tradar vilket brukar sluta sådär. :)

Nja uppgången sist berodde ju på avtalen med Merck och Pfizer, innan NE kom på 350mille och det blev ett rejält överhäng för garanterna.

 

Valfritt som alltid, men garanterna bör vara ute med sitt snart. Trada hit o trada dit, visar de samma resultat som tidigare så lär det bli ett jävla rally. Men de som står utanför får ju ändå (kanske) gott av det iom AP-fonderna😉

 

Siktar själv på att syna Merecan med halva nuvarande innehav, trots att 9/10 studier tas emot negativt.

 

Men kanske bättre du håller dig med fingret med sina 31k avanzaägare😊.

 

Trevlig helg!

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Går tåget?

Vad sitter du med?


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Tre bra och en chans. Inget mer. 

C-rad

Formpipe

Chromogenic

Klaria

Olika branscher. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
11 minuter sedan, skrev hamnoi:

Nja uppgången sist berodde ju på avtalen med Merck och Pfizer, innan NE kom på 350mille och det blev ett rejält överhäng för garanterna.

 

Valfritt som alltid, men garanterna bör vara ute med sitt snart. Trada hit o trada dit, visar de samma resultat som tidigare så lär det bli ett jävla rally. Men de som står utanför får ju ändå (kanske) gott av det iom AP-fonderna😉

 

Siktar själv på att syna Merecan med halva nuvarande innehav, trots att 9/10 studier tas emot negativt.

 

Men kanske bättre du håller dig med fingret med sina 31k avanzaägare😊.

 

Trevlig helg!

Gå all-in på AkerBP. Jag är tillbaka från semestern. 

Får jag nytt jobb och lägger ner detta så lånar du pengar av grannen och kör mer än all-in

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Placerar i företag med historisk ökande vinstutveckling och utdelningstillväxt. Starkt varumärke samt bra nyckeltal och växer stabilt årligen i en bransch som har framtiden för sig. DIGITALA BETALNINGSLÖSNINGAR.

I takt med ökad global e-handel och en växande global medelklass ökar behovet av gränslösa betalningslösningar i takt med allt fler från tredje världen når medelklassen (Kina Indien Sydamerika)

Jag kan bara nämna Mastercard Visa Paycom och ni är på trenden.  Har alla tre och jag har för nåt år segjort stora pengar på dem. De har dock alltid varit högt värderade men alltid på nåt års sikt vuxit in i värderingen. Kolla prisutvecklingen på NYSE. Ett rakt streck upp i skyn utan nämnbara hack.

Utvecklingen är i dollar som dessutom ökat från runt 6 kr till snart 10 kr. Bra skydd mot vår inkompetenta riksbank som urholkar värdet i vår valuta.

https://www.di.se/bors/aktier/ma/

Link to comment
Dela på andra sajter

Sintercast har nu rekylerat ungefär 12% sedan kurstoppen, var ner ännu mer ett tag efter alla vinsthemtagningar. DA ca 3,5%.

Idag rapporterade Recipharm. Ännu en bra rapport och det är helt obegripligt att finansvalparna lyckats handla ner den som dom gjort. 7 av 7 analytiker har köp. 

Tobii börjar visa livstecken, delvis beroende på att beslutet om Englandsförvärvet skjutits fram i tiden.

Fram tappat mycket efter att man varnat för att omsättningstillväxten inte alls kommer upp i förväntningarna i år. Orsaken ska vara att man ökat kvalitetskravet. Intressant joker i leken om man tror på Vietnams framtid.

Intrum kom med en bra rapport och det ser bättre o bättre ut. Hårt blankad så det kan kanske bli en short squezze av det hela.

HiQ puttrar på. Händer inte så mycket men DA på 6,3% är ju inte fel :)

Swedol har stagnerat lite men det är ju inte så konstigt efter alla köp. Ner lite till så dubblar jag upp den.

Pricer kom med en bra rapport, rekylerat något, ser ganska stabilt ut och det är inte mycket digitala prislappar man ser ute i handeln så där borde finnas mycket kvar.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2019-07-12 at 14:40, skrev hamnoi:

För den riskvillige.. Immunicum.

Mereca presenteras i september, 

2:a+4:e AP-fonden, Gladiator och Robur äger bland andra. Tror den kan ralla fint närmaste månaden, har gått upp en del det senaste så jag ligger flott just nu.

 

http://immunicum.se/investerare-se/aktie/aktieagare/

 

https://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/halsovard/immunicum-ab/nyheter

 

 

Kör en clirre :-)

 

Stod väl runt 11kr då, stängde idag på 16,14 efter 3,73% upp på en dyngsur börs!

Stora nettoköp från utländska banker det senaste, tror det finns mer o hämta innan Mereca presenteras, men såklart är det inga garantier.

Hänger i och får se när/om jag lättar på ett gäng.

 

 

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbigt @oberg ?

Missunnsamhet lider man mest av själv, ha en bra helg och hoppas det ordnar upp sig för dig👍

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där Hamnoi, den andra göken kan man koppla bort. Tror ingen ens reagerar på hans fantastiska ” likes”.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ekonomin är extremt dålig, här är ett exempel på det-

 

Obligationsbubblan fortsätter pumpas upp och danska bostadsobligationer nu har negativa räntor även på 10- och 20-årsobligationerna. Jyske Bank erbjuder 10-års bundna lån till -0.5% i ränta, dvs lånar du 3MDKK får du 1250:- MDKK i betalt av banken varje månad, och Nordea kontrar nu med 20 år till 0% i ränta.

 

Snart även i Sverige. Gissa om det kommer att vara smart att spara i bank.

Inflationen kommer fortsätta att öka med andra ord. Det börjar likna spurten.

Man behöver inte vara ett geni för att veta vilket håll hus och lägenhetspriserna kommer att gå. 

Jag fortsätter att spara i silver, guld, bitcoin, och fasta tillgångar.

 

 Skandinaviska bankkunder kan komma att få betala för att sätta in pengar på sina konton i framtiden, för att minska bankernas press från minusräntan. Det säger Kari Stadigh, avgående vd för Nordeas finska storägare, finansbolaget Sampo, i en intervju med Bloomberg. 11/8- 2019

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Och 2023 ska allt handlas med kort. Varför tror vi???????????????????.

Använd kontanter för att inte dumheterna ska bli verklighet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Captain Morgan
On ‎2019‎-‎08‎-‎12 at 1:58 AM, Mr atm said:

Ekonomin är extremt dålig, här är ett exempel på det-

 

Obligationsbubblan fortsätter pumpas upp och danska bostadsobligationer nu har negativa räntor även på 10- och 20-årsobligationerna. Jyske Bank erbjuder 10-års bundna lån till -0.5% i ränta, dvs lånar du 3MDKK får du 1250:- MDKK i betalt av banken varje månad, och Nordea kontrar nu med 20 år till 0% i ränta.

 

Snart även i Sverige. Gissa om det kommer att vara smart att spara i bank.

Inflationen kommer fortsätta att öka med andra ord. Det börjar likna spurten.

Man behöver inte vara ett geni för att veta vilket håll hus och lägenhetspriserna kommer att gå. 

Jag fortsätter att spara i silver, guld, bitcoin, och fasta tillgångar.

 

 Skandinaviska bankkunder kan komma att få betala för att sätta in pengar på sina konton i framtiden, för att minska bankernas press från minusräntan. Det säger Kari Stadigh, avgående vd för Nordeas finska storägare, finansbolaget Sampo, i en intervju med Bloomberg. 11/8- 2019

 

Det finns redan minuskonton i kronor.

Hade ett SEK konto förra året där jag fick betala 0.25 % för att ha lite pengar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/12/2019 at 2:58 AM, Mr atm said:

Ekonomin är extremt dålig, här är ett exempel på det-

 

Obligationsbubblan fortsätter pumpas upp och danska bostadsobligationer nu har negativa räntor även på 10- och 20-årsobligationerna. Jyske Bank erbjuder 10-års bundna lån till -0.5% i ränta, dvs lånar du 3MDKK får du 1250:- MDKK i betalt av banken varje månad, och Nordea kontrar nu med 20 år till 0% i ränta.

 

Snart även i Sverige. Gissa om det kommer att vara smart att spara i bank.

Inflationen kommer fortsätta att öka med andra ord. Det börjar likna spurten.

Man behöver inte vara ett geni för att veta vilket håll hus och lägenhetspriserna kommer att gå. 

Jag fortsätter att spara i silver, guld, bitcoin, och fasta tillgångar.

 

 Skandinaviska bankkunder kan komma att få betala för att sätta in pengar på sina konton i framtiden, för att minska bankernas press från minusräntan. Det säger Kari Stadigh, avgående vd för Nordeas finska storägare, finansbolaget Sampo, i en intervju med Bloomberg. 11/8- 2019

 

Det är nog 12-13 år sedan jag fick ett massutskick från HSBC i Hongkong om att de började ta betalt per månad för ett bankkonto om man inte hade minst 600,000 Hongkong-dollar och numera tror jag det är 800,000 som gäller, dvs ungefär 1 miljon kronor. Trots noll sparränta så har dock ekonomin i HK puffat på helt OK dessa 12-13 år så kan inte se att det, i sig, skulle vara ett tecken på dålig ekonomi.

 

0% i insättningsränta och väldigt låg låneränta kommer dock i längden leda till problem. Hur ska man kunna utbilda barn och unga att det är bra att spara pengar, såsom jag och de flesta i min generation uppfostrades, samt att man inte kan låna sig till rikedom när den gamla sanningen inte längre är sann utan direkt privatekonomiskt korkad? En dag ska trots allt alla lån betalas tillbaka, även i ”den nya ekonomin” och då man aldrig sparat en krona kan det nog bli en aha-upplevelse som till och med får shocken av ett nytt upplägg av Melodifestivalen att blekna.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
3 hours ago, Atom said:

Det är nog 12-13 år sedan jag fick ett massutskick från HSBC i Hongkong om att de började ta betalt per månad för ett bankkonto om man inte hade minst 600,000 Hongkong-dollar och numera tror jag det är 800,000 som gäller, dvs ungefär 1 miljon kronor. Trots noll sparränta så har dock ekonomin i HK puffat på helt OK dessa 12-13 år så kan inte se att det, i sig, skulle vara ett tecken på dålig ekonomi.

 

0% i insättningsränta och väldigt låg låneränta kommer dock i längden leda till problem. Hur ska man kunna utbilda barn och unga att det är bra att spara pengar, såsom jag och de flesta i min generation uppfostrades, samt att man inte kan låna sig till rikedom när den gamla sanningen inte längre är sann utan direkt privatekonomiskt korkad? En dag ska trots allt alla lån betalas tillbaka, även i ”den nya ekonomin” och då man aldrig sparat en krona kan det nog bli en aha-upplevelse som till och med får shocken av ett nytt upplägg av Melodifestivalen att blekna.

Håller helt med Atomen men vill lägga till att lånekarusellen kommer att bli mycket värre innan hela skiten att rasar. De kommer att göra ett sista desperat försök med helikopterpengar (skattelättnader och skuldsanering till de mest skuldsatta) men efter att det misslyckats vrids tiden och värderingar tillbaka till obelånade reella tillgångar som skog, guld och fastigheter. Växte själv upp under en epok då negerbollar kallades för just negerbollar. Då behövde man inte låsa ytterdörren eller Amazonen men man skulle absolut betala sina skulder. Billån fanns inte hos banken, det fick man fixa direkt med bilförsäljaren och kunde man betala kontant så fick man rabatt (försöker man betala kontant idag så ringer de polisen). På den tiden låg räntan för ett fastighetslån runt 12% och det fanns en lag mot ockerränta som kunde resultera i dryga fängelsestraff. Numera är lagen borta och nu erbjuds man allt från äventyrslån till renoveringslån utan att vara kreditvärdig. Dessutom fylls brevlådan med SMS- och kreditkortserbjudande till just ockerränta. Det kan inte sluta väl men med lite tur kan man kanske panta alla tomflaskor och rida ut stormen.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Captain Morgan said:

Håller helt med Atomen men vill lägga till att lånekarusellen kommer att bli mycket värre innan hela skiten att rasar. De kommer att göra ett sista desperat försök med helikopterpengar (skattelättnader och skuldsanering till de mest skuldsatta) men efter att det misslyckats vrids tiden och värderingar tillbaka till obelånade reella tillgångar som skog, guld och fastigheter. Växte själv upp under en epok då negerbollar kallades för just negerbollar. Då behövde man inte låsa ytterdörren eller Amazonen men man skulle absolut betala sina skulder. Billån fanns inte hos banken, det fick man fixa direkt med bilförsäljaren och kunde man betala kontant så fick man rabatt (försöker man betala kontant idag så ringer de polisen). På den tiden låg räntan för ett fastighetslån runt 12% och det fanns en lag mot ockerränta som kunde resultera i dryga fängelsestraff. Numera är lagen borta och nu erbjuds man allt från äventyrslån till renoveringslån utan att vara kreditvärdig. Dessutom fylls brevlådan med SMS- och kreditkortserbjudande till just ockerränta. Det kan inte sluta väl men med lite tur kan man kanske panta alla tomflaskor och rida ut stormen.. 

Farbror Sten-Åke! Tänk att du hittade hit! Tänk ändå hur bra det var när man kunde kalla en negerboll för en negerboll och lämna Amazonen olåst. Och 12% ränta när det var 16% inflation och 50% ränteavdrag; så jävla skönt hur ni skickade alla förluster till era barn som föddes på 70- och 80-talet. Och hur ni kunde vara fyllesjuka varje måndag och få 100% i ersättning och plocka ut en gigantisk pension utan att egentligen bidragit med en droppe svett eller en endaste hjärncell. Jag bara älskar er 40- och 50-talister; hur ni byggde Sverige då vi inte konkurrerade med någon men ändå behövde devalvera vart 10e år för att hålla Grekerna stången. Det var korpfotboll, bilbingo och sjukgymnaster; allt arrangerat på arbetstid och betalt av arbetsgivaren; visst var det gulligt? 

 

Några av era barn, typ jag, tog ansvaret att städa upp era excesser men de allra flesta flummade ni bort. Man är aldrig ansvarig för sina föräldrar men man är alltid ansvarig för sina barn. Fanns det en Gud, och det gör det med all sannolikhet inte, så kommer Sveriges 40- och 50-talister dömas hårt. Inte för att de var elaka, för det var de inte, men absolut för lättja vilket jag har för mig är ett av budorden.  

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Farbror Sten-Åke! Tänk att du hittade hit! Tänk ändå hur bra det var när man kunde kalla en negerboll för en negerboll och lämna Amazonen olåst. Och 12% ränta när det var 16% inflation och 50% ränteavdrag; så jävla skönt hur ni skickade alla förluster till era bara som föddes på 70- och 80-talet. Och hur ni kunde vara fyllesjuka varje måndag och få 100% i ersättning och plocka ut en gigantisk pension utan att egentligen bidragit med en droppe svett eller en endaste hjärncell. Jag bara älskar er 40- och 50-talister; hur ni byggde Sverige då vi inte konkurrerade med någon men ändå behövde devalvera vart 10e år för att hålla Grekerna stången. Det var korpfotboll, bilbingo och sjukgymnaster; allt arrangerat på arbetstid och betalt av arbetsgivaren; visst var det gulligt? 
 
Några av era barn, typ jag, tog ansvaret att städa upp era excesser men de allra flesta flummade ni bort. Man är aldrig ansvarig för sina föräldrar men man är alltid ansvarig för sina barn. Fanns det en Gud, och det gör det med all sannolikhet inte, så kommer Sveriges 40- och 50-talister dömas hårt. Inte för att de var elaka, för det var de inte, men absolut för lättja vilket jag har för mig är ett av budorden.  
Mja.

40-talister fick väl inte skuldsanering av sina sms-lån.

Men visst, avregleringen av finansmarknaden som Kjell Olof feldt fixade (mot Palmes vilja) begicks väl av just en 40-talist.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Nicholas said:

Mja.

40-talister fick väl inte skuldsanering av sina sms-lån.

Men visst, avregleringen av finansmarknaden som Kjell Olof feldt fixade (mot Palmes vilja) begicks väl av just en 40-talist.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Behövdes ingen skuldsanering när inflationen var högre än räntan och man blev förtidspensionär av skavsår.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Atom:

Behövdes ingen skuldsanering när inflationen var högre än räntan och man blev förtidspensionär av skavsår.

Det där är känsliga saker att nämna på detta forum! :crazy:

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, GreenValley said:

Det där är känsliga saker att nämna på detta forum! :crazy:

Så är det givetvis och generaliseringar är sällan bra. Men ibland nödvändiga och inte helt sällan ganska roliga 😉😉 

 

Jag har bara så jävla svårt för 40- och 50-talister som klagar på dagens Sverige. De föddes av hårt arbetande föräldrar under de bästa åren. De blev vuxna när Sverige blomstrade och konkurrensen var obefintlig. De köpte hus och bilar som betalade av sig utan insats och fick lön oavsett de jobbade eller ej. Hade de lite ont i magen blev de långtidssjukskrivna och hade de ont i ryggen blev de förtidspensionärer (självklart hade många fog för sina sjukskrivningar, men långt ifrån alla). De curlade sina ungar men först när de är 60 bast beskyller de sina egna barn, som de curlat, för att curla sina barn. De flesta plockar ut pensioner som är långt högre än de betalat in men ändå klagar de. Dessutom är det de som styrt Sverige de senaste 20 åren så vad fan har de att klaga på?

 

Nej, lämna över klubban till oss 70-talister och vi fixar till det. Kanske skulle starta ett Atom-parti i Dorotea, ett 10-tal röster från er borde få in mig i kommunfullmäktige och sedan tar vi det från där!  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
13 hours ago, Atom said:

Farbror Sten-Åke! Tänk att du hittade hit! Tänk ändå hur bra det var när man kunde kalla en negerboll för en negerboll och lämna Amazonen olåst. Och 12% ränta när det var 16% inflation och 50% ränteavdrag; så jävla skönt hur ni skickade alla förluster till era barn som föddes på 70- och 80-talet. Och hur ni kunde vara fyllesjuka varje måndag och få 100% i ersättning och plocka ut en gigantisk pension utan att egentligen bidragit med en droppe svett eller en endaste hjärncell. Jag bara älskar er 40- och 50-talister; hur ni byggde Sverige då vi inte konkurrerade med någon men ändå behövde devalvera vart 10e år för att hålla Grekerna stången. Det var korpfotboll, bilbingo och sjukgymnaster; allt arrangerat på arbetstid och betalt av arbetsgivaren; visst var det gulligt? 

 

Några av era barn, typ jag, tog ansvaret att städa upp era excesser men de allra flesta flummade ni bort. Man är aldrig ansvarig för sina föräldrar men man är alltid ansvarig för sina barn. Fanns det en Gud, och det gör det med all sannolikhet inte, så kommer Sveriges 40- och 50-talister dömas hårt. Inte för att de var elaka, för det var de inte, men absolut för lättja vilket jag har för mig är ett av budorden.  

30-talisterna föddes med utedass och fick pulsa fram barfota i 2 meter snö i minus 30 C med bara lite tidningspapper innanför västen då de skulle till skolan som låg 3 mil bort.
                       Med lite tur kunde de kanske få jobb på bruket med bara 6-årig folkskola, i annat fall fanns inget annat än att gå till sjöss.

40-talisterna kunde inte misslyckas. De växte upp under efterkrigstiden när allt blomstrade i många år. De höjde själva pensionen för alla 40-talister innan sålde villan i Bromma med 2000% i vinst och flyttade till Spanien.

50-talisterna skulle ut på arbetsmarknaden på 70-talet när Palme sjabblade bort alla jobb. Senare i livet fick det bli Komvux för att försöka komma ifatt.

60-talisterna fick återigen en bra start när de med en skaplig utbildning i bagaget skulle ut på en nyskapad arbetsmarknad.

70-talisterna hade turen att kunna rida vidare på högskolevågen och bli den sista generationen som fick det bättre än sina föräldrar men de måste in i politiken om de ska få Paradise Hotel generationen att bidra till kollektivpensionen.

80-talisternas kan ju alltid skola om sig till influenser om de inte hittar något jobb som passar.

90-talisternas öde ligger i Donald Trumps händer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Atom:

Farbror Sten-Åke! Tänk att du hittade hit! Tänk ändå hur bra det var när man kunde kalla en negerboll för en negerboll och lämna Amazonen olåst. Och 12% ränta när det var 16% inflation och 50% ränteavdrag; så jävla skönt hur ni skickade alla förluster till era barn som föddes på 70- och 80-talet. Och hur ni kunde vara fyllesjuka varje måndag och få 100% i ersättning och plocka ut en gigantisk pension utan att egentligen bidragit med en droppe svett eller en endaste hjärncell. Jag bara älskar er 40- och 50-talister; hur ni byggde Sverige då vi inte konkurrerade med någon men ändå behövde devalvera vart 10e år för att hålla Grekerna stången. Det var korpfotboll, bilbingo och sjukgymnaster; allt arrangerat på arbetstid och betalt av arbetsgivaren; visst var det gulligt? 

 

Några av era barn, typ jag, tog ansvaret att städa upp era excesser men de allra flesta flummade ni bort. Man är aldrig ansvarig för sina föräldrar men man är alltid ansvarig för sina barn. Fanns det en Gud, och det gör det med all sannolikhet inte, så kommer Sveriges 40- och 50-talister dömas hårt. Inte för att de var elaka, för det var de inte, men absolut för lättja vilket jag har för mig är ett av budorden.  

Nja jag är född 54 och fick inget  av godiset alla före mej fick så före 54 stämmer ditt resonemang.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Atom:

Så är det givetvis och generaliseringar är sällan bra. Men ibland nödvändiga och inte helt sällan ganska roliga 😉😉 

 

Jag har bara så jävla svårt för 40- och 50-talister som klagar på dagens Sverige. De föddes av hårt arbetande föräldrar under de bästa åren. De blev vuxna när Sverige blomstrade och konkurrensen var obefintlig. De köpte hus och bilar som betalade av sig utan insats och fick lön oavsett de jobbade eller ej. Hade de lite ont i magen blev de långtidssjukskrivna och hade de ont i ryggen blev de förtidspensionärer (självklart hade många fog för sina sjukskrivningar, men långt ifrån alla). De curlade sina ungar men först när de är 60 bast beskyller de sina egna barn, som de curlat, för att curla sina barn. De flesta plockar ut pensioner som är långt högre än de betalat in men ändå klagar de. Dessutom är det de som styrt Sverige de senaste 20 åren så vad fan har de att klaga på?

 

Nej, lämna över klubban till oss 70-talister och vi fixar till det. Kanske skulle starta ett Atom-parti i Dorotea, ett 10-tal röster från er borde få in mig i kommunfullmäktige och sedan tar vi det från där!  

Jag skyller på alla födda innan 1955. Vill bara stillsamt påpeka att när skattesystemet förändrades så drabbades dom född 55 hårdast. Från att tidigare ha fått räkna sina trettio bästa år förändrades det till att räknas på hela livet. Från att bara behöva jobba trettio år skulle man alltså behöva jobba ända till pensionen. Alltså kan jag klaga hur mycket jag vill om jag känner för det!

 

Nja, 70-talisterna är ju barn till 40/50 talisterna så dom har blivit curlade hela sitt liv. Dessutom uppväxta med socialdemokratiska pekpinnar och ryska tecknade barn filmer och fem myror i SVT. Kan aldrig bli bra.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Esspe:

Jag skyller på alla födda innan 1955. Vill bara stillsamt påpeka att när skattesystemet förändrades så drabbades dom född 55 hårdast. Från att tidigare ha fått räkna sina trettio bästa år förändrades det till att räknas på hela livet. Från att bara behöva jobba trettio år skulle man alltså behöva jobba ända till pensionen. Alltså kan jag klaga hur mycket jag vill om jag känner för det!

 

Nja, 70-talisterna är ju barn till 40/50 talisterna så dom har blivit curlade hela sitt liv. Dessutom uppväxta med socialdemokratiska pekpinnar och ryska tecknade barn filmer och fem myror i SVT. Kan aldrig bli bra.

 

nej nej 54 var gränsen läs på och läs rätt.

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Khemmarat:

nej nej 54 var gränsen läs på och läs rätt.

 

OK då du får också vara med.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
48 minutes ago, Khemmarat said:

nej nej 54 var gränsen läs på och läs rätt.

 

Samma här, inget gratis pensionsgodis.

Fick dock handla mellanöl på konsum vid 15 fyllda, får nöja mig med det.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...