Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Jäkla Swippe. Du tipsade mig om det där diamanteländet också. Losade en del där....😩

 

Numera som pensionär håller jag mig till högutdelande aktier. Främst  fastighetspreffar. Och Nordea, vilka ser ostadiga ut, men förhoppningsvis så behålls utdelningen. 

 

Som lite krydda har jag Fram Scandinavia. Intressant att följa en start upp. 

 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Swippe:

Har hållit på med aktier i över 20 år varav drygt 18 år aktivt och jag måste säga att jag börjar bli less på det. För mycket robothandel, psykologi och inte minst möjligheten att blanka aktier. Just nu så äger jag bara två aktier och det är oljebolagen Shamaran och Maha. Fina bolag som tjänar bra med pengar nu för tiden med dagens höga oljepris och kursutvecklingen för i år var väldigt bra fram tills ganska nyligen. Jag räknar med att båda aktierna ska dubbla sig från dagens nivåer och när de gjort det så funderar jag faktist på att satsa det mesta i stabila bolag med hög utdelning. För då är det lite skitsamma hur börskursen går år från år, får man kanske en årlig utdelning på 200 000 kr om man har t ex 4 mille i högavkastande aktier med i snitt 5% direktavkastning så är ju framtiden säkrad, den avkastningen täcker upp ev bolån och andra fasta kostnader med god marginal. Man kan välja att återinvestera dessa pengar eller leva för dom. Man skulle kunna ha kanske en halv mille eller nån mille enbart för daytrading och swingtrading när man ser bra tillfällen.

 

För visst är det jobbigt att ena stunden sväva på molnen och drömma om rikedom som snart ska nås för att nästa stund oroa sig för att allt ska gå åt helskotta. Tror ni jag överdriver? Kan ta några exempel, år 2000 så gick jag från 200 000 till 470 000 på nån månads tid, var ju då IT-aktier gick som tåget. Sen kom IT-krashen och 2 år senare typ så tror jag att jag hade runt 18 000 kr i aktier. Kämpade på och sparade och investerade allt jag kunde lägga undan, fick ut ett oväntat arv som jag genast köpte aktier för, sålde ett par bilar och fick loss lite mer pengar att köpa aktier för. Gick några år och jag satt fullinvesterad i ett bolag som hette African Marines Corp (AFA), de skulle plocka upp diamanter från havsbotten utanför Nigeria eller vart det nu var. Aktien steg kraftigt inför de första provresultaten från havsbotten och som mest var jag uppe i drygt 1 miljon och jag passade på att korka upp en flaska champagne! Var miljonär i ca 2 dygn innan resultaten kom och som inte uppskattades av marknaden, aktien rasade 50% och jag kom ur med blotta förskräckelsen med 500 000 kr och det var ungefär plus minus noll. Satsade dessa slantar i nåt oljebolag tror jag det var och efter några månader så var jag nere på ca 160 000 kr. Att gå från drygt en mille till 160 000 kr mår man rätt kasst av, man mår skit! Jag körde runt i nån skitbil för typ 20 000 kr och undrade varför i hela friden jag inte säkrade en halv mille åtminstone när jag var uppe på en mille. Då kunde jag åtminstone haft pengar till en fin bil att glida runt i. Detta var snart 10 år sen har jag för mig.

 

Mycket vatten har runnit under broarna sen dess och fråga mig inte hur men envis och målmedveten som jag är så har jag lyckats skrapa ihop ett hyffsat stort aktiekapital igen, även om det rasat på sista tiden så ligger jag ändå runt 1 mille plus i år. Helt fantastiskt, sånt jag bara kunde drömma om. Men riskfyllda aktier sliter på kropp och själ och frågan är när man ska vara nöjd, hur mycket is i magen man vågar ha? Vi får se, jag drömmer om ett fint hus med en pool där jag kan ligga och njuta och inte behöva bry mig speciellt mycket om börsen överlag. Läser jag rubriker som "börskrasch" när jag kollar internet så behöver jag inte bry mig, jag vet att min direktavkastning kommer att komma punktligt varje år ändå och mina aktier kommer att återhämta sig förr eller senare. Vi får se hur det blir men en sak har jag lärt mig under årens lopp och det är att man inte blir yngre, nån gång måste man stanna upp och njuta av livet. För det är nåt jag är grymt dålig på att göra, att stanna upp och njuta av livet. Ända sedan tonåren så har min drivkraft varit att tjäna pengar på nästan allt man kan tjäna pengar på. Min far som lärde mig det, eller lärde, ha präntade in det i min skalle helt enkelt att har man pengar så får man respekt. Då kan man be alla att dra åt helvete om man känner för det för har man bara pengar så kan man oftast lösa det mesta ändå.  Det motsatta gäller ju om man inte har pengar, då måste man be om hjälp och vara alla till lags. Då är man en svag människa och svaga människor får ingen respekt av andra.

 

Nu är det extremt sällan jag ber folk dra åt helvete och många av mina bästa vänner är folk som inte har det så bra ekonomiskt ställt men jag behandlar givetvis dessa personer med respekt i alla fall. Jag vill inte bli som farsan att dö rik men inte njutit av livet för att man varit för snål. Min mor drog med mig på massa resor till olika länder när jag var barn, hon sparade i 2 år för att sedan bränna 30 000 kr på en 2 veckors charter och farsan tyckte hon var idi*t som sparade så länge och sen brände alla pengar på två veckor. Minns att han "förhörde" mig efter en resa till Gambia och ställde frågor om landet och när jag inte kunde det rätta svaret på nån fråga så sa han hånfullt "ja men det vet jag trots att jag inte varit där, för det kan man läsa i en bok, man behöver inte åka dit för dyra pengar!". Jag förklarade då att jag sett massa exotiska djur och det är ju inte riktigt samma sak att se dom på bild i nån bok eller på tv, men då mumlade han bara nåt om Borås djurpark... Han drömde om att åka till Afghanistan för han var stark motståndare till Sovjets invasion av landet och han var väldigt aktiv i Svenska Afghanistan kommiten, liksom jag. Men ålder och hälsa tog ut sin rätt så till Afghanistan kom han aldrig.

 

Min mor däremot verkar vara väldigt nöjd med sitt liv och trots att hon är 75 bast så älskar hon att resa, men hon nöjjer sig med korta resor nu för tiden. Hon gillar såna där "ullbädds resor" som knappt kostar nåt men man får en dagsutflykt plus lunch nånstans. Har givetvis försökt få med henne till Thailand men hon oroar sig för värmen. Jag får väl försöka dra med henne snart innan det blir försent.

 

Nu tappade jag änna tråden, så för att återknyta, köp Shamaran och Maha så kommer ni säkert få vara med om en kul resa tills typ nästa sommar om nu inte oljepriset eller börsen rasar förståss.

 

 

Man kan ju inte klaga på riskvilligheten iaf :) Undrar hur det sett ut om du satt dina slantar i t.ex. Investor från början, har du koll på det?

 

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller att ha disciplin och att inte bli för girig. Hade ett företag som vi sålde och fick betalt till stor del i SeaLink aktier. Gick som tåget och även om jag var ganska ung och riskvillig så säkrade jag vinster vartefter och placerade om i bl.a. Ericsson lagom till IT boomen. Hade däremot en kompis som också var delägare och fick ett gäng SeaLink aktier som inte sålde. Vi tjatade på honom men det hjälpte inte. Dom var väl värda runt 25 kr när vi fick dom som likvid och jag sålde det mesta runt 65-75. Sen tog det roliga slut, vet inte vart det slutade men han satt kvar med hela smeten och det var nog inte många kronor han fick för dom till sist.

 

En taktik som jag tagit till mig genom åren är att sälja av hälften efter bra uppgångar. Fortsätter dom upp är man med, går dom ner har man säkrat en bra vinst iaf. Tyvärr gjorde jag inte det i Recipharm, Sintercast, Pricer och Domestic nu innan raset. Nu tror jag ju dom kommer att komma tillbaka igen men det där med disciplin är svårt när allt pekar uppåt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Man kan ju inte klaga på riskvilligheten iaf :) Undrar hur det sett ut om du satt dina slantar i t.ex. Investor från början, har du koll på det?

 

 

Nej det har jag aldrig kollat, men hade säkert gått bättre att investera i t ex Investor än att hålla på och chansa med massa småbolag som ibland gått åt pipan och ibland gått som tåget. :-)

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Swippe:

 

Nej det har jag aldrig kollat, men hade säkert gått bättre att investera i t ex Investor än att hålla på och chansa med massa småbolag som ibland gått åt pipan och ibland gått som tåget. :-)

Men du hade inte haft lika roligt på vägen :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev hakancnx:

Jäkla Swippe. Du tipsade mig om det där diamanteländet också. Losade en del där....😩

 

Numera som pensionär håller jag mig till högutdelande aktier. Främst  fastighetspreffar. Och Nordea, vilka ser ostadiga ut, men förhoppningsvis så behålls utdelningen. 

 

Som lite krydda har jag Fram Scandinavia. Intressant att följa en start upp. 

 

 

Ha ha ha, ja men den gick ju bra precis innan resultaten från provsamplingen kom. Du kunde garanterat ha sålt med vinst då 😉

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Esspe:

Men du hade inte haft lika roligt på vägen :)

De gånger de varit roligt har varit få jämfört med de långa perioder då det verkligen inte varit roligt. Tur i oturen är väl att jag många gånger snittat ner mig, något som de flesta experter anser att man absolut inte ska göra, men när det väl ha vänt så har det gått snabbt uppåt vinstmässigt. Som nu senast med Shamaran t ex, snittat ner mig under flera år och ibland så har det sett riktigt mörkt ut men de lyckades få bra snurr på bolaget och går med vinst. Men snitta ner mig är nog inget jag kommer att göra i fortsättningen, bättre att köpa högrisk aktier för en summa och sen får de ligga där tills det blir sucess eller konkurs.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Whatever

Volatilitet kan vara bra

Incus Investor är ett väldigt flummigt företag. Ena dagen upp 10% andra dagen ner 15%, sedan upp och sedan ner.
Idag sävar det nästan 20% upp.

Nåja, inte riktigt så. Men den rör på sig väldigt ofta.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Whatever

Volatilitet kan vara bra

Incus Investor är ett väldigt flummigt företag. Ena dagen upp 10% andra dagen ner 15%, sedan upp och sedan ner.
Idag sävar det nästan 20% upp.

Nåja, inte riktigt så. Men den rör på sig väldigt ofta.

Omsättning idag 7992 kr= helt omöjlig att trada eftersom omsättningen är obefintlig. Nu har jag inte sett hur det brukar se ut men antar att omsättningen överlag är dålig hela tiden så problemet blir ju att man får svårt att köpa på sig ett stort antal aktier utan att driva kursen kraftigt uppåt och när du ska sälja så kommer du toksänka kursen om du vill bli av med alla aktier snabbt. Annars så låter det ju som en kanonbra aktie man kunnat tjäna lite pengar på varje dag :-) 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Omsättning idag 7992 kr= helt omöjlig att trada eftersom omsättningen är obefintlig. Nu har jag inte sett hur det brukar se ut men antar att omsättningen överlag är dålig hela tiden så problemet blir ju att man får svårt att köpa på sig ett stort antal aktier utan att driva kursen kraftigt uppåt och när du ska sälja så kommer du toksänka kursen om du vill bli av med alla aktier snabbt. Annars så låter det ju som en kanonbra aktie man kunnat tjäna lite pengar på varje dag :-) 



Ja, den har sina roliga stunder för sig.
Ibland är det våldsam rörlighet och omsättningen varierar säkert lika kraftigt.
Tror det var någon svensk som gick in i Incus för något år sedan. Märkligt som fan.
Svår att sälja då ingen köper 555
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en liten skvätt i en Indienfond som jag köpte efter den stora nedgången. Funderar på att dubbla upp nu, det verkar att ha stabiliserats sig. Vad tror ni, har det rasat färdigt där?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också Indienfonder. På sikt tror jag att det är helt rätt.  Jag satsar på Asien till stor del I fonder

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöll ju mina Stenocare och nu på vinsthemtagningarna dubblade jag upp på 20. Med det enormt stora intresse som fanns vid introduktionen borde det finnas plats för en rejäl uppgång när korttradarna lekt färdigt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Oasmia.
Tjänat 500K sista dagarna på den.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

 

Grattis! De har verkligen gjort en resa.

 

Men skulle aldrig falla mig in att satsa 2 miljoner på något litet läkemedelsbolag. 

 

Kul att du träffat rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Grattis! De har verkligen gjort en resa.
 
Men skulle aldrig falla mig in att satsa 2 miljoner på något litet läkemedelsbolag. 
 
Kul att du träffat rätt.
Det är ju inte så att jag sitter fast i någon aktie, så jag ser inte risken på det sättet.

Tappade rätt många hundra K i nedgången här senaste veckorna och då blev det omplaceringar och lyckades få tillbaka pengarna med råge.

Normalt kan det ta upp till 6 månader att ta tillbaka ett ras på 15% men nu gick det rekordsnabbt, speciellt med tanke på backande omx30 samtidigt.

Man får trampa runt bland aktierna.
Jag är väldigt aktiv om det behövs men har aldrig fler än 5 aktier jag bollar mellan.

Om saker går som dom ska kan jag ligga flera månader, men blir sällan längre än så däremot återkommer jag ofta i samma aktie.

Handlar med fåtal aktier så jag lär känna dom.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nicholas:

Det är ju inte så att jag sitter fast i någon aktie, så jag ser inte risken på det sättet.

Tappade rätt många hundra K i nedgången här senaste veckorna och då blev det omplaceringar och lyckades få tillbaka pengarna med råge.

Normalt kan det ta upp till 6 månader att ta tillbaka ett ras på 15% men nu gick det rekordsnabbt, speciellt med tanke på backande omx30 samtidigt.

Man får trampa runt bland aktierna.
Jag är väldigt aktiv om det behövs men har aldrig fler än 5 aktier jag bollar mellan.

Om saker går som dom ska kan jag ligga flera månader, men blir sällan längre än så däremot återkommer jag ofta i samma aktie.

Handlar med fåtal aktier så jag lär känna dom.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Men läkemedel och ffa biotech lär man ju aldrig känna eftersom framtiden är så oviss och beroende av olika fas steg. Läget kan ju ändras fullständigt beroende på utfall.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Nicholas:

Det är ju inte så att jag sitter fast i någon aktie, så jag ser inte risken på det sättet.

Tappade rätt många hundra K i nedgången här senaste veckorna och då blev det omplaceringar och lyckades få tillbaka pengarna med råge.

Normalt kan det ta upp till 6 månader att ta tillbaka ett ras på 15% men nu gick det rekordsnabbt, speciellt med tanke på backande omx30 samtidigt.

Man får trampa runt bland aktierna.
Jag är väldigt aktiv om det behövs men har aldrig fler än 5 aktier jag bollar mellan.

Om saker går som dom ska kan jag ligga flera månader, men blir sällan längre än så däremot återkommer jag ofta i samma aktie.

Handlar med fåtal aktier så jag lär känna dom.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Samma här. Jag fixar inte att hålla reda på manga olika aktier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men läkemedel och ffa biotech lär man ju aldrig känna eftersom framtiden är så oviss och beroende av olika fas steg. Läget kan ju ändras fullständigt beroende på utfall.
Jag delar inte din åsikt.
Hansa Medical tex stod det klart att dom var hemma redan då aktien stod under 100 sek och nu ligger dom runt 300.

Så även när fakta är klara så kan priset vara lågt.

Sedan följer läkemedelsbolag alltid ett fast schema med fas 1, fas 2 etc.

Så jag tycker det funkar bra.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Jag delar inte din åsikt.
Hansa Medical tex stod det klart att dom var hemma redan då aktien stod under 100 sek och nu ligger dom runt 300.

Så även när fakta är klara så kan priset vara lågt.

Sedan följer läkemedelsbolag alltid ett fast schema med fas 1, fas 2 etc.

Så jag tycker det funkar bra.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Jo det är ju mest när resultatet efter fas kommer som det kan gå fort. Finns otaliga exempel på det (mest negativa), BioInvent, Neurovive, Medivir m.fl. Hansa var kanske ett undantag som marknaden hade missat? Men den steg ju från 71 till 127 över natten 2016 så där måste det ha kommit ett positivt besked som marknaden inte hade prisat in. Har bränt mig flera ggr på biotech och det lilla jag har är i väldigt små doser, just nu Dignitana och ScandiDos.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är ju mest när resultatet efter fas kommer som det kan gå fort. Finns otaliga exempel på det (mest negativa), BioInvent, Neurovive, Medivir m.fl. Hansa var kanske ett undantag som marknaden hade missat? Men den steg ju från 71 till 127 över natten 2016 så där måste det ha kommit ett positivt besked som marknaden inte hade prisat in. Har bränt mig flera ggr på biotech och det lilla jag har är i väldigt små doser, just nu Dignitana och ScandiDos.
Finns nästan ingen omsättning i dina aktier.
Omöjligt för mig att befinna mig där.
Men 10% upp på scandidos.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nicholas:

Finns nästan ingen omsättning i dina aktier.
Omöjligt för mig att befinna mig där.
Men 10% upp på scandidos.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Nej det går lite i vågor men det är väldigt små belopp jag har där så det är inga tradingobjekt även om jag tradade en del i Dignitana med gott resultat för ett tag sen. Men då gäller det att handla med små summor som sagt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
2 timmar sedan, skrev hamnoi:

Var väl någon här som funderade på att köpa eftersom det inte kunde gå ner så mycket till. Hoppas det inte blev nåt av det.

 

Men en del insiders sålde av innan, j-a mygel. Hoppas dom åker dit men dom brukar ju klara sig undan för "dom visste inte hur illa det var ".

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...