Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Nicholas:

Ja...
Same same

Ja, en höjd ränta drar med kronan och ner med börsen. 

Inte för att en höjd krona drar upp räntan eller att en sjunkande börs höjer kronan och räntan. 

 

Så min mening är att räntan styr riktningen på krona och börs. 

Lite som att det är hunden som viftar på svansen och inte vice versa

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, en höjd ränta drar med kronan och ner med börsen. 

Inte för att en höjd krona drar upp räntan eller att en sjunkande börs höjer kronan och räntan. 

 

Så min mening är att räntan styr riktningen på krona och börs. 

Lite som att det är hunden som viftar på svansen och inte vice versa

Ja.

 

Det är många som är förbryllade över vår låga kurs, men det finns inget konstigt med den.

 

I denna globaliserade värld så anpassar vi vårt värde emot omvärlden med kronkursen så gott det går.

 

Vi kan inte ha samma höga värdering som tidigare emot omvärlden och fortfarande vara konkurrenskraftiga.

 

Vi har inte längre fast växelkurs (eftersom gummisnodden nådde bristningsgränsen och gick av.

 

Tvärtemot vad Carl Bildt då tyckte var idi*ti från Ny Demokrati, fick man krypa till korset inom hela kloka och förnuftiga etablissemanget och släppa kursen fri.

Men inte förräns man hade förlorat en ohemul mängd pengar på att försvara kursen.

 

Nu är vi i det läget att vi slås med näbbar och klor för att hålla ner kursen så att vi kan vara relevanta med varor och tjänster på en global marknad.

 

Inte så lätt med så höga kostnader inom välfärd och offentlig sektor.

 

Faktiskt matematiskt helt omöjligt i längden.

 

Dags för nästa gummisnodd att nå sin bristningsgräns.

 

En brutal konjunktur-dipp för konugariket med tillhörande panik-rensning av offentliga finanser.

 

Death spiral.

 

Eller inte.

Vi får se.

Facit inom kort.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som tittar på olika fonder, så kan ett tips vara läkemedelsfonder. Det sker en stor konsolidering inom den branschen i hela världen just nu och något år framåt. Överlag så är det bra marginaler på läkemedel och god  tillväxt. Föredrar att köpa aktier men har några fonder också som jag har sparat i under åren. Det är fyra indexfonder för Norden, Europa, USA och Asien. Och en Tema hälsa och en läkemedelsfond. 

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som tittar på olika fonder, så kan ett tips vara läkemedelsfonder. Det sker en stor konsolidering inom den branschen i hela världen just nu och något år framåt. Överlag så är det bra marginaler på läkemedel och god  tillväxt. Föredrar att köpa aktier men har några fonder också som jag har sparat i under åren. Det är fyra indexfonder för Norden, Europa, USA och Asien. Och en Tema hälsa och en läkemedelsfond. 
Har fonderna några namn?
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Nicholas:

Har fonderna några namn?

 

 

Handelsbanken USA index   31,4 % snitt avkastning per år under de senaste 5 åren 

Handelsbanken Hälsovård tema  31,4 % snitt avkastning per år under de senaste 5 åren 

Handelsbanken Europafond index  11,1 % snitt avkastning per år under de senaste 5 åren 

Handelsbanken Asien tema  22,6 % snitt avkastning per år under de senaste 5 åren 

Handelsbanken AstraZaneca  25 % snitt avkastning per år under de senaste 5 åren 

Handelsbanken Nordenfond 19, 7 % snitt avkastning per år under de senaste 5 åren 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-09-05 at 06:25, skrev AnTove:

 

 

Handelsbanken USA index   31,4 % snitt avkastning per år under de senaste 5 åren 

Handelsbanken Hälsovård tema  31,4 % snitt avkastning per år under de senaste 5 åren 

Handelsbanken Europafond index  11,1 % snitt avkastning per år under de senaste 5 åren 

Handelsbanken Asien tema  22,6 % snitt avkastning per år under de senaste 5 åren 

Handelsbanken AstraZaneca  25 % snitt avkastning per år under de senaste 5 åren 

Handelsbanken Nordenfond 19, 7 % snitt avkastning per år under de senaste 5 åren 

 

Blev intresserad av Hälsovård Tema och funderar på att köpa men enl Nordnet är avkastning medel 5 år bara 21,1%?

Tittade vidare på USA index och där är det bara 21% 5 år medel. Var hämtar du dina siffror?

 

Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK)

HANDELSBANKEN HÄLSOVÅRD TEMA (A1 SEK)Köp   Fondkorg
Morningstar Kategori™ Valuta Morningstar Rating™ Senaste NAV Kursförändring en dag Kursdatum Avkastning sedan årsskiftet
 
Branschfond, läkemedel SEK star4.gif 228.13 SEK +0.38 SEK 2018-09-10 +24.6 %

RULLANDE AVKASTNING

 
  1 dag 1 vecka 1 månad 3 månader I år 1 år 3 år medel 5 år medel
Avkastning, % +0.2 - +0.8 +11.3 +24.6 +32.0 +12.1 +21.1
+/- Index +0.6 - -0.2 +0.7 +3.7 +6.8 - -
+/- Morningstar Kategori™ +0.3 - 0.0 +3.3 +5.3 +7.8 - -
Rankning i kategori - - 44 51 20 18 17 20

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Esspe:

Blev intresserad av Hälsovård Tema och funderar på att köpa men enl Nordnet är avkastning medel 5 år bara 21,1%?

Tittade vidare på USA index och där är det bara 21% 5 år medel. Var hämtar du dina siffror?

 

Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK)

HANDELSBANKEN HÄLSOVÅRD TEMA (A1 SEK)Köp   Fondkorg
Morningstar Kategori™ Valuta Morningstar Rating™ Senaste NAV Kursförändring en dag Kursdatum Avkastning sedan årsskiftet
 
Branschfond, läkemedel SEK star4.gif 228.13 SEK +0.38 SEK 2018-09-10 +24.6 %

RULLANDE AVKASTNING

 
  1 dag 1 vecka 1 månad 3 månader I år 1 år 3 år medel 5 år medel
Avkastning, % +0.2 - +0.8 +11.3 +24.6 +32.0 +12.1 +21.1
+/- Index +0.6 - -0.2 +0.7 +3.7 +6.8 - -
+/- Morningstar Kategori™ +0.3 - 0.0 +3.3 +5.3 +7.8 - -
Rankning i kategori - - 44 51 20 18 17 20

Från Handelsbanken hemsida, var inne och kollade mitt konto. 

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/spara/fonder/fondkurser

 

Ändrades av AnTove
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev AnTove:

Från Handelsbanken hemsida, var inne och kollade mitt konto. 

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/spara/fonder/fondkurser

 

Om du tittar under fliken fördjupad information så kan du se den årliga tillväxten i medeltal.  Du har förmodligen tagit den totala tillväxten på 5 år och delat med 5? Då får du med tillväxten från föregående år i siffrorna och det är ju inte riktigt rättvisande om man vill se medeltalet/år. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Esspe:

Om du tittar under fliken fördjupad information så kan du se den årliga tillväxten i medeltal.  Du har förmodligen tagit den totala tillväxten på 5 år och delat med 5? Då får du med tillväxten från föregående år i siffrorna och det är ju inte riktigt rättvisande om man vill se medeltalet/år. 

Du har naturligtvis helt rätt, tur att du har koll på mig. Det var väldigt slarvigt av mig. Jag hade inte räkna på egenhand, utan bara varit nöjd med att fonderna har avkastat så bra som de har gjort och tickat på. Tänkte att det var ett bra tips och gick in och kopierade från hemsidan, utan att räkna  på det själv. Får ställa mig i skamvrån under dagen. Men som sagt att det är kanon att du granskar och är kritisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev AnTove:

Du har naturligtvis helt rätt, tur att du har koll på mig. Det var väldigt slarvigt av mig. Jag hade inte räkna på egenhand, utan bara varit nöjd med att fonderna har avkastat så bra som de har gjort och tickat på. Tänkte att det var ett bra tips och gick in och kopierade från hemsidan, utan att räkna  på det själv. Får ställa mig i skamvrån under dagen. Men som sagt att det är kanon att du granskar och är kritisk.

Tipset var det väl inget fel på och jag kan tänka mig en investering i Läkemedel. Inte lika konjunkturkänsligt så det kan kanske vara läge nu. Tyckte förstås att 31% i snitt lät lite för bra för att vara sant så jag kollade lite noggrannare. Källkritik måste snart ingå i skolutbildningen :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Esspe:

Tipset var det väl inget fel på och jag kan tänka mig en investering i Läkemedel. Inte lika konjunkturkänsligt så det kan kanske vara läge nu. Tyckte förstås att 31% i snitt lät lite för bra för att vara sant så jag kollade lite noggrannare. Källkritik måste snart ingå i skolutbildningen :)

Jag brukar ju vara en riktigt besserwisser när det gäller andras källor. Och det har ingått i mina utbildningar och yrken, så det var extra pinsamt för mig. Det är en intressant och rolig tråd. Tycker om att läsa denna tråden att se vad andra investerar i. Tycker att du verkar att vara intressant av investeringar, hoppas att du har hittat din filosofi och strategi. Och att det går bra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev AnTove:

Jag brukar ju vara en riktigt besserwisser när det gäller andras källor. Och det har ingått i mina utbildningar och yrken, så det var extra pinsamt för mig. Det är en intressant och rolig tråd. Tycker om att läsa denna tråden att se vad andra investerar i. Tycker att du verkar att vara intressant av investeringar, hoppas att du har hittat din filosofi och strategi. Och att det går bra. 

Jodå jag ska inte klaga. Gick förstås på en stortorsk i Nexam som jag trodde mycket på men som verkar vara ett luftslott. Sålt av allt för ett par månader sedan och det var rätt beslut för den har bara fortsatt ner. Snart under introduktionskurs.

 

Nu när jag slutat jobba har jag dragit ner riskprofilen lite. Flyttat över en del pengar till fonder och försöker undvika bolag på smålistorna. Gick in i HiQ på dippen efter senaste rapporten. Stabilt företag och jag har bevakat det länge utan att hitta rätt läge. Har alltid undvikit spelbolag, inte för att jag har någon högre moral utan för att konkurrensen verkar väldigt stor och så jäkla mycket kan vi ju inte spela för. Trots det så gick jag in i Cherry för ett tag sen och fick mig en näsbränna. Ligger kvar med hälften men man ska följa sina regler :)

 

Andra företag i portföljen: Dometic, New Wave, Invisio, Collector, Recipharm, Tobii, Sintercast, Pricer, Swedol och en liten post i Dignitana. Ligger bra till i år jämfört med index, runt 14%.  Har bevakning på ett par också: Resurs Bank, Alcadon och Instalco bl.a.

Fonder: Didner&Gerge x3, Lannebo småbolag, Robur Ny Teknik (medel 5 år 37%) och Tundra Vietnam. Hade en del i Carnegie Indien men där lyckades jag verkligen tajma försäljningen rätt, störtdök dagen efter :) Kommer att gå in igen men det kommer nog att ta ett tag. Letar efter någon mer och det var därför jag blev intresserad av Handelsbanken Läkemedel.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-09-13 at 02:40, skrev kenke:

Om man vill vara lite försiktig.  Avanza Global kanske?Har själv flytt med lite kapital. MKT låg förvaltningskostnad

Den verkar poppis i allafall   Jag undrar om bubblan spricker, sitter man lite säkrare i båten? skall man köpa fysiskt guld har ju trots all gått ned 10 procent på 12 månader   spekulationerna är fria  he he

 

 

 

AVANZA GLOBAL
Avanza Global har fått in 718 miljoner fem dagar efter lansering (Finwire)
2018-09-13 08:18
Avanza Global, som nyligen lanserades som världens billigaste globalfond med en avgift på 0,05 procent och totalkostnad på 0,1 procent, har fått stora inflöden på kort tid. Det framgår av en tweet från Alexander Boman som är produktchef på Avanza Bank.

Enligt Boman har Avanza Global fått investeringar på 718 miljoner under de första fem dagarna efter lansering, vilket ställs i relation till gratisfonden Avanza Zero som 404 dagar efter lansering nådde 680 miljoner.

 

Jonathan Furelid
jonathan.furelid@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2018‎-‎08‎-‎02 at 22:56, skrev Herr Chang:

Nu kan jag bara inte låta bli...

 

Idag passerade Apple ett börsvärde på ett tusen miljarder dollar. Eller en trillion som de säger i USA:

 

Som aktieägare är jag minst sagt nöjd. Jag köpte mina aktier 1997 för 57 cent styck (justerat för split), och dagens stängningskurs var $207.39. En uppgång med 36384%...

 

Nu är jag starkt frestad att brodera in detta på min favoritskjorta:

 

259928747_ScreenShot2018-08-02at22_53_30.png.e4e72c755c3ffa479ceb456bb2577673.png

 

Hinns väl tyvärr inte med till Västgötaträffen, men jag kan kanske reta upp någon på Uppsalaträffen :) 

 

Herr Chang har talat.

tattuering på insidan av låret kanske?? ;-D

Ändrades av HajKaj

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev HajKaj:

tattuering på insidan av låret kanske?? ;-D

Har du sett honom i kortbyxor nån gång 😀😀

Link to comment
Dela på andra sajter

13 hours ago, kenneth073 said:

Har du sett honom i kortbyxor nån gång 😀😀

Helt korrekt att jag aldrig använder kortbyxor... möjligen går jag omkring endast iklädd kalsonger i min lägenhet :) 

 

Men jag har övervägt en Applelogo på min högeraxel... vi får väl se om det blir något med det. Fast det får kanske vänta till nästa besök i Thailand, just nu är jag i en Airbnb-lägenhet i Wien.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Helt korrekt att jag aldrig använder kortbyxor... möjligen går jag omkring endast iklädd kalsonger i min lägenhet :) 

 

Men jag har övervägt en Applelogo på min högeraxel... vi får väl se om det blir något med det. Fast det får kanske vänta till nästa besök i Thailand, just nu är jag i en Airbnb-lägenhet i Wien.

 

Herr Chang har talat.

En tatuering skulle nog jag ha gjort om jag vore dig,ingen dålig vinst precis.

Lite ot men inga bilder från Wien ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nordnet har släppt en ny app till mobilen. Mycket bättre än den gamla som var rätt värdelös.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Snart kan du köpa cannabis på börsen i Sverige. Funderar på att köpa en liten post. Tänk att när man får frågan vad man ska göra för lönen kan svara:- köpa knark!

https://www.privataaffarer.se/notering-hog-risk-med-chans-pa-en-riktig-rokare-i-stenocare/

Tecknat, men lär nog bara få minimum om man får något överhuvudtaget.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Snart kan du köpa cannabis på börsen i Sverige. Funderar på att köpa en liten post. Tänk att när man får frågan vad man ska göra för lönen kan svara:- köpa knark!

https://www.privataaffarer.se/notering-hog-risk-med-chans-pa-en-riktig-rokare-i-stenocare/

Tecknat, kul att kunna säga när de frågar vad gör du för pensionen? Köper knark😁😁😁

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev nissehult_13:

Tecknat, kul att kunna säga när de frågar vad gör du för pensionen? Köper knark😁😁😁

Hur gör man för att teckna sig? Har Avanza.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Hur gör man för att teckna sig? Har Avanza.

Under Mina sidor Nyintroduktioner&Emissioner

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...