Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Ökade i Recipharm på dippen idag. Köprekarna ramlar in och det kan bli riktigt bra. Ökade lite i Dometic efter deras rapport, sålde av en del innan. Invisio har dippat mycket i år men nu känns det som det vänt, ökade där också brukar vara ojämna kvartal. Hittar man inget nytt matnyttigt får man väl utöka det man har som går bra.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-04-28 at 13:40, skrev kenneth073:

Fortnox har ju gått som spjutet senaste veckorna så frågan är om det är läge att ta hem vinsten eller tror ni den här mer att ge på kort sikt ?

Svårt att säga. Det blir nog svårt att hålla den tillväxten som de hade i den senaste rapporten. Fast de kommer att ha bra kassaflöden med så många som stadigt betalar varje månad. Vet inte om det finns möjligheter att kanske göra ett förvärv, om det finns något intressant. Sålde för ett par månader sedan och tog hem vinsten, men återvände när de hade en dipp och köpte tillbaks samma antal aktier. Kommer nog att behålla dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar att inte vara så aktiv med trading, men varit ovanlig aktiv i några månader. Det har gått ovanligt bra, så nu ska jag lugna ner mig. Har valt placera det mesta av vinsten i min långa portfölj och fyllt på i Swedencare, Scandi Standard, Nobina, Holmen, Axfood, Handelsbanken och BillerudKorsnäs. Holmen har en så fantastisk balansräkning så man skulle kunna dela ut 15 miljarder utan att det blev en krusning. Tror att de negativa skriverierna om Handelsbanken är överdrivna och det kommer att ta många år innan man ser någon större konkurrens på bolånemarknaden. Tror att det kommer fler negativa nyheter för Billerudkorsnäs och kursen kan gå ner lite till. Men jag har varit aktieägare i många år och tror fortfarande på bolaget. Nobina vinner miljardavtal på avtal ( bra jobbat svåger :) ). Tror att Scandi Standard kommer att bli en bra investering och bolaget har möjlighet att växa ute i Europa. SwedenCare är ett bolag som jag tror mycket på och det ser bra ut just nu. Hoppas att det inte ska komma några överraskningar eller annat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-04-27 at 15:02, skrev Esspe:

Har följt den ett tag nu och jag får FP vibbar när jag ser hur volatil den är. 5-10% upp eller ner nästan varje dag. Känns inte vattentätt.

Vill du ha vattentätt så rekommenderar jag räntefonder.....

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hakancnx:

Vill du ha vattentätt så rekommenderar jag räntefonder.....

Då kan man ju lika gärna kolla när färgen torkar. Har ökat i Tundra Vietnam på dippen nu, hyfsad risk där med men betydligt mindre än i Fram om man vill investera i Vietnam. Du som är så riskbenägen kanske skulle sätta en slant i FP nu ;) 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Esspe said:

Då kan man ju lika gärna kolla när färgen torkar. Har ökat i Tundra Vietnam på dippen nu, hyfsad risk där med men betydligt mindre än i Fram om man vill investera i Vietnam. Du som är så riskbenägen kanske skulle sätta en slant i FP nu ;) 

 

Mina Räntefonder +25,52

Mina Aktier -51,68

 

Räntefonder må vara tråkiga men man sover betydligt bättre... 😉 

Ändrades av bob
Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Esspe:

Då kan man ju lika gärna kolla när färgen torkar. Har ökat i Tundra Vietnam på dippen nu, hyfsad risk där med men betydligt mindre än i Fram om man vill investera i Vietnam. Du som är så riskbenägen kanske skulle sätta en slant i FP nu ;) 

Jag är inte alls riskbenägen så här på ålderns höst. 

 

Men då medel finns kryddar jag mina tråkiga preffar med något spännande....

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har också en liten (mycket liten) del i konstiga småaktier. Har en separat portfölj för dom och är inte in där så ofta. Varje gång har det sjunkit men det räcker nog att ett av dom ca 20 företagen hittar rätt för att jag ska få mina pengar tillbaka och lite till.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

kenneth073

Sålde av Rottneros och Fortnox och det blev klirr i kassan .En av mina bästa affärer.

Ägde en av dom bara några veckor ,så det blev thai biljetter till familjen i mååånga år ,gött.när man lyckas.

Vänder blad och kanske går in igen .

Har några surdegar som jag skulle vilja bli av med också.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-05-03 at 18:31, skrev bob:

 

Mina Räntefonder +25,52

Mina Aktier -51,68

 

Räntefonder må vara tråkiga men man sover betydligt bättre... 😉 

Dom räntefonderna har du haft ett tag antar jag.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, SatanG said:

Dom räntefonderna har du haft ett tag antar jag.

 

/ SatanG

December 2014, så inte så länge...

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev bob:

December 2014, så inte så länge...

 

Mycket bra avkastning på så kort tid, 3.5 år, är de utländska eller?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, SatanG said:
 
Mycket bra avkastning på så kort tid, 3.5 år, är de utländska eller?
 
/ SatanG

 


Lite pinsamt det här, men det är Nordnets superfonder svenska, norska och danska, den svenska som har gott sämst är + ca 16 den norska som är bäst är +ca 43 (inte kr m33 ;-)), det är lite husmorsfonder men så länge det går plus är jag nöjd :-).

 

Ändrades av bob
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev bob:

 


Lite pinsamt det här, men det är Nordnets superfonder svenska, norska och danska, den svenska som har gott sämst är + ca 16 den norska som är bäst är +ca 43 (inte kr m33 ;-)), det är lite husmorsfonder men så länge det går plus är jag nöjd :-).

 

Kr eller % blir ju ganska lika när man endast investerat 100kr ;) 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/25/2018 at 7:53 AM, Nicholas said:

Såldes för länge sedan.

Sitter med cantargia.
Elekta.
Neurovive.

cantargia lyfter portföljen bra.

 

var tvungen att riskminimera lite men kan ju inte sälja canta än på länge, så elekta fick gå.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nicholas:

cantargia lyfter portföljen bra.

 

var tvungen att riskminimera lite men kan ju inte sälja canta än på länge, så elekta fick gå.

 

 

Riskeliminerade gjorde du väl när du skickade FP med 6-700k i förlust. Inte läge att klaga på grundpensionen med sådana placeringar på ålderns höst...

Ändrades av M33
Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, M33 said:

Riskelimnerade gjorde du väl när du skickade FP med 6-700k i förlust. Inte läge att klaga på grundpensionen med sådana placeringar på ålderns höst...

 

jag har inte en susning om hur mycket som jag förlorade eller vann på FPC, så det var obetydligt, löpande per år förloras det cirka 300K på dåliga affärer men det drunknar i uppgången.

finns inte en chans att bara göra bra affärer enbart, skulle bli orolig om det inträffade.

 

Neurovive tex ligger som ett sänke och har säkert käkat i sig 150K men den får ligga där, antingen lyfter den eller går ner till 0, det är sådana write-offs man får göra mentalt.

 

VW

Boule diagnostic

Hansa medical

Cantargia

 

mina kassakor i tur och ordning för senaste 3 åren.

vissa med nåt överlapp.

sedan köper jag titt och tätt små summor i diverse bolag och säljer, tex cantargia började som småsummor  50-100K och ökade  sedan.


 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev bob:

 


Lite pinsamt det här, men det är Nordnets superfonder svenska, norska och danska, den svenska som har gott sämst är + ca 16 den norska som är bäst är +ca 43 (inte kr m33 ;-)), det är lite husmorsfonder men så länge det går plus är jag nöjd :-).

 

Det är ju inga räntefonder. Det är indexfonder. En jäkla skillnad... 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inga räntefonder. Det är indexfonder. En jäkla skillnad... 


Där ser du hur mycket jag vet om aktier, indexfonder och räntefonder... men jag sover likt förbannat bättre med mina indexfonder än vad jag gör med mina aktier...;-).
Link to comment
Dela på andra sajter

kenneth073

Missade att det var halvdag igår ,såg att en surdeg Sweco hade en fin uppgång och helt plötslig var på pluss .

Har sagt till mig själv att få iväg den så fort som möjligt om den närmar sig pluss.

La in order men inget hände .... . .klockan var strax över 13 då det gick upp för mig att börsen stängde 13,faan också nu blir det väl sänke på den imorgon.

En annan glad överraskning var ju Starbreeze, men den behåller jag..

Väntar bara på Saab o Cls  nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

kenneth073

Missade att det var halvdag igår ,såg att en surdeg Sweco hade en fin uppgång och helt plötslig var på pluss .

Har sagt till mig själv att få iväg den så fort som möjligt om den närmar sig pluss.

La in order men inget hände .... . .klockan var strax över 13 då det gick upp för mig att börsen stängde 13,faan också nu blir det väl sänke på den imorgon.

En annan glad överraskning var ju Starbreeze, men den behåller jag..

Väntar bara på Saab o Cls  nu..

Funkar knappt att publicera inlägg  fel på min platta eller har fler problem med det?

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev bob:

 


Där ser du hur mycket jag vet om aktier, indexfonder och räntefonder... men jag sover likt förbannat bättre med mina indexfonder än vad jag gör med mina aktier...;-).

 

Inte för att förstöra din nattsömn, men vill informera Herr Bob att Nordnets indexfonder består till allra största delen av aktier. God natt och sov gott....😜🤓😇

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...