Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

4 timmar sedan, skrev Esspe:

Har cashat in lite vinster och har inget vettigt att placera det i nu. Kan ju öka i det jag har men vill hellre sprida riskerna ytterligare. Var ett tag inne i HM men kom ur i tid, funderade på det igen men det verkar som hela uppgången den senast tiden beror på Stefan Persson (Jäkla fint namn) och när även en brorson till Erling (tror jag det var) sålt halva sitt innehav känns det inte så aktuellt. Kan man få lite tips på aktier att titta på? OBS Ej kryptovalutarelaterat :) 

Det var en systerson till Stefan sålde, Stefan Bengtsson. Han hade en syster som gick bort i 40-ärsåldern i cancer, och hon hade två tvillingsöner  ( Jan och Stefan Bengtsson ) som ärvde hennes del och blev miljardär. De är mest kända för att de ägde de flesta krogarna på Stureplan. Han har en syster till , Lottie Tham med familj som också är stor ägare i H&M. hennes man Pieter Tham var en ganska känd ekonomijournalist förut. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev hakancnx:

Espe, öka i Vietnam T ex Fram Scandinavia....😇

Det är ett intressant bolag. Jag har köpt på en lite post, men har lite svårt att bedöma verksamhetens potential. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev kenneth073:

Där har du det välj någon av deras fonder över lång tid.

Har redan en hel del där :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev hakancnx:

Espe, öka i Vietnam T ex Fram Scandinavia....😇

Kommer att sätta in mer i Tundra Vietnam vid nästa dipp. Aldrig hört talas om Fram Scandinavia, får kolla det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev hakancnx:

Espe, öka i Vietnam T ex Fram Scandinavia....😇

Tittat som hastigast. Inte riktigt min riskprofil men ska följa det ett tag. Säger som AnTove, lite svårt att greppa det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittills inget att klaga på. Ökat med över 100 % på 5 månader. Inga duvungar i ledningen. 

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och funderar på Garibaldi(GGI)

Hade en bra ökning förra sommaren och en del tror på en bra sommar i år igen.

Köpa nu och sälja innan november där dippen kom förra året.

 

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev hakancnx:

Hittills inget att klaga på. Ökat med över 100 % på 5 månader. Inga duvungar i ledningen. 

Och just därför blir jag lite försiktig. Gillar volla men inte för mycket :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har köpt en mindre post i Angler Gaming..

känns som den kan få luft under vingarna..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag köpte DGMI Kanada  rasade 50 % på tre veckor. Snacka om att gå in lite fel. Annars verkar bolaget klart intressant. På väg upp nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Sålde:
Mastercard igår.
Visa idag.
Facebook idag.
Microsoft några dagar sedan.

För många järn i elden.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Nicholas:

Sålde:
Mastercard igår.
Visa idag.
Facebook idag.
Microsoft några dagar sedan.

För många järn i elden.

FPC?

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Nicholas:

Såldes för länge sedan.

Sitter med cantargia.
Elekta.
Neurovive.

Åfan, du var ju inte orolig på lång sikt har jag för mig? Men helt klart rätt beslut👍

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Idag känns det för mig som har en hel del Atlas Copco...

Du fick ju utdelning idag också. Jag funderar lite på att köpa. Fortsätter det ner i morgon också så blir det nog en post. Orderingången var ju bra.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Idag känns det för mig som har en hel del Atlas Copco...

Det är ett mycket psykologi och investerarna vet inte riktigt hur de ska ställa sig till uppdelningen av bolaget. En och annan gillar inte den höga kostnaden för säkringen av incitamentsprogram på 479 miljoner kr. Och är också bortskämda med försäljningsrekord och hög tillväxt. Men det är få bolag som har en så kompetent ledning och om man har pengar så kan det en god idé att fylla på vid dippar. Om man har en investeringshorisont på 5-7 år. Bolaget är inte billigt, men en bra investering på långsikt. Alla verkstadsbolagen påpekar samma sak, det har haft svårt att köpa och prissäkra material till sin tillverkning. Svårt att säga om det kommer att hålla i sig. Volvo hävdar att det kommer att vara så året ut, så det borde vara lika för de andra bolagen också. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev AnTove:

Det är ett mycket psykologi och investerarna vet inte riktigt hur de ska ställa sig till uppdelningen av bolaget. En och annan gillar inte den höga kostnaden för säkringen av incitamentsprogram på 479 miljoner kr. Och är också bortskämda med försäljningsrekord och hög tillväxt. Men det är få bolag som har en så kompetent ledning och om man har pengar så kan det en god idé att fylla på vid dippar. Om man har en investeringshorisont på 5-7 år. Bolaget är inte billigt, men en bra investering på långsikt. Alla verkstadsbolagen påpekar samma sak, det har haft svårt att köpa och prissäkra material till sin tillverkning. Svårt att säga om det kommer att hålla i sig. Volvo hävdar att det kommer att vara så året ut, så det borde vara lika för de andra bolagen också. 

Trodde på ytterligare lite dipp idag men så blev det inte, avvaktar lite. Gick däremot in tungt (för mig iaf) i SKF efter dagens rapport. Köpte även Scandic på lite kort sikt.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Carlström ordförande i FP :oh: Har man inte sålt innan så är det nog på tiden. Vad är det för ett bolag? Har ju hänt mycket konstigt men det här tar priset.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-04-20 at 17:29, skrev hakancnx:

Espe, öka i Vietnam T ex Fram Scandinavia....😇

Har följt den ett tag nu och jag får FP vibbar när jag ser hur volatil den är. 5-10% upp eller ner nästan varje dag. Känns inte vattentätt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortnox har ju gått som spjutet senaste veckorna så frågan är om det är läge att ta hem vinsten eller tror ni den här mer att ge på kort sikt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie
On 2018-04-25 at 20:31, skrev Esspe:

Du fick ju utdelning idag också. Jag funderar lite på att köpa. Fortsätter det ner i morgon också så blir det nog en post. Orderingången var ju bra.

Ska inte ha pengarna ännu på 10-12 år så det gäller bara att ha tålamod och sitta still i båten när det gungar. Och köpa lite mer aktier och fonder när det passar. När splitten Atlas Copco/ Epiroc är genomförd framåt sommaren så ska jag dock sälja Atlas och köpa Epiroc och Investor för de pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...