Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

10 minuter sedan, skrev Wwax:

Är det inte fyra nu? Är otroligtrjävlaitbitter, galet hur dom kunde ha så dålig koll på sin egen bransch, jag inräknad...

Förlåt för tidigare inlägg men är, ja, bitter... Jävla luder.

Förstår dig, sa till mig själv att köpa om den skulle kliva under 40kr.. Gjorde det inte och köper inte nu heller, tror inte alls lika hårt på korten som många gör.

Men hoppas dom vänder skutan, är ju trots allt ett göteborgsföretag.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Wwax:

Ligger sjusiffrigt back (för mig är det mycket pengar). Klart det kan bli sämre.

Aktiehandeln styrs av instrument/optioner, fundamenta är dött sen fem år tillbaks...

Då måste jag fråga exakt vad du menar med att du ligger back? Har du köpt aktier för en viss summa, och de är nu värda mindre än vad du köpte dom för? Eller har du köpt aktier för en mindre summa, aktien har sedan stigit till toppnotering, men nu fallit tillbaka till en nivå som dock är mer än vad du köpte för?

 

Det senare fallet kallar inte jag att ligga back. Endast en orealiserad vinst.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Herr Chang:

Då måste jag fråga exakt vad du menar med att du ligger back? Har du köpt aktier för en viss summa, och de är nu värda mindre än vad du köpte dom för? Eller har du köpt aktier för en mindre summa, aktien har sedan stigit till toppnotering, men nu fallit tillbaka till en nivå som dock är mer än vad du köpte för?

 

Det senare fallet kallar inte jag att ligga back. Endast en orealiserad vinst.

 

Herr Chang har talat.

Har inte sålt än så..

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wwax:

Är det inte fyra nu? Är otroligtrjävlaitbitter, galet hur dom kunde ha så dålig koll på sin egen bransch, jag inräknad...

Förlåt för tidigare inlägg men är, ja, bitter... Jävla luder.

Vad jag stör mig mest på, när det kommer till FPC, är att dom annonserar om utdelning, för att sen dra tillbaka det för att sen börja prata om NE...

Vad faaan har ledningen sysslat med??

Har dom haft noll koll på finanserna?

 

Sen ser jag ingen anledning att gotta mig i någons förlust.. (du har dock inte sålt än)

 

Ligger själv ordentligt back i 2 andra värdepapper, så här är det inga klackar i taket..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev kenneth073:

Ja det var inte så mycket till svar mer än lite tjäbbel i vanlig ordning här..

Nedgången har väl varit väntad men ändå så blir man överraskad

Har ett par gånger sålt det mesta och suttit med likvid och sett tåget åka mot norr ett par gånger innan man hoppat på.

Sitter  som sagt kvar med det mesta och hoppas på uppgång så jag kan köpa min nya MB 

Det är svårt att säga hur börsen kommer att gå. Min högst personliga tro och inget som jag kan bevisa, så tror jag att börsen kommer att ligga -10 % vid årets slut. Jag har sålt 80 % av den korta portföljen och passat på fylla på i den långa efter en lite dipp. I den långa portföljen så kommer utdelningen att ökas i samtliga bolag. Så jag kommer att fylla på ytterligare vid en dipp. 

Det andra som jag har valt att göra är att köpa på mig aktier i Monster Beverage Corporation( Energy drycken) Bolaget går som tåget , men jag upptäckte när jag läste genom rapporterna att Coca-Cola släpps ut ur den låsta perioden för att kunna öka i företaget. De flaggar för att de vill öka sitt ägande med minst 35 %, misstänker att de vill köpa upp bolaget innan det kommer att bli dyrare. Det är en lukrativ marknad. Monster och Red Bull har runt 80 % av marknad. Tänkte att försöka att göra mig en slant på denna aktie. Får se om det blir en bra affär.

Ändrades av AnTove
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Sangwal:

Vad jag stör mig mest på, när det kommer till FPC, är att dom annonserar om utdelning, för att sen dra tillbaka det för att sen börja prata om NE...

Vad faaan har ledningen sysslat med??

Har dom haft noll koll på finanserna?

 

Sen ser jag ingen anledning att gotta mig i någons förlust.. (du har dock inte sålt än)

 

Ligger själv ordentligt back i 2 andra värdepapper, så här är det inga klackar i taket..

 

Rock on!

Det känns som om att det kommer att bli ett bolag som ägarna kommer att driva processer emot i framtiden. Personlig så tycker jag att en del av ägarna och delar av styrelsen skulle prövas för bedrägeri. Hur de har redovisat lager och ordrar borde vara förbjudet. Det är rent påhitt och fantasier som de har gått ut med. Jag förstår dem som trodde på bolaget och jag ville länge att det skulle vara på riktigt. Att Sverige skulle få ett stort teknikbolag. Samtidigt så funderade jag på varför inte de stora företagen som Apple m.fl. lade större del av sina kassor på tekniken eller att köpa upp Fingerprint. Det var det som fick mig att hålla borta från företaget. Sedan var det sådan profiler som Smartcard och Crowhater som kom från ingenstans och tjänade tillfälligt enorma summor. De blev lite som rockstjärnor på sociala medier.  

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev AnTove:

Det känns som om att det kommer att bli ett bolag som ägarna kommer att driva processer emot i framtiden. Personlig så tycker jag att en del av ägarna och delar av styrelsen skulle prövas för bedrägeri. Hur de har redovisat lager och ordrar borde vara förbjudet. Det är rent påhitt och fantasier som de har gått ut med. Jag förstår dem som trodde på bolaget och jag ville länge att det skulle vara på riktigt. Att Sverige skulle få ett stort teknikbolag. Samtidigt så funderade jag på varför inte de stora företagen som Apple m.fl. lade större del av sina kassor på tekniken eller att köpa upp Fingerprint. Det var det som fick mig att hålla borta från företaget. Sedan var det sådan profiler som Smartcard och Crowhater som kom från ingenstans och tjänade tillfälligt enorma summor. De blev lite som rockstjärnor på sociala medier.  

Ja, kråkans innehav låg runt 250 miljoner på topp.. Numera har han ju flyttat det till en KF;)

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev AnTove:

Det känns som om att det kommer att bli ett bolag som ägarna kommer att driva processer emot i framtiden. Personlig så tycker jag att en del av ägarna och delar av styrelsen skulle prövas för bedrägeri. Hur de har redovisat lager och ordrar borde vara förbjudet. Det är rent påhitt och fantasier som de har gått ut med. Jag förstår dem som trodde på bolaget och jag ville länge att det skulle vara på riktigt. Att Sverige skulle få ett stort teknikbolag. Samtidigt så funderade jag på varför inte de stora företagen som Apple m.fl. lade större del av sina kassor på tekniken eller att köpa upp Fingerprint. Det var det som fick mig att hålla borta från företaget. Sedan var det sådan profiler som Smartcard och Crowhater som kom från ingenstans och tjänade tillfälligt enorma summor. De blev lite som rockstjärnor på sociala medier.  

Hmm... vad gäller Apple så föredrog man att köpa företaget AuthenTec för 356 miljoner dollar. Denna inköpta teknik vidareutvecklade Apple sedan på egen hand. Och man säljer icke denna teknik till någon annan.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Touch_ID

 

Det är en liknande historia vad gäller Apples Face ID.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Wwax:

Har inte sålt än så..

Jag kanske var lite otydlig... För att ta ett konkret exempel köpte jag 1997 Appleaktier för $0,57 styck. Som bäst var de i januari uppe i $180.10. I fredags stängde Apple på $156.41, en nedgång med cirka 13% från all time high. Ligger jag nu back i Apple? Trots att jag egentligen ligger 27440% plus?

 

Försöker bara reda ut vad folk menar när de säger sig ligga back. Enligt min mening har man gått back på en aktie om man sålt den för ett lägre pris än man köpte den för. Eller är det just verbet ligga som gör att det endast gäller förluster på pappret, dvs ej realiserade förluster?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Herr Chang:

Jag kanske var lite otydlig... För att ta ett konkret exempel köpte jag 1997 Appleaktier för $0,57 styck. Som bäst var de i januari uppe i $180.10. I fredags stängde Apple på $156.41, en nedgång med cirka 13% från all time high. Ligger jag nu back i Apple? Trots att jag egentligen ligger 27440% plus?

 

Försöker bara reda ut vad folk menar när de säger sig ligga back. Enligt min mening har man gått back på en aktie om man sålt den för ett lägre pris än man köpte den för. Eller är det just verbet ligga som gör att det endast gäller förluster på pappret, dvs ej realiserade förluster?

 

Herr Chang har talat.

Ja det är inte svårt att förstå din positiva syn på apple!

Link to comment
Dela på andra sajter

 Det kommer bli ett skakit 2018.  Många bolag kommer gå bra medans många slaktas. Svårighterna vilka som blir vinnare. Troligtvis är det trygga aktier som vinner. Medans småbolagen får det svårt. Det svåra är att veta vad som händer med den globala ekonomin.  Med bankkriser och valutakrig. Det styr också börsen.

Blir dippen snabb eller blir den långsam. Det är frågan. Eller lyckas den samlade eliten än en gång blåsa upp bubblan.

Vad det gäller Sverige så är frågan. Var ska man sätta sina sparade pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela safe är mitt råd. Ligger tung i Powercell Sweden som har sjunkit som en sten senaste veckorna. Ligger stilla just nu i väntan på återhämtning för att jag inte har något annat val.
Har ni kapital och är amatörer. Räntekonto eller fonder. Spiltan aktiefonder kanske?
Men försök inte spela trejder!

Undvik bitcoin!
Råd från en amatör som inte tjänar pengar i nedgångarna....

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev John Khonken:

 Det kommer bli ett skakit 2018.  Många bolag kommer gå bra medans många slaktas. Svårighterna vilka som blir vinnare. Troligtvis är det trygga aktier som vinner. Medans småbolagen får det svårt. Det svåra är att veta vad som händer med den globala ekonomin.  Med bankkriser och valutakrig. Det styr också börsen.

Blir dippen snabb eller blir den långsam. Det är frågan. Eller lyckas den samlade eliten än en gång blåsa upp bubblan.

Vad det gäller Sverige så är frågan. Var ska man sätta sina sparade pengar.

Jamen, nu börjar det väl då bli dags att du startar tråden Bankkrisen 2018!

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge det inte finns några placeringsalternativ så tror jag inte at det kommer att bli någon större nergång. Många aktier ger ju riktigt bra utdelning och dom lär väl ha ett ganska stabilt golv även om det kan droppa en bit mellan varven. Ränteläget är ju fortfarande väldigt lågt och det tar nog ett tag innan det förändras. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jamen, nu börjar det väl då bli dags att du startar tråden Bankkrisen 2018!

 

Herr Chang har talat.

 

Nåja, vi intväntar bankkrisen 2017 först.

Bankkrisen 2018 tar vi efteråt då den inte kan infalla innan BK 2017.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Nåja, vi intväntar bankkrisen 2017 först.

Bankkrisen 2018 tar vi efteråt då den inte kan infalla innan BK 2017.

Vad är det för likhet mellan bankkriser och BTT träffar i Naklua? :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Vad är det för likhet mellan bankkriser och BTT träffar i Naklua? [emoji3] 


Vet inte.

Men skillnaden är att en bankkris kan inträffa
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Herr Chang:

Jamen, nu börjar det väl då bli dags att du startar tråden Bankkrisen 2018!

 

Herr Chang har talat.

Changen är inte säker på att vi är där än. Att många banker har problem är allmänt känt.  Du kommer väl ihåg Nordea som fick hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
43 minuter sedan, skrev John Khonken:

Changen jag ändrar mig. Bankkrisen började den 3 jan 2018. 

Menar du då BK 2017?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2018-02-07 at 00:38, skrev Herr Chang:

Och ser man på, det gick att lägga in köporder på Fingerprint. @Esspe hade rätt, och jag ska ringa och gnälla på Avanza så fort jag kommer hem.

 

5a79e7cf9354c_ScreenShot2018-02-07at06_33_14.png.87b4f572758c30a70da23cc434a6afc6.png

 

Herr Chang har talat.

Kom du ur i tid? Fattar inte att folk fortsätter och köpa aktier i FPC. Kan gå lätt ner 50% till med årets tippade resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Moipenyang:

Kom du ur i tid? Fattar inte att folk fortsätter och köpa aktier i FPC. Kan gå lätt ner 50% till med årets tippade resultat.

Jag köpte 1000 för cirka 11 kronor styck. Det är inget som bekymrar mig... stiger de över 11 kronor säljer jag skiten.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

tyckte jag såg att dom var nere i 7.30 nu man blir sugen att köpa. vad tycker ni ??

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev soi covboy:

tyckte jag såg att dom var nere i 7.30 nu man blir sugen att köpa. vad tycker ni ??

Håll fingrarna borta är mitt råd. Fallande knivar osv.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
On 2018-02-11 at 11:51, skrev Esspe:

Så länge det inte finns några placeringsalternativ så tror jag inte at det kommer att bli någon större nergång. Många aktier ger ju riktigt bra utdelning och dom lär väl ha ett ganska stabilt golv även om det kan droppa en bit mellan varven. Ränteläget är ju fortfarande väldigt lågt och det tar nog ett tag innan det förändras. 

Inga placeringsalternativ?

Även om Litecoin har stigit 1000 tals procent så är det köpläge enligt mig.

Skulle vara kul om vi hade en sida där man skrev vilken investering som man tror på och där man kunde följa våra investeringar.

Mitt tips skulle vara Litecoin för 160 dollar styck.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...