Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts



Ja, men räknas det som bolagsvinst när den delas ut?
Om mitt bolag får in 100kr och jag delar ut 100kr så har det väl inte blivit någon vinst.
Då återstår väl bara att beskatta för utdelningen?
Nä, man kan bara dela.ut beskattade vinster. Först när.22% betalats av vinsten i skatt blir det eget kapital som kan delas ut.

Sen betalar aktieägaren om det är en fysisk person mellan 20-57% skatt på utdelningen.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Nä, man kan bara dela.ut beskattade vinster. Först när.22% betalats av vinsten i skatt blir det eget kapital som kan delas ut.

Sen betalar aktieägaren om det är en fysisk person mellan 20-57% skatt på utdelningen.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk



Ok, så först beskattas det med vinstskatt. Då är jag med.

Men är verkligen inkomst av kapital progressiv? Hur kan man få 57% skatt på kapitalvinst. Är väl bara inkomst som har progressiv skatt?
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast förutom bolagsskatten måste du väl också betala minst 20% skatt på utdelningelningen enligt 3:12 reglerna d v s den totala skatten blir minst 37,6%? Jämför man med ISK blir det väl en ganska hög beskattning att ha aktierna i ett AB?
 
Fast allt beror naturligtvis på vilka andra kostnader du kan ta på bolaget i övrigt [emoji4]
 
/Krille
Korrekt, har man pengarna privat finns ingen anledning att lägga dem i ett AB för att handla aktier. Med upparbetade vinstmedel är det naturligtvis vettigt att investera dem i aktier via sitt bolag utan att först plocka ut allting.

Men ett K skal, likvärdigt med ISK, i bolaget är vettigt. Då slipper man dubbelbeskattning.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter



Ok, så först beskattas det med vinstskatt. Då är jag med.

Men är verkligen inkomst av kapital progressiv? Hur kan man få 57% skatt på kapitalvinst. Är väl bara inkomst som har progressiv skatt?
3:12 reglerna, det ses som lön (över vissa gränsbelopp) inte som inkomst av kapital, enligt dessa mycket snåriga regler och beräkningar.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3:12 reglerna, det ses som lön (över vissa gränsbelopp) inte som inkomst av kapital, enligt dessa mycket snåriga regler och beräkningar.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk




Jaja, tur att jag inte har något bolag. Hade blivit förbannad utav bara fan då.
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Ja, Magdalena ringde och tyckte jag är en hemsk person som snor åt mig svenska skattemedel som hon hade tänkt använda till något helt annat mycket bättre, och speciellt då det var pengar som Trump fått :) 

 

Herr Chang har talat.

Hon tänkte säkert investera dom pengarna i vård och omsorg så nästa gång jag får vänta 6 timmar är det ditt fel. Mexarna blir säkert glada om du bidragit med en sten eller två till muren. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Ja, men räknas det som bolagsvinst när den delas ut?
Om mitt bolag får in 100kr och jag delar ut 100kr så har det väl inte blivit någon vinst.
Då återstår väl bara att beskatta för utdelningen?

 

Nja - du får ju inte dra av utdelningen som en kostnad bolaget. Då skulle ju alla bolag alltid dela ut hela vinsten och därigenom undvika att betala bolagsskatt.

 

Det skulle vara en intressant version av skatteplanering om man fick göra det ;)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Nja - du får ju inte dra av utdelningen som en kostnad bolaget. Då skulle ju alla bolag alltid dela ut hela vinsten och därigenom undvika att betala bolagsskatt.
 
Det skulle vara en intressant version av skatteplanering om man fick göra det [emoji6]
 
/Krille


Ja, det är ju egentligen självklart när jag tänker efter.
Men någon form av avdrag måste det väl vara då det är en utgift?

Äh, allt för lite att göra på jobbet just nu.
Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Ja, det är ju egentligen självklart när jag tänker efter.
Men någon form av avdrag måste det väl vara då det är en utgift?

Äh, allt för lite att göra på jobbet just nu.

 

Tyvärr inte. I alla fall inte för mindre Aktiebolag - större koncerner (som t ex Apple och IKEA) kan alltid utnyttja alla "kryphål" för att undvika att betala skatt. Möjligheterna till skatteplanering när man har ett mindre AB är väldigt begränsade.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Tyvärr inte. I alla fall inte för mindre Aktiebolag - större koncerner (som t ex Apple och IKEA) kan alltid utnyttja alla "kryphål" för att undvika att betala skatt. Möjligheterna till skatteplanering när man har ett mindre AB är väldigt begränsade.
 
/Krille


Endast lönekostnad som man får avdrag för?
Nåja, jag har inte behövt bekymra mig över sådana ”problem” ännu och kommer nog inte att behöva göra det i framtiden heller.
Samtidigt så verkar det då väldigt oekonomiskt av HC att då inneha aktier i bolaget då det blir bolagsskatt och skatt på utdelningen.
Som privatperson så hade det väl bara blivit skatt på kapitalinkomst?
Är inte den 30% flat?
Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Men det blir väl ingen bolagsskatt om det betalas utdelning?

 

Jo, utdelning är ej avdragsgill kostnad för bolaget, så först ska det betalas 22% bolagsskatt på vinsten som blir efter man plockat bort avdragsgilla kostnader som lön, mobiltelefon, datorer, prenumerationer osv. Denna vinst efter skatt kan sedan användas för utdelning upp till vissa gränsbelopp. En möjlighet är att dela ut motsvarande hälften av den bruttolön man haft under året. Har jag fått 600000 kronor i bruttolön under ett år kan Herr Chang AB besluta om utdelning upp till 300000 kronor till mig, och denna utdelning får jag betala 20% skatt på.

11 timmar sedan, skrev Krille:

I Sverige för man betala skatt på allt minst en hanfull gånger ;) Det jag menar är att han först får betala bolagsskatt på vinsten och sedan får han betala skatt igen på den utdelning av vinsten han gör. 

 

/Krille

Korrekt.

11 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Fast om inte pengarna stannade i bolaget så blev det aldrig en vinst. Fast det beror väl på när man tar ut vinsten, för då blir det en förlust.

 

Jodå, i bokföringen blir det en vinst, även om denna vinst sedan används för utdelning.

10 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Ja, men räknas det som bolagsvinst när den delas ut?
Om mitt bolag får in 100kr och jag delar ut 100kr så har det väl inte blivit någon vinst.
Då återstår väl bara att beskatta för utdelningen?

 

Bolaget får bara ge utdelning från en beskattad vinst.

10 timmar sedan, skrev apknug:

Nä, man kan bara dela.ut beskattade vinster. Först när.22% betalats av vinsten i skatt blir det eget kapital som kan delas ut.

Sen betalar aktieägaren om det är en fysisk person mellan 20-57% skatt på utdelningen.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Riktigt, och det blir bara 20% skatt om man håller sig till gränsbeloppen.

10 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Ok, så först beskattas det med vinstskatt. Då är jag med.

Men är verkligen inkomst av kapital progressiv? Hur kan man få 57% skatt på kapitalvinst. Är väl bara inkomst som har progressiv skatt?

 

Om man delar ut för mycket räknas det som lön, och då blir det samma som om man valt lönehöjning istället. Vilket då beskattas som lön och det ska även betalas sociala avgifter på denna extra lön.

10 timmar sedan, skrev apknug:

3:12 reglerna, det ses som lön (över vissa gränsbelopp) inte som inkomst av kapital, enligt dessa mycket snåriga regler och beräkningar.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Exakt.

8 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Endast lönekostnad som man får avdrag för?
Nåja, jag har inte behövt bekymra mig över sådana ”problem” ännu och kommer nog inte att behöva göra det i framtiden heller.
Samtidigt så verkar det då väldigt oekonomiskt av HC att då inneha aktier i bolaget då det blir bolagsskatt och skatt på utdelningen.
Som privatperson så hade det väl bara blivit skatt på kapitalinkomst?
Är inte den 30% flat?

 

Poängen är som sagt att företaget har ett betydligt större aktieinnehav än vad jag hade kunnat ha haft som privatperson. Dessutom har skattereglerna ändrats en hel del sedan 1997. Det är ju alltid lätt när man sitter med facit i hand, men jag är ganska nöjd ändå med hur det har utfallit.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Inte mycket numera, men tidigare kunde man undvika förmögenhetsskatt på aktierna, även om sossarna försökte med Lex Uggla. Jag lyckades dock slinka undan, och nu är det preskriberat :) 

 

Det är ju också så att alla avgifter blir avdragsgilla för företaget, men avgifterna är ju inte så höga nuförtiden.

 

Största anledningen till att jag köpte aktier i företaget var nog att jag hade stora intäkter till företaget och ville inte ta ut allt i lön. Ett AB kan placera överskott i aktier, det kan inte en enskild firma. Vilket var anledningen till att jag bildade om från enskild firma till AB. Jag ville helt enkelt ha stora tillgångar i mitt AB så att jag kunde ta ut samma lön oavsett om jag hade några konsultuppdrag eller inte.

 

Herr Chang har talat.

Är du en sån där "hubbsnyltare" ? :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Cavemannen:

Är du en sån där "hubbsnyltare" ? :D 

Inte alls... Magnus Uggla hade eget AB som hade stora intäkter, men han hade ingen lust att ta ut allt i lön. Han sparade hellre pengarna i bolaget, det kan ju bli sämre tider utan intäkter. Då är det väl trevligt att ändå kunna fortsatta ta ut lön då man har en buffert i bolaget. Men se sånt gillar inte sossarna... nej, allt ska tas ut omedelbart i lön med max marginalskatt! Eller så får man betala förmögenhetsskat på det man väljer att låta stanna i bolaget. Man bestraffas för att man är förutseende och inte spenderar allt nu... typiskt vänstertänk. Gud förbjude att folk sparar pengar för sämre tider! Det var innebörden av Lex Uggla, har du möjligt att lägga undan pengar ska du minsann beskattas rejält!

 

Jag lyckades dock slippa undan denna lag... och nu är Lex Uggla tack och lov avskaffad.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls... Magnus Uggla hade eget AB som hade stora intäkter, men han hade ingen lust att ta ut allt i lön. Han sparade hellre pengarna i bolaget, det kan ju bli sämre tider utan intäkter. Då är det väl trevligt att ändå kunna fortsatta ta ut lön då man har en buffert i bolaget. Men se sånt gillar inte sossarna... nej, allt ska tas ut omedelbart i lön med max marginalskatt! Eller så får man betala förmögenhetsskat på det man väljer att låta stanna i bolaget. Man bestraffas för att man är förutseende och inte spenderar allt nu... typiskt vänstertänk. Gud förbjude att folk sparar pengar för sämre tider! Det var innebörden av Lex Uggla, har du möjligt att lägga undan pengar ska du minsann beskattas rejält!
 
Jag lyckades dock slippa undan denna lag... och nu är Lex Uggla tack och lov avskaffad.
 
Herr Chang har talat.
Lex uggla var riktigt hemsk vänsterpolitik. Resonemanget gick ut på att bolaget hade en överlikviditet, vinster som inte behövdes för verksamheten i bolaget och som inte tagits ut i lön eller utdelning. På detta skulle då ägaren betala förmögenhetsskatt.

Staten skulle alltså bedöma hur mycket kapital som behövdes för att bedriva verksamheten. Om man kontrade med att bolaget visst behöver det här kapitalet för att utveckla en ny elbil som skall heta Weber, Henry eller Tesla så hjälpte ju inte det, bank beslut skatt skall betalas.

Så dödar man effektivt entreprenörsanda och företagande......

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-26 at 16:38, skrev Nicholas:

vekar snarare som anoto halverats sedan september

 

från 10 till 5

 

Jo det tog mer tid än man trodde men skapade mer köptillfällen bara lyckligtvis :) Hann tanka på mer på 3.70 precis innan första stora ordern kom på 10mUSD och som förväntas bli än större. En av många kommande större deals så blir nog kvar längre än till 2020 på denna då man gör fleråriga avtal med stora kunder och satsar mer på licens/mjukvaruintäkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om börsen ,upprekyl eller fortsätter raset?

Jag sitter någorlunda lugn i båten men är lite nervös det ska erkännas .Eftersom Dow Jones  gick upp efter en stark slutspurt igår, så tror jag på uppgång iallafall på måndag.Skulle till och sälja av det mesta innan raset kom ..  ...

Hur gör eller har ni gjort ,sälja eller köpa på nedgången?

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev kenneth073:

Vad tror ni om börsen ,upprekyl eller fortsätter raset?

Jag sitter någorlunda lugn i båten men är lite nervös det ska erkännas .Eftersom Dow Jones  gick upp efter en stark slutspurt igår, så tror jag på uppgång iallafall på måndag.Skulle till och sälja av det mesta innan raset kom ..  ...

Hur gör eller har ni gjort ,sälja eller köpa på nedgången?

Jag hade tänkt mig att köpa, men det gick ju inte från Nya Zeeland. Annars har jag gott om "dry powder" (torrt krut) att handla med. Är ganska övertygad om att återhämtning infinner sig ganska snabbt, även om det tar några månader. Kanske nya möjligheter på måndag!

 

Avanza blånekar fortfarande till att man spärrar handel med aktier med amerikanska aktier från utanför Sverige. Den enda lama förklaring man hade var att det kanske var dålig Wi-Fi på mitt hotellrum. Jaha, varför gick det då att köpa Fingerprint utan problem? Supportpersonen medgav dock att min tanke om direktiv från amerikanska myndigheter var även hans första tanke, men det påstod IT-personal inte alls var sant.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev kenneth073:

Vad tror ni om börsen ,upprekyl eller fortsätter raset?

Jag sitter någorlunda lugn i båten men är lite nervös det ska erkännas .Eftersom Dow Jones  gick upp efter en stark slutspurt igår, så tror jag på uppgång iallafall på måndag.Skulle till och sälja av det mesta innan raset kom ..  ...

Hur gör eller har ni gjort ,sälja eller köpa på nedgången?

Ligger sjusiffrigt back (för mig är det mycket pengar). Klart det kan bli sämre.

Aktiehandeln styrs av instrument/optioner, fundamenta är dött sen fem år tillbaks...

Ändrades av Wwax
Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Wwax:

Ligger sjusiffrigt back (för mig är det mycket pengar). Klart det kan bli sämre.

Aktiehandeln styrs av instrument/optioner, fundamenta är dött sen fem år tillbaks...

Hehe, inte kan du mena FPC med fundamenta.. Dom har presterat skit , agerat naivt och vilselett aktieägarna, men sekten skyller på blankare, patetiskt.. Var det 600 mille i vinst q4-16 mot -40 mille ett år senare.

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger sjusiffrigt back (för mig är det mycket pengar). Klart det kan bli sämre.
Aktiehandeln styrs av instrument/optioner, fundamenta är dött sen fem år tillbaks...
Hmmm
Sexsiffrigt back.
Vilket är ok trots med tanke på tidigare uppgång.

Sjusiffrigt är lite drygt.
500K backade jag en gång på några veckor.
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev hamnoi:

Hehe, inte kan du mena FPC med fundamenta.. Dom har presterat skit , agerat naivt och vilselett aktieägarna, men sekten skyller på blankare, patetiskt.. Var det 600 mille i vinst q4-16 mot -40 mille ett år senare.

Vassego, gotta dig kanske ta en öl med Sangwai. Mig hjälpte ditt inlägg inte ett dugg.

Capture.PNG.4617c6c8c40e234b50ad77c3d20f73a2.PNG

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Wwax:

Vassego, gotta dig kanske ta en öl med Sangwai. Mig hjälpte ditt inlägg inte ett dugg.

Capture.PNG.4617c6c8c40e234b50ad77c3d20f73a2.PNG

Hahaha, och om jag höll med dig så skulle förlusten vara mindre eller hur tänkte du?

 

Gottar mig inte ett smack åt andras förluster,ligger själv back, däremot så är jag trött på

att alla skyller ifrån sig när det är bolaget som sänkt aktien genom att prestera långt under marknadens förväntningarna.

 

Är väl inget bolag på OMX30 som skickat ut 3 vinstvarningar under ett och samma år innan, episkt usel insikt i sin egna verksamhet.

 

Men du var ju inte orolig på lång sikt så allt är väl lugnt då.....

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var inte så mycket till svar mer än lite tjäbbel i vanlig ordning här..

Nedgången har väl varit väntad men ändå så blir man överraskad

Har ett par gånger sålt det mesta och suttit med likvid och sett tåget åka mot norr ett par gånger innan man hoppat på.

Sitter  som sagt kvar med det mesta och hoppas på uppgång så jag kan köpa min nya MB 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev hamnoi:

Hahaha, och om jag höll med dig så skulle förlusten vara mindre eller hur tänkte du?

 

Gottar mig inte ett smack åt andras förluster,ligger själv back, däremot så är jag trött på

att alla skyller ifrån sig när det är bolaget som sänkt aktien genom att prestera långt under marknadens förväntningarna.

 

Är väl inget bolag på OMX30 som skickat ut 3 vinstvarningar under ett och samma år innan, episkt usel insikt i sin egna verksamhet.

 

Men du var ju inte orolig på lång sikt så allt är väl lugnt då.....

Är det inte fyra nu? Är otroligtrjävlaitbitter, galet hur dom kunde ha så dålig koll på sin egen bransch, jag inräknad...

Förlåt för tidigare inlägg men är, ja, bitter... Jävla luder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...