Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Intressant läsning i denna tråd ,man bara suger åt sig.Tack till er som delar med av er erfarenhet mm.

En fråga vart gör ni era affärer är det banken  Avanza Nordnet eller något annanstans?,Jag är nog ganska dum som har mitt kvar på Swedbank o betalar 99kr i courtage för varje affär men får fan aldrig tummen ur .

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev kenneth073:

Intressant läsning i denna tråd ,man bara suger åt sig.Tack till er som delar med av er erfarenhet mm.

En fråga vart gör ni era affärer är det banken  Avanza Nordnet eller något annanstans?,Jag är nog ganska dum som har mitt kvar på Swedbank o betalar 99kr i courtage för varje affär men får fan aldrig tummen ur .

Vilken bank man har är väl i dagsläget inte längre så avgörande. Nischbankerna Avanza och Nordnet har ju satt press på dom stora så idag skiljer det inte så mycket. Jag betalar 69 kr per affär hos Nordnet men kan inte längre slå ihop affärer i samma aktier vilket gick förut om det gjordes avslut samma dag. Av mer vikt är nog hur ofta man handlar osv. Avanza och Nordnet erbjuder utmärkta plattformar för handel och utan att veta tror jag inte du kan få samma hos Big Brother. LF kan iaf inte erbjuda konkurrens.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde en viktig sak. Belåningsmöjligheten är nog också betydligt förmånligare hos Avanza Nordnet. Jag kan iaf belåna med 0,99 % ränta.

 

Dessutom vill jag påstå att det är viktigare hur du förvaltar dina penger än hos vem. ISK eller kapitalförsäkring alla dar i veckan. ISK kan man ju ha var som helst men vet inte om storbankerna erbjuder lika bra KF som Nordnet. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev kenneth073:

Intressant läsning i denna tråd ,man bara suger åt sig.Tack till er som delar med av er erfarenhet mm.

En fråga vart gör ni era affärer är det banken  Avanza Nordnet eller något annanstans?,Jag är nog ganska dum som har mitt kvar på Swedbank o betalar 99kr i courtage för varje affär men får fan aldrig tummen ur .

Jag använder mig av Avanza sedan minst 15 år.

 Lade om allt till Isk för mindre än 2 år sedan.

Rekommenderas varmt.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-28 at 21:48, skrev rolba:

Jag använder mig av Avanza sedan minst 15 år.

 Lade om allt till Isk för mindre än 2 år sedan.

Rekommenderas varmt.

Jo isk har jag också.

Ang utdelningsaktier så borde ju H&M var bra att köpa nu  kraftig nedgång men samma utdelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Kul med lite intressant diskution. Jag använder både ISK och vanligt aktiekonto.  Är det någon som satt sig in I förändringarna som hander den 3 jan 2018

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev kenneth073:

Jo isk har jag också.

Ang utdelningsaktier så borde ju H&M var bra att köpa nu  kraftig nedgång men samma utdelning.

Fast risken finns väl att utdelningen sänks. Hoppas verkligen inte på det scenariot. Men Marine Harvest tycker jag delar ut bra. Sen finns ju en del generösa preferensaktier också; tex K2a, samt Genova Properties.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-28 at 16:48, skrev kenneth073:

Intressant läsning i denna tråd ,man bara suger åt sig.Tack till er som delar med av er erfarenhet mm.

En fråga vart gör ni era affärer är det banken  Avanza Nordnet eller något annanstans?,Jag är nog ganska dum som har mitt kvar på Swedbank o betalar 99kr i courtage för varje affär men får fan aldrig tummen ur .


99kr per courtage var saftigt. Jag har kört med Avanza men har nyligt bytt till Nordea då de har lägre courtage än Avanza. Nordea: 0,06 %, min 1 kr, max 99 kr för nordiska aktier.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev kenneth073:

Jo isk har jag också.

Ang utdelningsaktier så borde ju H&M var bra att köpa nu  kraftig nedgång men samma utdelning.

Det är en aktie som jag funderar mycket över just nu. De kan kanske behålla aktieutdelningen något år till i denna utveckling, tack vare att de tjänar rätt bra med pengar och är skuldfria. Frågan är hur man ska bedöma konkurrensen av internethandel. Om man får i ordning på själva infrastrukturen kommer varumärket och modegraden att vara tillräckligt stark för kunna möta alla varumärken på nätet. De har ju vara lite av ett slit och släng märke. Något som man spontan köper i butik. Sedan kommer frågan av fraktavgifterna, man tar idag ut en sådan och det gör kläderna mindre attraktiva. Men skulle man slopa den så skulle vinstmarginalerna sjunka kraftigt. Plus att en del länder subventionerar sina inhemska företag med fraktavgifterna. Det blir snedvriden konkurrens. Många av dessa konkurrenter på nätet gör miljardförluster och det är frågan hur länge man kan hålla på med detta. Det är otroligt svårt att veta hur det kommer att gå. Sedan finns spekulationer om att familjen Persson kommer att köpa ut bolaget ifrån börsen. De investerar och håller på med så mycket annat som jag tycker stör och minskar förtroendet för Karl-Johan som VD. Skulle gärna se att han bytes ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo isk har jag också.
Ang utdelningsaktier så borde ju H&M var bra att köpa nu  kraftig nedgång men samma utdelning.
Hur vet du att utdelningen inte förändras?
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en aktie som jag funderar mycket över just nu. De kan kanske behålla aktieutdelningen något år till i denna utveckling, tack vare att de tjänar rätt bra med pengar och är skuldfria. Frågan är hur man ska bedöma konkurrensen av internethandel. Om man får i ordning på själva infrastrukturen kommer varumärket och modegraden att vara tillräckligt stark för kunna möta alla varumärken på nätet. De har ju vara lite av ett slit och släng märke. Något som man spontan köper i butik. Sedan kommer frågan av fraktavgifterna, man tar idag ut en sådan och det gör kläderna mindre attraktiva. Men skulle man slopa den så skulle vinstmarginalerna sjunka kraftigt. Plus att en del länder subventionerar sina inhemska företag med fraktavgifterna. Det blir snedvriden konkurrens. Många av dessa konkurrenter på nätet gör miljardförluster och det är frågan hur länge man kan hålla på med detta. Det är otroligt svårt att veta hur det kommer att gå. Sedan finns spekulationer om att familjen Persson kommer att köpa ut bolaget ifrån börsen. De investerar och håller på med så mycket annat som jag tycker stör och minskar förtroendet för Karl-Johan som VD. Skulle gärna se att han bytes ut.
Tror inte att hm får fart på försäljningen igen förrän dom byter vd men tror också att det tyvärr sitter långt inne.
Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎12‎-‎28 at 11:38, skrev Herr Chang:

Det är bara att gratulera till 40%! Men det är väl ingen riktig utdelningsportfölj?

 

Men nu väcker det en åtminstone för mig intressant fråga. Om man äger aktier för utdelningens skull, vad gör man då om aktiens kurs stiger kraftigt fast utdelning är kvar på samma nivå? Ska man bara se det som procent av det pris man betalade när man köpte aktien, eller procent av det pris man måste betala nu?

 

Jag har sett argument för båda sidor. "Yield on cost" hävdar att man bara ska se utdelning jämfört med inköpspris. En annan skola hävdar att man ska jämföra utdelning med vad aktien kostar just nu. Efter lång begrundan är jag benägen att hålla med det senare...

 

Låt oss ta ett lite banalt exempel för att förtydliga mitt tänkande. Jag köper en aktie för 100 kronor som just då ger 5 kronor per år i utdelning, dvs 5%. Ett år senare har aktiens kurs stigit till 200 kronor, men utdelningen är fortfarande 5 kronor, numera 2,5%. Ska jag behålla denna aktie?

 

Nej. Inte om jag finner en annan aktie för 100 kronor som ger 5%. Jag säljer min befintliga aktie för 200 kronor och köper två aktier i det andra bolaget. Jag får nu 10 kronor i utdelning varje år istället för 5 kronor i den gamla aktien.

 

Det är för all del ett väldigt förenklat exempel, men ni förstår väl vart jag vill komma? Hålla fast vid aktien som stigit 100% eller byta mot något annat som ger mer utdelning? Vad är bäst?

 

Herr Chang har talat.

Jag tycker du skall sälja hälften då har du tryggat investeringen och kan inte förlora. .men vill du vara aggrestiv på att tjäna så sälj  allt och köp något som du tror på .

Tjock dee.

Med vänlig hälsning Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra vecka ca 20k + på ena ISK 😀

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Bra vecka ca 20k + på ena ISK 😀

Blir mycke Biltemakorv de :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev rolba:

Blir mycke Biltemakorv de :big_smile:

4000 .....................Mums :dribble:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Bra vecka ca 20k + på ena ISK 😀

Jo det har  på börjat bra. Ca 3% på en vecka. Kan man hoppas på 52 x 3% ;)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

17% och 15 % på fyra aktiedagar. Det är bra.

Ändrades av John Khonken
Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit

Sen in i tråden, vet ej om detta diskuterats innan?

tänkte kolla om någon av er har en bra parameter för när det är dags att sälja

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Efraim Barkbit:

Sen in i tråden, vet ej om detta diskuterats innan?

tänkte kolla om någon av er har en bra parameter för när det är dags att sälja

Ganska så svårt att ge bra svar på det. Det finns så många faktorer att bedöma efter. Man får göra en bedömning om det är hela branschen som har svårighet eller om det bara är företaget som har svårigheter. Men om bolaget har tillfälliga svårigheter så kan man istället ska köpa på dippen. Om det är en allmän pessimistisk syn på marknaden. Det mesta handlar om psykologi och tillgången av information. Det finns ingen som kan avgöra när det är den bästa tiden att köpa en aktie eller om den har nått sin topp. Bästa sättet är att försöka aktier som du i stort skulle kunna köpa och äga i tio eller tjugo år. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-01-04 at 17:12, skrev rolba:

G5 upp över 13% idag. Kan nog skippa gröten imorgon och ta en riktig skogshuggarfrukost. :-)

Dessutom så har flera banker satt köp på Cherry. Så du kan nog kosta på dig en massage efter frukosten också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
10 minuter sedan, skrev AnTove:

Ganska så svårt att ge bra svar på det. Det finns så många faktorer att bedöma efter. Man får göra en bedömning om det är hela branschen som har svårighet eller om det bara är företaget som har svårigheter. Men om bolaget har tillfälliga svårigheter så kan man istället ska köpa på dippen. Om det är en allmän pessimistisk syn på marknaden. Det mesta handlar om psykologi och tillgången av information. Det finns ingen som kan avgöra när det är den bästa tiden att köpa en aktie eller om den har nått sin topp. Bästa sättet är att försöka aktier som du i stort skulle kunna köpa och äga i tio eller tjugo år. 

Det var väl det jag försökte hitta svar på, kan man hitta tecken innan kvartalsrapporten kommer, va bör man va vaksam på, kan man se i tidigare rapporter att dom försöker dopa rapportern

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Efraim Barkbit:

Det var väl det jag försökte hitta svar på, kan man hitta tecken innan kvartalsrapporten kommer, va bör man va vaksam på, kan man se i tidigare rapporter att dom försöker dopa rapportern

Det är inte det enklaste att reda ut vissa redovisningsknep som används av en del företag. Ericsson har varit ett företag som har kritiserats mycket för detta och man har gjort det svårt att avslöja de problem som dyker upp med jämna mellanrum för dem. Jag aktar mig företag som har haft några sämre kvartal i rad och sedan behåller utdelningen. Och i många fall så lånar man till denna och skapar en slags doping för att inte kursen ska falla. Övrigt så finns det ett stark pessimism när det gäller bolag inom fastighetsutveckling och de som har ett stort butiksnät. Många aktar sig för oljebolagen, efter alla skriverier om elbilar och politiska beslut som kommer att göra det dyrt att äga bensin och dieselbilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev John Khonken:

17% och 15 % på fyra aktiedagar. Det är bra.

Har du bara aktier i två företag?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...