Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Kentan:

Att ta hem en vinst är aldrig fel och man ska göra det som känns rätt.

Jag tror det fortsätter upp ett tag till då det fortfarande finns småsparare som väntar på 20-40% nedgång från bottennoteringen i mars som sakta

inser det inte kommer hända, och nu ska köpa in sig på nya ATH då girigheten alltid vinner över rädslan till slut.

Investerad i kontanter i en bull marknad känns lite komplicerat då allt känns dyrt som aktier, guld, bitcoin, fastigheter osv. eller har du några andra investerings planer?

Visste man inte bättre skulle man gå kort på bitcoin och Tesla men jag har så dåliga erfarenheter av sådant så jag står över denna gång.

Tycker även bottenfisket är svårt då det alltför ofta visat sig att billiga aktier kan bli ännu billigare när man samtidigt sett dyra aktier bli ännu dyrare.

 

//K

 

Finns en risk att en del av den senaste uppgången beror just på dom som inte hoppade på i tid igen. Tycker mig märka att uppgångar nu möts med nerställ ganska snabbt. Iaf i en del av dom aktier jag har. Kan också vara vanliga vinsthemtagningar eftersom dom gått väldigt bra. 

 

Korta har jag lovat mig själv att sluta med - igen. 

 

Kommer nog att lätta på innehaven dom närmaste månaderna, aktier är ju dessutom en vintersport.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Esspe said:

Finns en risk att en del av den senaste uppgången beror just på dom som inte hoppade på i tid igen. Tycker mig märka att uppgångar nu möts med nerställ ganska snabbt. Iaf i en del av dom aktier jag har. Kan också vara vanliga vinsthemtagningar eftersom dom gått väldigt bra. 

 

Korta har jag lovat mig själv att sluta med - igen. 

 

Kommer nog att lätta på innehaven dom närmaste månaderna, aktier är ju dessutom en vintersport.

Alla dom pengar som trycks i tryckpressarna måste ta vägen någonstans. 

 

Det finns hela tiden ett tryck som lyfter kurser. 

 

Vissa kurser kopplas helt bort från underliggande verksamhet och lever sitt liv enbart som en kurs. 

Där är det hopplöst att försöka med logik och korta en sådan kurs. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som budet på Recipharm kommer att höjas. Kursen handlas 4 kronor över budet idag. Chansa? Torskar som mest 4 kronor/aktie

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
11 hours ago, Kentan said:

Att ta hem en vinst är aldrig fel och man ska göra det som känns rätt.

Jag tror det fortsätter upp ett tag till då det fortfarande finns småsparare som väntar på 20-40% nedgång från bottennoteringen i mars som sakta

inser det inte kommer hända, och nu ska köpa in sig på nya ATH då girigheten alltid vinner över rädslan till slut.

Investerad i kontanter i en bull marknad känns lite komplicerat då allt känns dyrt som aktier, guld, bitcoin, fastigheter osv. eller har du några andra investerings planer?

Visste man inte bättre skulle man gå kort på bitcoin och Tesla men jag har så dåliga erfarenheter av sådant så jag står över denna gång.

Tycker även bottenfisket är svårt då det alltför ofta visat sig att billiga aktier kan bli ännu billigare när man samtidigt sett dyra aktier bli ännu dyrare.

 

//K

 

Livsfarligt att gå kort på Bitcoin under tjurmarknaden. Dessutom är det den enda som är undervärderad idag 😮

Teslas värdering, lika med valutor och annat är övervärderat.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 hours ago, Nicholas said:

Alla dom pengar som trycks i tryckpressarna måste ta vägen någonstans. 

 

Det finns hela tiden ett tryck som lyfter kurser. 

 

Vissa kurser kopplas helt bort från underliggande verksamhet och lever sitt liv enbart som en kurs. 

Där är det hopplöst att försöka med logik och korta en sådan kurs. 

 

 

Nu har det tryckts pengar sedan 2007 men någon inflation verkar det aldrig bli; en dagens lunch vid vårt kontor i Spånga har väl ökat från 85 till 95 SEK och en pad krapaow på marknaden ökat från 30 till 35 Baht och mycket annat till och med blivit billigare. Ska man hitta inflationen så är det, som du säger, på världens aktiebörser, på vissa metallpriser och på låtsasobjekt som Bitcoin man ska titta. 

 

Baserat på en videokonferens jag hade med våra ägare (private equity) i veckan så är den sektorn kanske ännu mer överhettad än de listade företagen. Våra ägares, och till synes alla andra PE-bolag, problem är det motsatta till vad PE-företag brukar brottas med; helt obegränsat med pengar men inga företag att köpa. Våra ägare har tidigare alltid satsat på relativt etablerade företag inom miljö och energi med kravet att de ska leverera en EBITDA på 20% om året och minst fördubblas i värde på 5 år.  I år har nästan alla deras innehav påverkats av Covid och därför fått dra ned för att nå 20% och vad drar de ned på? Forskning och Utveckling givetvis (vilket gör att 20% EBITDA blir omöjligt om ett par år). Samtidigt har de alla miljarder som pumpas in från alla rika snubbar, försäkringsbolag etc samt alla möjliga och omöjliga statliga institutioner med noll insikt. När det inte finns fler företag som genererar 20% EBITDA per år så hamnar pengarna istället i suspekta start-ups där majoriteten av företagen aldrig kommer tjäna en Krona.

 

Anledningen till videokonferensen är att de nu vill köpa kinesiska företag samtidigt som kinesiska företag vill köpa upp deras innehav och priser trissas upp på företag som i de allra flesta fall inte ens har en teoretiskt chans att lyckas; typ en överårig professor eller nyutexaminerad doktorand med en kul ide.

 

Nu låter jag sådär tråkigt konservativ igen, vilket jag aldrig tidigare gjort, men så ser jag på en tid som det nog kommer skrivas spaltkilometrar och tusentals avhandlingar om som den mest uppblåsta bubbla sedans tulpanlökarna i Amsterdam.    

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, Atom said:

Nu har det tryckts pengar sedan 2007 men någon inflation verkar det aldrig bli; en dagens lunch vid vårt kontor i Spånga har väl ökat från 85 till 95 SEK och en pad krapaow på marknaden ökat från 30 till 35 Baht och mycket annat till och med blivit billigare. Ska man hitta inflationen så är det, som du säger, på världens aktiebörser, på vissa metallpriser och på låtsasobjekt som Bitcoin man ska titta. 

 

Baserat på en videokonferens jag hade med våra ägare (private equity) i veckan så är den sektorn kanske ännu mer överhettad än de listade företagen. Våra ägares, och till synes alla andra PE-bolag, problem är det motsatta till vad PE-företag brukar brottas med; helt obegränsat med pengar men inga företag att köpa. Våra ägare har tidigare alltid satsat på relativt etablerade företag inom miljö och energi med kravet att de ska leverera en EBITDA på 20% om året och minst fördubblas i värde på 5 år.  I år har nästan alla deras innehav påverkats av Covid och därför fått dra ned för att nå 20% och vad drar de ned på? Forskning och Utveckling givetvis (vilket gör att 20% EBITDA blir omöjligt om ett par år). Samtidigt har de alla miljarder som pumpas in från alla rika snubbar, försäkringsbolag etc samt alla möjliga och omöjliga statliga institutioner med noll insikt. När det inte finns fler företag som genererar 20% EBITDA per år så hamnar pengarna istället i suspekta start-ups där majoriteten av företagen aldrig kommer tjäna en Krona.

 

Anledningen till videokonferensen är att de nu vill köpa kinesiska företag samtidigt som kinesiska företag vill köpa upp deras innehav och priser trissas upp på företag som i de allra flesta fall inte ens har en teoretiskt chans att lyckas; typ en överårig professor eller nyutexaminerad doktorand med en kul ide.

 

Nu låter jag sådär tråkigt konservativ igen, vilket jag aldrig tidigare gjort, men så ser jag på en tid som det nog kommer skrivas spaltkilometrar och tusentals avhandlingar om som den mest uppblåsta bubbla sedans tulpanlökarna i Amsterdam.    

Korrekt. 

 

Pengarna trycks och hamnar i Svenne duvas ficka. 

 

Svenne åker till Ikea, ica och Statoil. 

Pengarna slut. 

 

Ikea, ica, Statoil skickar pengarna uppåt i systemet där dom fastnar. 

 

Nya måste tryckas och stoppas in i botten. 

 

Repeat. 

 

Den bubbla Svenne lever i har ingen inflation. 

Däremot är räntan noll eftersom banker etc drunknar i pengar. 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

On 1/8/2021 at 8:58 AM, SatanG said:

 

En mycket okvalificerad gissning är att det mycket väl kan vara en bra investering att gå kort i Bitcoin på fredag, över helgen iaf. Inget jag kommer göra men för den som är inne på sånt.

Min svenska granne är duktig på att shorta BC, för det mesta, men sa att han fick en snyting över julhelgen och gick back två mille. Men han roddade upp det, med råge.

Själv ligger jag mest lång i lite större tråkigare aktier samt indexfonder men har varit en bra vecka hittills. Har bl.a. Chronos som jag tror är en bra bransch att lägga sig lång i.

 

Tror att marknaden, med vissa svackor, kommer gå plus under lång tid. Den monetära inflationen (det absurda pengatryckandet i samband med riksbankers obefintliga ränta) har, som jag ser det, bara två vägar att gå. Asset inflation, dvs land, aktier, guld, fastigheter etc alternativt KPI-inflation dvs nödvändiga inköp som behövs för vårt dagliga liv.

Det kan naturligtvis störas av sociala reformer men tror girigheten bland de/oss som äger assets och dessutom styr större delen av världen kommer vinna den fighten och gapet mellan de fattiga och rika kommer fortsätta öka.

Just my five cents så inget som bör köras all in på alltså. 

 

/ SatanG

Gå kort under denna tjur marknad slutar bara i tårar Tesla stängde fredagen nästan +8% och Bitcoins ras är knappt -1% i helgen.

Vem vet när bubblorna spricker själv har jag väntat sedan 2010 på bostadsbubblan men jag är mycket tveksam får köpa något även i år.

Är nog bara ligga kvar med innehavet för vara investerad i likvider är nog det sämsta just nu.

Den Amerikanska 10-åringen har rusat är nu över 1%  så blir nog inte någon minus ränta denna gång vilket hade varit intressant.

Man får väl ha ett öga på den så inte rusar iväg för mycket annars ser det ljust ut för fortsatta uppgångar.

Guldet har haft lite sämre period nere på 1850 kanske köpläge där...

 

 

//K

 

 

 

 

 

Ändrades av Kentan

I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nicholas:

Korrekt. 

 

Pengarna trycks och hamnar i Svenne duvas ficka. 

 

Svenne åker till Ikea, ica och Statoil. 

Pengarna slut. 

 

Ikea, ica, Statoil skickar pengarna uppåt i systemet där dom fastnar. 

 

Nya måste tryckas och stoppas in i botten. 

 

Repeat. 

 

Den bubbla Svenne lever i har ingen inflation. 

Däremot är räntan noll eftersom banker etc drunknar i pengar. 

 

 

Därför jag inte har någon ränta på pengarna, jag har för mycket pengar 5555555

Trevlig Helg.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Dolemon said:

Därför jag inte har någon ränta på pengarna, jag har för mycket pengar 5555555

Trevlig Helg.

Ingen får ränta.  (eller snudd på ingen ränta) 

Finns pengar i massor. 

 

Dom som har pengar vill inte köpa Coca Cola och tuggummi för dom. 

 

Dom vill göra kloka investeringar. 

Väldigt många vill göra det och dom har väldigt mycket pengar att placera. 

 

 

Inflation har en hälsosam inverkan. 

Hamstrar måste fortsätta hamstra. 

För deras hamstrade värde sjunker. 

 

Det finns nämligen människor som älskar att lägga pengar på hög. 

Och där gör dom ingen nytta.

Brist på inflation gör att det funkar bra att ha pengarna ligga still. 

 

Pengar ska rulla. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, Fager said:

TextTV.JPG.a570f193f8d6a1d9c45ca165352a377d.JPG

Ja. 

Det är väldigt många nu som tjänar pengar som gräs. 

Även på bitcoin vilket inte syns alls. 

 

Men det är ju givetvis inte jämnt fördelat som man kan tro när man säger att innevånarnas förmögenhet har ökat. 

 

Klyftorna mina herrar. 

 

Skillnaden är att enorm rikedom poppar upp utanför dom gamla gängse kretsarna. 

 

Nyrika ynglingar, isch. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
5 hours ago, Kentan said:

Gå kort under denna tjur marknad slutar bara i tårar Tesla stängde fredagen nästan +8% och Bitcoins ras är knappt -1% i helgen.

Vem vet när bubblorna spricker själv har jag väntat sedan 2010 på bostadsbubblan men jag är mycket tveksam får köpa något även i år.

Är nog bara ligga kvar med innehavet för vara investerad i likvider är nog det sämsta just nu.

Den Amerikanska 10-åringen har rusat är nu över 1%  så blir nog inte någon minus ränta denna gång vilket hade varit intressant.

Man får väl ha ett öga på den så inte rusar iväg för mycket annars ser det ljust ut för fortsatta uppgångar.

Guldet har haft lite sämre period nere på 1850 kanske köpläge där...

 

 

//K

 

 

Bitcoin rasade -1% oj då.

 

Bitcoin rasade -1% oj oj då :-0

https://coinmarketcap.com/

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Kentan:

Gå kort under denna tjur marknad slutar bara i tårar Tesla stängde fredagen nästan +8% och Bitcoins ras är knappt -1% i helgen.

Vem vet när bubblorna spricker själv har jag väntat sedan 2010 på bostadsbubblan men jag är mycket tveksam får köpa något även i år.

Är nog bara ligga kvar med innehavet för vara investerad i likvider är nog det sämsta just nu.

Den Amerikanska 10-åringen har rusat är nu över 1%  så blir nog inte någon minus ränta denna gång vilket hade varit intressant.

Man får väl ha ett öga på den så inte rusar iväg för mycket annars ser det ljust ut för fortsatta uppgångar.

Guldet har haft lite sämre period nere på 1850 kanske köpläge där...

 

 

//K

 

 

 

 

 

Verkar populärt att gissa framtiden. Så jag försöker också. I det korta perspektivet skulle jag  sälja USA. Det är för mycket strul. Det gillar inte marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 hours ago, Nicholas said:

Swajpa aktier hos avanza. 

Denna goding. 

Värdering / vinst = 1354

 

Screenshot_20210109-223701_Avanza.jpg

Alltid roligt med siffror 2013 hade Amazon en värdering/vinst på 3000 och kostade $300 idag är aktien över $3000 en ganska bra avkastning ändå

Amazons höga värdering har alltid skrämt mig men i den värsta tjurmarknaden december 2019 tog jag mod och köpte för runt $1900 trots alla varningar om övervärderade amerikanska teknikaktier.

Med det sagt vill jag bara säga att dyra aktier kan bli dyrare men det finns absolut ingen garanti Tesla gör samma resa. Jag skrev redan i juli över den absurda värderingen och efter det har den ökat ytterligare +200%  så är tur man inte alltid låter förnuftet råda för då hade man sålt sedan länge

 

//K

 

 

Ändrades av Kentan

I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

On 1/9/2021 at 11:42 PM, Kentan said:

Gå kort under denna tjur marknad slutar bara i tårar Tesla stängde fredagen nästan +8% och Bitcoins ras är knappt -1% i helgen.

Vem vet när bubblorna spricker själv har jag väntat sedan 2010 på bostadsbubblan men jag är mycket tveksam får köpa något även i år.

Är nog bara ligga kvar med innehavet för vara investerad i likvider är nog det sämsta just nu.

Den Amerikanska 10-åringen har rusat är nu över 1%  så blir nog inte någon minus ränta denna gång vilket hade varit intressant.

Man får väl ha ett öga på den så inte rusar iväg för mycket annars ser det ljust ut för fortsatta uppgångar.

Guldet har haft lite sämre period nere på 1850 kanske köpläge där...

 

 

//K

 

 

 

 

 

Hade jag fel?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, SatanG said:

Hade jag fel?

 

/ SatanG

Nej verkligen inte jag har nog förträngt hur volatil den är. Borde vetat bättre efter halverade sitt värde i mars när var lite turbulent på finansmarknaden...

 

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-01-07 at 18:16, skrev wavis:

Kört hårt på Nibe , Invisio , Optifreeze, Gått som tåget ,, Ahh , snart dags o eller inte ,,, 

Idag gick det bra😀

 

Opti.JPG.7bffdefbc6dc07bc5ee402d638a6a87c.JPG

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Fager:

Idag gick det bra😀

 

Opti.JPG.7bffdefbc6dc07bc5ee402d638a6a87c.JPG

 

 

Ja, det var trevligt med ett avtal för Optifreeze igår. Hoppas på fler inom kort. Grattis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att de flesta här mest investerar i svenska aktier, vilket givetvis är naturligt, men kanske bifogade dokument jag fick från HSBC angående deras profetior för 2021 kan vara intressanta angående globala trender på marknaden.

 

Det gick tydligen inte lägga in pdf-filer så gjorde screen-shots av det ena dokumentet.

 

164081047_Screenshot(21).thumb.png.e31e893f8bb91aaeea1dc171cc653868.png

 

958111497_Screenshot(22).thumb.png.6190cb756f45900c502bd160d37addcf.png

 

833831298_Screenshot(23).thumb.png.54bfbf2991ce05a090097ea0a261609b.png

 

862538247_Screenshot(24).thumb.png.6140ae356c5cca274620040c99060232.png

 

1542755590_Screenshot(25).thumb.png.ced8c04e16db4310c18eae6f7d5cd755.png

 

639180973_Screenshot(26).thumb.png.e30fff35b3fdac7c161823ec9f08442d.png

 

1764683803_Screenshot(27).thumb.png.8000bb51f3773abe87ba166013cbc820.png

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2020 blev mitt överlägset bästa år hittills för att jag hade förberett mig på att en krasch skulle komma och satt 95% likvid, så det blev en rolig köpfest i mars.

Nu har jag börjat gå mer och mer likvid, min magkänsla säger att det är dags att göra sig redo nu men givetvis kan det ta månader och tom år innan det händer men ska man undvika att åka med ner i en krasch så måste man kliva av innan den kommer, helt omöjligt att invänta toppen och sälja precis när det vänder.

När det väl vänder så går det snabbt och ingen hänger med, först tror alla att det bara är en vanlig rekyl och ingen bryr sig men så bara fortsätter det ner, ner, ner..

Jag är ju bara en simpel amatör så lite roligt när jag såg den här artikeln idag, Jeremy Grantham är långt ifrån en amatör...

https://www.gmo.com/asia/research-library/waiting-for-the-last-dance/

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

2020 blev mitt överlägset bästa år hittills för att jag hade förberett mig på att en krasch skulle komma och satt 95% likvid, så det blev en rolig köpfest i mars.

Nu har jag börjat gå mer och mer likvid, min magkänsla säger att det är dags att göra sig redo nu men givetvis kan det ta månader och tom år innan det händer men ska man undvika att åka med ner i en krasch så måste man kliva av innan den kommer, helt omöjligt att invänta toppen och sälja precis när det vänder.

När det väl vänder så går det snabbt och ingen hänger med, först tror alla att det bara är en vanlig rekyl och ingen bryr sig men så bara fortsätter det ner, ner, ner..

Jag är ju bara en simpel amatör så lite roligt när jag såg den här artikeln idag, Jeremy Grantham är långt ifrån en amatör...

https://www.gmo.com/asia/research-library/waiting-for-the-last-dance/

Många som är av den uppfattningen nu men dom flesta har haft den ett tag redan. Domedagsprofeter finns det gott om.

 

Som jag skrev tidigare tror jag det är dags att lätta på innehaven fram till 1 kvartalsrapporten. Än så länge accepteras det mesta med hänvisning till Corona men när det börjar försvinna från löpet på AB så blir det upp till bevis. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland har man tur.

 

Sålde halva Inviso någon dag innan det stora tappet. Ligger kvar med resten, överreaktion.

Köpte Climeon igår, idag drar den 13% :) Plockar upp mer på rekylen, runt 50 förhoppningsvis.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...