Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Nu gällde diskussionen en automatisk stopploss. 

 

Inte lönsamt att använda i alla lägen. 

 

 

Ja - men det är väl ändå självklart för alla 🙂 Om det fanns någon regel som i majoriteten av fallen var lönsamt (skulle räcka med 50,0001% av fallen) så skulle den snabbt försvinna med all robothandel.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Krille:

Krävs inte mycket erfarenhet för att förstå att det är i stort sett omöjligt för en småsparare utan insiderinformation att "se förbi det".

 

Om någon verkligen hade kunskapen att "se förbi det" skulle personen enkelt vara miljardär redan. Eller i all fall regelbundet bombar aktier med sin miljon och gör stora vinster. 

 

Men bara en miljon kan du säkert bomba flera aktier - problemet är bara att du inte kan tjäna några pengar på det.

 

Eller det kanske inte riktigt är så enkelt att man bara behöver en miljon för att bomba aktier och tjäna pengar? 😉

 

/Krille

Eller för att det är olagligt, otillbörlig marknadspåverkan 😉 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Swippe said:

Eller för att det är olagligt, otillbörlig marknadspåverkan 😉 

Jo men.. 

Noll fällda 2020? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jo men.. 

Noll fällda 2020? 

 

Noll fall är det nog inte, läst i DI om ett antal som blivit åtalade för det åtminstone under 2020 men om de fick en fällande dom som inte överklagades innan årets slut vet jag ej.

 

Men förstår din poäng, risken att man ens blir anmäld för det är så klart minimal och ganska svårt för en åklagare att bevisa att ditt syfte varit att påverka aktiekursen. :-)

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Swippe:

Eller för att det är olagligt, otillbörlig marknadspåverkan 😉 

För en småsparare med en miljon ska det nog mycket till innan man blir dömd enbart baserat på "bombningen" 😉

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Krille:

För en småsparare med en miljon ska det nog mycket till innan man blir dömd enbart baserat på "bombningen" 😉

 

/Krille

Tvärtom faktist, det är oftast småsparare med mindre belopp till sin förfogan som brukar bli anmälda för det brottet. I ett bolag med en omsättning på kanske bara 200 000 per dag så är ju 1 mille 5 x en vanlig dags omsättning, klart du kan påverka kursen enormt mycket då. En mille är ju inte mycket, behöver ju inte bara vara en person, man kan ju gå ihop några stycken och påverka kursen. 😮 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Swippe:

Tvärtom faktist, det är oftast småsparare med mindre belopp till sin förfogan som brukar bli anmälda för det brottet. I ett bolag med en omsättning på kanske bara 200 000 per dag så är ju 1 mille 5 x en vanlig dags omsättning, klart du kan påverka kursen enormt mycket då. En mille är ju inte mycket, behöver ju inte bara vara en person, man kan ju gå ihop några stycken och påverka kursen. 😮 

Fast hur många småsparare har faktiskt blivit dömda?

 

Vad jag förstår hänger anmälningarna ofta samman med att småsparare samtidigt "pratar upp/ner" aktien på diverse forum? Trots det verkar som sagt inte många bli dömda. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Krille:

Fast hur många småsparare har faktiskt blivit dömda?

 

Vad jag förstår hänger anmälningarna ofta samman med att småsparare samtidigt "pratar upp/ner" aktien på diverse forum? Trots det verkar som sagt inte många bli dömda. 

 

/Krille

Nej det är inte många som blir dömda. det har jag aldrig påstått heller :-)

 

Men risken finns i allra högsta grad och läser man de förundersökningar som finns i de fallen så kan åklagaren vara väldigt nitisk. Bankerna har ju system som varnar när det sker nåt "avikande". Säg att du t ex har 1 miljon aktier i ett bolag som kostar 1 kr per aktie om du lägger ut dom till försäljning på t ex 1,05 kr samtidigt som du vill köpa 100 000 aktier för 95 öre som du lagt som dold order där du bara visar att du vill köpa 10 000 aktier. Så fort du fått köpa dina 100 000 aktier för 95 öre så drar du tillbaka din säljorder på 1 miljon aktier. Det kan anses vara otilbörlig kurspåverkan eftersom man kan anta att du försökte "skrämma" säljarna genom att ge intryck av att du ville sälja 1 miljon aktier men i själva verket så var du aldrig ute efter att sälja, utan att köpa fler aktier.

 

Du kan säga att du bara ville trada lite, men kan åklagaren visa tydliga mönster (som sagt de kan vara nitiska) så kan du bli anmäld.

 

Minimal risk som sagt, men sett folk bli anmälda för saker jag själv gjort förr i tiden utan att jag insåg att det kanske kunde vara brottsligt. 😮

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon överhuvudtaget blir dömd så är det småfisk. 

 

Dom stora rör finansinspektionen aldrig. 

 

Kom ihåg att penningtvätten i svenska banker aldrig någonsin bekymrade FI. 

 

Det var usa som satte ned foten. 

FI fick agera pliktskyldigt med kniven mot strupen. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Nu gällde diskussionen en automatisk stopploss. 

 

Inte lönsamt att använda i alla lägen. 

 

 

Stoploss är värdelöst om man trejdar. 

Skitkul att komma tillbaka från lunchen och se att den löst ut men kursen är tillbaka över nivån man satte. En klassiker att lösa ut stoppar på lunchtid 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev LTD:

Stoploss är värdelöst om man trejdar. 

Skitkul att komma tillbaka från lunchen och se att den löst ut men kursen är tillbaka över nivån man satte. En klassiker att lösa ut stoppar på lunchtid 

De va konstigt att den var värdelös, hmmmm

Trejda i Fingerprint i september, har en kompis som kör med teknisk analys sa att Fingret var på väg upp köp sa han, jag gjorde det med gick in på 17,50 följde med med stoppen upp.

Sen kom lite dålig info. för aktien vips så dök den, då aktiverades stoppen på 22:- under dagen när man inte har möjlighet att dyrka skärmen 24/7

 

Mvh. Småhandlarn Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
8 hours ago, Nicholas said:

Om någon överhuvudtaget blir dömd så är det småfisk. 

 

Dom stora rör finansinspektionen aldrig. 

 

Kom ihåg att penningtvätten i svenska banker aldrig någonsin bekymrade FI. 

 

Det var usa som satte ned foten. 

FI fick agera pliktskyldigt med kniven mot strupen. 

 

Jag har en bekant som hade sitt finanskontor på biblioteksgatan i Stockholm.

Med ganska många anställda och den gick bättre och bättre.

Det är en ärlig och driven man.

Men jag tror att han kanske var en nagel i ögat för några.

Finansinspektionen såg till att han fick lägga ner.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
19 hours ago, Esspe said:

Vid Daytrading tycker jag inte det ska behövas, då får man sitta vid skärmen hela dan och inte ligga över natten.

Är det inte enklare att göra ett eget dataprogram med hjälp av ai och machine learning?

Då ställer man bara om algoritmer o lite annat ibland 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
On 1/1/2021 at 10:23 AM, Esspe said:

Hästar kan galoppera, tappa en hov, få en hovböld m.m.

 

Om du nu tjänat så mycket pengar som du gör gällande så varför inte säkra hem vinsten och lev gott resten av livet. Girighet är inget bra när man handlar med aktier eller liknande.

 

"Greed is good"

Man bör ta så mycket lån som möjligt till nästan 0% ränta och sen satsa allt på krypto med hävstång :-)

Om det skulle gå åt helvete så kör man en ny runda när preskriberingstiden gått ut.

Gömmer undan lite pengar så det inte går nöd under preskriberingstiden bara ifall att.

 

 

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Marknadsvärdet för kryptos nu över 1 Biljon us$

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/21/2020 at 7:55 AM, Atom said:

Dessvärre tror jag det kan ta väldigt länge innan vi är ifatt toppnivåerna som nåddes i Europa och USA i mitten av februari; garanterat över ett år och kanske 2-3 år. Nås inte en kulmen på Covid-hysterin snart så kan nog indexen falla 20-30% till. 

Ojoj vad fel du gissade när tog mindre ett år och absolut inte 2-3år innan Nasdaq nådde nytt ATH och klättrade över 13 000.

Och detta i den värsta Covid-hysterin och närmast en statskupp i USA senaste dygnet.

Extra kul  Elon Musk nu är världens rikaste man när passerade Bezos $187 miljarder.

Tur att marknaden alltid har rätt ALLTID oavsett vad den bör och vad man tycker!

 

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Kentan:

Ojoj vad fel du gissade när tog mindre ett år och absolut inte 2-3år innan Nasdaq nådde nytt ATH och klättrade över 13 000.

Och detta i den värsta Covid-hysterin och närmast en statskupp i USA senaste dygnet.

Extra kul  Elon Musk nu är världens rikaste man när passerade Bezos $187 miljarder.

Tur att marknaden alltid har rätt ALLTID oavsett vad den bör och vad man tycker!

 

//K

O det var precis vad du själv trodde och skrev i mars... Lätt o rätta med facit🙃

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.Efter julledigt skulle jag köpa aktier i Antabusfabriken.....😀

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Kentan:

Ojoj vad fel du gissade när tog mindre ett år och absolut inte 2-3år innan Nasdaq nådde nytt ATH och klättrade över 13 000.

Och detta i den värsta Covid-hysterin och närmast en statskupp i USA senaste dygnet.

Extra kul  Elon Musk nu är världens rikaste man när passerade Bezos $187 miljarder.

Tur att marknaden alltid har rätt ALLTID oavsett vad den bör och vad man tycker!

 

//K

Den som lever får se vad som händer, blås en balong så lovar jag dig den blir större

Link to comment
Dela på andra sajter

Kört hårt på Nibe , Invisio , Opti freeze, Gått som tåget ,, Ahh , snart dags o eller inte ,,, 

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minutes ago, hamnoi said:

O det var precis vad du själv trodde och skrev i mars... Lätt o rätta med facit🙃

Ha-ha alla låg inte i fosterställning i mars och grät jag hade fullt upp köpa på rean

Capture+_2021-01-07-18-27-25~5.png


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte utan att man börjar fundera på att lätta lite i portföljen. Jag gör väl som vanligt, säljer av hälften. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Esspe said:

Inte utan att man börjar fundera på att lätta lite i portföljen. Jag gör väl som vanligt, säljer av hälften. 

Att ta hem en vinst är aldrig fel och man ska göra det som känns rätt.

Jag tror det fortsätter upp ett tag till då det fortfarande finns småsparare som väntar på 20-40% nedgång från bottennoteringen i mars som sakta

inser det inte kommer hända, och nu ska köpa in sig på nya ATH då girigheten alltid vinner över rädslan till slut.

Investerad i kontanter i en bull marknad känns lite komplicerat då allt känns dyrt som aktier, guld, bitcoin, fastigheter osv. eller har du några andra investerings planer?

Visste man inte bättre skulle man gå kort på bitcoin och Tesla men jag har så dåliga erfarenheter av sådant så jag står över denna gång.

Tycker även bottenfisket är svårt då det alltför ofta visat sig att billiga aktier kan bli ännu billigare när man samtidigt sett dyra aktier bli ännu dyrare.

 

//K

 

Ändrades av Kentan

I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

14 hours ago, Kentan said:

Ojoj vad fel du gissade när tog mindre ett år och absolut inte 2-3år innan Nasdaq nådde nytt ATH och klättrade över 13 000.

Och detta i den värsta Covid-hysterin och närmast en statskupp i USA senaste dygnet.

Extra kul  Elon Musk nu är världens rikaste man när passerade Bezos $187 miljarder.

Tur att marknaden alltid har rätt ALLTID oavsett vad den bör och vad man tycker!

 

//K

Jag lägger mig givetvis platt på rygg; du hade rätt och jag hade fel. Måste också ge dig cred för att du, till skillnad från många andra i tråden, faktiskt säger vad du tror om framtiden och inte bara dyker upp och säger att de hade rätt utan att någonsin informerat om vad de gjort förrän den "fina vinsten" redan är klar.

 

Marknaden har givetvis alltid rätt då marknaden är facit; går marknaden ned 20% nästa vecka för att AOC börjar twittra om återställda företagsskatter så har ju marknaden också rätt. 

 

Jag anser att aktiekurserna, framförallt i USA, är abnormt övervärderade och jag tror det kommer en rejäl krasch i år. På grund av det överflöd av billiga pengar som finns i systemet tror jag dock ändå året kommer sluta på plus, även om det jämfört med de senaste åren nog blir ett ganska mediokert år. Se där, nu har jag lagt en spådom igen som mycket väl kan visa sig vara åt helvete fel 😉.

 

Jag ser mycket hellre Musk som världens rikaste än Bezos; som verksam inom industrin värdesätter jag alltid rikedomar som är byggda på någon form av tillverkning mer än pengar huvudsakligen gjorda på handel och andra tjänster. Att jag sedan inte för mitt liv kan förstå Teslas värdering är en annan sak.

 

Även om jag uppenbarligen var alldeles för pessimistisk angående Covid-rekylen så tycker jag det var ett rätt bra år. Mitt mål har sedan länge varit att så snart som möjligt kunna leva på samma nivå som vi gör idag, på enbart min avkastning, och det målet nådde jag under 2019 så sedan dess är jag klart mindre riskbenägen; de extra pengarna är helt enkelt inte lika mycket värda längre. Mitt mål är att långsiktigt göra 5% efter inflation och det lyckades jag med 2020. Kanske att jag tar mina investeringar lite mer seriöst när jag går i pension om några år, fram till dess får en 5 minuters avstämning på lördagsmorgonen räcka.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Kentan said:

Att ta hem en vinst är aldrig fel och man ska göra det som känns rätt.

Jag tror det fortsätter upp ett tag till då det fortfarande finns småsparare som väntar på 20-40% nedgång från bottennoteringen i mars som sakta

inser det inte kommer hända, och nu ska köpa in sig på nya ATH då girigheten alltid vinner över rädslan till slut.

Investerad i kontanter i en bull marknad känns lite komplicerat då allt känns dyrt som aktier, guld, bitcoin, fastigheter osv. eller har du några andra investerings planer?

Visste man inte bättre skulle man gå kort på bitcoin och Tesla men jag har så dåliga erfarenheter av sådant så jag står över denna gång.

Tycker även bottenfisket är svårt då det alltför ofta visat sig att billiga aktier kan bli ännu billigare när man samtidigt sett dyra aktier bli ännu dyrare.

 

//K

 

 

En mycket okvalificerad gissning är att det mycket väl kan vara en bra investering att gå kort i Bitcoin på fredag, över helgen iaf. Inget jag kommer göra men för den som är inne på sånt.

Min svenska granne är duktig på att shorta BC, för det mesta, men sa att han fick en snyting över julhelgen och gick back två mille. Men han roddade upp det, med råge.

Själv ligger jag mest lång i lite större tråkigare aktier samt indexfonder men har varit en bra vecka hittills. Har bl.a. Chronos som jag tror är en bra bransch att lägga sig lång i.

 

Tror att marknaden, med vissa svackor, kommer gå plus under lång tid. Den monetära inflationen (det absurda pengatryckandet i samband med riksbankers obefintliga ränta) har, som jag ser det, bara två vägar att gå. Asset inflation, dvs land, aktier, guld, fastigheter etc alternativt KPI-inflation dvs nödvändiga inköp som behövs för vårt dagliga liv.

Det kan naturligtvis störas av sociala reformer men tror girigheten bland de/oss som äger assets och dessutom styr större delen av världen kommer vinna den fighten och gapet mellan de fattiga och rika kommer fortsätta öka.

Just my five cents så inget som bör köras all in på alltså. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...