Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

On 2021-01-02 at 05:20, skrev Captain Morgan:

Hoppas det lossnar och går väl, beundrar ditt mod.
Vi är två ytterligheter. Jag har 67 olika aktier och måste börja städa även om det gått väl i år, 55 är upp och 12 är ner. 

Jag köper gärna men säljer sällan och det har gått så långt att jag ibland blandar ihop både namn och kurser.

År 2021 får bli ett städår.

 

Ja även om 67 aktier kanske är lite väl många, menar att det är svårt att hålla koll helt enkelt, så är det ju betydligt smartare än att bara ha aktier i ett bolag hur som helst. Det är vansinnigt. Men jag är inte ute efter typ 10% avkastning per år, jag vill ha 50% eller mer och då får man ta extrema risker. Det är dock inte hållbart i längden, jag ser fram emot att förhoppningsvis nå den nivån i tillgångar då jag kan säga att jag är nöjd med 5-10% i snitt per år och kan sova bättre om nätterna. 

 

Hade varit jättekul att kanske ha 10 mille placerat i trygga stabila bolag och sen slänga in typ 500 000 fördelat på 10 högrisk bolag istället för att spela på travet. För aktier är ju kul, när det går bra, mindre kul när allt rasar... 😮 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

6500 sek på en kvart. Ska jag sälja eller försätta?

Screenshot_20210105-091214_Avanza.jpg

Jag var med i fallet i Avtive... förlorade 70% 

 

Upp och ner, sedan upp igen och ner igen. Gäller bara att träffa rätt tidpunkt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev samet:

Jag var med i fallet i Avtive... förlorade 70% 

 

Upp och ner, sedan upp igen och ner igen. Gäller bara att träffa rätt tidpunkt. 

Jag lär mig att vara Day trader. 

Köpa och sälja dagligen. 

Det är svårt men hittills går det bra. 

Räknar med att jag kan förlora pengar med.

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Swift 4X4:

Jag lär mig att vara Day trader. 

Köpa och sälja dagligen. 

Det är svårt men hittills går det bra. 

Räknar med att jag kan förlora pengar med.

Jag provade för många år sen men insåg snabbt att det inte passade mig. Bra på att köpa men mindre bra på att sälja, lite för girig. 

 

Active torskade jag rätt mycket på för länge sen. Hade två bekanta som sköt från höften och gick all-in med, gick inget bra alls det.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Esspe:

Jag provade för många år sen men insåg snabbt att det inte passade mig. Bra på att köpa men mindre bra på att sälja, lite för girig. 

 

Active torskade jag rätt mycket på för länge sen. Hade två bekanta som sköt från höften och gick all-in med, gick inget bra alls det.

 

Sålde vid 10% = 10000 sek. de gick upp till 13% sedan åkte ner till 5%

Min kompis sa till mig idag att jag förlorade 3 tusen kronor för att jag sålde för tidigt.

Hade jag väntat längre då skulle jag kanske tjäna mer men också förlora.

Som sagt jag vill lära mig. Kan man få in någon tusen lapp är det aldrig fel.

Apropå girighet det är också man måste lära sig att inte vara det.

Jag började med en 100 lapp sedan satsade 1000 sedan 10000 och till slut 100000.

Första aktie jag handlade på Day trading kostade 20 öre/aktie och min hundring växte med 20 kronor på bara några minuter.

Försätter att lära mig mycket försiktigt utan att ta för stora risker, men läser väldigt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte Kindered för 100 lapp den 16 november, verkar för en gångs skull satsat på rätt häst.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, evert 1 said:

Köpte Kindered för 100 lapp den 16 november, verkar för en gångs skull satsat på rätt häst.

Grattis köpte på mig under rean mars-april när permabjörnarna sa det skulle rasa 20-40% till så vart lyckat (+55% hittills) även om svårt hinna pricka alla bottnar när allt är billigt.

Mycket märkligt att rea på aktiehandeln är den enda rean när folk springer ur affären men småhandlare trivs väl bäst vara fattig.

Capture+_2021-01-05-18-17-16~2.png


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minutes ago, Kentan said:

Grattis köpte på mig under rean mars-april när permabjörnarna sa det skulle rasa 20-40% till så vart lyckat (+55% hittills) även om svårt hinna pricka alla bottnar när allt är billigt.

Mycket märkligt att rea på aktiehandeln är den enda rean när folk springer ur affären men småhandlare trivs väl bäst vara fattig.

Capture+_2021-01-05-18-17-16~2.png

Du kunde köpt i princip vilken aktie som helst i April 2020 och tjänat pengar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Swift 4X4:

Sålde vid 10% = 10000 sek. de gick upp till 13% sedan åkte ner till 5%

Min kompis sa till mig idag att jag förlorade 3 tusen kronor för att jag sålde för tidigt.

Hade jag väntat längre då skulle jag kanske tjäna mer men också förlora.

Som sagt jag vill lära mig. Kan man få in någon tusen lapp är det aldrig fel.

Apropå girighet det är också man måste lära sig att inte vara det.

Jag började med en 100 lapp sedan satsade 1000 sedan 10000 och till slut 100000.

Första aktie jag handlade på Day trading kostade 20 öre/aktie och min hundring växte med 20 kronor på bara några minuter.

Försätter att lära mig mycket försiktigt utan att ta för stora risker, men läser väldigt mycket.

Följ med med en stop loss som du flyttar upp när kursen går upp, skulle aktien dyka så vips så säljs dom på din stop loss som du har lackt in och följer med upp eftersom kursen stiger.

Bara ett litet tips

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Dolemon said:

Följ med med en stop loss som du flyttar upp när kursen går upp, skulle aktien dyka så vips så säljs dom på din stop loss som du har lackt in och följer med upp eftersom kursen stiger.

Bara ett litet tips

Funkar vid små innehav. 

 

Om din automat försäljning skickar kursen ännu längre ner i källaren så är det en sisådär bra lösning. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Nicholas:

Funkar vid små innehav. 

 

Om din automat försäljning skickar kursen ännu längre ner i källaren så är det en sisådär bra lösning. 

 

Små innehav ?

Köper du i bolag där det är stor omsättning så lär du ha ett skapligt innehav för att sänka kursen.

Men köper du där omsättningen är typ nada inget alls kan du få kursen att rusa 100% utan större innehav lika väl få kursen att rasa med liten post.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Swift 4X4:

Sålde vid 10% = 10000 sek. de gick upp till 13% sedan åkte ner till 5%

Min kompis sa till mig idag att jag förlorade 3 tusen kronor för att jag sålde för tidigt.

Hade jag väntat längre då skulle jag kanske tjäna mer men också förlora.

Som sagt jag vill lära mig. Kan man få in någon tusen lapp är det aldrig fel.

Apropå girighet det är också man måste lära sig att inte vara det.

Jag började med en 100 lapp sedan satsade 1000 sedan 10000 och till slut 100000.

Första aktie jag handlade på Day trading kostade 20 öre/aktie och min hundring växte med 20 kronor på bara några minuter.

Försätter att lära mig mycket försiktigt utan att ta för stora risker, men läser väldigt mycket.

Säg till din kompis att han är korkad. Att tajma toppen är nästintill omöjligt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Dolemon:

Följ med med en stop loss som du flyttar upp när kursen går upp, skulle aktien dyka så vips så säljs dom på din stop loss som du har lackt in och följer med upp eftersom kursen stiger.

Bara ett litet tips

Vid Daytrading tycker jag inte det ska behövas, då får man sitta vid skärmen hela dan och inte ligga över natten.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
18 hours ago, Swift 4X4 said:

Jag lär mig att vara Day trader. 

Köpa och sälja dagligen. 

Det är svårt men hittills går det bra. 

Räknar med att jag kan förlora pengar med.

Stor risk att det slutar i tårar.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Dolemon:

Följ med med en stop loss som du flyttar upp när kursen går upp, skulle aktien dyka så vips så säljs dom på din stop loss som du har lackt in och följer med upp eftersom kursen stiger.

Bara ett litet tips

Lackt?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Dolemon:

Följ med med en stop loss som du flyttar upp när kursen går upp, skulle aktien dyka så vips så säljs dom på din stop loss som du har lackt in och följer med upp eftersom kursen stiger.

Bara ett litet tips

Tack, ska testa hur det fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

Tack, ska testa hur det fungerar.

Finns både med fast angivna kurser eller med procent angiven. 

 

Använde det ganska flitigt förr men tröttnade eftersom folk dumpade ibland för att utlösa stoploss och köpte in sig själva billigt.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Nicholas:

Funkar vid små innehav. 

 

Om din automat försäljning skickar kursen ännu längre ner i källaren så är det en sisådär bra lösning. 

 

Så länge du inte heter Soros eller Qviberg är det knappast något problem 😉

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minutes ago, Krille said:

Så länge du inte heter Soros eller Qviberg är det knappast något problem 😉

 

/Krille

Finns många aktier du kan bomba med en miljon sek. 

 

Något som robotar ibland försöker uppnå. 

Tex om dom har kortat en aktie så sätter dom igång sin robot. 

 

Man lär sig se förbi det efter lite erfarenhet. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Nicholas:

Finns många aktier du kan bomba med en miljon sek. 

 

Något som robotar ibland försöker uppnå. 

Tex om dom har kortat en aktie så sätter dom igång sin robot. 

 

Man lär sig se förbi det efter lite erfarenhet. 

 

Krävs inte mycket erfarenhet för att förstå att det är i stort sett omöjligt för en småsparare utan insiderinformation att "se förbi det".

 

Om någon verkligen hade kunskapen att "se förbi det" skulle personen enkelt vara miljardär redan. Eller i all fall regelbundet bombar aktier med sin miljon och gör stora vinster. 

 

Men bara en miljon kan du säkert bomba flera aktier - problemet är bara att du inte kan tjäna några pengar på det.

 

Eller det kanske inte riktigt är så enkelt att man bara behöver en miljon för att bomba aktier och tjäna pengar? 😉

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, Krille said:

Krävs inte mycket erfarenhet för att förstå att det är i stort sett omöjligt för en småsparare utan insiderinformation att "se förbi det".

 

Om någon verkligen hade kunskapen att "se förbi det" skulle personen enkelt vara miljardär redan. Eller i all fall regelbundet bombar aktier med sin miljon och gör stora vinster. 

 

Men bara en miljon kan du säkert bomba flera aktier - problemet är bara att du inte kan tjäna några pengar på det.

 

Eller det kanske inte riktigt är så enkelt att man bara behöver en miljon för att bomba aktier och tjäna pengar? 😉

 

/Krille

Nu gällde diskussionen en automatisk stopploss. 

 

Inte lönsamt att använda i alla lägen. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...