Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

6 timmar sedan, skrev Mr atm:

Folk tror på vad media säger att det är ju så vanligt att kriminella använder Bitcoin. Det är helt fel. Det går att följa blockkedjan. 

Det är därför inte passande för dom att använda den.

Det finns bättre sätt för dom.

 

Det där är ju en sanning med modifikation. Självklart så går det att använda Bitcoin helt anonymt om man verkligen vill, jag kan ju köpa Bitcoin av dig med cash som du för över till en usb-sticka t ex, sen säljer jag dessa Bitcoins kontant till nån annan snubbe osv. Hur exakt ska man spåra dessa transaktioner och ha en susning om vilka personer som varit inblandade? Då är det ju lika anonymt som vanliga kontanter.

 

Däremot om man handlar via t ex Localbitcoins eller nån sån sida, ja då går det ju att spåra och förutsatt att man inte använt fejkade användningsuppgifter (där kräver dom ju att man skickar in kopior på pass, foton, räkningar t ex som visar folkbokföringsadress mm) så finns ju all info om personerna som varit inblandade i alla transaktioner.

 

Sen tar det enorma resurser, har inte läst några förundersökningar där polisen kunnat få fram exakt alla transaktioner som kriminella gjort med varandra. Enda är att man kunnat binda ett konto till en person och sen kunnat se hur mycket Bitcoins som kommit in eller ut där, vilket kan säga en del om man misstänker t ex narkotikaförsäljning.

 

Miljardären i Norge som är misstänkt för att ha mördat sin fru hade väl betalat en större summa i Bitcoins för att de skulle släppa hans fru, konstigt att inte polisen kan snoka reda på vem han betalat till då om det vore lätt att spåra Bitcoin transaktioner? Njae, är man bekväm av sig så lämnar man spår, men vill man så kan man allt vara "osynlig".  😮 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minutes ago, Swippe said:

Det där är ju en sanning med modifikation. Självklart så går det att använda Bitcoin helt anonymt om man verkligen vill, jag kan ju köpa Bitcoin av dig med cash som du för över till en usb-sticka t ex, sen säljer jag dessa Bitcoins kontant till nån annan snubbe osv. Hur exakt ska man spåra dessa transaktioner och ha en susning om vilka personer som varit inblandade? Då är det ju lika anonymt som vanliga kontanter.

 

Däremot om man handlar via t ex Localbitcoins eller nån sån sida, ja då går det ju att spåra och förutsatt att man inte använt fejkade användningsuppgifter (där kräver dom ju att man skickar in kopior på pass, foton, räkningar t ex som visar folkbokföringsadress mm) så finns ju all info om personerna som varit inblandade i alla transaktioner.

 

Sen tar det enorma resurser, har inte läst några förundersökningar där polisen kunnat få fram exakt alla transaktioner som kriminella gjort med varandra. Enda är att man kunnat binda ett konto till en person och sen kunnat se hur mycket Bitcoins som kommit in eller ut där, vilket kan säga en del om man misstänker t ex narkotikaförsäljning.

 

Miljardären i Norge som är misstänkt för att ha mördat sin fru hade väl betalat en större summa i Bitcoins för att de skulle släppa hans fru, konstigt att inte polisen kan snoka reda på vem han betalat till då om det vore lätt att spåra Bitcoin transaktioner? Njae, är man bekväm av sig så lämnar man spår, men vill man så kan man allt vara "osynlig".  😮 

https://bittiraha.fi/sv/kriminella-foredrar-banker-inte-bitcoin-veckogranskning/

Detta är bara exempel från Mexico som vi diskuterade innan.

 

Klart att det finns möjligheter att gå runt. Man kan ha djupa disskutioner angående detta.

Jag skulle tro att polis, tull, skattemyndigheter har fått tag på en del Bitcoins i dom flesta västerländska länderna.

Mount Gox 150.000 Bitcoins kommer väl ut nu på marknaden snart också.

Men som sagt bättre för kriminella att använda andra vägar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Mr atm:

https://bittiraha.fi/sv/kriminella-foredrar-banker-inte-bitcoin-veckogranskning/

Detta är bara exempel från Mexico som vi diskuterade innan.

 

Klart att det finns möjligheter att gå runt. Man kan ha djupa disskutioner angående detta.

Jag skulle tro att polis, tull, skattemyndigheter har fått tag på en del Bitcoins i dom flesta västerländska länderna.

Mount Gox 150.000 Bitcoins kommer väl ut nu på marknaden snart också.

Men som sagt bättre för kriminella att använda andra vägar.

 

Ja så är det garanterat, att majoriteten av världens kriminella INTE använder Bitcoins i sin kriminella verksamhet. Men I Sverige t ex så är det lite annorlunda eftersom Svenska banker, ja banker inom EU överlag, är nitiska som fasiken och ifrågasätter snabbt ovanliga transaktioner. Tar du emot pengar till ditt konto så kommer de snabbt ifrågasätta detta och vill ha underlag annars så hotar de med avsluta bankkontot. Överför du pengar till andra personers konton, i synnerhet om det är till utländska bankkonton, ja då vill de ha underlag på det för annars så hotar de med att avsluta kontot. 

 

Och även om man skulle lyckas hålla sig undan bankens hot om uppsägning av ens konto så sparas ju all information i minst 5 år eller vad det är. Ganska dumt om man är kriminell och man kan knytas till massa olagliga affärer flera år tillbaka i tiden. Även om själva brottet inte går att bevisa så är risken stor att Skatteverket blir inblandade och där är det inte som när man är misstänkt för ett brott, att det är polisen som ska bevisa att du begått ett brott utan till Skatteverket så är det du som ska bevisa att pengarna är intjänade på ärligt vis.

 

Så vågar nog påstå att Svenska kriminella föredrar kontanter eller Bitcoins i första hand, förutom de riktigt dumma, de använder SWISH 😛 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Googlade Mount Gox för oss som inte kan så mycket om krypto.
Det var alltså världen största krypto exchange som blev hackad och dess kunder blev av med större delen av sina Bitcoins.

 

"Mt. Gox was launched 2010 and was, at one point, handling almost three quarters of all Bitcoin transactions.
In February, 2014, it filed for bankruptcy after losing 850,000 Bitcoin in a hack, which would be worth nearly $6 billion at today’s prices.
Even at the time it was a substantial amount, worth around $450 million. This resulted in catastrophic losses for the exchange’s users.

The exchange was only to recover 200,000 Bitcoin in its vaults. But courts are still working through the incident.
Creditors (customers who lost their money) still have not been remedied for their losses."

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, Captain Morgan said:

Googlade Mount Gox för oss som inte kan så mycket om krypto.
Det var alltså världen största krypto exchange som blev hackad och dess kunder blev av med större delen av sina Bitcoins.

 

"Mt. Gox was launched 2010 and was, at one point, handling almost three quarters of all Bitcoin transactions.
In February, 2014, it filed for bankruptcy after losing 850,000 Bitcoin in a hack, which would be worth nearly $6 billion at today’s prices.
Even at the time it was a substantial amount, worth around $450 million. This resulted in catastrophic losses for the exchange’s users.

The exchange was only to recover 200,000 Bitcoin in its vaults. But courts are still working through the incident.
Creditors (customers who lost their money) still have not been remedied for their losses."

 

Exakt. Jag kommer ihåg att jag skrev här på mpr för länge sedan att hålla sig borta från Mount Gox. 

Det är ett typexempel varför man ska ha kontrollen över sina pengar själv.

Många trodde nog att Bitcoin var körd efter Mount Gox incidenten.

Men nu får nog kunderna igen värdet som dom lät ligga där. Men har inte fått vara med den stora uppgångsfasen.

 

Jag själv har inte använt svenska banker.

Om jag skulle vilja dölja mina transaktioner så skulle jag absolut inte använda Bitcoin utan Monero eller annat. Tror att dom kommer att bli stora framöver.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

30 minutes ago, Mr atm said:

Exakt. Jag kommer ihåg att jag skrev här på mpr för länge sedan att hålla sig borta från Mount Gox. 

Det är ett typexempel varför man ska ha kontrollen över sina pengar själv.

Många trodde nog att Bitcoin var körd efter Mount Gox incidenten.

Men nu får nog kunderna igen värdet som dom lät ligga där. Men har inte fått vara med den stora uppgångsfasen.

 

Jag själv har inte använt svenska banker.

Om jag skulle vilja dölja mina transaktioner så skulle jag absolut inte använda Bitcoin utan Monero eller annat. Tror att dom kommer att bli stora framöver.

Eller göra som i exemplet här.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
On 11/29/2020 at 5:36 AM, Swippe said:

Sverige beskattar ju redan vinster man gör på Bitcoin, förutsatt att man redovisar att man sålt Bitcoin så klart. Men det måste man göra enligt lagen, sen att 99,9% av alla som nån gång sålt Bitcoin inte tar upp det i deklarationen är en annan sak. Samma sak om man köper en vara eller tjänst och betalat med Bitcoin, då ska man ta upp detta i deklarationen och redovisa anskaffningsvärde och försäljningsvärde och skatta för ev vinst. 

 

Det som är intressant är att Svenska banker ser Bitcoin som paria, något man avskyr och använder man sitt bankkonto till att ta emot pengar från Bitcoin försäljning så är risken stor att banken stänger ner ens bankkonto utan att de ger en rimlig förklaring. Det är ju inte förbjudet att köpa eller sälja Bitcoins, däremot så måste man betala skatt för sina ev vinster men det är ju inget som banken ska lägga sig i, ev vinster ska man ju inte redovisa förräns man deklararerar och först efter det så ska man i så fall betala in sin vinstskatt. Har själv fått ett bankkonto nerstängt och även om de aldrig motiverade varför så bör det ha varit för att de undrade över ett antal transaktioner och 3 av dom var försäljning av Bitcoin som jag skickade in underlag på i från sidan där affärerna genomförts, inget "fuffens" utan fanns underlag på köpare osv. De sa bara att de ansåg att vissa av transaktionerna var att klassa som "näringsverksamhet" och nämde inte mer och beslutet gick inte att överklaga och gick inte att prata med någon på avdelningen som skötte "kundkännedomsärenden". Haft kontakt med flera personer som köper/säljer Bitcoins regelbundet i syfte att tjäna pengar och de har enorma problem med bankerna, de är mer eller mindre tvungna att regga ett företag och öppna företagskonto hos bankerna för att de ska få mindre problem. Vilket är konstigt för någon som köper och säljer aktier t ex skulle banken knappast tjafsa med på samma sätt.

 

Visst är Bitcoins vanligt bland kriminella, men en gissning är att favoritvalutan bland världens kriminella är $ 😛 


Nu stänger storbankerna även ner företagskonton för spelbolag trots att de har svensk licens.

 

Bank.png.57fe64074ddeaf5e5ee2a38e8df820f3.png

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Captain Morgan:


Nu stänger storbankerna även ner företagskonton för spelbolag trots att de har svensk licens.

 

Bank.png.57fe64074ddeaf5e5ee2a38e8df820f3.png

 

Ja bankerna har storhetsvansinne och skyller på penningtvättlagen och lagen om kundkännedom och bla bla bla samtidigt som miljarder uppenbarligen har tvättats i Balkanländerna mm. Kollar man runt på olika forum så har massor med kunder i Swedbank fått brev med krav att redovisa småsummor de fått via SWISH och i 9 fall av 10 så slutar det med att Swedbank inte är nöjda med svaret och därför säger upp kundernas konton.

 

Pratade med min Kiropraktor och han hade för några år sen fört över pengar från ICA-Banken till Coinbase för att köpa Bitcoin, inga problem. Men när han sen skulle ta ut pengar från Coinbase när han sålt sina Bitcoin med god vinst så blev det tvärstopp, ICA-Banken vägrade ta emot pengarna och hänvisade till nån regel som sa att kunderna inte fick flytta pengar till/från företag som t ex sysslade med valutahandel och bla bla bla. Men det gick bra att flytta pengarna till Coinbase från början... 😮 

 

Problemet är att det är upp till varje bank att tolka EU-direktiven hur de vill och de tar många gånger det säkra före det osäkra och kastar ut kunder de är rädda ska bli problem. 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Swippe said:

Ja bankerna har storhetsvansinne och skyller på penningtvättlagen och lagen om kundkännedom och bla bla bla samtidigt som miljarder uppenbarligen har tvättats i Balkanländerna mm. Kollar man runt på olika forum så har massor med kunder i Swedbank fått brev med krav att redovisa småsummor de fått via SWISH och i 9 fall av 10 så slutar det med att Swedbank inte är nöjda med svaret och därför säger upp kundernas konton.

 

Pratade med min Kiropraktor och han hade för några år sen fört över pengar från ICA-Banken till Coinbase för att köpa Bitcoin, inga problem. Men när han sen skulle ta ut pengar från Coinbase när han sålt sina Bitcoin med god vinst så blev det tvärstopp, ICA-Banken vägrade ta emot pengarna och hänvisade till nån regel som sa att kunderna inte fick flytta pengar till/från företag som t ex sysslade med valutahandel och bla bla bla. Men det gick bra att flytta pengarna till Coinbase från början... 😮 

 

Problemet är att det är upp till varje bank att tolka EU-direktiven hur de vill och de tar många gånger det säkra före det osäkra och kastar ut kunder de är rädda ska bli problem. 

Jepp.

I Estland "tvättades" det pengar för över 2 biljoner.

I USA blev det krig när regeringen införde en 2% skatt på te.

Däremot så har folk här blivit invaggade i att det är ok med en skatt (stöld) på över 80%.

Eliten äger inget och skattar inget. Dessutom hjälper bankerna dom med skattefria konton utomlands. Dom som inte följer elitens regler råkar bli påkomna. Dom andra inte.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mr atm:

Jepp.

I Estland "tvättades" det pengar för över 2 biljoner.

I USA blev det krig när regeringen införde en 2% skatt på te.

Däremot så har folk här blivit invaggade i att det är ok med en skatt (stöld) på över 80%.

Eliten äger inget och skattar inget. Dessutom hjälper bankerna dom med skattefria konton utomlands. Dom som inte följer elitens regler råkar bli påkomna. Dom andra inte.

 

 

Ja det hade varit intressant att veta om Swedbank jagar sina Private Banking kunder (som man kan bli hos dom om man har minst 5 miljoner kr investerat hos dom) lika mycket som sina småkunder. Jag är bra sugen på att testa, men har inte 5 mille över just nu att lägga in på ett konto hos dom 😛 

 

Men 5 mille för dom är kanske fortfarande ingenting, de skrattar kanske bara och säger att sätt in 50 mille så börjar det likna nåt 😉 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/19/2020 at 5:32 PM, Swippe said:

Ja det hade varit intressant att veta om Swedbank jagar sina Private Banking kunder (som man kan bli hos dom om man har minst 5 miljoner kr investerat hos dom) lika mycket som sina småkunder. Jag är bra sugen på att testa, men har inte 5 mille över just nu att lägga in på ett konto hos dom 😛 

 

Men 5 mille för dom är kanske fortfarande ingenting, de skrattar kanske bara och säger att sätt in 50 mille så börjar det likna nåt 😉 

Har ingen aning om hur det funkar med banker i Sverige numera men visst är det märkligt hur vi i lilla Tibro under min barndom kunde ha 4 bankkontor med 5-10 kassor och idag måste man boka tid bara för att få komma dit. På HSBC i Hongkong måste jag ha 800,000 Hongkong Dollar (ungefär samma i SEK) på kontot bara för att slippa en månatlig "förvaringsavgift" och här i Bangkok kräver de flesta banker att man har minst 10 miljoner Baht för att egentligen få någon service och ränta. Kanske skulle öppna en bank 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Atom:

Har ingen aning om hur det funkar med banker i Sverige numera men visst är det märkligt hur vi i lilla Tibro under min barndom kunde ha 4 bankkontor med 5-10 kassor och idag måste man boka tid bara för att få komma dit. På HSBC i Hongkong måste jag ha 800,000 Hongkong Dollar (ungefär samma i SEK) på kontot bara för att slippa en månatlig "förvaringsavgift" och här i Bangkok kräver de flesta banker att man har minst 10 miljoner Baht för att egentligen få någon service och ränta. Kanske skulle öppna en bank 😉

Jag får ränta på min miljon i SCB.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minutes ago, Atom said:

Har ingen aning om hur det funkar med banker i Sverige numera men visst är det märkligt hur vi i lilla Tibro under min barndom kunde ha 4 bankkontor med 5-10 kassor och idag måste man boka tid bara för att få komma dit. På HSBC i Hongkong måste jag ha 800,000 Hongkong Dollar (ungefär samma i SEK) på kontot bara för att slippa en månatlig "förvaringsavgift" och här i Bangkok kräver de flesta banker att man har minst 10 miljoner Baht för att egentligen få någon service och ränta. Kanske skulle öppna en bank 😉

Flytta över pengarna till Bitcoin så har du din bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Jive said:

Jag får ränta på min miljon i SCB.

Det är klart att du får ränta, "för att egentligen få någon service och ränta" skrev jag. Min andemening var att det är märkligt hur banker som tidigare slogs om småsparare idag väldigt tydligt inte vill ha dem längre och att gränsen för att vara "småsparare" har flyttats upp till att innefatta även människor som har en hyfsad sudd.

 

Thailand är kanske extremt i hur företag och folk i allmänhet särbehandlar folk som ackumulerat en rejäl summa men det känns, dessvärre, som att de kanske varit ett föregångsland och att resten av världen går åt samma håll.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Atom:

Det är klart att du får ränta, "för att egentligen få någon service och ränta" skrev jag. Min andemening var att det är märkligt hur banker som tidigare slogs om småsparare idag väldigt tydligt inte vill ha dem längre och att gränsen för att vara "småsparare" har flyttats upp till att innefatta även människor som har en hyfsad sudd.

 

Thailand är kanske extremt i hur företag och folk i allmänhet särbehandlar folk som ackumulerat en rejäl summa men det känns, dessvärre, som att de kanske varit ett föregångsland och att resten av världen går åt samma håll.

Det ska sägas, att när jag hade haft kontot där i 3-4 år utan att fått ränta, så knallade jag dit och sa att jag ville ta ut pengarna och avsluta mitt konto. Efter den dagen för ca 12 år sedan, så har jag fått ränta.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Atom:

Har ingen aning om hur det funkar med banker i Sverige numera men visst är det märkligt hur vi i lilla Tibro under min barndom kunde ha 4 bankkontor med 5-10 kassor och idag måste man boka tid bara för att få komma dit. På HSBC i Hongkong måste jag ha 800,000 Hongkong Dollar (ungefär samma i SEK) på kontot bara för att slippa en månatlig "förvaringsavgift" och här i Bangkok kräver de flesta banker att man har minst 10 miljoner Baht för att egentligen få någon service och ränta. Kanske skulle öppna en bank 😉

Ja att öppna en bank kan nog aldrig slå fel bara man lånar ut cash till kunder som betalar tillbaka sina lån 😛 Men finns ju faktist nåt ställe där man är sin egen bank typ, alltså att man lånar ut pengar till folk via nån förmedlingssida som tar en del av räntan. Läst en del om det på Dagens Industris "Börssnack" och det var blandade erfarenheter, tydligen många kunder som misskötte sig så man får skicka ärendet vidare till inkasso innan de betalar men sen finns det ju även kunder som betalar i tid så på det hela taget så verkade folk som lånade ut sina pengar där vara hyffsat nöjda totalt sett.

 

Hade varit kul att testa att slänga in nån mille och se hur det utvecklar sig, den millen fördelas ju på kanske 100 olika låntagare så inte så att man lägger allt på ett kort och om majoriteten sköter sig så bör det vara bättre avkastning än att ha pengarna på t ex ett räntekonto/fond. Man får ju räntan utbetald varje månad antar jag så skulle ju bli en "extrainkomst" man kan ha kul för. Men jag är dåligt insatt, bara läst lite om det på Börssnack.

 

När jag har tillgångar på 10 mille så kanske jag kan fundera över såna saker, då är en mille ingenting, det är 10% av ens tillgångar, det gör inget om allt skulle gå åt helskotta, då har man 9 mille kvar och den millen tar man igen fort på andra saker då :-)

 

 

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Swippe:

Ja att öppna en bank kan nog aldrig slå fel bara man lånar ut cash till kunder som betalar tillbaka sina lån 😛 Men finns ju faktist nåt ställe där man är sin egen bank typ, alltså att man lånar ut pengar till folk via nån förmedlingssida som tar en del av räntan. Läst en del om det på Dagens Industris "Börssnack" och det var blandade erfarenheter, tydligen många kunder som misskötte sig så man får skicka ärendet vidare till inkasso innan de betalar men sen finns det ju även kunder som betalar i tid så på det hela taget så verkade folk som lånade ut sina pengar där vara hyffsat nöjda totalt sett.

 

Hade varit kul att testa att slänga in nån mille och se hur det utvecklar sig, den millen fördelas ju på kanske 100 olika låntagare så inte så att man lägger allt på ett kort och om majoriteten sköter sig så bör det vara bättre avkastning än att ha pengarna på t ex ett räntekonto/fond. Man får ju räntan utbetald varje månad antar jag så skulle ju bli en "extrainkomst" man kan ha kul för. Men jag är dåligt insatt, bara läst lite om det på Börssnack.

 

När jag har tillgångar på 10 mille så kanske jag kan fundera över såna saker, då är en mille ingenting, det är 10% av ens tillgångar, det gör inget om allt skulle gå åt helskotta, då har man 9 mille kvar och den millen tar man igen fort på andra saker då :-)

 

 

 

 

https://jak.se/ gamalt alternativ där man "äger" banken

 

 

Nya alternativ där du kan låna ut ditt egna kapital verkar det finnas flera av...

 

Dessa två dök upp vid första googling

 

https://lendify.se/lana-ut-pengar

 

https://brocc.se/

 

Enis

 

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minutes ago, Swippe said:

Ja att öppna en bank kan nog aldrig slå fel bara man lånar ut cash till kunder som betalar tillbaka sina lån 😛 Men finns ju faktist nåt ställe där man är sin egen bank typ, alltså att man lånar ut pengar till folk via nån förmedlingssida som tar en del av räntan. Läst en del om det på Dagens Industris "Börssnack" och det var blandade erfarenheter, tydligen många kunder som misskötte sig så man får skicka ärendet vidare till inkasso innan de betalar men sen finns det ju även kunder som betalar i tid så på det hela taget så verkade folk som lånade ut sina pengar där vara hyffsat nöjda totalt sett.

 

Hade varit kul att testa att slänga in nån mille och se hur det utvecklar sig, den millen fördelas ju på kanske 100 olika låntagare så inte så att man lägger allt på ett kort och om majoriteten sköter sig så bör det vara bättre avkastning än att ha pengarna på t ex ett räntekonto/fond. Man får ju räntan utbetald varje månad antar jag så skulle ju bli en "extrainkomst" man kan ha kul för. Men jag är dåligt insatt, bara läst lite om det på Börssnack.

 

När jag har tillgångar på 10 mille så kanske jag kan fundera över såna saker, då är en mille ingenting, det är 10% av ens tillgångar, det gör inget om allt skulle gå åt helskotta, då har man 9 mille kvar och den millen tar man igen fort på andra saker då :-)

 

 

 

 

Jag antar att du vet att banken lånar inte ut sina egna pengar. Folk får en dispositionsrätt  och får en skuld gentemot banken. Banken tar inte pengarna från insatt kapital och ränta alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Enis:

https://jak.se/ gamalt alternativ där man "äger" banken

 

 

Nya alternativ där du kan låna ut ditt egna kapital verkar det finnas flera av...

 

Dessa två dök upp vid första googling

 

https://lendify.se/lana-ut-pengar

 

https://brocc.se/

 

Enis

 

Ja JAK kände jag till, var mycket populär bland invandrare jag jobbade ihop med förr i tiden. Bör ju ha varit just Lendify jag läst om i så fall,om det inte finns fler.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Mr atm:

Jag antar att du vet att banken lånar inte ut sina egna pengar. Folk får en dispositionsrätt  och får en skuld gentemot banken. Banken tar inte pengarna från insatt kapital och ränta alltså.

Jo det fattar jag, men någonstans måste man ju börja innan man har tillgång till miljarder som man kan låna ut. Läste någonstans att det krävdes 100 mille för att få tillstånd till bankverksamhet, ingen aning om det stämmer överhuvudtaget. Och visst kan man jaga kunder som är beredda att sätta in sina surt förvärvade slantar på ens nyöppnade bank men blir nog svårt, man får nog ha en bra ekonomisk grund i botten antingen genom eget kapital man satsar (lånar ut) eller riskkapitalister. Men alla banker har förvisso börjat någonstans 😛 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Så lyckades man till sist slå OMXSPI med någon procent trots en felsatsning på shorts i OMX och Tesla som kostade lite. Får vara mycket nöjd med året trots Coronaskiten. Grabbens portfölj, som jag inte handlar alls lika aktivt i, gick betydligt bättre. Upp ca 40%, man skulle kanske ge fan i att försöka trada.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner ni till någon fond eller investmentbolag med tonvikt mot Thailand? Ska kunna gå att handla på Avanza. Tänkte låta ♥️ vara med på ett hörn...

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Esspe:

Så lyckades man till sist slå OMXSPI med någon procent trots en felsatsning på shorts i OMX och Tesla som kostade lite. Får vara mycket nöjd med året trots Coronaskiten. Grabbens portfölj, som jag inte handlar alls lika aktivt i, gick betydligt bättre. Upp ca 40%, man skulle kanske ge fan i att försöka trada.

2020 blev mitt bästa år sen jag köpte min första aktie 2009.

Låg ju 95% likvid när corona kom. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...