Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Har tittat på det men för att kunna leva på avkastningen måste man väl pytsa in rätt så mycket.

En kapitalförsäkring fungerar ju i stort sett precis som med en vanlig aktiedepå, så hur mycket pengar du behöver sätta in för att kunna leva på det är ju precis lika mycket som du behöver i en vanlig aktiedepå. Skillnaden är som redan nämts att du måste betala en skatt på runt 1% av vad hela kapitalförsäkringen är värd den 1 Jan varje år men i gengäld så slipper du betala vinstskatt på 30% av dina vinster. (Du kan inte heller göra några förlustavdrag som man ju kan göra i en vanlig depå) Har du t ex aktier + kontanter i din kapitalförsäkring till ett värde av 1 mille den 1 jan så måste du alltså betala ca 10 000 kr i skatt. Om du gjort vinst eller förlust under året spelar ingen roll, skatten dras på det värde som kapitalförsäkringen är värd den 1 Jan. Och precis som redan nämts så kan man ju ta ut sina tillgångar innan den 1 Jan och sen sätta tillbaka dom t ex den 2 Jan så slipper man betala denna skatt. Personligen så föredrar jag dock att låta mina aktier ligga kvar över nyår för det kostar ju en slant i courtage att sälja sina aktier så man kan ta ut sina stålar innan nyår och sen en slant i courtage när man ska köpa tillbaka dom efter den 1 jan, + att man kanske går miste om att de aktier man har/hade stiger mer än 1% i värde under denna tiden. Har man kontanta medel så kan man naturligtvis passa på att ta ut dom just innan nyår och sen sätta in dom igen efter 1 Jan, men då kanske man missar ett köptillfälle under den tid det tar att föra över pengarna om man har otur.

Sen slipper man ju deklarera sina aktieaffärer också vilket är rätt skönt om man gjort många affärer.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha, i dag gör man buisness så här på morgonen.

Dagens Avslut: MTRO SDB B Sälj 1 1,20 SEK

Hade ju varit roligare om man blivit av med alla :) men, men, dagen har ju bara börjat.

Is i magen kan du få dom sålda??

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns uträkningar på detta men hittar ingen länk nu!

Men om du lyckas få en utdelning på 6-8% varje år så behövdes någonstans mellan 3-4 miljoner.. återkommer när jag hittar länken!

Här är en länk som rör "tillväxt" grundade av utdelningar. Kanske var något liknande Baboo tänkte på:

Utdelningar

Mvh/

MangeUdon

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tack och lov har jag tidigare köpt en hel drös med VOLVO och Kinnevik som då var billiga.

Jag skall sälja det mesta av mina aktier nästa år. Det får bli en ny bostad då. :)

SN

DI TV, har en del att säga om Volvo AB.

Man får väl hålla tummarna :whistle:

http://di.se/DiTV/2010/12/7/Darfor-ska-du-kopa-Volvo/?sr=6&tr=281876&rlt=0

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er.

Det börjar bli en del Takspikar på large cap idag.

känns inte helt så hälsosamt.

RSI 14dagar på de börjar sign. sälj, så var observanta

absolut ingen panik

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er.

Det börjar bli en del Takspikar på large cap idag.

känns inte helt så hälsosamt.

RSI 14dagar på de börjar sign. sälj, så var observanta

absolut ingen panik

Tack för varningen...de duggar tätt nu från många håll känns det som. Men å andra sidan passerade S&P500 36- månadershögsta ikväll, men kanske ingen riktigt klar passering av förra toppen från första veckan i november. Jag kör på fullinvesterad och går in speciellt på dipparna. Hela månaden ut känns det som nu. Brakar det så trycks det bara nya stålar och så blir det buisness as usual. Sjukt, javisst men så ser spelplanen ut - än så länge.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
John Khonken

Ni som är intresserade av C-rad och vill göra en hacka. Bör nog läsa på någon aktiesait idag. Läsa vad signaturen Markin skriver.Är inte detta rock and roll då vet inte jag. Klockrent case enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Vill ni också ha en aktie med lite mera risk. men kan bli grymt GOD utveckling. Så bör ni läsa på och bilda er en egen uppfattning om bolaget Eurocine. Större risk. Men lyckas dom då jävlar. Att tanken är klockren och fas 1-2 studien klar. Allt talar för jackpott. Dom ska just göra en ny emission. För att fortsätta utveckla nya användningsområden och få en stark förhandlingposition. Eurocine räknar med att ett avtal är klart inom max 6 månader.

Lycka till alla

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som är intresserade av C-rad och vill göra en hacka. Bör nog läsa på någon aktiesait idag. Läsa vad signaturen Markin skriver.Är inte detta rock and roll då vet inte jag. Klockrent case enligt mig.

Länk: http://www.redeye.se/aktiebloggen/c-rad/c-rad-basta-case-2011-varian-elekta-siemens-tomotherapy-gemini-enorm-trigger

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Lenno

Vad säger du om detta. Stämmer det bara till 50% har man deg. Vi tror t.o.m att det är i underkant. Så stor kan c-rad bli. Men tyvär tror jag innan det så blir bolaget uppköpt. Troligtvis redan under 2011. Troligtvis Elekta men tänkbar är också Siemens. Då får vi snabba cash det är mindre bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Man kan ju undra hur länge uppgången på den svenska aktiemarknaden håller i sig under 2011?

Jag gissar på ca 4 månader till, sedan kommer en rejäl dipp under sommaren.

Denna "gissning" beror mycket på hur USA under vintern/våren kommer att försöka

lösa sitt fantastiskt katastrofala budgetunderskott och stora arbetslöshet.

Själv tror jag att det har gott alldeles för långt för att de ska kunna vända skutan.

Förmodligen tvingas de väl ännu en gång trycka upp ännu mer dollar,

och förr eller senare får de väl gå samma väg som Grekland.

Frågan är då vem som ska eller vill pumpa in pengar i USA - inte blir det EU i alla fall,

för de har ju fullt upp med sina egna pig-länder och deras kassa ekonomi.

Kanske det blir Kina som köper upp det mesta som finns av värde i form av åkermark, fastigheter och industri, eller vem kan tänkas komma till USAs räddning?

Jag har en gammal kompis som heter Jerry Good som är arg.

Han bor utanför Seattle på en Ranch där han sedan många år tillbaka

bedriver Internetföretag som handlar med Thaimat (han är gift med en thai).

Han har under de senaste åren blivit allt mer ledsen och bitter över

hur han upplever att USA och dess ekonomi missköts av politikerna.

Han planerar faktiskt att emigrera tillbaka till hans farfars fars hemland Norge.

Jerry har även en bror som heter Randy,

och han är om möjligt ännu mer arg och besviken än sin bror.

Randy jobbade tills för några år sedan på flygplansfabriken Boeing.

Men hux flux skulle en del av produktionen outsourcas till ett lönemässigt

billigare asiatiskt land i syfte att bättra på den kortsiktiga och

kvartalsekonomiska vinstmarginalen.

Randy och en massa av hans arbetskamrater fick då sparken.

Sedan dess har han fått hanka sig fram med div jobb som inte matchar

hans kunskapsnivå och erfarenhet ifrån flygindustrin,

och han har blivit argare och argare för var dag som går.

Hur arg har han då blivit?

- Ja det får man reda på om man kollar in och lyssnar på hans video på YouTube

där han under buller och brak avreagerar sig och ger lyssnarna sitt eget

lilla president-tal "State of the Union" .

http://en.wikipedia.org/wiki/State_of_the_Union_address

Håll till godo, här kommer arga Randy:

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

tjena

hade MA 20dagar som trailing stop på atlas copco som löstes ut i onsdags.

Har ni något tips på aktie som ligger i en bra trend uppåt, så som atlas gått

sedan september.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns inte helt fel att sitta med några C-Rad i bakfickan just nu. Tack för tipset, hoppas

att det håller och fortsätter i samma takt.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Du kan ju se båda jag tipsade om . Rock and roll. När det gäller c-rad kommer det bara bli bättre och bättre. Eurocine kan dippa lite nu när alla får sina tilldelningar av aktier. Snabba cash är ju vad många håller på med. Men jag väntar på avtalet som kommer att bekräfta att eurocine är helt rätt. Det kommer under H1. Idag var den bästa dagen i mitt aktieliv. Som småsparare är det förjävla skönt att känna att man gör rätt. jag har faktiskt en aktie som inte har lika stor potensial men kommer att ge bra utdelning hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Du kan ju se båda jag tipsade om . Rock and roll. När det gäller c-rad kommer det bara bli bättre och bättre. Eurocine kan dippa lite nu när alla får sina tilldelningar av aktier. Snabba cash är ju vad många håller på med. Men jag väntar på avtalet som kommer att bekräfta att eurocine är helt rätt. Det kommer under H1. Idag var den bästa dagen i mitt aktieliv. Som småsparare är det förjävla skönt att känna att man gör rätt. jag har faktiskt en aktie som inte har lika stor potensial men kommer att ge bra utdelning hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade detta bolag via en bloggare :)

Fairfax Financial Holding Limited (FFH)

Här kommer några kortfakta om bolaget:

Försäkringsbolag, noterat i Kanada och USA

Börsvärde ca 9 Miljarder USD

Börskurs 409 CAD

VPA ca 40 CAD

Utdelning per aktie 2010, 10 CAD

Kursutveckling i snitt per år sedan 1985, 22%!!!

Direktavkastning ca 2,5%

P/E 10

"Bolaget liknar till viss del Berkshire då grunden är ett starkt försäkringsbolag som sedan investerar premierna listigt. Bara utdelningar på bolagets tillgångar generar nästan 1 miljard USD årligen. Till detta kommer försäkringsdelen."

Själv kan jag inte investera i detta bolag just nu pga att det går mot min investeringsfilosofi som bland annat innebär minst 5% Direktavkstning :( Men ni som inte bryr er om sådant bör kanske spana in bolaget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade detta bolag via en bloggare :)

Fairfax Financial Holding Limited (FFH)

Här kommer några kortfakta om bolaget:

Försäkringsbolag, noterat i Kanada och USA

Börsvärde ca 9 Miljarder USD

Börskurs 409 CAD

VPA ca 40 CAD

Utdelning per aktie 2010, 10 CAD

Kursutveckling i snitt per år sedan 1985, 22%!!!

Direktavkastning ca 2,5%

P/E 10

"Bolaget liknar till viss del Berkshire då grunden är ett starkt försäkringsbolag som sedan investerar premierna listigt. Bara utdelningar på bolagets tillgångar generar nästan 1 miljard USD årligen. Till detta kommer försäkringsdelen."

Själv kan jag inte investera i detta bolag just nu pga att det går mot min investeringsfilosofi som bland annat innebär minst 5% Direktavkstning :( Men ni som inte bryr er om sådant bör kanske spana in bolaget!

Ni som vill ha utdelning redan i år så är

sista dag att äga Fairfax den 19 januari och pengarna kommer att betalas ut den 26 januari.

Utdelning en gång per år

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som vill ha utdelning redan i år så är

sista dag att äga Fairfax den 19 januari och pengarna kommer att betalas ut den 26 januari.

Utdelning en gång per år

Tydligen så håller Torontobörsen på att vika enligt teknisk analys http://cornucopia.cornubot.se/2011/01/torontoborsen-viker.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FxnFd+%28Cornucopia%3F%29

så då kanske det blir ett bra köpläge på Fairflax :)

Skall sluta pladdra om bolaget nu, ni kan ju tro jag är delägare ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Två aktier jag hoppas på i år är Venue Retail Group och Micronic.

Ägde Black Pearl fram till slutet av December.

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Två aktier jag hoppas på i år är Venue Retail Group och Micronic.

Ägde Black Pearl fram till slutet av December.

Själv sålt av tror på rekyl ner 4-5 % blir dax köp&sälj i warrents

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...