Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Fonder tycker jag man kan satsa på långsiktigt. Det gick väldigt dåligt igår. Men fonden minskade mindre. Jag har två fonder satsade mot ädelmetaller

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Esspe said:

Häftig nergång i veckan, andra vågen har drabbat börsen. Har lite krut kvar men frågan är när man ska sätta in det. Tror jag köper lite fonder pö om pö. Som vanligt så är det dom som gått bäst som drabbas mest vilket kan ge köptillfällen. 

 

Vad säger panelen, när är det dags att handla? 

Hela tiden. Ja i Bitcoins asså 🤭

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lade mig tung i aktier precis innan valet i usa, känns ju rätt kul för tillfället :-)

Har dock lite silver/guld/mining som har en kass dag men det är tänkt att ligga långsiktigt med dom.

Lämpligt att köpa nu borde ju vara aktier/fonder inom miljö med tanke på att Biden har sagt sig vilja gå en annan väg än Trump där. Gärna europeiska såna då de verkar halkat efter värderingsmässigt, tror inte jag själv ändrar mycket nu men det borde finnas bra chanser där. 

Någon som ser/har något intressant där?

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

On 9/4/2020 at 1:06 PM, SatanG said:

Lade nyss in en slant på Bear Tesla, känns som den har gått alldeles för högt.

 

/ SatanG

Hur går dina björnar?

 

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minutes ago, Kentan said:

Hur går dina björnar?

 

//K

Sålde för en vecka sedan på -8%

Tur det :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

SKaffade coinbase och köpte nån valuta som hette CIVIC..

200 spänn kurs 0.82. I natt var det värt 292 kr nu på morgonen 240. 

 

Med lite tur eller mycket tur går den upp på sikt. Ett lotteri

Ändrades av TheProdigy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skrivet av libertysilver.

Marknadskommentar: Det amerikanska presidentvalets långsiktiga inverkan på guld- och silverpriserna

Efter förra veckans amerikanska presidentval är det mycket som tyder på att det är demokraternas kandidat, Joe Biden, som blir USA:s nästa president.

Donald Trump meddelade redan under valvakan att han misstänker systematiskt valfusk till republikanernas nackdel i ett antal delstater. Trump har ännu ej accepterat Joe Biden som vinnare utan kommer i vissa stater kräva omräkningar av röster samt pröva valresultatet i domstol. Det råder i dagsläget delade meningar om huruvida Trump har möjlighet att vinna framgång i dessa processer.

Presidentvalet år 2000 mellan demokraternas Al Gore och republikanernas George W Bush var senaste valet med inblandning av högsta domstolen där det tog domstolen fem veckor att fastställa Bush som rättmätig vinnare. Med en uppsjö av påstådda oegentligheter talar mycket för att det även denna gång kommer ta tid att slutgiltigt fastställa resultatet.

Politikens påverkan på ekonomin

Med Biden som favorit till att utses som segrare är det intressant att undersöka vad Biden har gått till val på för ekonomisk politik och hur detta kan påverka den globala ekonomin i allmänhet och ädelmetaller i synnerhet.

Biden propagerar för högre skatter för företag och dess ägare. Det produktivitetsbortfall som följer förväntas sedan den amerikanska centralbanken, Federal Reserve, kompensera genom en ännu mer expansiv penningpolitik. Lägg därtill rådande pandemi där Biden, i större utsträckning än Trump, har varslat om fortsatta nedstängningar med konsekvenser för landets ekonomi. Nedstängningarna skall kompenseras med en mer expansiv finanspolitik med massiva stimulanser riktade till de som har drabbats av ekonomins nedgång. Statsskulden och dess ökningstakt, som redan nu är på redkordnivåer, kan således förväntas öka än mer. 

Joe Biden kommer vid det eventuella tillträdandet som 78-åring vara den äldsta amerikanska presidenten någonsin. Hans ålder är av vikt då han under valrörelsen vid ett flertal offentliga framträdanden framstått som tankspridd och fumlig. Detta väcker frågor om han är mentalt och fysiskt kapabel att klara av en hel mandatperiod som president. Om han i förtid kliver av presidentämbetet kommer han att efterträdas av vice-president, Kamala Harris. Harris politiska hemvist är långt ut på vänsterkanten med en starkt ekonomiskt inskränkande och inflationär politik. Amerikanarna är inte vana vid den typen av vänsterpolitik som Harris förespråkar och sådan politik skulle sannolikt ytterligare öka polariseringen i USA.  

Trump, å sin sida, har genomfört en stor del av den politik som han utlovade inför valet 2016 med skattsänkningar för företagare och löntagare i främsta rummet. Innan coronakrisen låg arbetslösheten på en historiskt låg nivå. Trump har däremot inte infriat löftet om att stoppa ökningen av statsskulden. Skattesänkningarna har inte matchats med motsvarande nedskärningar i statsapparaten. Istället har skattesänkningarna finansierats med ytterligare ökning av statsskulden, vilket är en kortsiktig och farlig politik som ytterligare ökar penninginflationen och skuldsättningen. 

Politikens påverkan på guld- och silverpriset

Oavsett om det blir Biden eller Trump som slutligen utses som segrare kommer guldpriset att gynnas.

Med Biden som segrare kommer de amerikanska bolagen beskattas hårdare. I gengäld har demokraterna lovat större finanspolitiska stimulanser och i snabbare takt än republikanerna. Det är rimligt att anta att världens börser, som till sin natur är kortsiktiga, prisar in att en stor del av dessa pengar i slutändan kommer att allokeras till aktiemarknaden.

Om Trump mot förmodan skulle utses som segrare kommer ekonomin sannolikt fortsätta på den redan inslagna vägen med budgetunderskott finansierade av Federal Reserves penningpress. För guldpriset spelar det mindre roll om stimulanserna är finanspolitiska genom att staten ger bidrag till medborgare och företag, eller penningpolitiska där centralbanken skapar mer pengar genom lägre räntor och kvantitativa lättnader. Båda innebär en inflationär politik där det i slutändan är vanliga sparare som får betala genom minskat penningvärde. Det bästa sättet att skydda sig mot sådan inflationär att spara i värdebeständiga tillgångar som guld och silver.  

Ett penningsystem i konkurs

Den politiska färgen på presidentvalets vinnare har till syvende och sist mindre betydelse. Vi har ett globalt ohållbart penningsystem där stimulanser antingen kommer att genomföras finansiellt eller monetärt. Om inte staten beskattar dig genom skattsystemet eroderar de istället värdet på dina pengar genom inflation.

Med coronakrisen som ursäkt har politiker och centralbanker släppt alla restriktioner vad gäller monetär inflation. Resultatet är en skuldsatt värld med ett peningsystem i gungning. Alla valutor av idag har redan förlorat 98-99% av sin köpkraft på 100 år och är nu på god väg mot hyperinflation. Guld är den enda typen av pengar som inte kan skapas ur tomma intet och som saknar motpartsrisk. Skydda dig mot politisk inkompetens och vårdslösa centralbanker - Köp Guld & Silver!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
52 minuter sedan, skrev Nicholas:

NIO Inc. 

 

Måste snart hoppa in där. 

 

Orkar inte stå vid sidan om och kolla. 

 

Dålig haussning. 
KOA och SAS är på kraftigt uppåtgående. Rea just nu

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
18 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Dålig haussning. 
KOA och SAS är på kraftigt uppåtgående. Rea just nu

Jag gör en Clion och citerar mig själv.

 

@M33 och @Nicholas Jag slår ju våran forumsaktiekung på fingrarna alla dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 11/13/2020 at 3:30 PM, andrejsdenruskige said:

Jag gör en Clion och citerar mig själv.

 

@M33 och @Nicholas Jag slår ju våran forumsaktiekung på fingrarna alla dagar.

Vad hände med KOA? 

Jag har aldrig hört talas om dom tidigare, men så hårt som KOA dök motsvarar ju inte läget för fordonsindustrin i stort. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
10 timmar sedan, skrev Nicholas:

Vad hände med KOA? 

Jag har aldrig hört talas om dom tidigare, men så hårt som KOA dök motsvarar ju inte läget för fordonsindustrin i stort. 

Ser man på de norska sidorna så är det inte lika våldsamt. 
Ingen aning. Jag blundar och pekar, typ som min lottorad. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 11/14/2020 at 10:37 AM, LTD said:

Sålde 90% av mina innehav igår, kändes som att det var läge att plocka hem.

Ja vem vet.

Själv gissar jag att även om det blir en del bumps på vägen så kommer börsen krypa upp till kommande amerikanska stimulanser.

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev SatanG:

Ja vem vet.

Själv gissar jag att även om det blir en del bumps på vägen så kommer börsen krypa upp till kommande amerikanska stimulanser.

 

/ SatanG

 

Ja pricka toppen räknar jag inte med, tror bara att oddsen är goda för att jag kan komma in nån procent eller 2 lägre inom inte allt för lång tid. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 2020-11-12 at 20:44, skrev andrejsdenruskige:

Dålig haussning. 
KOA och SAS är på kraftigt uppåtgående. Rea just nu

Som den aktieräv man är så är det viktigt att citera sig själv när det går bra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
22 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Som den aktieräv man är så är det viktigt att citera sig själv när det går bra. 

I medgång skriver vi och i motgångar är vi tysta. 

Jag hoppas att ni lystrade till er visa forumsaktieprofet. 
Jag önskar er all lycka med miljonerna. Ja, ni som följde mig. 

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, andrejsdenruskige said:

I medgång skriver vi och i motgångar är vi tysta. 

Jag hoppas att ni lystrade till er visa forumsaktieprofet. 
Jag önskar er all lycka med miljonerna. Ja, ni som följde mig. 

respect

 

min portfölj ökar stadigt men inte i den takten.

så det hade ju vart värt det alla dagar i veckan att byta snabbt för 40-50% upp på en vecka såklart.

Men psyket är ju ens största fiende när det gäller klipp.

Måste stålsätta mig att lyssna mer noga på dig.

 

jag har bara gjort 12% på veckan, men 183% på 3 månader.

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
7 timmar sedan, skrev Nicholas:

respect

 

min portfölj ökar stadigt men inte i den takten.

så det hade ju vart värt det alla dagar i veckan att byta snabbt för 40-50% upp på en vecka såklart.

Men psyket är ju ens största fiende när det gäller klipp.

Måste stålsätta mig att lyssna mer noga på dig.

 

jag har bara gjort 12% på veckan, men 183% på 3 månader.

 

 

Psyket är det minsta problemet. 
En bra känsla och ett fast mål är bättre att ha. 
Med uppgången SAS hade till typ mitt på dagen så finns det naturliga gränser. 
Nu tror jag att den kan gå upp en del till fast den ger bra rabatt på biljetterna även utan vinst

Link to comment
Dela på andra sajter

noBuzz

Posted June 27, 2011 

 

  On 6/27/2011 at 10:39 AM, Caveman said:

 

Nu har jag laddat hem programvaran och väntar bara på att det skall trilla in några ฿

Loggan påminner förövrigt mycket om Baht

Du kanske kan peta in några bitcoins på mitt konto så att jag ser om det funkar 

ps. vart ser man kursen?

Ge mig kontonumret. 

 

Ps, kursen är jättelätt att komma ihåg. 1 bitcoin = 1 $B. 

https://www.bitcoin.se/#statistik

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Mr atm:

noBuzz

Posted June 27, 2011 

 

  On 6/27/2011 at 10:39 AM, Caveman said:

 

Nu har jag laddat hem programvaran och väntar bara på att det skall trilla in några ฿

Loggan påminner förövrigt mycket om Baht

Du kanske kan peta in några bitcoins på mitt konto så att jag ser om det funkar 

ps. vart ser man kursen?

Ge mig kontonumret. 

 

Ps, kursen är jättelätt att komma ihåg. 1 bitcoin = 1 $B. 

https://www.bitcoin.se/#statistik

Bara att hoppas att de satte in en slant och inte sålde för tidigt då :-) 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...