Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Captain Morgan
15 minutes ago, Esspe said:

Intressant. Lust att upplysa en icke insatt? Vad är RGLD och WPM och var handlas det?

 

Royal Gold (RGLD) och Wheaton Precious Metals (WPM) är börnoterade i USA.

De är streaming bolag som delfinansierar gruvor mot att få köpa framtida ädelmetaller till låga priser.
Om det är brist på någon metall i de gruvor de försett med kapital så har de företräde om jag inte missminner mig.

https://finance.yahoo.com/quote/RGLD?p=RGLD&.tsrc=fin-srch

https://finance.yahoo.com/quote/WPM?p=WPM&.tsrc=fin-srch

 

Ändrades av Captain Morgan
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
28 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Helt korrekt, därför har jag inte bara ETFer för snabb likviditet utan också RGLD och WPM för fysiskt guld & silver. Hittills har det fungerat ganska bra. 

Har valt de ETFer som jag tror har minst pappersguld men mynt är för trassligt och rena gruvaktier för volatilt. 
 

Vid förra krisen varnades det mycket för pappersguld men vad jag vet var det ingen guld ETF som fick problem, trots det så undviker jag vissa ETFer.
 

Captain . Det är vad jag försöker varna dig för. Endast fysiskt guld. Finns inget annat om man vil känna sig trygg. Alltså fysiskt guld man har i handen. Tro mig

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
12 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

 

Royal Gold (RGLD) och Wheaton Precious Metals (WPM) är börnoterade i USA.

De är streaming bolag som delfinansierar gruvor mot att få köpa framtida ädelmetaller till låga priser.
Om det är brist på någon metall i de gruvor de försett med kapital så har de företräde om jag inte missminner mig.

https://finance.yahoo.com/quote/RGLD?p=RGLD&.tsrc=fin-srch

https://finance.yahoo.com/quote/WPM?p=WPM&.tsrc=fin-srch

 

Mycket bra ide under normala förhållande.  Där är vi inte just nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
3 minutes ago, John Khonken said:

Captain . Det är vad jag försöker varna dig för. Endast fysiskt guld. Finns inget annat om man vil känna sig trygg. Alltså fysiskt guld man har i handen. Tro mig

 

Tack för varningen, jag förstår fullt ut. 
 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

C Morgan

Du verkar vara väldigt vettig och kunnig. Kul att läsa dina tankar. Ha en bra dag. Nu ska jag till gymmet och träna. Återkommer senare

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

 

Royal Gold (RGLD) och Wheaton Precious Metals (WPM) är börnoterade i USA.

De är streaming bolag som delfinansierar gruvor mot att få köpa framtida ädelmetaller till låga priser.
Om det är brist på någon metall i de gruvor de försett med kapital så har de företräde om jag inte missminner mig.

https://finance.yahoo.com/quote/RGLD?p=RGLD&.tsrc=fin-srch

https://finance.yahoo.com/quote/WPM?p=WPM&.tsrc=fin-srch

 

Tack men det känns inte som gjort för mig :) Går guldet ner mer på kanske jag köper lite thaiguld (så blir frugan glad också) annars får jag leta upp någon ETF som passar.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
3 minutes ago, Esspe said:

Tack men det känns inte som gjort för mig :) Går guldet ner mer på kanske jag köper lite thaiguld (så blir frugan glad också) annars får jag leta upp någon ETF som passar.

 

Har redan fysiskt Thaiguld så jag klarar mig och kan rekommendera små 5 Bahts tackor om du inte ska ha det runt halsen.
Mindre tackor än 5 Baht är något dyrare / Baht och större förlorar sin funktion som "Emergency guld" i den ultimata krisen
då vanliga pengar har förlorat allt sitt värde och man vill slippa betala rörmokarn i hönsägg. 

Tänk på att smycken är dyrare än tackor.
 

  

Lycka till.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Undra hur lång tid det tar för hjulet att börja snurra efter detta kaos.

Gissar mer än ett år

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag tror att hjulen måste börja snurra omgående. Max två veckor. Annars är katastrofen nära. Då är risken för en lång depression stor för lång tid framåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

I svenska massmedia kan vi läsa om strandade svenska turister, antal sjuka i Corona, trängda småföretagare, stängda fabriker och varsel i olika branscher.
Det finns dock en stor och viktig sektor i samhällsekonomin som ingen knappast ens har berört, fastighetsmarknaden.
Att kommersiella fastighetsbolag kommer att få problem har vi kunnat läsa lite om men jag har inte sett en enda artikel om överbelånade privatbostäder.

 

Kommer vi att kunna köpa loss Direktör Helmenspors lyxvilla på Lidingö för halva priset innan den här krisen är över?
Det kunde vi vid likviditetskrisen 1992.
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Captain Morgan:

I svenska massmedia kan vi läsa om strandade svenska turister, antal sjuka i Corona, trängda småföretagare, stängda fabriker och varsel i olika branscher.
Det finns dock en stor och viktig sektor i samhällsekonomin som ingen knappast ens har berört, fastighetsmarknaden.
Att kommersiella fastighetsbolag kommer att få problem har vi kunnat läsa lite om men jag har inte sett en enda artikel om överbelånade privatbostäder.

 

Kommer vi att kunna köpa loss Direktör Helmenspors lyxvilla på Lidingö för halva priset innan den här krisen är över?
Det kunde vi vid likviditetskrisen 1992.
 
 

Dom uttalande jag sett har sagt att "just nu avvaktar marknaden, man väntar hellre än att sänka priset om man kan." Vilket naturligtvis är uttalanden från folk i branschen som har noll intresse av att priserna skulle sjunka. Självklart kommer priserna att sjunka  och jag tror det kommer att bli mycket. Man har väl tagit bort amorteringskravet tillfälligt redan men blir det stor arbetslöshet så lär den bubblan spricka duktigt.

 

Vi köpte vår lägenhet i Malmö 1990 för 350k, när krisen slog till gick en likadan lägenhet för 100k. Ett par år senare var det tillbaks ungefär på vad vi köpte den för. Vi hade redan börjat titta lite på annat boende så jag håller ögonen på Hemnet.

 

En annan relaterad sak som jag funderat lite på är fastighetsbolagens preffar. Kan det va nåt?

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

I svenska massmedia kan vi läsa om strandade svenska turister, antal sjuka i Corona, trängda småföretagare, stängda fabriker och varsel i olika branscher.
Det finns dock en stor och viktig sektor i samhällsekonomin som ingen knappast ens har berört, fastighetsmarknaden.
Att kommersiella fastighetsbolag kommer att få problem har vi kunnat läsa lite om men jag har inte sett en enda artikel om överbelånade privatbostäder.

 

Kommer vi att kunna köpa loss Direktör Helmenspors lyxvilla på Lidingö för halva priset innan den här krisen är över?
Det kunde vi vid likviditetskrisen 1992.
 
 

Så länge folk får inkomst så lär priserna stå sig,men skulle en uppsägnings våg komma då j-v blir det troligen dyk på husmarknaden

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Cirkulerade guldet är slut på guldcentralen. Fler fattar vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
5 hours ago, John Khonken said:

Cirkulerade guldet är slut på guldcentralen. Fler fattar vad som händer.


Jag blev lite orolig så jag var upp och kolla i guldaffärn upp i gatan, inga problem att leverera 23 karats Thaiguld.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
10 hours ago, Esspe said:

Dom uttalande jag sett har sagt att "just nu avvaktar marknaden, man väntar hellre än att sänka priset om man kan." Vilket naturligtvis är uttalanden från folk i branschen som har noll intresse av att priserna skulle sjunka. Självklart kommer priserna att sjunka  och jag tror det kommer att bli mycket. Man har väl tagit bort amorteringskravet tillfälligt redan men blir det stor arbetslöshet så lär den bubblan spricka duktigt.

 

Vi köpte vår lägenhet i Malmö 1990 för 350k, när krisen slog till gick en likadan lägenhet för 100k. Ett par år senare var det tillbaks ungefär på vad vi köpte den för. Vi hade redan börjat titta lite på annat boende så jag håller ögonen på Hemnet.

 

En annan relaterad sak som jag funderat lite på är fastighetsbolagens preffar. Kan det va nåt?

 

Intressant åsikt om fastighetspriserna, tänker själv i samma banor. Allt hänger på arbetsmarknaden.
Om jag har förstått rätt så har amorteringskravet endast några år på nacken och gäller inte lån tagna innan dess.

Har varit med om några fastighetskrascher tidigare men den bubblan som existerar nu är den värsta jag sett och befinner sig dessutom redan
i nollräntemiljö. Vi får hoppas att det blir pyspunka annars blir det ett helvete utan dess like, det finns inte nog med skattebetalare att städa upp.
  

Ingen aning om det är vettigt att köpa preferensaktier just nu. Kanske bättre att ligga i kontanter ett litet tag till.
Direktavkastningen på mina är god men värdet är ner en hel del och de visade sig vara ruskigt volatila, vilket jag inte räknat med.
Ner 15 % ena dagen och upp 10 % nästa osv.
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara en bra idé att inte bara titta på index, guldpriset och oljepriset. Utan försöka att inta ett helikopterperspektiv över hela samhället och reflektera över vad kostnaderna kommer att bli slutändan med minskade skatteintäkter, högre sjukvårdskostnader och arbetslöshet. Även om viruset planar ut och minskar så är detta ett förlorat år och frågan är om vi inte redan nu befinner oss i en recession( glider allt djupare för varje dag) och om produktionen kommer igång så kommer det att dröja innan konsumenterna har råd eller vågar att börja att konsumera igen. Man kan också fråga sig hur t.ex. USA ska kunna betala dessa tusentals miljarder dollar som man nu pumpar in i systemet och vart dessa pengar kommer ifrån. Även Sverige har pumpat ut i stort lika mycket som vi har i statusskuld, så ladorna lär bli tomma om detta fortsätter i denna takt. Tittar man på varslen så är det skrämmande många av dessa personer som saknar a-kassa, vilket kommer att belasta kommunerna med miljardbelopp i försörjningsstöd. Hur det oljekrig mellan Saudier, Ryssland och USA som pågår kommer att påverka dessa länder. Bankerna som sitter på en skuldbomb i form alla överbelånade fartyg och flygplan som står stilla. Allt som händer kommer naturligtvis att påverka fastighetsmarknaden och ser man på hur högt belånade snitt svensken är genom sitt boende så kommer det att bli många ångestfyllda nätter framöver för många. 

 

Att försöka genom trading tjäna pengar på denna marknad är svår, som många traders påpekar i ekonomiska tidskrifter är att robothandlarna agerar sekundsnabbt och manipulerar kurserna i olika riktningar. Man är ganska så chanslös när man sitter på sin kammare gentemot kraftfulla algoritmer. Historiskt så har det fungerat bästa att titta efter utbombade sektorer och försöka att hitta aktörer som man tror kommer att överleva och bli vinnare på ett par tre års sikt. Genom historien så har dessa sektorer varit dagligvaruhandeln, fastigheter och bank. Hoppas att ni inte förlorar för mycket pengar, att ni får behålla försörjning och hälsa. Försök att tänka i så många steg som möjligt när det kommer till risk och hur investeringarna kan påverkas av olika scenarier, stirrar er inte blinda på kursen och agera inte efter snabba nyheter och spekulationer i media. Det är så lätt att spekulera bort sig i dessa svängningar och det är omöjligt att överlista marknaden. 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev AnTove:

Det kan vara en bra idé att inte bara titta på index, guldpriset och oljepriset. Utan försöka att inta ett helikopterperspektiv över hela samhället och reflektera över vad kostnaderna kommer att bli slutändan med minskade skatteintäkter, högre sjukvårdskostnader och arbetslöshet. Även om viruset planar ut och minskar så är detta ett förlorat år och frågan är om vi inte redan nu befinner oss i en recession( glider allt djupare för varje dag) och om produktionen kommer igång så kommer det att dröja innan konsumenterna har råd eller vågar att börja att konsumera igen. Man kan också fråga sig hur t.ex. USA ska kunna betala dessa tusentals miljarder dollar som man nu pumpar in i systemet och vart dessa pengar kommer ifrån. Även Sverige har pumpat ut i stort lika mycket som vi har i statusskuld, så ladorna lär bli tomma om detta fortsätter i denna takt. Tittar man på varslen så är det skrämmande många av dessa personer som saknar a-kassa, vilket kommer att belasta kommunerna med miljardbelopp i försörjningsstöd. Hur det oljekrig mellan Saudier, Ryssland och USA som pågår kommer att påverka dessa länder. Bankerna som sitter på en skuldbomb i form alla överbelånade fartyg och flygplan som står stilla. Allt som händer kommer naturligtvis att påverka fastighetsmarknaden och ser man på hur högt belånade snitt svensken är genom sitt boende så kommer det att bli många ångestfyllda nätter framöver för många. 

 

Att försöka genom trading tjäna pengar på denna marknad är svår, som många traders påpekar i ekonomiska tidskrifter är att robothandlarna agerar sekundsnabbt och manipulerar kurserna i olika riktningar. Man är ganska så chanslös när man sitter på sin kammare gentemot kraftfulla algoritmer. Historiskt så har det fungerat bästa att titta efter utbombade sektorer och försöka att hitta aktörer som man tror kommer att överleva och bli vinnare på ett par tre års sikt. Genom historien så har dessa sektorer varit dagligvaruhandeln, fastigheter och bank. Hoppas att ni inte förlorar för mycket pengar, att ni får behålla försörjning och hälsa. Försök att tänka i så många steg som möjligt när det kommer till risk och hur investeringarna kan påverkas av olika scenarier, stirrar er inte blinda på kursen och agera inte efter snabba nyheter och spekulationer i media. Det är så lätt att spekulera bort sig i dessa svängningar och det är omöjligt att överlista marknaden. 

Det kommer nog att bli värre efter Corona krisen om dom ska forsätta stänga ner länderna

https://www.di.se/live/fedchef-usa-bor-stanga-ner-avsiktligt-for-att-hantera-coronakrisen/

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
4 hours ago, AnTove said:

Det kan vara en bra idé att inte bara titta på index, guldpriset och oljepriset. Utan försöka att inta ett helikopterperspektiv över hela samhället och reflektera över vad kostnaderna kommer att bli slutändan med minskade skatteintäkter, högre sjukvårdskostnader och arbetslöshet. Även om viruset planar ut och minskar så är detta ett förlorat år och frågan är om vi inte redan nu befinner oss i en recession( glider allt djupare för varje dag) och om produktionen kommer igång så kommer det att dröja innan konsumenterna har råd eller vågar att börja att konsumera igen. Man kan också fråga sig hur t.ex. USA ska kunna betala dessa tusentals miljarder dollar som man nu pumpar in i systemet och vart dessa pengar kommer ifrån. Även Sverige har pumpat ut i stort lika mycket som vi har i statusskuld, så ladorna lär bli tomma om detta fortsätter i denna takt. Tittar man på varslen så är det skrämmande många av dessa personer som saknar a-kassa, vilket kommer att belasta kommunerna med miljardbelopp i försörjningsstöd. Hur det oljekrig mellan Saudier, Ryssland och USA som pågår kommer att påverka dessa länder. Bankerna som sitter på en skuldbomb i form alla överbelånade fartyg och flygplan som står stilla. Allt som händer kommer naturligtvis att påverka fastighetsmarknaden och ser man på hur högt belånade snitt svensken är genom sitt boende så kommer det att bli många ångestfyllda nätter framöver för många. 

 

Att försöka genom trading tjäna pengar på denna marknad är svår, som många traders påpekar i ekonomiska tidskrifter är att robothandlarna agerar sekundsnabbt och manipulerar kurserna i olika riktningar. Man är ganska så chanslös när man sitter på sin kammare gentemot kraftfulla algoritmer. Historiskt så har det fungerat bästa att titta efter utbombade sektorer och försöka att hitta aktörer som man tror kommer att överleva och bli vinnare på ett par tre års sikt. Genom historien så har dessa sektorer varit dagligvaruhandeln, fastigheter och bank. Hoppas att ni inte förlorar för mycket pengar, att ni får behålla försörjning och hälsa. Försök att tänka i så många steg som möjligt när det kommer till risk och hur investeringarna kan påverkas av olika scenarier, stirrar er inte blinda på kursen och agera inte efter snabba nyheter och spekulationer i media. Det är så lätt att spekulera bort sig i dessa svängningar och det är omöjligt att överlista marknaden. 

 

Utmärkt summering.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det gått upp ohälsosamt mycket ett tag, och det enbart på löften om enorma statsinsatser i västvärlden. Jag tror att idag blir sista uppgången på ett tag, sedan är det nog 20% ner igen närmsta två veckorna.
 

Idag säljer jag resten av mina ”multi asset” fonder i Europa och USA så nu finns det bara lite ”säkra” Bonds kvar samt lite multi assets i Asien och SET50 i Thailand, som gått riktigt bra sedan jag köpte dem. Nu ligger jag nästan 50% i cash och guld; det har inte jag gjort sedan jag lyckades lägga undan min första månadslön för 20 år sedan.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Atom:

Nu har det gått upp ohälsosamt mycket ett tag, och det enbart på löften om enorma statsinsatser i västvärlden. Jag tror att idag blir sista uppgången på ett tag, sedan är det nog 20% ner igen närmsta två veckorna.
 

Idag säljer jag resten av mina ”multi asset” fonder i Europa och USA så nu finns det bara lite ”säkra” Bonds kvar samt lite multi assets i Asien och SET50 i Thailand, som gått riktigt bra sedan jag köpte dem. Nu ligger jag nästan 50% i cash och guld; det har inte jag gjort sedan jag lyckades lägga undan min första månadslön för 20 år sedan.

Samma känsla, det finns ju inget fog för den här uppgången. Dead cat bounce? Har sålt av mer i uppgången och har i princip bara lite små kontrollposter kvar i några aktier samt lite fonder. Har köpt en del XACT BEAR med hävstång och har kvar lite Tesla Bear. Dubblade XACT BEAR idag. Än så länge ingen hit, vi får se hur det blir framöver. Funderar på att göra detsamma med Tesla men är lite rädd för att den kan gå upp om dom kommer överens om oljepriset.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Esspe said:

Samma känsla, det finns ju inget fog för den här uppgången. Dead cat bounce? Har sålt av mer i uppgången och har i princip bara lite små kontrollposter kvar i några aktier samt lite fonder. Har köpt en del XACT BEAR med hävstång och har kvar lite Tesla Bear. Dubblade XACT BEAR idag. Än så länge ingen hit, vi får se hur det blir framöver. Funderar på att göra detsamma med Tesla men är lite rädd för att den kan gå upp om dom kommer överens om oljepriset.

Jag har ingen kunskap om XACT BEAR och liknande och jag har lärt mig att inte leka med sådant jag inte förstår.

 

Helt absurt hur nästan hälften av raset hämtats igen när det ser mycket värre ut nu än när raset började. Experter i USA och Europa pratar om att det kan vara över 30% arbetslöshet om några månader; då finns det inte mycket pengar kvar att konsumera för och då blir det inte många företag som kan sälja sina produkter och tjänster. Någonstans bakom alla stödpaket, skattelättnader och bidrag finns det ju ändå en reell ekonomi och det känns som att den ibland glöms bort av "marknaden".

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Atom:

Jag har ingen kunskap om XACT BEAR och liknande och jag har lärt mig att inte leka med sådant jag inte förstår.

 

Det är börshandlade ETF och egentligen väldigt enkelt. Säljer och köper som en vanlig aktie, avslut direkt. BULL eller BEAR välj själv, finns med eller utan hävstång. Jag kör på BEAR x2 vilket ger mig ungefär dubbla rörelsen mot börsen. Har sett ända upp till x30 men så modig är jag inte.

 

"Fonden är en börshandlad specialfond med hävstång. Fonden har som mål att ge en daglig avkastning som, före förvaltningsavgifter och andra transaktionskostnader, motsvarar cirka 200%av den dagliga motsatta förändringen i NASDAQ OMXS30™indexet. Detta innebär att när OMXS30™ faller med 1% en börsdag, stiger XACT Bear 2 med cirka 2%. Indexet består av de 30 mest omsatta aktierna på NASDAQ OMX Nordic Exchange (Stockholmsbörsen)"

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Har gjort en U-turn och om jag har fel kommer jag endast att missa delar av en börsuppgång, inte förlora pensionskapitalet.
Har endast 30% kvar i direktavkastande aktier av allra högsta kvalitet. Resten i US gov bonds med kort löptid, guld och cash.

 

2020 blir nog ett år där vi inte ska försöka tjäna pengar utan istället göra vårt bästa att inte förlora kapital.
Skulle inte bli förvånad om räntorna går upp lite längre fram.
 
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Captain Morgan:

Har gjort en U-turn och om jag har fel kommer jag endast att missa delar av en börsuppgång, inte förlora pensionskapitalet.
Har endast 30% kvar i direktavkastande aktier av allra högsta kvalitet. Resten i US gov bonds med kort löptid, guld och cash.

 

2020 blir nog ett år där vi inte ska försöka tjäna pengar utan istället göra vårt bästa att inte förlora kapital.
Skulle inte bli förvånad om räntorna går upp lite längre fram.
 
 

 

Varför tror du räntorna skulle gå upp?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...