Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

andrejsdenruskige
Avkastningsaktie ja, klassisk utdelningsakte njae. 2,54% direktavkastning är ju ingen höjdare precis som man vill ha en portfölj med utdelningsaktier. Förr i tiden så brukade man väl säga att man köpte investor som ett alternativ till en vanlig fond. Om det gäller fortfarande har jag ingen aning om men med tanke på kursutvecklingen så har den ju varit ett jättebra alternativ till att satsa sina pengar i en vanlig fond :-)


Ja, utdelningen är ju något mellanting. Sådär lagomt svenskt, om man så säger.
Och ja, det är ju mer fondliknande men med ett aktivt ägande i olika företag.
Investor och Industrivärden är väl rätt lika.
Aktier där man stoppar in några kronor och låter andra sköta jobbet åt en.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Gick i pension för ca 5 år sedan. 
Valde att investera mitt kapital i preferensaktier. Då givetvis mest fastigheter. 
 
Gör så fortfarande och utdelningen återinvesteras. 
 
Tråkigt, jag vet, men jag sover gott och lever gott sedan 6 år här i Chiang Mai. 
 
Utvecklingen har varit ca + 55 % på 5 år. 
 
Inte överdrivet bra, men blir bättre...kanske
 
BF74601B-426F-43F5-8AF2-C358786C93F7.png.5cfc4fee671ccdccc383597be4818ea3.png
 
 
 
 


Ja, det blir ju lite av ränta på ränta.
Men faktum är ju att en återinvesterat av avkastningen betyder att du hade klarat dig lika fint på de pengarna du har utan investeringen.
De flesta måste nog leva på utdelningen och använda den istället för återinvesterande.
Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Swippe:

Man inser då vilken otrolig kaipalförstöring det hade varit att köpt Telia aktier för 10 år sen jämfört med att satsa pengarna i t ex Avanza Zero.

 

På 10 år så har Telia aktien backat runt 20%, satsade du en mille för 10 år sen så har du kvar 800 000 kr. Vi leker med tanken att man fått 5% avkastning varje år och vi gör det enkelt för oss och säger att aktien stått oförändrat hela tiden= 5% av en miljon= 50 000 kr per år.

 

Efter 10 år med Telia aktier som man köpte för en en mille så har man då alltså aktier som är värda ca 800 000 kr + att man fått utdelning på 500 000 kr= Totalt 1,3 mille har man då, man ligger 300 000 kr + på 10 år.

 

Hade man istället köpt Avanza Zero som gått upp drygt 170% på 10 år så hade man alltså haft 2,7 mille istället= drygt dubbelt så mycket som om man köpte Telia aktier för 10 år sen. Man hade legat drygt 1,7 mille +

 

Hade varit intressant att kolla hur andra populära avkastningsaktier gått jämfört med Avanza Zero, tror nog den fonden slagit de flesta utdelningsaktier om man kollar de senaste 10 åren tillbaka.

 

 

 

Jag önskar också man kunde se in i framtiden :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.sandstormgold.com/

 

Synpunkter på detta vore intressant. Är inte intresserad av gruvdrift, även om jag tror Barrick Gold Corp kan vara intressant på medellång sikt, så ett royaltybolag som Sandstorm tar ju bort en hel del riskfaktorer men verkar plocka lite russin ur kakan.

Bara att skrika ut vad ni tror :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

https://www.sandstormgold.com/

 

Synpunkter på detta vore intressant. Är inte intresserad av gruvdrift, även om jag tror Barrick Gold Corp kan vara intressant på medellång sikt, så ett royaltybolag som Sandstorm tar ju bort en hel del riskfaktorer men verkar plocka lite russin ur kakan.

Bara att skrika ut vad ni tror :-)

 

/ SatanG

Håller mig borta från sånt som jag inte begriper. Blir alltså inte så mycket kvar .;) 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 hour ago, SatanG said:

https://www.sandstormgold.com/

 

Synpunkter på detta vore intressant. Är inte intresserad av gruvdrift, även om jag tror Barrick Gold Corp kan vara intressant på medellång sikt, så ett royaltybolag som Sandstorm tar ju bort en hel del riskfaktorer men verkar plocka lite russin ur kakan.

Bara att skrika ut vad ni tror :-)

 

/ SatanG

 

Har tidigare ägt aktier i Barrick gold, Franko-Nevada och Newmont Goldcorp och trots rimlig uppgång visade de sig vara alldeles för volatila för min smak och såldes för att ersättas med IAU och SGOL. 

IAU och SGOL är guld ETFer som i princip lagrar fysiskt guld mot en avgift, tror man att guldpriset går upp så kan man utan vidare köpa dem. 

 

Sandstorm är ett ganska litet royaltybolag. Det är starkt beroende av spotpriset på guld och borde gå upp betydligt mer än guld om priset på guld går upp och vice versa. 
Problemet är att det fortfarande är ett företag och som sådant bör det analyseras noga innan köp för att inte bli en penninglott. Företagets historia, ledning, ägarstruktur, lånebild, tillväxt, cashflow, utdelningspolicy etc. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som är haj på TA här? Själv är jag bara amatör men köpte på mig mera Genovis när den bröt genom SMA14 men det var tydligen ett falskt utbrott då den sjönk tillbaka igen. Kan ha satt en spil 8/1? Idag ser det ut att bli ett nytt försök med SMA14?

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev kenneth073:

Säger bara SinterCast 

Har några som går som tåget nu bl.a. Sintercast. Pricer och Storytel kan man inte heller klaga på. Frågan är hur långt det bär. Kommer nog att ligga mycket lång i alla tre, ev  lätta lite när dom blir för tunga. Sålde häften av Sintercast för ett tag sen och det grämer mig lite men man ska inte bli girig ;)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 1/9/2020 at 5:16 PM, hakancnx said:

Gick i pension för ca 5 år sedan. 

Valde att investera mitt kapital i preferensaktier. Då givetvis mest fastigheter. 

 

Gör så fortfarande och utdelningen återinvesteras. 

 

Tråkigt, jag vet, men jag sover gott och lever gott sedan 6 år här i Chiang Mai. 

 

Utvecklingen har varit ca + 55 % på 5 år. 

 

Inte överdrivet bra, men blir bättre...kanske

 

BF74601B-426F-43F5-8AF2-C358786C93F7.png.5cfc4fee671ccdccc383597be4818ea3.png

 

 

 

 


Så när har du tänkt att börja använda utdelningen eller har du tänkt att aldrig dö?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
8 timmar sedan, skrev kenneth073:

AJ AJ AJ idag gjorde det ont att äga aktier 

Du får väl köpa nåt bolag som tillverkar plåster.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev kenneth073:

AJ AJ AJ idag gjorde det ont att äga aktier 

Ja, torskade en Thailandsresa idag.

Tur att man redan är i Thailand. 

Nåja, ligger kraftigt plus i januari så en rekyl var väntad. Men lika tråkigt varje gång ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev rolba:

Ja, torskade en Thailandsresa idag.

Tur att man redan är i Thailand. 

Nåja, ligger kraftigt plus i januari så en rekyl var väntad. Men lika tråkigt varje gång ändå.

Jodå det var väntat ,passade på att köpa lite 

Link to comment
Dela på andra sajter

Resurs Holding har backat runt 12 % sen Collectors problem blev offentliga. Innan dess runt 10 % upp. P/E på under 9 nu och DA på över 7 %. Har den tagit stryk enbart pga Collectors problem så är det nog köpläge?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hickar det bara i Kina eller går det som svallvågor över hela världen

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Enis:

Hickar det bara i Kina eller går det som svallvågor över hela världen

 

/Enis

Idag står det 5 - 4 till det gröna laget 🙂

Screenshot_2020-02-03-18-12-26-572.thumb.jpeg.dcca10744b27ef7ccdd43b5f738803af.jpeg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Enis:

Hickar det bara i Kina eller går det som svallvågor över hela världen

 

/Enis

Oljan tar ju stryk över hela världen i alla fall, rasat kraftigt pga Corona viruset. Man verkar tro att Kina kommer att stanna av för gott, alla fabriker stängs och folk vågar inte gå ut utanför dörren, all trafik stannar och folk slutar resa. Så den enda som är nöjd över Corona viruset är nog Greta i så fall 😛 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Sålde av H&M idag. 
Nu kör vi på koppar...av något slag 

 

 

 

ja, där ser vi. 
fan vad jag är duktig

 

 

399954CD-AA75-4F66-BE76-8BE3C549AAFB.jpeg
 

och sälj på 53,00 i morgon tidigt

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-01-10 at 15:23, skrev Esspe:

Någon som är haj på TA här? Själv är jag bara amatör men köpte på mig mera Genovis när den bröt genom SMA14 men det var tydligen ett falskt utbrott då den sjönk tillbaka igen. Kan ha satt en spil 8/1? Idag ser det ut att bli ett nytt försök med SMA14?

 

Gick inget vidare med den. Kom inte ur med mer än hälften innan rapporten. Skulle varit en kort position (förutom dom jag har i långa portföljen) men det sket sig. Får ligga kvar ett tag nu.

 

Nya friska tag, kortade Tesla idag. Inget stort belopp men med hävstång kan det ju bli det ändå :)

 

PS Berätta det inte för Greta.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Gick inget vidare med den. Kom inte ur med mer än hälften innan rapporten. Skulle varit en kort position (förutom dom jag har i långa portföljen) men det sket sig. Får ligga kvar ett tag nu.

 

Nya friska tag, kortade Tesla idag. Inget stort belopp men med hävstång kan det ju bli det ändå :)

 

PS Berätta det inte för Greta.

Jag skulle nog inte ha kvar Tesla längre.

Sätt allt på rött istället det är säkrare.

Eller ja du vet vad 😉

Men lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mr atm:

Jag skulle nog inte ha kvar Tesla längre.

Sätt allt på rött istället det är säkrare.

Eller ja du vet vad 😉

Men lycka till.

Korta innebär att jag tagit en negativ position så där är vi överens.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Esspe:

Korta innebär att jag tagit en negativ position så där är vi överens.

Sorry läste bara " får ligga kvar ett tag"

Det blir nog kanon med hävisen.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 hours ago, Esspe said:

Korta innebär att jag tagit en negativ position så där är vi överens.

Överens med mig också. Får bara hoppas att du inte råkar ut för en short squeeze... bländverket Elon Musk har en förmåga att förtrolla marknaden.

 

Själv undviker jag Tesla helt och hållet.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...