Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

John Khonken

Grattis till att du äger C-rad. Det kommer mera. Tror Danmark är i pipen. Jag tjänade också lite idag. Men gick in med en liten slant på KTN Kanada

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken fantastisk tråd. Alla har bra tips och bara tjänar pengar. Aldrig någon som gissar fel eller förlorar...

 

Precis som i spelbutiken... där finns det bara vinnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

Vilken fantastisk tråd. Alla har bra tips och bara tjänar pengar. Aldrig någon som gissar fel eller förlorar...

 

Precis som i spelbutiken... där finns det bara vinnare.

Går börsen upp 30 % så ska man vara ganska misslyckad som placerare för att inte gå plus. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Esspe:

Går börsen upp 30 % så ska man vara ganska misslyckad som placerare för att inte gå plus. 

Följer man index är man väl ingen vinnare. Det är ju liksom normen. Vinnare då slår man index! 

 

Jag är inte vinnare. Gick sämre än index 2019, men så har jag en medelmåttig risk. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

Följer man index är man väl ingen vinnare. Det är ju liksom normen. Vinnare då slår man index! 

 

Jag är inte vinnare. Gick sämre än index 2019, men så har jag en medelmåttig risk. 

Lika här med 25% bara är en looser 5555

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Dolle:

Lika här med 25% bara är en looser 5555

Jag var lägre än så 21% på hela kapitalet. Men så vinstsäkrade jag 50% av innehaven under våren på ynka 12%

 

Så hade jag låtit bli att göra det hade jag hamnar på de 30% som index gått. Men har sedan länge lärt mig att inte gråta över uteblivna vinster. Då blir man tokig... jag skulle sålt... jag skulle inte sålt... jag skulle köpt mer... osv...

 

 

Ändrades av samet
Rättstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Samet. jag skrev här att jag köpte bitcoin aktier som jag förlorat 91% på under 2019. Så allt är inte bara vinster. Men det är roligare att skriva om vinster än förluster

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigast imo är att alla tjänar pengar utan att sälja? Måste ha missat något,men för mig är en vinst eller en förlust först när det realiseras.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev hamnoi:

Konstigast imo är att alla tjänar pengar utan att sälja? Måste ha missat något,men för mig är en vinst eller en förlust först när det realiseras.

2st skilda affärer 

Bästa köpte Immunicum på 6,19 i september, sitter kvar med dom.

Sämsta kortade OMX strax före 1740 100% torsk smak in i kaklet 555555

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
On ‎2020‎-‎01‎-‎01 at 06:12, skrev Esspe:

Det är nu när alla sjunger aktiernas lovsång, som man ska börja kolla var nödutgången finns. När Expressen berättar vilka fonder man ska köpa så kan det  vara dax att sälja. Själv kommer jag nog att ligga kvar med det mesta, iaf fram till utdelningarna. Aktier är ju en vintersport.

 

Låg långt över index i våras men tog en del stryk sen och hängde inte med index tidig höst.  Avslutade raketartat och slog index med nån procent.

 

Portföljen om någon är intresserad:

Pricer

Genovis

Recipharm

Fram

Coor

Intrum

HiQ

Scandidos

Invisio

Cloetta

Cavotec

MTG

Resurs

Sintercast

Sobi

Transcendent

+ 30% av portföljen i fonder.

 

Kommentera gärna.

Grattis till ännu en jackpot. Invisio

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolle:

2st skilda affärer 

Bästa köpte Immunicum på 6,19 i september, sitter kvar med dom.

Sämsta kortade OMX strax före 1740 100% torsk smak in i kaklet 555555

Immunicum såldes idag för 11,20

Funderar på gå in i Climeon B för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har ett tvärsäkert tips???

Gjorde bokslut igår och har nu lite stålar över efter att ha betalat en jävla massa till Maggan så vi kan försörja pensionsräddarna

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev hamnoi:

Konstigast imo är att alla tjänar pengar utan att sälja? Måste ha missat något,men för mig är en vinst eller en förlust först när det realiseras.

Helt rätt och idag får man nog ta en stor nedgång

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev John Khonken:

Grattis till ännu en jackpot. Invisio

Tackar, går till och med plus idag pga Invisio. Har hittat väldigt mycket rätt senaste året men visst finns det torskar man inte skulle gjort. Mitt största innehav någonsin hade jag i Nexam och det sket sig duktigt. Sålde för två år sen så det är en riktig förlust.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev John Khonken:

Grattis till att du äger C-rad. Det kommer mera. Tror Danmark är i pipen. Jag tjänade också lite idag. Men gick in med en liten slant på KTN 

C-Rad är nog  bara ca 5 % av min portfölj

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev samet:

Följer man index är man väl ingen vinnare. Det är ju liksom normen. Vinnare då slår man index! 

 

Jag är inte vinnare. Gick sämre än index 2019, men så har jag en medelmåttig risk. 

Gå plus är inte riktigt samma sak som att vara vinnare kanske. Man kan ju alltid sätta sina pengar i indexfonder och då bli varken vinnare eller förlorare menar du? Så går index ner 20% och du 10 så är du en vinnare?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolle:

Immunicum såldes idag för 11,20

Funderar på gå in i Climeon B för pengarna.

Har du inte bråttom och kan avvara pengarna några år så  är det nog en god ide.

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Esspe:

Gå plus är inte riktigt samma sak som att vara vinnare kanske. Man kan ju alltid sätta sina pengar i indexfonder och då bli varken vinnare eller förlorare menar du? Så går index ner 20% och du 10 så är du en vinnare?

 

Gör man egna aktiva val och placeringar sp anser jag att man mäter emot index, som annars vore det naturliga valet att placera pengarna om man tror på börsen generellt. 

 

Har du dina egna val minskat med 10% medans index minskat med 20% då är du mindre förlorare, vill du kalla det vinnare går det bra. Vinnare för mig är positivt och om förväntningarna varit -20% och bara blir -10% så är du en vinnare. Men om förväntningarna bar vinst och blev en förlust, ändock mindre än index så är du en något mindre förlorare. 

 

Allt beror ju på vad man mäter mot, något du mycket väl förstår men ville nog bara göra dig lite lustig över terminologin...

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev kenneth073:

Har du inte bråttom och kan avvara pengarna några år så  är det nog en god ide.

Gick in på 69,70:-

11 år till Pro-livet så jag har inte bråttom 5555

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Någon som har ett tvärsäkert tips???

Gjorde bokslut igår och har nu lite stålar över efter att ha betalat en jävla massa till Maggan så vi kan försörja pensionsräddarna

Bra jobbat,då har hon alltså pengar för rut avdrag till mig 😃😃

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hamnade på 19% upp under året men då har jag successivt under året sänkt från 80% i aktier till nu runt 40% så jag tycker det är helt OK; med största säkerhet bättre än vad 2020 kommer ge. Nu ligger drygt 50% i bonds med en säker (?) utbetalning på runt 5% om året och en 7-8% ligger i guld med John Khonkaen som säkerhet 😉. Då jag räknat om alla innehav till THB så kommer jag nog ändå över 30% strecket i SEK; det gäller att benchmarka rätt 😀.

 

Varken jag eller frugan har någon pension så vårt lilla nest egg ska ge nog med avkastning för att hålla oss flytande i 30-40 år, så är inte så riskbenägen längre; med en inflation på 1% så är även 5-10% uppgång ganska tillfredställande. Kommer därför stoppa in alla nya pengar i bonds/guld fram tills vi ser en korrigering på runt 30%, då flyttar jag över lite fegplaceringar igen.

 

Sedan har jag ju fortfarande en hyfsat sudd investerad i vårt onoterade företag där jag är en nyckelperson, bara det gör ju att man verkligen kan tala om riskplacering 😉.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Atom:

Jag hamnade på 19% upp under året men då har jag successivt under året sänkt från 80% i aktier till nu runt 40% så jag tycker det är helt OK; med största säkerhet bättre än vad 2020 kommer ge. Nu ligger drygt 50% i bonds med en säker (?) utbetalning på runt 5% om året och en 7-8% ligger i guld med John Khonkaen som säkerhet 😉. Då jag räknat om alla innehav till THB så kommer jag nog ändå över 30% strecket i SEK; det gäller att benchmarka rätt 😀.

 

Varken jag eller frugan har någon pension så vårt lilla nest egg ska ge nog med avkastning för att hålla oss flytande i 30-40 år, så är inte så riskbenägen längre; med en inflation på 1% så är även 5-10% uppgång ganska tillfredställande. Kommer därför stoppa in alla nya pengar i bonds/guld fram tills vi ser en korrigering på runt 30%, då flyttar jag över lite fegplaceringar igen.

 

Sedan har jag ju fortfarande en hyfsat sudd investerad i vårt onoterade företag där jag är en nyckelperson, bara det gör ju att man verkligen kan tala om riskplacering 😉.

Apropå nyckelperson!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev samet:

Jag var lägre än så 21% på hela kapitalet. Men så vinstsäkrade jag 50% av innehaven under våren på ynka 12%

 

Så hade jag låtit bli att göra det hade jag hamnar på de 30% som index gått. Men har sedan länge lärt mig att inte gråta över uteblivna vinster. Då blir man tokig... jag skulle sålt... jag skulle inte sålt... jag skulle köpt mer... osv...

 

 

Har en gyllene regel som fungerar väldigt bra. Är du inte säker på vad du ska göra så sälj hälften. Går det ner har du sålt hälften, går det upp har du hälften kvar.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...