Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev John Khonken:

Esspe

Frågan blir då varför börsen gått upp 30% och vad har vi att vänta oss under 2020. Det var det jag ville belysa och få tankar om.

Ps grattis till dig om din portfölj gått upp så mycket

 

3 timmar sedan, skrev Khonis:

Din börs gick dåligt?

 

2 timmar sedan, skrev John Khonken:

Varför är du så nyfiken på vad jag gör. Jag försöker diskutera framtiden. 

Nja, det är väl inte så konstigt om Khonis och vi andra är lite nyfikna hur din portfölj går, du brukar ju ha ganska tydliga rekommendationer vad vi andra borde satsa på.

Visst var det väl du som under ganska många år nu starkt har förespråkat C-RAD? Och också blivit lite hånad (orättvist) för det.

Därför har också jag följt det bolagets upp- och nedgångar.

Jag tänkte faktiskt för ett par år sedan köpa en post när de dippade under tian. Men kom aldrig till skott. Ångrar det idag.

 

Min blygsamma portfölj har utvecklats 46% under 2019. Så jag vill inte klaga.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev John Khonken:

Det är skönt att folk är så nyfikna. Jag har under flera år talat om vad jag gör och inte. Jag har inga hemligheter alls. Men jag lägger inte ut mina vinster och förluster till er aldrig. För det har ni inte med att göra.

Jag spår och försöker se in i framtiden. Lyckas man på är det bra Annars kostar det pengar. Det är allt. Vad tycker du/ni om framtiden. Enligt mig kan man GISSA och söka fakta som kan ge en kvalificerad gissning som man kan tjäna pengar på.  Det var dom tankarna jag framförde inget annat. Ville se om någon annan hade samma tankar som jag. Men det verkar som vanligt.

2020 lägger jag mig i Guld

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nu när alla sjunger aktiernas lovsång, som man ska börja kolla var nödutgången finns. När Expressen berättar vilka fonder man ska köpa så kan det  vara dax att sälja. Själv kommer jag nog att ligga kvar med det mesta, iaf fram till utdelningarna. Aktier är ju en vintersport.

 

Låg långt över index i våras men tog en del stryk sen och hängde inte med index tidig höst.  Avslutade raketartat och slog index med nån procent.

 

Portföljen om någon är intresserad:

Pricer

Genovis

Recipharm

Fram

Coor

Intrum

HiQ

Scandidos

Invisio

Cloetta

Cavotec

MTG

Resurs

Sintercast

Sobi

Transcendent

+ 30% av portföljen i fonder.

 

Kommentera gärna.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
9 timmar sedan, skrev Sakhon:

 

 

Nja, det är väl inte så konstigt om Khonis och vi andra är lite nyfikna hur din portfölj går, du brukar ju ha ganska tydliga rekommendationer vad vi andra borde satsa på.

Visst var det väl du som under ganska många år nu starkt har förespråkat C-RAD? Och också blivit lite hånad (orättvist) för det.

Därför har också jag följt det bolagets upp- och nedgångar.

Jag tänkte faktiskt för ett par år sedan köpa en post när de dippade under tian. Men kom aldrig till skott. Ångrar det idag.

 

Min blygsamma portfölj har utvecklats 46% under 2019. Så jag vill inte klaga.

Tack för ett vettig inlägg Karma på det. Jag rekommenderade C-rad för flera år sedan. Spännande 2020 blir det. Snabba klipp är inget för mig. Jag träffade en från MPR För någon vecka sedan. Vi diskuterade just aktier. Hoppas han gjorde slag i sak. Då borde han vara glad nu 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Esspe

Först och främst ett stort tack. Du verkar förstå vad jag menade . Sedan är jag grymt imponerad av att du har den kapaciteten att ha så många olika aktier. Att följa med så många tar otroligt mycket tid. Jag har inte den tråkigt nog.

Nu till kommentarerna.

Pricer fick en stororder+++++++

Coor har ett jätteavtal med KS. Men själva bolaget är jag tveksam till. Har haft att göra med dom

Scandidos är i samma bransch som C-rad men flera år efter. Jag kollade dom väldigt mycket får några år sedan. Men släppte dom

Sintercast verkar vara ett bra bolag . Det verkar inte släppa för dom. Jag förstår inte varför.

Invisio Är det bolaget som levererar öronsnäckor till bullriga miljöer. I så fall tror jag att haft deras aktier innan dom bytte namn. Kan såklart han blandat ihop namnen

Ha ett bra 2020. Som jag skrev. Jag börjar titta utanför Sverige i år. Men det är mycket svårare att hitta guldkornen. Men jag tror på Kanada P.G.A nya handelsavtalet med USA

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Esspe said:

Det är nu när alla sjunger aktiernas lovsång, som man ska börja kolla var nödutgången finns. När Expressen berättar vilka fonder man ska köpa så kan det  vara dax att sälja. Själv kommer jag nog att ligga kvar med det mesta, iaf fram till utdelningarna. Aktier är ju en vintersport.

 

Låg långt över index i våras men tog en del stryk sen och hängde inte med index tidig höst.  Avslutade raketartat och slog index med nån procent.

 

Portföljen om någon är intresserad:

Pricer

Genovis

Recipharm

Fram

Coor

Intrum

HiQ

Scandidos

Invisio

Cloetta

Cavotec

MTG

Resurs

Sintercast

Sobi

Transcendent

+ 30% av portföljen i fonder.

 

Kommentera gärna.

Verkligen imponerande att hålla ordning på så många företag; antar att flera av dem dessutom är förhållandevis små då jag bara hört talats om ett fåtal av dem. Måste kännas trist att göra ett så bra år om man huvudsakligen har sina utgifter i Thailand; 40% upp blir inte många % kvar när man omvandlat det till THB.

 

Jag bestämde mig för att inte kolla mina fonder under 2 veckor i Sverige över jul. Såg dock att indexen runt om i världen gick upp nästan varje dag så såg fram mot att räkna hem en schysst all-time high när jag var tillbaka igår. Jag räknar dock om alla fonder till THB och när både USD och EUR tappade runt 45 Satang mot Bahten så gick hela uppgången upp i rök. Bör dock vara tillbaka till det normala om ett par dagar så får vänta med att räkna till dess, vill ju inte förstöra nyårshelgen 😀

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev John Khonken:

Esspe

Först och främst ett stort tack. Du verkar förstå vad jag menade . Sedan är jag grymt imponerad av att du har den kapaciteten att ha så många olika aktier. Att följa med så många tar otroligt mycket tid. Jag har inte den tråkigt nog.

Nu till kommentarerna.

Pricer fick en stororder+++++++

Coor har ett jätteavtal med KS. Men själva bolaget är jag tveksam till. Har haft att göra med dom

Scandidos är i samma bransch som C-rad men flera år efter. Jag kollade dom väldigt mycket får några år sedan. Men släppte dom

Sintercast verkar vara ett bra bolag . Det verkar inte släppa för dom. Jag förstår inte varför.

Invisio Är det bolaget som levererar öronsnäckor till bullriga miljöer. I så fall tror jag att haft deras aktier innan dom bytte namn. Kan såklart han blandat ihop namnen

Ha ett bra 2020. Som jag skrev. Jag börjar titta utanför Sverige i år. Men det är mycket svårare att hitta guldkornen. Men jag tror på Kanada P.G.A nya handelsavtalet med USA

Pricer verkar det ha lossnat ordentligt för nu. Sålde en del vid tidigare uppgången men är lång med resten.

Coor lär inte bli någon raket men stabilt och konjunktur okänsligt. 

Scandidos är ett litet innehav, kan lossna i år för dom och då kan det gå fort.

Sintercast har det definitivt släppt för. Kolla kurs och orderutveckling 2019. Ett av mina bästa innehav. Även här sålde jag av lite för ett par månader sen. Lite för tidigt.

Invisio har såvitt jag vet inte bytt namn, iaf inte sen det introducerades. Tror det var 2010. Kommunikationsutrustning, främst till militär och polis. Har varit med från start och förmodligen mitt bästa köp. Sålde av hälften lite för tidigt här med men det är aldrig fel att säkra en vinst. Ligger lång med resten.

 

Att köpa utländska aktier med den dåliga svenska kursen är väl ingen bra idé nu? Jag håller mig till svenska.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Verkligen imponerande att hålla ordning på så många företag; antar att flera av dem dessutom är förhållandevis små då jag bara hört talats om ett fåtal av dem. Måste kännas trist att göra ett så bra år om man huvudsakligen har sina utgifter i Thailand; 40% upp blir inte många % kvar när man omvandlat det till THB.

 

Jag bestämde mig för att inte kolla mina fonder under 2 veckor i Sverige över jul. Såg dock att indexen runt om i världen gick upp nästan varje dag så såg fram mot att räkna hem en schysst all-time high när jag var tillbaka igår. Jag räknar dock om alla fonder till THB och när både USD och EUR tappade runt 45 Satang mot Bahten så gick hela uppgången upp i rök. Bör dock vara tillbaka till det normala om ett par dagar så får vänta med att räkna till dess, vill ju inte förstöra nyårshelgen 😀

 

 

Lägger väl ner en timme om dan eller så. Bara att ställa in nyhetsflödet så har du det i inkorgen så det kräver inte så mycket mer än att läsa och försöka förstå :) Analyser låter jag andra, kunnigare personer göra. Prenumererar sedan länge på Stockpicker och där finns mycket matnyttigt. Sen brukar jag köra en del med stop-loss och riktkurser för sälj så då går det av sig självt, behöver inte fatta beslut varje dag.

 

Jag är ju bara semi-expat så vi har en del kostnader i Sverige också. För bara över när det behövs tills kronan, förhoppningsvis, repat sig eller bahten krakelerar vilket väl är troligare. Hur som helst så är det ju bättre att det går upp än ner så jag klagar absolut inte. Kan jag göra 30% varje år skulle jag vara överlycklig :)

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minutes ago, Esspe said:

Jag är ju bara semi-expat så vi har en del kostnader i Sverige också. För bara över när det behövs tills kronan, förhoppningsvis, repat sig eller bahten krakelerar vilket väl är troligare. Hur som helst så är det ju bättre att det går upp än ner så jag klagar absolut inte. Kan jag göra 30% varje år skulle jag vara överlycklig :)

 

Så är det givetvis, hade du inte haft en ordentlig uppgång så hade ju nedgången i valutan gjort det betydligt värre.

 

När mina fonder går upp eller ned så känns det ändå som att jag gjort något, rätt eller fel, men när jag på en och en halv dag ”förlorar” nästan 1 miljon Baht på en helt absurd växelkursförändring så känns det bara orättvist.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla ni som håller på med aktier och andra typer av värdepapper hur är det att handla med sådant i Thailand? Finns det något liknande Avanza i Thailand där man kan sköta allting själv via internet. Skulle uppskatta praktiska råd om hur man går tillväga.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
57 minuter sedan, skrev Esspe:

Pricer verkar det ha lossnat ordentligt för nu. Sålde en del vid tidigare uppgången men är lång med resten.

Coor lär inte bli någon raket men stabilt och konjunktur okänsligt. 

Scandidos är ett litet innehav, kan lossna i år för dom och då kan det gå fort.

Sintercast har det definitivt släppt för. Kolla kurs och orderutveckling 2019. Ett av mina bästa innehav. Även här sålde jag av lite för ett par månader sen. Lite för tidigt.

Inviso har såvitt jag vet inte bytt namn, iaf inte sen det introducerades. Tror det var 2010. Kommunikationsutrustning, främst till militär och polis. Har varit med från start och förmodligen mitt bästa köp. Sålde av hälften lite för tidigt här med men det är aldrig fel att säkra en vinst. Ligger lång med resten.

 

Att köpa utländska aktier med den dåliga svenska kursen är väl ingen bra idé nu? Jag håller mig till svenska.

Esspe

Dina kunskaper överstiger mina med råge. Jag äger få akter. Men grottar ner mig i dom till absurdum. Allt för att försöka göra rätt. Jag köper aktier för att få bättre avkastning och tryggare ålderdom.

När det gäller inviso. Så försöker jag komma på vad bolaget hette innan. För jag tror det är samma. 

Sintercasts uppgång har jag missar. Snyggt

Link to comment
Dela på andra sajter

Börsen 2019 var ju fantastiskt bra för de flesta, svårt att misslyckas när börsen i snitt går upp runt 30%. Kul för alla som sitter på fonder då som följer index. Jag sitter ju med enbart MAHA och den steg ju ca 90% så förra året blev mitt hittills bästa ekonomiska år på börsen sett i kr, procentuellt så har jag passerat 100% flera gånger för många år sen men då hade jag ju inte alls lila mycket pengar investerat på börsen. Kommer inte krävas mycket för att jag sett i kr kommer att slå 2019 års resultat, faktum är att MAHA bara behöver gå upp 6 kr för att jag ska ha slagit 2019 år resultat sett i kr. Beror på att jag köpte massor med MAHA aktier förra året både i uppgång och nergång så jag har betydligt fler aktier idag jämfört med för 1 års sen= varje krona som MAHA går upp blir "enorma" (för mig) summor.

 

Så får väl passa på att tipsa om MAHA ännu en gång, är väldigt övertygad om att den kommer gå upp minst 50% i år. Nu menar jag inte nödvändigtvis att aktien kommer att ha gått upp minst 50% den 31 Dec i år, men nån gång under året så bör den ha gått upp minst 50%. Den har nämligen en förmåga att backa sista månaderna på året, gjorde den förra året liksom 2018. Gjorde dock ett stort ryck uppåt sista månaden 2019 som bidrog till den starka kursutvecklingen för året, men som jag nämt tidigare, den stod betydligt högre i somras. 

 

Men köp den bara om ni tror på oljan, hur MAHA går beror givetvis väldigt mycket på hur oljepriset utvecklar sig framöver. Oljan har ju gått upp kraftigt sista tiden och hade inte oljan gått upp så mycket så hade MAHA inte stigit med drygt 40% sista månaden på året typ.

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom ni menar heter INVISIO inte Inviso.

 

Själv sitter jag nästa all-in på Optifreez, tror att det kan bli ett bra 2020 för dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fager:

Dom ni menar heter INVISIO inte Inviso.

 

Själv sitter jag nästa all-in på Optifreez, tror att det kan bli ett bra 2020 för dom.

Har nu ändrat i mitt andra inlägg med Invisio så ingen köper fel aktie.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Alla ni som håller på med aktier och andra typer av värdepapper hur är det att handla med sådant i Thailand? Finns det något liknande Avanza i Thailand där man kan sköta allting själv via internet. Skulle uppskatta praktiska råd om hur man går tillväga.

Tittade på det för många många år sen men la ner då det var för komplicerat. Nu vet jag inte hur det funkar men gissar att Atom vet? Att köpa thai aktier/fonder nu med svenska pengar tror jag aldrig kan bli en bra affär. Har man däremot baht att satsa är det nog en bra chans att göra en bra affär genom att köpa svenskt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Esspe said:

Tittade på det för många många år sen men la ner då det var för komplicerat. Nu vet jag inte hur det funkar men gissar att Atom vet? Att köpa thai aktier/fonder nu med svenska pengar tror jag aldrig kan bli en bra affär. Har man däremot baht att satsa är det nog en bra chans att göra en bra affär genom att köpa svenskt.

Mig veterligen finns det ingen plattform liknande Avanza men däremot kan man öppna ett tradingkonto på alla större banker. Är man ”bara en vanlig kund” blir det ganska dyrt men är man ”exclusive” (som brukar kräva ett saldo på 5 miljoner Baht) är det ganska OK.

 

Jag skulle dock reka att köpa en indexfond typ SET50. Om man inte är en fena på att läsa thailändska så finns det inte så mycket nyheter att ta del av och även om man är duktig på att läsa thailändska så är den thailändska aktiemarknaden väldigt snårig och inte särskilt transparent. Nästan alla företag kontrolleras till minst 51% av en ägarfamilj som dessutom har en hel skog med icke-noterade företag till vilka de kan slussa pengar nästan helt utan kontroll. Ska man lyckas plocka ihop sin egen portfölj och slå index måste man ha en stor portion tur eller väldigt goda kontakter.

 

I Thailand finns ingen kapitalskatt på vinster och bara 10% på utdelningar och det hjälper tveklöst till.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mr atm:

Bitcoin gick upp med 9 miljoner % senaste decenniet.

Vad står bitcoin i nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev berlitz:

Vad står bitcoin i nu?

XBT/SEK close: 67469.61571

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
4 hours ago, lasseiudon said:

Alla ni som håller på med aktier och andra typer av värdepapper hur är det att handla med sådant i Thailand? Finns det något liknande Avanza i Thailand där man kan sköta allting själv via internet. Skulle uppskatta praktiska råd om hur man går tillväga.

Har haft några enskilda Thai aktier köpta genom en depå i Hong Kong. 

Svårt med informationsflödet och man vet inte riktigt vad som försigår i företagen så jag lämnade efter bara något år. 

 

Vill du ändå ha in en fot på Thaibörsen så kan du enkelt köpa en index ETF noterad i USA. 
iShares MSCI Thailand Capped ETF med ticker THD. Den speglar MSCI Thailand IMI 25/50 Index. 

 

THD.png

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
3 timmar sedan, skrev Fager:

Dom ni menar heter INVISIO inte Inviso.

 

Själv sitter jag nästa all-in på Optifreez, tror att det kan bli ett bra 2020 för dom.

Jag förstod att det var något fel

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr atm:

Bitcoin gick upp med 9 miljoner % senaste decenniet.

Själv har jag investerat i ett onoterat bolag som till dags dato gått upp 20 000%. Sålde sv hälften vid 10 000. 
 

Bitcoin hade inte gett samma avkastning under samma tid. 
 

hur många procent har ditt innehav gett?

Ändrades av Khonis
Cc
Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Atom:

Mig veterligen finns det ingen plattform liknande Avanza men däremot kan man öppna ett tradingkonto på alla större banker. Är man ”bara en vanlig kund” blir det ganska dyrt men är man ”exclusive” (som brukar kräva ett saldo på 5 miljoner Baht) är det ganska OK.

 

Jag skulle dock reka att köpa en indexfond typ SET50. Om man inte är en fena på att läsa thailändska så finns det inte så mycket nyheter att ta del av och även om man är duktig på att läsa thailändska så är den thailändska aktiemarknaden väldigt snårig och inte särskilt transparent. Nästan alla företag kontrolleras till minst 51% av en ägarfamilj som dessutom har en hel skog med icke-noterade företag till vilka de kan slussa pengar nästan helt utan kontroll. Ska man lyckas plocka ihop sin egen portfölj och slå index måste man ha en stor portion tur eller väldigt goda kontakter.

 

I Thailand finns ingen kapitalskatt på vinster och bara 10% på utdelningar och det hjälper tveklöst till.

Hej

Använder KT-ZMICO sedan flera år.Liknande upplägg som Avanza.

Med vänlig hälsning, Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jäklar vilken börsdag ,tror det är en av dom bästa någonsin.för mig.En bit över 30.000 rakt  ner i fickan.

Men imorgon är en annan dag ......

 

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...