Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

59 minuter sedan, skrev Khemmarat:

nej nej 54 var gränsen läs på och läs rätt.

 

Född 53 och fick räkna ett år från det gamla systemet 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Esspe said:

Jag skyller på alla födda innan 1955. Vill bara stillsamt påpeka att när skattesystemet förändrades så drabbades dom född 55 hårdast. Från att tidigare ha fått räkna sina trettio bästa år förändrades det till att räknas på hela livet. Från att bara behöva jobba trettio år skulle man alltså behöva jobba ända till pensionen. Alltså kan jag klaga hur mycket jag vill om jag känner för det!

 

Nja, 70-talisterna är ju barn till 40/50 talisterna så dom har blivit curlade hela sitt liv. Dessutom uppväxta med socialdemokratiska pekpinnar och ryska tecknade barn filmer och fem myror i SVT. Kan aldrig bli bra.

 

Jo, är nog ganska många 70-talister som curlats rätt ordentligt. Jag tror, utan någon egentlig grund, att vi som föddes på första halvan av 70-talet, samt kanske de som föddes andra halvan av 60-talet, har haft den bästa barndomen någonsin i Sverige, om inte i hela världen. 

 

Att de flesta hade så bra barndom och att Sverige, och världen, sedan var så mycket tuffare på 90-talet när vi kom ut i vuxenlivet är nog en stor del av förklaringen till att så många i min generation lever på lyckopiller. Tidigare generationer hade tuffare barndom men sedan blev framtiden bara ljusare och det är ju rimligtvis enklare att hantera.

 

Att vara född på 00-talet, som min dotter, är nog betydligt tuffare än att vara 50-talist eller 70-talist. Nu är hela världen med och konkurrerar och för det stora flertalet, som inte är riktigt bra på något, blir det nog ett helt liv på marginalen där man vilken dag som helst kan bytas ut. Eller så blir det skitbra, vem vet?

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Vinsthemtagningar? Eller sedvanlig pump and dump?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att köpa lite MTG. Några tankar om det?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Funderar på att köpa lite MTG. Några tankar om det?

Och vad är MTG ?..

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nilsson68:

Antar jag.9d3b7740f338b6928ceb7bf4f0632298.jpg

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Dom satsar en del på eSport och gaming också. Bör ligga i tiden. Enl Stockpicker har dom tillgång till ca 2 miljarder för att expandera men kursen har gått stadigt neråt sedan dom sänkte tillväxtmålet för eSport för ett tag sen. Enl samma Stockpicker motsvarar dom 2 miljarderna ungefär 30 kronor/aktie.

 

Saxat från Stockpicker:

 

"Enligt statistik från ESL har intresset för eSport inte bedarrat, snarare tvärtom. Antalet unika användare/tittare hade ökat med 90% fram till slutet av juli, antal tittade publiktimmar med 190% och antalet videoströmningar med 55%."

 

Köpte en liten post i dag, får se om jag ökar sen.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
On 8/25/2019 at 4:56 PM, Atom said:

Jo, är nog ganska många 70-talister som curlats rätt ordentligt. Jag tror, utan någon egentlig grund, att vi som föddes på första halvan av 70-talet, samt kanske de som föddes andra halvan av 60-talet, har haft den bästa barndomen någonsin i Sverige, om inte i hela världen. 

 

Att de flesta hade så bra barndom och att Sverige, och världen, sedan var så mycket tuffare på 90-talet när vi kom ut i vuxenlivet är nog en stor del av förklaringen till att så många i min generation lever på lyckopiller. Tidigare generationer hade tuffare barndom men sedan blev framtiden bara ljusare och det är ju rimligtvis enklare att hantera.

 

Att vara född på 00-talet, som min dotter, är nog betydligt tuffare än att vara 50-talist eller 70-talist. Nu är hela världen med och konkurrerar och för det stora flertalet, som inte är riktigt bra på något, blir det nog ett helt liv på marginalen där man vilken dag som helst kan bytas ut. Eller så blir det skitbra, vem vet?

Det var bättre förr, när utlandstrakten var skattefria.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-08-30 at 19:10, skrev Esspe:

Dom satsar en del på eSport och gaming också. Bör ligga i tiden. Enl Stockpicker har dom tillgång till ca 2 miljarder för att expandera men kursen har gått stadigt neråt sedan dom sänkte tillväxtmålet för eSport för ett tag sen. Enl samma Stockpicker motsvarar dom 2 miljarderna ungefär 30 kronor/aktie.

 

Saxat från Stockpicker:

 

"Enligt statistik från ESL har intresset för eSport inte bedarrat, snarare tvärtom. Antalet unika användare/tittare hade ökat med 90% fram till slutet av juli, antal tittade publiktimmar med 190% och antalet videoströmningar med 55%."

 

Köpte en liten post i dag, får se om jag ökar sen.

 

Inte ofta man har sån tajming :) Skulle köpt mer men fyller på om den droppar lite igen.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

27% of global bonds worth 17 trillion dollar are now negative yield (expected to pay out less than their initial cost).

That is 118x times the Bitcoin market cap.

 

What happens when these trillions of dollars start looking for an actual store of value that is liquid and without

a third party risk?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Mr atm said:

27% of global bonds worth 17 trillion dollar are now negative yield (expected to pay out less than their initial cost).

That is 118x times the Bitcoin market cap.

 

What happens when these trillions of dollars start looking for an actual store of value that is liquid and without

a third party risk?

Ajajaj, -40% senaste 4 månaderna så på med dammsugarförsäljarkostymen igen. Nu jävlar ska vi lura lite White Trash innan vi säljer av inför den slutliga kraschen.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittils har ju detta 2019 var ett riktigt höjdarår för börsen.Det skulle ju bli krasch sa olyckkorparna inför året..

För mig har det också gått riktigt bra ,har tänkt på att sälja allt nu men har gjort en kovändning och säljer inte något,tror att det fortsätter kommer att stiga även om det blir en skakig resa.

Bring the millions in.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Atom:

Ajajaj, -40% senaste 4 månaderna så på med dammsugarförsäljarkostymen igen. Nu jävlar ska vi lura lite White Trash innan vi säljer av inför den slutliga kraschen.

Förstod du alls innebörden av meningarna jag skrev ens??

 

Det ska alltid pratas från någon topp. Varför inte från dom 96% när det var billigare förut?

Ja den har dippar men den har alltid gått om dom senare.

 

Mängden Bitcoin som tas fram halveras var fjärde år. Nästa halvering är maj nästa år.

Historiskt sätt brukar Bitcoin rusa efter halveringarna.

Totalt kommer 21 miljoner att tas fram t.o.m år 2140 varav 18 miljoner redan finns. Alltså bara 3 miljoner kvar.

Mängden som öppnar upp för plånböcker verka ligga årligen på plus 60% och nu har äntligen finansinstituten möjlighet att komma med enkelt.

Slutliga kraschen kan du prata om angående våra fiatpengar istället. Bitcoin har varit död enligt många här på mpr varje år sedan april 2013.

 

Jag själv ackumulerar Bitcoin tills dom går upp till gamla toppen. Ser dom som billiga just nu,

även om den kan vara med om liten dipp så har det ingen betydelse på längre sikt.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Mr atm said:

Förstod du alls innebörden av meningarna jag skrev ens??

 

Det ska alltid pratas från någon topp. Varför inte från dom 96% när det var billigare förut?

Ja den har dippar men den har alltid gått om dom senare.

 

Mängden Bitcoin som tas fram halveras var fjärde år. Nästa halvering är maj nästa år.

Historiskt sätt brukar Bitcoin rusa efter halveringarna.

Totalt kommer 21 miljoner att tas fram t.o.m år 2140 varav 18 miljoner redan finns. Alltså bara 3 miljoner kvar.

Mängden som öppnar upp för plånböcker verka ligga årligen på plus 60% och nu har äntligen finansinstituten möjlighet att komma med enkelt.

Slutliga kraschen kan du prata om angående våra fiatpengar istället. Bitcoin har varit död enligt många här på mpr varje år sedan april 2013.

 

Jag själv ackumulerar Bitcoin tills dom går upp till gamla toppen. Ser dom som billiga just nu,

även om den kan vara med om liten dipp så har det ingen betydelse på längre sikt.

 

 

Visst, det kan säkert komma ett par uppgångar till och jag ska villigt erkänna att jag inte hade räknat med uppgången som kom i våras. 

 

Så många problem runt om i världen nu med Brexit, Nordkorea, Trade War, Impeachment och Syrien. Så fort det lugnar ned sig lite så kommer stormakterna sätta sig ned och förbjuda Bitcoin och andra låtsaspengar som göder droghandel och annan kriminell verksamhet. Det kan ta 1 år eller 5 men det kommer hända.

 

Och sedan kommer rättsprocesserna mot de som tjänat på pyramidspelet. Jag har en sydafrikansk bekant som var med nästan från början och gjort enorma pengar, hans advokat har gett honom rådet att sopa igen alla spår på sociala media där han rekat Bitcoin för att undvika framtida legala problem. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minutes ago, kenneth073 said:

Hittils har ju detta 2019 var ett riktigt höjdarår för börsen.Det skulle ju bli krasch sa olyckkorparna inför året..

För mig har det också gått riktigt bra ,har tänkt på att sälja allt nu men har gjort en kovändning och säljer inte något,tror att det fortsätter kommer att stiga även om det blir en skakig resa.

Bring the millions in.

 

Svårtolkat nu. För ett drygt år sedan växlade jag ned från 80/20 till 50/50 angående equities/bonds och undvek därmed en del av fallet i december. Ser man på det nu så missade jag samtidigt en del av uppgången under året. Jag pratar med mina Relations Manager på HSBC i Hongkong och Krungsri i Thailand och deras uppfattning skiljer sig åt nästan varje månad och dessutom byter de växelvis uppfattning; de jobbar med detta 60 timmar i veckan och har ändå ingen aning om vad som händer.....

 

Man kan prata om den längsta högkonjunkturen i världshistorien men faktum är att ser man från krisen 2007 så har Europabörserna bara gått upp med knappt 2% per år om man räknar på hela perioden. Det är jävla inte mycket för en högkonjunktur. Asien ligger på knappa 3% och USA runt 6%. Det finns garanterat utrymme för bra mycket mer uppgång men Brexit, Trade-War och allmän konjunkturnedgång kan också ge ett fall på 20% nästa år. Max 50% i aktier gäller nog för min del till nästa större nedgång. Men jag har å andra sidan ingen pension att luta mig på så jag fegar lite.   

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Atom:

Visst, det kan säkert komma ett par uppgångar till och jag ska villigt erkänna att jag inte hade räknat med uppgången som kom i våras. 

 

Så många problem runt om i världen nu med Brexit, Nordkorea, Trade War, Impeachment och Syrien. Så fort det lugnar ned sig lite så kommer stormakterna sätta sig ned och förbjuda Bitcoin och andra låtsaspengar som göder droghandel och annan kriminell verksamhet. Det kan ta 1 år eller 5 men det kommer hända.

 

Och sedan kommer rättsprocesserna mot de som tjänat på pyramidspelet. Jag har en sydafrikansk bekant som var med nästan från början och gjort enorma pengar, hans advokat har gett honom rådet att sopa igen alla spår på sociala media där han rekat Bitcoin för att undvika framtida legala problem. 

Du räknade inte med uppgången i våras, ok.

Däremot så räknade jag med att det skulle gå upp. Så pass mycket att jag på mpr. rekommenderade ganska exakt när Bitcoin var som lägst.

 

Det kommer inte att fungera att förbjuda Bitcoin. Det har dom gjort i vissa länder och där har användningen kraftigt ökat.

Detsamma kommer att hända i tex. USA om man skulle försöka det.

 

Ett exempel när man försöker att förbjuda:

I England så ville inte dom som gjorde vagnar som kördes av hästar att ha konkurrens.

Politikerna genomförde då lagar att dom som körde bil var tvungen att följa en massa korkade lagar.

Så som att en bil var tvungen att ha en person som gick framför bilen som var tvungen att vifta med en röd flagga.

England låg väl framme i konkurrensen med bil i världen. Men den togs över av USA tack vare dessa initiativ.

 

Jag ser att du inte vet vad som menas med pyramidspel eftersom våra vanliga pengar är ett pyramidspel och Bitcoin inte är det.

Det har ingen betydelse vad du tror om det. Men det är bara kalla fakta.

 

Angående advokaten. Om han vetat något så kanske han hade gjort bra med Bitcoin  och inte bara hans kund.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Atom:

Svårtolkat nu. För ett drygt år sedan växlade jag ned från 80/20 till 50/50 angående equities/bonds och undvek därmed en del av fallet i december. Ser man på det nu så missade jag samtidigt en del av uppgången under året. Jag pratar med mina Relations Manager på HSBC i Hongkong och Krungsri i Thailand och deras uppfattning skiljer sig åt nästan varje månad och dessutom byter de växelvis uppfattning; de jobbar med detta 60 timmar i veckan och har ändå ingen aning om vad som händer.....

 

Man kan prata om den längsta högkonjunkturen i världshistorien men faktum är att ser man från krisen 2007 så har Europabörserna bara gått upp med knappt 2% per år om man räknar på hela perioden. Det är jävla inte mycket för en högkonjunktur. Asien ligger på knappa 3% och USA runt 6%. Det finns garanterat utrymme för bra mycket mer uppgång men Brexit, Trade-War och allmän konjunkturnedgång kan också ge ett fall på 20% nästa år. Max 50% i aktier gäller nog för min del till nästa större nedgång. Men jag har å andra sidan ingen pension att luta mig på så jag fegar lite.   

 

Man får inte heller glömma mängden pengar (skulder) som pumpas in i världen och den egentliga inflationen.

Jag håller personligen inte med att det är en ärlig högkonjuktur. Lika bra som att pissa i byxorna och tycka att det är skönt på vintern.

Ja utrymme finns i aktierna tex. när nu t.o.m centralbankerna och företagen själva köper sina aktier och till slut med hyperinflation.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Atom:

Svårtolkat nu. För ett drygt år sedan växlade jag ned från 80/20 till 50/50 angående equities/bonds och undvek därmed en del av fallet i december. Ser man på det nu så missade jag samtidigt en del av uppgången under året. Jag pratar med mina Relations Manager på HSBC i Hongkong och Krungsri i Thailand och deras uppfattning skiljer sig åt nästan varje månad och dessutom byter de växelvis uppfattning; de jobbar med detta 60 timmar i veckan och har ändå ingen aning om vad som händer.....

 

Man kan prata om den längsta högkonjunkturen i världshistorien men faktum är att ser man från krisen 2007 så har Europabörserna bara gått upp med knappt 2% per år om man räknar på hela perioden. Det är jävla inte mycket för en högkonjunktur. Asien ligger på knappa 3% och USA runt 6%. Det finns garanterat utrymme för bra mycket mer uppgång men Brexit, Trade-War och allmän konjunkturnedgång kan också ge ett fall på 20% nästa år. Max 50% i aktier gäller nog för min del till nästa större nedgång. Men jag har å andra sidan ingen pension att luta mig på så jag fegar lite.   

 

Räknar du från 2007 så lyckas du få med den stora nedgången 2008 också. Sen drog väl inte högkonjunkturen i gång förrän efter 2008 och då ser det lite annat ut. 

 

Tar du OMXSPI från juli 2009 till idag så är siffrorna 257-636 alltså runt 25%/år. Kanske rätt som du gör att räkna från förra högkonjunkturens topp, säger inte att det är fel. Man kan få till vilka siffror som helst, beror helt på vilket tidsperspektiv man väljer. Stockholmsbörsens genomsnittliga årliga avkastning senaste 15 åren är 13,12%, inklusive utdelning och ränta på ränta-effekt och det är kanske det rimligaste att räkna på.

 

Problemet är ju att komma in/hoppa av i rätt tid. Hoppar du av för tidigt kan du missa en uppgång som sedan kompenserar ev nedgång. För egen del är jag bra på att köpa men sämre på att sälja :) Just nu ligger jag 70/30 och tradar lite.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Mr atm:

Man får inte heller glömma mängden pengar (skulder) som pumpas in i världen och den egentliga inflationen.

Jag håller personligen inte med att det är en ärlig högkonjuktur. Lika bra som att pissa i byxorna och tycka att det är skönt på vintern.

Ja utrymme finns i aktierna tex. när nu t.o.m centralbankerna och företagen själva köper sina aktier och till slut med hyperinflation.

Nog är det en konstgjord högkonjunktur. Helt nya förutsättningar och var det slutar är det ju ingen som vet. Vi kanske snart börjar handla med snäckor igen.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Grattis USA!

Skulderna nu 23.000.000.000.000 US dollar

Räknar man med allt så 15-20 X till.

Guld är på högsta någonsin, i lokal valuta i mååånga länder. Kommer mera....

Eller så sparar man sina pengar i bananvalutan sek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste skriva av mig. idag när jag tränade hörde jag en konversation mellan två yngre män mellan 30-40år. Båda resonerade kring ekonomin. Dom började med att diskutera billigare bil eller dyrare bil. Då nämnde den ena människan följande om du köper ett hus kan du låna på det till låg ränta istället för räntan hos bilbolaget .Då kan du köpa en dyrare bil  Vilket kan vara rätt. Sedan påtalade han att har du huset i ca 10 år och inte betalar något på lånet utan bara betalar väldigt liten ränta. Då efter 10 år har du fått bilen nästan gratis. Eftersom huset ökar i värde hela tiden.

Stämmer det tycker ni eller är det inte bubbla dom talar om. 

Det som gör mig nervös är att många resonerar på samma sätt. Vad händer om bubblan spricker tror ni. Vi som är lite äldre vet att bubblan kan spricka. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev John Khonken:

Måste skriva av mig. idag när jag tränade hörde jag en konversation mellan två yngre män mellan 30-40år. Båda resonerade kring ekonomin. Dom började med att diskutera billigare bil eller dyrare bil. Då nämnde den ena människan följande om du köper ett hus kan du låna på det till låg ränta istället för räntan hos bilbolaget .Då kan du köpa en dyrare bil  Vilket kan vara rätt. Sedan påtalade han att har du huset i ca 10 år och inte betalar något på lånet utan bara betalar väldigt liten ränta. Då efter 10 år har du fått bilen nästan gratis. Eftersom huset ökar i värde hela tiden.

Stämmer det tycker ni eller är det inte bubbla dom talar om. 

Det som gör mig nervös är att många resonerar på samma sätt. Vad händer om bubblan spricker tror ni. Vi som är lite äldre vet att bubblan kan spricka. 

Frågan är inte om den spricker utan när.

Bubblan som spricker kommer att bli alla moders bomb tyvärr.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

MR ATM

Får man hoppas att bubblan inte spricker. Händer det så kommer Sveriges befolkning få stora problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Regeringen, dagens eller troligtvis kommande regering måste tillse att det blir en pyspunka på svenska bubblan.

Tillåter inte regeringen detta kommer övriga länder ändå på sikt att se till att Sverige måste tänka om, de blir så illa tvingade.

Alla vi som har skulder (lån) blir på något sätt drabbade. Endast eliten (den är ändå så liten?) kommer att undgå  förändringarna (försämringarna)

"Små" fördyringar lite här och där som drabbar alla är något vi har att förvänta.

Ett litet bevis är bara de fördyringar som genomförs på energin (ström, petroleumprodukter), men även punktskatter/avgifter som läggs på lite här och där.

M.a.o. det direkta men även det indirekta skattetrycket kommer att successivt öka.

Regeringarna har redan förvarnat om höjd pensionsålder, bara detta säger lite om hur urholkat svenska pensionssystemet är.

Men Sverige kommer även på sikt att tvingas övergå från minusränta till plusränta vilket kommer att drabba gemen man hårt.

Egentligen vågar ingen regering ta i ordentligt utan allt kommer i en smygande fas.

Vi förgiftas till döds i stället för att skjutas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...