Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Hejsan

Usch...jag är för lat för att hålla på med dessa aktier och annat...

Jag sitter och lugnt och ser bankräntan ticka in, dag för dag.vecka för vecka, månbad för månad, år för år.om än den är liten.

Jag har tillräckligt med mitt arbete i resebyrån...där känner jag att jag GÖR någonting, jag producerar någonting för människor..jag gör männsikor glada och det är den verkliga belöningen...

Om man bara sitter och spekulerar, då gör man ju ingenting för någon..mer än för sig själva.och vem vill bli en gammal bitter Joakim Von Anka...som sitter på sin hög av pengar.och som vrider sig i kval när han förlorar...

Jag har min ekonomi på det torra och jag behöver varken mer eller mindre...Det som nu ger mig min glädje är mina nöjda kunder och alla trevliga samtal med dem.. Att känna att man gör någonting som gör någon annan glad...det är en stor lycka!!!

MVH Nonki

MVH Nonki

Det går ju faktiskt att göra bägge, alltså att handla aktier och även göra människor glada.

Och om du sitter och tittar på ditt bankkonto som växer är väl värre än att "spekulera" i aktier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om Öresund och HQ fortsätter att slaktas på börsen idag, Mats Qviberg lär nog få det hett om öronen framöver. Fängelse vore på plats för såna girigbukar .

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Gick long i veckan igen. reagerade lite sent på linjebrott

från

http://beta.futureso...6&chartMinutes=

erik-sson brukar säga vettiga saker, men med svår-/obegripliga uttryck för personer, som inte lärt sig dem. Här följer en förklaring, som kanske gör det mer begripligt:

Index/kurserna brukar svänga både långsiktigt och kortsiktigt. De fleråriga är konjunktursvängningar, men de av de kortare, som INTE beror på nyheter, används av många till Teknisk Analys (TA).

(((Det kan diskuteras om TA verkligen fungerar i sig, eller om det bara blir så för att många tror på det och gör affärer efter det, men eftersom så många använder det så blir det ändå självuppfyllande om det skulle vara så att det inte ligger något i det, så det spelar ingen roll vilket det är :)

Om man tittar på index-/kursdiagrammen så kan man, genom att jämföra var topparna respektive bottnarna är,

se trender,

men man kan också se "TA-formationer". Det finns olika slags formationer, endel antyder att det troligen kommer att komma en signal till köp, en annan till sälj. T ex då strutformen, som erik-sson ritade in, bryts uppåt, så är det en köpsignal.

Enligt TA finns även "vågräkning". Det är om hur många upp- och nedsvängningar det blir det förväntas bli i en uppgång, och hur många upp- och nedsvängningar det förväntas bli under nedgången. (Även under stora uppgångar och nedgångar brukar det bli återhämtningar på vägen.)

Det här brukar ofta stämma om inte någon nyhet "stör" TA-kurvorna. Det brukar många rena TA-anhängare glömma bort, vilket kan bli väldigt dyrt för dem. Men ibland kan TA hjälpa till att se att det är en positiv/negativ nyhet på gång, genom att kursen förändras konstigt enligt publicerade uppgifter, för då är det några fulingar, som utnyttjar insiderinformation, fastän det är förbjudet. Fast ibland kan det vara att de vet att det troligen blir en stororder, och sådant rapporteras normalt inte till allmänheten förrän affären är klar, och då kan TA ha gett användbar info några dagar tidigare.

/För egen del använder jag bara det här till att se trender, och ibland till att se när jag vill köpa/sälja en aktie, som jag valt ut helt utan TA. (=Branschanalyser och företagsanalyser.) Då går det att tjäna pengar på aktieuppgångar även då de flesta går ner.

(((Det finns "blankningar" och köp-/säljoptioner också med vilka man kan tjäna på kursnedgångar, men det hör till en annan "kurs" :)

/Många andra använder bara TA för sina köp- och säljbeslut ! Speciellt daytraders (=väldigt kortsiktiga placerare). Många av dem har tjänat mycket snabbt, men många har också förlorat allt/mycket. Inte så konstigt, eftersom man kan märka på en del "TA-folks" diskussioner att de har glömt att det finns företag bakom aktierna :)

/För egen del är aktieplacering bara en "hobby" - jag "spelar på börsen", så jag behöver inte hitta så många olika placeringsobjekt per år, som passar min placeringsfilosofi (=överreaktioner p g a nyheter, respektive "turnaroundaktier", som snart kan börja tjäna mycket pengar.)

/Men de, som har placeringar som jobb, behöver fler placeringsobjekt. Dels kan de satsa på "avkastningsaktier", för de är oftast säkra, men jag tycker deras kursutvecklingar normalt är tråkiga. En annan är att hoppa på snabba förändringar då det kommer kursdrivande nyheter. Och eftersom de ändå kollar kurserna då de jobbar, så kan de hitta bra mycket kortsiktiga placeringar genom TA, vilket är ganska riskfritt bara de kollar utvecklingen mycket ofta - och inte glömmer bort att aktier är andelar av företag :) så att de inte köper skit och/eller överraskas av negativa nyheter, som det gått att förutse.

Nu vet alla det grundläggande. Om någon är intresserad så finns mycket litteratur om t ex olika slags TA-formationer och vad de innebär. Det viktiga är hur de ser ut, och vad som är köp- respektive säljsignal, och det kan man nog se i alla TA-böcker, så intresserade kan kolla vilken bok som helst om TA t ex på biblioteket.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

I

Om man tittar på index-/kursdiagrammen så kan man, genom att jämföra var topparna respektive bottnarna är,

se trender,

men man kan också se "TA-formationer". Det finns olika slags formationer, endel antyder att det troligen kommer att komma en signal till köp, en annan till sälj. T ex då strutformen, som erik-sson ritade in, bryts uppåt, så är det en köpsignal.

Det här brukar ofta stämma om inte någon nyhet "stör" TA-kurvorna. Det brukar många rena TA-anhängare glömma bort, vilket kan bli väldigt dyrt för dem. Men ibland kan TA hjälpa till att se att det är en positiv/negativ nyhet på gång, genom att kursen förändras konstigt enligt publicerade uppgifter, för då är det några fulingar, som utnyttjar insiderinformation, fastän det är förbjudet. Fast ibland kan det vara att de vet att det troligen blir en stororder, och sådant rapporteras normalt inte till allmänheten förrän affären är klar, och då kan TA ha gett användbar info några dagar tidigare.

bra skrivet att inte glömma företaget bakom.

I big picture va det en fin o bättre breakout i juli den formationen byggdess upp en längre tid än den son skedde nu. Den tar jag endast kortsiktigt o får se hur den utvecklas.

från

http://futuresource.quote.com/charts/charts.jsp?s=W&o=&a=W&z=650x450&d=medium&b=bar&st=

post-4924-038150200 1283699343_thumb.jpg

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

Dokumentär på Tv2 om aktiehandel, Wallstreet etc. Börjar NU 22.00

Ändrades av nitramj77
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej igen

sakta i rätt riktning går det.

vetet, inget drag direkt, men jag får lite plus på mitt bett. endast 0,2 % plus veckan som gick

http://beta.futuresource.quote.com/quotes/chart.action?complexSymbol=W+%23F&symbol=W+1!&compareTo=&topsyms=W&month=%23F&year=2010&chartAggregation=D&chartStyle=AREA&chartSize=575x300&chartDensity=LOW&userStudies=&x=42&y=5e

men wallenstam gjorde ca en 2 procentar (gött)

http://finance.yahoo.com/q/ta?s=WALL-B.ST&t=2y&l=on&z=l&q=l&p=m200&a=&c=

fast klippet gjorde de som har lupe under veckan, grattis till er.

ligger kvar i mina pos. enl murphy,s lagar 1,2,5,6

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ni ha en aktie som kan ge bra avkastning så föreslår jag c-rad. Dom har unika produkter inom cancervården. Aktien kommer garanterat att stiga bra mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte spekulera lite i oljepriset. PA Res. konvertibel ger 11% nominellt och chansen finns att kursen kan sticka iväg. Aktien är ganska nedtryckt ur ett historiskt perspektiv.

"- Vad kännetecknar en tolerant person?

- Det är en person vars intressen inte är hotade."

Link to comment
Dela på andra sajter

PARE är enligt mig ett luftslott som jag aldrig skulle befatta mig med. Men alla är ju saliga i sin tro. Men visst kanske snabba cash och sticka ut snabbt kan gå

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte spekulera lite i oljepriset. PA Res. konvertibel ger 11% nominellt och chansen finns att kursen kan sticka iväg. Aktien är ganska nedtryckt ur ett historiskt perspektiv.

Helt rätt tänk - åtminstone med en viss del. 11 % skall man inte förakta när man dessutom får både både livrem och hängslen på köpet. Som grädde på moset är man med på nästa oljechocksresa. För den kommer, säkrare än posten i brevlådan.

Även guld är med största sannolikhet en riktigt bra placering iaf på sikt iom dagens ihåliga valutor och sedelpressar. Så fru Chang blir nog rikare än hennes make en mörk dag. Om det sedan är rätt tillfälle att nu göra entré, på kort sikt, är dock en annan fråga.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

en favorit aktie som jag har trailling stop på

händer inte så mycket på den endast tuffar på uppåt

från

http://finance.yahoo.com/q/ta?s=WALL-B.ST&t=2y&l=on&z=l&q=l&p=m200&a=&c=

flytta upp hälften till ett kortare medelvärde som trailing stop.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=WALL-B.ST+Interactive#chart6:symbol=wall-b.st;range=6m;indicator=sma%2820,50,200%29;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

Link to comment
Dela på andra sajter

Fru Chang anser att man ska spekulera i guld...

Jag håller inte med ;)

Herr Chang har talat.

hej, jag tror din fru har alldeles rätt. GULD är 100% bättre än aktier. det bara stiger å stiger i värde. mycket mycket sällsynt att guldet går ner i värdet, jag kan inte minnas att det har gjort det i detta årtionde. det bästa guldet är 24 karat och det högsta värdet. så har du pengar så satsa i guld.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej, jag tror din fru har alldeles rätt. GULD är 100% bättre än aktier. det bara stiger å stiger i värde. mycket mycket sällsynt att guldet går ner i värdet, jag kan inte minnas att det har gjort det i detta årtionde. det bästa guldet är 24 karat och det högsta värdet. så har du pengar så satsa i guld.

valutasäkrat guld certifikat

http://markets.rbsbank.se/SV/Showpage.aspx?pageID=16&ISIN=NL0000799583

guld certifikat svenska kronor

http://markets.rbsbank.se/SV/Showpage.aspx?pageID=16&ISIN=NL0000731602

lite annorlunda de två graferna

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag gav er ett tips på en aktie som kan ge guld. Nu startar tåget om ni vill åka med.Värdet på aktien är otroligt billigt just nu. C-rad efter igår runt 60 % av världsmarknaden och mer kommer.Gällande deras produkt . En ny produkt är klar och håller på att lanseras. Den är världsunik. Allt inom cancervård. Där finns det pluring. Köper man c-rads produkt i Usa har man tjänat in inköpskostnaden på 3 månader efter det bara vinst. Godkänd i Usa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...